Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-01-25, 08:40
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Fetaost i all ära 😋

Läste januaritråden om den godaste fetaosten och blev inspirerad. Ostoman som jag är😁
Fetaost är ju sååå gott, men här vill jag passa på att slå ett slag för två andra favoriter. Nämligen den betydligt mildare men fantastiskt goda osten Manouri. Serveras gärna med flytande honung och sesamfrön på. Mums😋 Jag har hittat den i vanliga mataffärer, men vi har turen att kunna handla regelbundet på Pieras i Hötorgshallen, eftersom vi é Stockholmsbor.
Där har jag även upptäckt deras Graviera som jag steker. En smakrik hårdost. Mums igen😋

Samtidigt måste jag passa på att tipsa om en brie jag köpte och åt igår kväll, eftersom det är den godaste brie jag någonsin ätit😋😋😋 Den heter "Delice de Bourgogne". Jag hittade den på Kajsa Warg. I hopp om att den fortsätter säljas, så ska den absolut få följa med mig hem fler gånger.

Har ni Kalimera-vänner ytterligare grekiska ost-tips, så tar jag tacksamt emot de.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-01-25, 10:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Fetaost i all ära 😋

Citat:
Ursprungligen postat av Mafric Visa inlägg
Läste januaritråden om den godaste fetaosten och blev inspirerad. Ostoman som jag är😁
Fetaost är ju sååå gott, men här vill jag passa på att slå ett slag för två andra favoriter. Nämligen den betydligt mildare men fantastiskt goda osten Manouri. Serveras gärna med flytande honung och sesamfrön på. Mums😋 Jag har hittat den i vanliga mataffärer, men vi har turen att kunna handla regelbundet på Pieras i Hötorgshallen
Oj, finns Manouri att köpa här! Jag älskar såna ostar, men har inte lyckats hitta dem hemmavid. Har varit på delikatessaffärer och i saluhallen Gbg, men kammat noll. Både i Spanien o Italien är de ju vanliga, men inte i Sverige. Det finns en del grekiska affärer, som jag ska kolla in tror jag.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-01-25, 16:46
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Fetaost i all ära 😋

[QUOTE=Netwolf;424799]Oj, finns Manouri att köpa här! Jag älskar såna ostar, men har inte lyckats hitta dem hemmavid.

Lite tips i sökandet, Netwolf. Lycka till🍀
Jag vet att jag har köpt Manouri på ICA-butik med specialsortiment. Har också för mig att jag t.o.m. har hittat de på Coops stormarknad (Stora Coop), men är inte säker.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-01-25, 17:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Fetaost i all ära 😋

På Ica? Där har jag bara hittat Mozzarella, Saganaki & Feta. Det måset vara en riktig specialare. Det mest "speciella" jag hittat är vegansk mozzarella och du hör ju själv hur tramsigt det låter.

På Coop hittade jag en gång en liknande ost, men tydligen vara det bara jag som köpte den, för de slutade med den. Sen dess har jag inte lyckats få tag på dylik ost.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-01-25, 21:06
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Fetaost i all ära 😋

Ja, det var en superbra ICA som låg inne i NK, men tyvärr har de gjort sig av med denna uppskattade butik😩
Om jag hittar Manouri i nån vanlig affär här så gör jag ett inlägg igen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-01-26, 15:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fetaost i all ära 😋

Den ö som jag frossar mest i ostar är Naxos. Där finns massor med goda ostar att handla hem, eller äta på plats. Graviera är en av favoriterna.




En av flera ostaffärer på Naxos.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-01-26, 17:28
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Fetaost i all ära 😋

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Oj, finns Manouri att köpa här! Jag älskar såna ostar, men har inte lyckats hitta dem hemmavid. Har varit på delikatessaffärer och i saluhallen Gbg, men kammat noll. Både i Spanien o Italien är de ju vanliga, men inte i Sverige. Det finns en del grekiska affärer, som jag ska kolla in tror jag.

/Netwolf

Jag har köpt Manouri hos Greksson på Värmlandsgatan i Göteborg. Vet inte om de har den alltid, det var ett tag sedan.
Ulla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-01-29, 06:49
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Fetaost i all ära 😋

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den ö som jag frossar mest i ostar är Naxos. Där finns massor med goda ostar att handla hem, eller äta på plats. Graviera är en av favoriterna.




En av flera ostaffärer på Naxos.
Å, nu finns det ytterligare en anledning att återvända till Naxos😋 Vår första greklandsupplevelse och den som var starten på vår förälskelse av landet💛 Förutom att det var vår bröllopsresa 💓💒💞
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-01-29, 09:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fetaost i all ära 😋

Citat:
Ursprungligen postat av Mafric Visa inlägg
Å, nu finns det ytterligare en anledning att återvända till Naxos😋 Vår första greklandsupplevelse och den som var starten på vår förälskelse av landet💛 Förutom att det var vår bröllopsresa 💓💒💞
Då tycker jag att det är dags att återvända.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-01-29, 19:27
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Fetaost i all ära 😋

Ja verkligen🤗 Men det är ju så många andra resmål som också drar😏 Alltifrån underbara Tilos (som det blir i år) till Amorgos och t.ex. ön som du berättade om med vattenkriget Vi har faktiskt varit med om en liknande variant när vi var i Ecuador. Det var helt underbart galet
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT