Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-07-26, 22:00
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Mutter Megalos. Så tanken är alltså att jag ska stoppa in min näst viktigaste kroppsdel, dvs VISA-kortet, i en automat? För att sedan höra "katchunk, katchunk, när automaten makullerar kortet....? Det får nog bli kön i alla fall...



Peter
Hehe! Jag blev av med mitt VISA-kort i en bankomat haer pa Amorgos i forra veckan. Men jag fick tillbaka det av banken senare! Hur det hela gick till far vi ta nan annan gang

Men far att halla sej till amnet sa kor jag alltid med e-biljett numera och gar till incheckningsautomaten. Men jag har inte heller kommit over "kortnojjan" riktigt, det gor man nog aldrig...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-07-27, 02:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av Yak
Hehe! Jag blev av med mitt VISA-kort i en bankomat haer pa Amorgos i forra veckan. Men jag fick tillbaka det av banken senare! Hur det hela gick till far vi ta nan annan gang
Hur du lyckades med DET till vill jag gärna höra! Normalt sett när automaten slurpat i sig plastet, och rapat lätt, så ska det vara omöjligt att få tillbaka plastbiten! Enligt alla regler så ska den då makulleras, och du i princip vara körd... Så får du en ny Kredit-Kurt några dagar senare... Men att att få tillbaka en som varit "slurpad" är nog unikt!!!
Så hur faan du lyckades med det, vill jag gärna veta...

Man ska lära sig något nytt varje dag... Och varje dag utan att lära sig något nytt är en förlorad dag...

Peter
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-07-27, 22:56
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Hur du lyckades med DET till vill jag gärna höra! Normalt sett när automaten slurpat i sig plastet, och rapat lätt, så ska det vara omöjligt att få tillbaka plastbiten!
Okej, nu är tråden helt offtopic men jag hoppas på admins goda vilja

Jo, jag har också alltid "fått höra" att om en bankomat äter upp ett kort så punchar den ett hål i kortet, klipper det i tre delar och slänger det i en papperskorg (typ).

Men - det som hände var: Jag skulle betala rummet dan efter och skulle ladda upp med cash (inte helt nykter ). Det som händer är att jag GLÖMMER kortet i automaten. Det dras då tillbaka in efter ca 20 sek. Varför glömde jag då kortet? Jo - i Sverige är det ju så att saker händer i föjande ordning:
1. pengarna kommer
2. kortet kommer ut
3. Kvittot kommer

Men så är det naturligtvis inte i Grekland

Där händer detta:
1. pengarna kommer
2. kvittot kommer
3. du får svara på en fråga om du vill göra fler uttag.
4. Svara nej -> kortet kommer ut

Vad tror ni jag gör då, jag tar kvittot och går efter punkt 2 ovan, i ren ryggmärgsreflex.
När jag ca 10 minuter senare kollar plånkan och inser vad som hänt så är det såklart för sent. Jaja, jag har ju lite reservcash och man får väl skära ner lite på matkontot då istället

Men så tänkte jag att jag fösöka prata med dom på banken, det är ju trots allt ett litet kontor och eftersom det ju är Grekland så kan det funka. Jag skriver ett litet meddelande och petar in under bankdörren (som fö inte är stadigare än min rumsdörr, det är Grekland det
Veckan efter går jag in på kontoret och pratar med dom och jodå, dom kommer ihåg mitt meddelande. Det killen gör att han tar fram en mapp innehållande säkert 10-20 OSKADADE bankomatkort (däribland ett flertal svenska, bla FSB visakort, det ser jag).
Varje kort har ett datautskivet A4-blad ihoptejpat (antagligen loggen från bankomaten).
Han får fram mitt kort (jag får själv peka ut det), och jodå, inga problem. Jag fick skriva på en kvittens, dom tog en kopia på passet och så kunde jag gå därifrån med mitt kära kort
Synd att inte dom andra svenskarna som blev av med sina kort också hade provat att gå in på kontoret...
Nu vet jag inte om dom alltid ger tillbaka korten (dom ser ju i loggen varför korten behålls) men den maskinen förstörde alltså inte korten!
Dessutom tror jag inte detta funkar i byråkrat-Sverige
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-08-14, 10:47
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Angående kaoset på Kastrup så är problemet tydligen inte helt löst ännu. Själv återkom jag till Kastrup flygplats igår, och usch vilken röra med allt för lång väntetid på bagaget (och långa köer för de som skulle checka in). Ännu värre var det kanske i lördags?

Idag kan man i Berlingske Tidende läsa följande:

"CHECK-IN-KAOS I KASTRUP
Flere passagerer måtte se deres fly flyve for næsen af dem, fordi et ustabilt computersystem skabte problemer ved SAS' check-in-skranker i Terminal 3 i går mellem klokken 10 og 11.30. Senere på dagen blev forholdene atter normale. Mikkel Løndahl, der er kommunikationskonsulent i SAS, anbefaler fortsat alle passagerer at tjekke ind mindst to timer før afrejse og understregede, at de forhøjede sikkerhedsforanstaltninger oven på torsdagens afværgede terrorangreb i Storbritannien stadig kan betyde køer ved skrankerne i Kastrup."

Ja, så alla ni som kommit onödigt tidigt till Kastrup här i sommar, kanske i alla fall kan trösta er med att det är bättre att sitta och koppla av på Kastrup ett par timmar, än att se flyget flyga framför näsan på en medan man själv står i en lång incheckningskö.
Och så finns det ju många fina affärer att titta i.... om man nu har för mycket tid...

Senast redigerad av Marianne den 2006-08-14 klockan 10:49.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-08-16, 11:46
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Ush!
det här gör mig så nervös så jag blir yr! Jag ska ju flytta ner nu i början på september och ska alltså flyga ner mig själv, vanligt baggage samt min HUND! jag vill ju inte checka in henne flera timmar innan flyget går, och tänk om det blir problem och jag nte kommer med planer där HON är med. då kommer jag springa ut på startbanan och skrika tilsl dom släpper ut henne! hjälp....vilken säkerhet har jag på att hon verkligen kommer vara på samma plan som mig?!?!?!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-08-16, 11:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Klaritza, kontakta flygbolaget i förväg! Nog måste de kunna göra specialarrangemang när det handlar om ett djur!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-08-16, 14:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Jag fick ett "Påminnelsemail" från Sterling idag om att jag ska flyga med dem om några veckor...! Som om man skulle glömma det?

Men i det stod det att incheckningsautomaterna på Kastrup inte är i funktion just nu pga av uppdatering!? Det kanske stämmer, men det kanske även är en omskrivning för att men tar hänsyn till den "lilla" incidenten i London... Det stod ingenting om när de skulle öppna igen. Incheckningen öppnar dock minst två timmar innan avgång och stänger prick 40 min innan. Så det blir en tidigt morgon. Men det är det värt.

Peter
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-08-16, 14:59
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Elisabet!
jag ska flyga med SAS, och jag måste säga att jag litar på dom. men tänk om flyplatsen liksom krabbar till det?! men visst borde man väl kunna få reda på om ens hund har lastats på planet man själv sitter på!? kanske ska ringa dom.....tusan. nu måste jag verkligen sova där från kvällen innan. hade hoppats på att allt var löst och att det räckte med att jag kom till kastrup 1,5 timmar innan.....va dom ska krångla!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-08-16, 15:02
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Hur är det om man skall flyga ett chartrat SAS-plan från Kastrup?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-08-16, 16:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av klaritza
Elisabet!
jag ska flyga med SAS, och jag måste säga att jag litar på dom. men tänk om flyplatsen liksom krabbar till det?! men visst borde man väl kunna få reda på om ens hund har lastats på planet man själv sitter på!?
Alltså, jag har ingen aning om hur det fungerar, men jag tillhör dem som osvikligt tror på att man kan ordna allt genom att prata med dem som berörs. Så ring du!

Och att de skulle hantera ett djur så att det utsätts för lidande, kan man väl ändå inte tänka sig...?



En stund senare:
Nämen, titta, här har du ju lösningen http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=3

Senast redigerad av Elisabet den 2006-08-16 klockan 17:30. Anledning: Hittade lösningen!!!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-08-16, 20:19
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Men gu! vilken kisse! sådär skulle iofs Siri (min hund) okså kunna göra, hon är vinthund och kan därför bli till en mycket liten hundkringla! desutom gillar hon att ligaa bland våra kläder.....ska vara uppmärksam när jag packar!


jag ska ringa kastrup imorgon!lite mindre nervös nu faktiskt. tror som du på att det mesta går att lösa bara man talar med de berörda parterna!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-08-16, 21:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av Yak
Jo - i Sverige är det ju så att saker händer i föjande ordning:
1. pengarna kommer
2. kortet kommer ut
3. Kvittot kommer
Ja men vänta nu. Den ordningen var ju den gamla. Nu kommer kortet först sen pengarna och sen kvittot. Detta ändrades i Sverige pga av att folk tog pengarna och gick. Kortet glömde de.
Sen kan man ju undra varför vi verkar vara det enda landet som vänder korten uppochned i våra automater. Inget annat land verkar ha det så. Måste vara någon som kommit på en idé en gg i tiden och som sedan har blivit kutym.

/Netwolf
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-09-02, 20:50
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Är inget nytt, samma hände redan i maj då vi steg ombord på planet till Lesbos 5 min före avgång. Nästa gång vilket blir 29/9 till Kreta kan jag lova att vi kommer tidigare till Kastrup/LN
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT