Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-23, 12:35
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Har aldrig haft så här svårt att bestämma vart jag vill resa, kanske för att vi är "fria" för första gången, inga barn, inga föräldrar skall med. Bara jag och mannen. Och då blir det så svårt, utbudet är stort.

I år har vi varit i Parga och Tilos. Parga var OK, men inte riktig det vi söker. Tilos var precis det som vi ville ha, litet och lugnt. Så för nästa höst - Tilos lockar såklart, där trivdes vi och för mannen är detta det självklara valet. Jag velar, och letar, allt ser "för stort" ut. Det skall vara lagom, hellre litet är stort.

Lesbos lockar, Plomari tex. Vattnet är viktigt för mig, att det är lätt att bada, ofta. Och maten, att den är god och gärna billig. Jag tycker mig förstå att detta stämmer med Lesbos?

Hur är Plomari som stad? Jag vill gärna ha nära till en by, tavernor, men inte turistbutiker. Inga inkastare. Hav, lugn, mat, sol, böcker, volta på kvällen, sittning på balkongen, lägenhet med kokmöjligheter.

Några tips?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-23, 13:36
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Testa Tilos igen,antingen ångrar du dig eller så blir du fast för alltid .
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-23, 16:19
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Det är ju det som är risken, man fastnar där! Nu kollar jag på Tinos också, man kan ju flyga till Mykonos och ta båten. Ach, så svårt att välja...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-23, 20:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Jag skulle testa Tinos om jag var Du för då har Du två RIKTIGT genuina öar att uppleva som favoriter. Jag älskar båda öarna! Tinos är större, har ett 50-tal genuina byar som ligger som pärlband i rad ...Är du i ena byn ser Du nästa.
Tinos är genuint och har mycket god mat. Tinos chora är INTE en turistattraktion. Kyrkan är mycket speciell.
På Tinos träffar du garanterat inte lika många svenskar som på Tilos, men det kan ju för många kanske vara en nackdel.
Tinos är som en grekisk storasyster till Tilos Jag vill ha båda öarna att återkomma till för de uppfyller helt olika behov hos mig.
Man är mer anonym på Tinos och som jag sagt i en annan tråd kan man äta varje kväll på samma taverna utan att andra tavernaägare ens upptäcker det eller bryr sig och DET tycker jag är skönt, även om jag givetvis inte gör så....Tinos har massor av bra tavernor.
Våga testa och Din make kommer att vara nöjd!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-24, 12:25
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Jag är absolut intresserad av Tinos, och vi kommer att åka dit. Jag tror att det är "lagom stort" för oss. Jag kan bara inte bestämma när vi skall dit, om det blir nästa år eller senare... Resa via Mykonos låter väldigt lockande. Men flygbiljetterna dit är ganska dyra...

Plomari gäckar också, får bara inte någon kläm om Lesbos. Helst skulle jag vilja göra två resor nästa år, men det är svårt att få ledigheten att räcka till...

Är Tinos förresten en blåsig ö, så som Karpathos kan vara?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-11-24, 14:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Är Tinos förresten en blåsig ö, så som Karpathos kan vara?
Första resorna till Tinos var det ganska blåsigt, men de tre sista har det varit mest absolut vindstilla så min uppfattning om "blåsiga" Tinos har ändrats! Vad jag läst om Karpathos så verkar det blåsigare där. Fast åker man till en rätt liten ö i Kykladerna så får man nog räkna med att det kan blåsa.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-11-25, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg

Plomari gäckar också, får bara inte någon kläm om Lesbos. Helst skulle jag vilja göra två resor nästa år, men det är svårt att få ledigheten att räcka till...
Vad undrar du över specifikt? Lesbos är en stor och mångsidig ö. Jannes E-guide samt Matt Barrets sida innhåller mycket bra information. Jag har gjort ett par korta fotoresbrev från mina Lesbosresor men det finns säkert andra som berättat mer matnyttigt om ön. Första gången bodde vi i Agios Isidoros utanför Plomari alldeles vid stranden. Det passade perfekt med en 1,5 åring som älskade att bada och leka på stranden. Familjen som ägde stället där vi bodde var väldigt trevliga men orten i övrigt är inte något som jag längtar tillbaka till. Enklet att gå in till Plomari för att handla och äta lunch men i mörker vill jag inte gå på den vägen. Det var underbart att promenera vid havet och titta på alla vackra och ganska spektakulära stenhus som finns utanför Agios Isidoros. Agia Varvara heten platsen. Tyvärr var tavernan som vår värdfamilj rekommenderade där stängd för säsongen när vi var där.

Molyvos där jag bodde på min andra resa till ön är jag dock mer förtjust i och återvänder dit i år mycket tack vare att resan blev så billig. Molyvos är en vacker lite stad och den känns inte så påverkad av turismen som Parga som jag också vet att du besökt. Staden är vackert kuperad och har en fin liten hamn med flera bra matställen. Enkelt att ta bussen till Petra och Anaxos som har bättre stränder och så finns ju kvinnokoperativet i Petra med den underbara maten.

Här finns inga inkastare och många bra tavernor. Vacker natur och en dag tog jag bussen till Kalloni och Skala Kalloni. Gjorde även ett par organiserade turer och fick på så vis se fler delar av ön. Duktig grekisk guide. Båtturen till Skala Sikminas var värd varje krona.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-11-25, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Hur är Plomari som stad? Jag vill gärna ha nära till en by, tavernor, men inte turistbutiker. Inga inkastare. Hav, lugn, mat, sol, böcker, volta på kvällen, sittning på balkongen, lägenhet med kokmöjligheter.
Plomari är Lesbos näst största stad efter Mytilini, men ändå inte speciellt stor. Där bor cirka 3000 personer (på hela Tilos bor det 790 pers). Det är en levande stad med rikt grekiskt vardagsliv. Jag gillar Plomari jättemycket. Dock finns det ingen bra strand i staden, bästa strand – tycker jag – är den i Agios Isidoros. Det är inget avstånd att tala om och man kan gå dit. Kan vara mycket trafik dock. Maten är god, som så ofta på Lesbos.

Att jämföra Plomari med Livadia på Tilos låter sig inte göras. Det är skilda världar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-11-25, 19:33
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Det jag funderar över Lesbos är just hur turistigt det är. Och om det känns lagom stort och om stränderna är bra, eftersom bad är viktigt, gärna både morgon, middag och kväll, ibland mitt i natten också... Om jag skulle vilja åka till en ö som har Tilos-känslan, dvs litet och lugnt och som är "lätt" att åka till, vart skall jag då?

Öar som intresserar just nu är Lesbos, Alonissos, Tinos, Amorgos och Folegandros. Men till Amorgos är det en lång resa, via två öar.

Det kanske måste bli två resor, en till Tilos och en till... ja? Vi får se var detta slutar, det är ju mannen som absolut vill till Tilos, så jag har svårt att hitta alternativ som låter lika bra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-11-25, 19:37
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Som någon nämnde så känns Parga mer turistigt än Lesbos.
Det finns en (hel) del turister på Lesbos, men kanske i den mening man tänker sig när man talar om mängden turister, eller jag kanske ska säga att turisterna inte känns så turistiga?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-11-25, 19:42
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Gillar uttrycket - "turisterna känns inte så turistiga" Jag fattar vad du menar...

Parga är en mini-Chania, men betoning på mini. Jag gillar Chania, men längtar inte efter det just nu.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-11-25, 19:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Om jag skulle vilja åka till en ö som har Tilos-känslan, dvs litet och lugnt och som är "lätt" att åka till, vart skall jag då?
Lesbos är Greklands tredje största ö, så det kan inte benämnas som "litet och lugnt". Fördelen är att det går direktflyg dit.

Citat:
Öar som intresserar just nu är Lesbos, Alonissos, Tinos, Amorgos och Folegandros. Men till Amorgos är det en lång resa, via två öar.
Öar där jag får Tilos-känsla är Amorgos, Lipsi och Sifnos, finns säkert fler om jag tänker efter lite. Jo, Fourni också. Tilos har ju den fördelen att det går snabbt att ta sig dit, men med lite tur med båtarna kommer man ganska fort till de andra också. Till och med Amorgos gå att nå inom rimlig tid, utan att behöva byta båt. Åker du Super Jet från Santorini är du på Amorgos fortare än vad det tar att åka från Rhodos till Tilos.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-11-25, 21:27
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Aha, jag har alltid trott att man måste åka Santorini - Naxos - Amorgos, visste inte att man kan åka direkt. Fler myror i skallen nu, hmm...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-11-25, 21:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Tur man har sina favoritöar, så man slipper bekymra sig om resmålet
Hoppas du hittar ett bra resmål Gita

Riitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-11-25, 22:01
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Tack Riitta! Jag är ju så nyfiken, vill se mer... vi får se vad det blir, det blir ju Grekland, det kan aldrig bli fel!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-11-26, 10:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Tack Riitta! Jag är ju så nyfiken, vill se mer... vi får se vad det blir, det blir ju Grekland, det kan aldrig bli fel!
Fortsätt vara nyfiken på nya platser och erfarenheter berikar livet. Jag tycker att det är ett ganska kärt nöje att fundera över framtida resmål.

Det kan vara svårt att få allt på ett ställe och det brukar jag försöka ställa in mig på. Jag har besökt flera av de öar de väljer mellan och de är underbara på lite olika sätt.

Om ni gör en ö-luff liknande den jag gjorde vid min sista resa till Folegandros kan ni få med både pytteöar, öar med fantastiska stränder och Folegandros med sin vackra och speciella Chora men där det är en bit till stranden.

Amorgos är underbart.

Molyvos är absolut inget mini Chania i någon bemärkelse. Jag tycker Rickys uttryck oturistiska turister är lite mitt i prick.

Vilken månad reser ni? Karaktären på de olika öarna kan variera mycket mellan hög, mellan och lågsäsong.

Folegandros är lite av en kultö för både greker, italienare och många andra så mellan 15 juli-20 aug kan det vara fullbokat där.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-11-26, 17:52
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Var i Molivos i mitten av september 2012. En vacker och trevlig by, men nackdelen var baden. Det var väldigt stenigt - även för mig som gillar stenstränder. Det var också väldigt kallt i vattnet, vilket jag efter ett 15 - tal resor till olika i öar i september, aldrig upplevt.

Utan att hyra bil var det också svårt att komma någonstans på ön. Lokalbussen gick i princip bara till två byar på några km avstånd. Skulle man någon annanstans var det lång resa med bussbyten.

Jag kommer nog inte att återvända till Lesbos.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-11-26, 18:43
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Tack Riitta! Jag är ju så nyfiken, vill se mer... vi får se vad det blir, det blir ju Grekland, det kan aldrig bli fel!
Till slut måste jag ta till pennan. De flesta vet vad mitt förslag är´som i ett slag lösgör er från den gordiska knuten.
De flesta har inte varit där. Tinos hit och Tilos dit, trenderna avlöser
varandra, endast Ikaria består. Kanske den mest vilsamma och icketuristiska avvikelsen i egeiska havet - outsidern. Långt från trygghet i det turistiska.
Våga vägra locktoner från sirenerna, "...med deras sångtalang kunde de få sjömän att glömma vilka de var och vart de var på väg".

Våga...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-11-26, 20:01
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Hej! Har varit på Lesbos 3ggr och vi har då bott i Aios Isidoros som ligger ca 2 km utanför Plomari . Stranden vid A isidoros är klart bäst och det finns en del bra tavernor runt ikring . Plomari är en mycket charmig o grekisk stad som varken känns turistisk eller stor. Har hyrt bil och sett en hel del av ön och har en längtan att återkomma för att just komma till Plomari igen.
Tilos har vi kvar som resmål men jag tror mig veta att det är nog en helt annan ö känsla. Grekland är för det mesta helt underbart vad man än väljer det är bara att hitta den rätta känslan för just denna plats.
Lycka till hälsar Mia
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-11-26, 20:58
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Re: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Jag måste läsa om Ikaria! Vad är det bästa med ön Ikaria?
Ingen sa här något om Alonissos. Vi vill ha tips om Alonissos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT