Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-26, 00:44
Vi2alltid Vi2alltid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 27
Standard Vilket resmål ska vi välja??

Hej på er alla!

Vi ska åka på bröllopsresa i augusti och kan inte bestämma oss för vilken ö eller plats vi vill åka till!

Vi vill ha finkornig sandstrand, pool på hotellet.
Nöjesliv är inte viktigt men gärna flera restauranger att välja mellan
Inte FÖR många turister
Gärna ett par sevärdheter i alla fall
Gärna lite lugn och ro, dvs inte bara barnfamiljer och inte partynissar

Och heller inte för dyrt! Har tittat på hotell som vi kan tänka oss i Karpathos, Lesbos samt även Ammoudia.

Vad skulle ni rekommendera oss?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-26, 10:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Citat:
Vi ska åka på bröllopsresa i augusti och kan inte bestämma oss för vilken ö eller plats vi vill åka till!
Grattis!

Om ni vill flyga direkt och slippa åka båt är urvalet mindre, men det blir lättare att välja. De här resmålen når ni med direktflyg, eller rättare sagt, ni slipper åka båt: Aten, Halkidiki, Karpathos, Kefalonia, Korfu, Kos, Kreta, Lefkas, Lesbos, Paleros, Parga, Rhodos, Samos, Santorini, Skiathos och Zakynthos.

Karpathos skulle säkert passa er, antingen Pigadia eller Amopi. Kefalonia är en annan ö som passar era kriterier, i så fall föreslår jag Lassi. Parga är inte heller dumt, men i så fall Parga stad, inte Ammoudia som är alldeles för litet. Palechora på Kreta är ett annat väldigt bra resmål. Lesbos har jag inte varit på, det kan andra svara bättre på.

Mycket folk kommer ni inte undan, augusti är lika med högsäsong.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-26, 10:48
Vi2alltid Vi2alltid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Tack för ett så utförligt svar!

Vi har nog fastnat för Karpathos och Kefalonia, men hittar inte riktigt ett hotell vi är säkra på... Vi har bara kollat på Apollo iofs, men vi vill nog satsa på charter-resa då vi är ganska "ovana" resenärer

Att åka båt är nog inga problem, bara det inte tar 6-7 timmar...

Nåt hotell att rekommendera? Resebolag?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-26, 10:53
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Naxos ligger 2 timmars båtresa från Santorini, dit det finns direktflyg. Härliga sandstränder och en mysig stad.

Hur länge ska ni vara borta?? Många tycker att det är för kort tid att bara åka en vecka om man har båtresa till ön, men det är en uppfattning som jag inte delar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-26, 11:01
Vi2alltid Vi2alltid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Naxos ligger 2 timmars båtresa från Santorini, dit det finns direktflyg. Härliga sandstränder och en mysig stad.

Hur länge ska ni vara borta?? Många tycker att det är för kort tid att bara åka en vecka om man har båtresa till ön, men det är en uppfattning som jag inte delar.
Naxos har vi oxå kikat på, lite dyrare att åka dit bara... Vi ska vara borta ca 1 vecka, Det finns alltså inte direktflyg till Naxos? Men två timmar med båt är ju inte så farligt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-26, 11:26
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Citat:
Ursprungligen postat av Vi2alltid Visa inlägg
Naxos har vi oxå kikat på, lite dyrare att åka dit bara... Vi ska vara borta ca 1 vecka, Det finns alltså inte direktflyg till Naxos? Men två timmar med båt är ju inte så farligt!
Nej, det finns inte direktflyg, men jag tycker inte att båtresan är speciellt ansträngande. Att åka själv är inte heller svårt. Vi tog 1 veckas flygstol till Santorini förra sommaren, och åkte sen vidare till Naxos. Bästa semestern ever!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-26, 11:44
Vi2alltid Vi2alltid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Nej, det finns inte direktflyg, men jag tycker inte att båtresan är speciellt ansträngande. Att åka själv är inte heller svårt. Vi tog 1 veckas flygstol till Santorini förra sommaren, och åkte sen vidare till Naxos. Bästa semestern ever!!

vilken del av Naxos var ni på? nåt hotell att rekommendera?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-26, 11:46
Vi2alltid Vi2alltid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Och Samos har jag tittat på, till Votsalakia
Kan det vara nåt?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-26, 11:51
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Citat:
Ursprungligen postat av Vi2alltid Visa inlägg
vilken del av Naxos var ni på? nåt hotell att rekommendera?
Vi bodde i Agia Anna på Studio Plaza! Utmärkt trivdes vi! Har du fler frågor kan du skicka PM.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-26, 12:41
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Håller med om att Naxos är fullkomligt underbart! Tänker Ni resa charter eller "på egen hand" ? I lugnt väder tar snabbåten från Santorini inte stort mer än 2 timmar, men blåser det upp kan man få räkna med att vänta på en större färja. Charterbolagen har egna båtar, men i hård blåst kan man ändå bli hänvisad till färjan som tar runt fyra timmar. Dessutom måste man räkna med att det kan vara väntetid . Min första charter till Naxos var INGEN organisatorisk höjdare! På bussen från flygplatsen meddelade guiden glatt att om ca 20 minuter går båten till Santorini, men ack så fel! Det hade börjat blåsa så istället blev vi avsläppta nere på hamnpiren o fick sitta där , utan någon ansvarig personal från resebyrån, i sandstorm 8 (åtta) timmar o vänta på en färja, därefter 5 timmar färjetur o vi var framme på Naxos 01.30 på natten! Dagen innan vi skulle åka hem fick jag av en händelse syn på guiden som meddelade att nu börjar det blåsa igen så packa omedelbart, vi hämtar om ett par timmar o åker tillbaka till Santorini redan ikväll för säkerhets skull...
Från Kl 22 till Kl 01 stod vi på Naxos hamnpir o väntade på färjan o när den väl kom så fanns det bara 3-manshytter så alla sällskap fick delas upp efter bästa förmåga, men vi kom i alla fall till Santorini i god tid innan planet skulle gå hem! Mycket strul, men Naxos var alldeles fantastiskt, fr. a stränderna vid Agia Anna o Agios Prokopios! Blev dock inte värre avskräckt än att jag reste tillbaka hösten efter (men med en annan researrangör...) o reser mer än gärna dit igen!

Senast redigerad av giottoni den 2008-05-26 klockan 12:50.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-26, 14:08
Vi2alltid Vi2alltid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
jag reste tillbaka hösten efter (men med en annan researrangör...) o reser mer än gärna dit igen!
får man fråga vilken researrangör du vill rekommendera? :P
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-26, 14:58
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Citat:
Ursprungligen postat av Vi2alltid Visa inlägg
får man fråga vilken researrangör du vill rekommendera? :P
Det är bara Apollo som har charter till Naxos.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-26, 19:26
Vidar Vidar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 8
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Et godt alternativ er Karpathos og hotelle Sound of the Sea. Jeg og min samboer bodde der i 2005 da det var helt nytt. Hotellet har pool, men ingen badestrand. Dette er ikke noe problem da man kan dra til veldig vakre strender rundt omkring på øya. Hotellet ligger skjermet fra trafikk og og støy, men kun en kort spasertur fra sentrum av byen Pigadia.

Karpathos er med sin natur blant de vakreste øyene jeg har besøkt i Hellas og passer utmerket for en romantisk bryllupsreise, men det finnes selvsagt mange gode alternativer.

Ønsker dere god tur!

Vidar
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-26, 19:36
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Citat:
Ursprungligen postat av Vi2alltid Visa inlägg

Att åka båt är nog inga problem, bara det inte tar 6-7 timmar...

De flesta resor med båt från Piraeus till öar som passar er tar nog 6-7 timmar och mer, så satsa på direktflyg tycker jag
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-26, 19:50
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
De flesta resor med båt från Piraeus till öar som passar er tar nog 6-7 timmar och mer, så satsa på direktflyg tycker jag
Men om man landar på en ö kan man ju åka båt därifrån också. Man måste ju inte åka från Pireus.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-26, 21:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Jag väljer definitivt en ö med direktflyg eller ett ställe på fastlandet nära en flygplats, om jag bara har en vecka! Två timmar med båt låter lite, men i verkligheten går det betydligt mer tid till "ingenting". Väljer ni en ö med båttransfer så räkna med att så gott som hela första och sista dagen går till transport!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-05-27, 19:40
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Jag tycker ni ska ta något av Jannes föslag, de är bra allihop tror jag. Ingen båttransport på någon av dom, vilket man nog ska ha i åtanke om man bara är borta en vecka. Undantaget kan vara öarna närmast Athen tex Poros (som är väldigt romantisk , men inte har så fantastiska stränder) eller Egina.
Hoppas ni får en härlig bröllopsresa!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-05-27, 21:02
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Var på Karpathos i september förra året och kan verkligen rekommendera ön. Vi bodde i Pigadia och därifrån tog vi lokalbuss till stränder som verkligen var något utöver det vanliga bl a Apela. Vi åkte med Ving (direktflyg) och bodde på Calypso Bay Apt, ett väldigt fräscht lägenhetshotell precis ovanför sandstranden. Hotellet har dock ingen pool, men eftersom vi föredrar havet så spelade det ingen roll för oss. 2-3 minuters promenad till buss-stationen där lokalbussarna utgick från, dubbelt så lång tid till ena änden av hamnpromenaden, gatorna ovanför densamma och därmed tillgång till många restauranger med massor av god mat. Kan rekommendera några om ni bestämmer er för Karpathos. Oavsett vilket hoppas jag ni får en underbar bröllopsresa, vi valde oxå Grekland för det ändamålet men det är ett antal år sedan nu (Rhodos den gången).
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-05-27, 22:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Låter fint med bröllopsresa till Grekland. Jag har haft nöjet att besöka ett 20-tal resmål i Grekland, men eftersom smaken är olika är det vanskligt att rekommendera. Ni tycks ha hittat hotell på Karpathos som passar er smak. Alltid en fin början. Om hotellet ligger i Karpathos stad (Pigadia) så har ni också tillgång till ett urval av restauranger och annat som en småstad kan erbjuda. Stranden i stan är inget speciellt men med 20-60 min buss kommer man till härliga stränder på olika håll på ön. En del av stränderna håller jag som de bästa jag upplevt i Grekland. Råkar ert hotell ligga vid någon av stränderna så begränsas utbudet till några tavernor och ni har omvänd restid för att resa till stan på kvällen istället för att åka till stranden på dan. För mig kommer Karpathos med boende i Pigadia mycket högt upp på favoritlistan. Definitivt bättre än Lesbos enligt min smak. Åker till Karpathos igen i augusti. /Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-27, 23:06
Vi2alltid Vi2alltid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Vilket resmål ska vi välja??

Tack för alla svar, det verkar nog som att Karpathos är ett bra alternativ enligt er! Känns som att det blir dit eller möjligen till Halkidiki

Ett hotell i Karpathos som jag hittade till hyfsat pris heter Blue Bay, som verkar ligga i Pigadia. Vad tror ni om det?

Vad finns att se på Karpatha? Vi är visserligen lite sugna på att se droppstengrottor men såna finns väl inte där omkring?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT