Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-11-25, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vilken är din bästa greklandsstund?
Jag har massor med ”din bästa stund i Grekland”. Men om jag måste välja en enda så var det när jag och Camilla gifte oss på Santorini.

Vi red fram till den hjärtformade poolen på varsin utsmyckad åsna till tonerna av Mendelssohn. Runt poolen stod vår släkt och våra vänner från Sverige och Grekland och väntande. Efter ceremonin, när prästen sa att nu får ni kyssa varandra, så gjorde vi förstås det. Precis när vi kysste varandra släppte Paris ut 20 vita duvor.

När vi satte oss vid honnörsbordet tittade jag ut över dansgolvet, livebandet började så sakteliga spela grekisk ömusik, kvällen var varm, fullmånen lyste, festen väntade, och jag kände mig så lycklig. När jag tittar uppåt ser jag två vita duvor sittandes på elledningen ovanför mig och Camilla. De satt där hela kvällen. De andra duvorna flög hem. Paris pratar fortfarande om de där två duvorna. Hur konstigt det var att de stannade kvar, och satt ovanför just oss. Det är en av mina bästa stunder i Grekland.

Om den dagen, och hela bröllopsveckan, finns det mycket att berätta, och det ska jag göra någon gång.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-11-25, 12:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Oj Bluesea, vilken härlig skriva! Varenda stavelse går ju rakt in i hjärtat. Jag kan känna dofterna bara av att läsa det. Så mycket igenkännande och så mycket välbefinnande som strömmar genom kroppen när man är i det läge som du beskriver. Mitt i prick!

För min del har jag bara en mycket liten, men för mig viktig, detalj att tillägga för att lyckan ska vara total. En kopp riktigt bra grekkaffe, sketo. Det längtar jag efter mellan varje Greklands-besök. Ouzo, retsina, öl och en massa annat gott från Grekland går att få tag på även här hemma. Men riktigt bra grekkaffe ......... det finns bara i Grekland.

Masse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-11-25, 16:27
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Min bästa stund i somras var doppet vid "tantbadet" på Tinos efter joggingtur på morgonen. Joggingturen med en pitbulliknande tik på Andros var inte heller så dum - när den första förskräckelsen lagt sig över hunden som förväntansfullt och med hängande tunga stod framför mig...! Hon var snäll och bara sällskapssugen förstod jag sedan.

Första kvällen på marmortorget i Rafina är också en konkurrent till bästa stunden. Och...och...och... Jag undrar om inte de bästa stunderna blir fler ju kallare det blir i november.

Aina
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-11-25, 16:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Min bästa stund i somras var doppet vid "tantbadet" på Tinos efter joggingtur på morgonen.

Aina




Här menar du?
Dessa härliga tanter badade jag med nästan varje morgon under tre veckor sommaren 2012.

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-11-25, 17:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
..När jag tittar uppåt ser jag två vita duvor sittandes på elledningen ovanför mig och Camilla. De satt där hela kvällen. De andra duvorna flög hem. Paris pratar fortfarande om de där två duvorna. Hur konstigt det var att de stannade kvar, och satt ovanför just oss. Det är en av mina bästa stunder i Grekland.
Ja, det förstår jag. Vilket ögonblick! Nästan som ett uppslag till en film, när du väl skrivit ned det

/Netwolf
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-11-25, 19:25
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Många verkar ha svårt att peka ut den där stunden som är bäst?

Själv tycker jag det är väldigt lätt!

Vi flyger oftast på morgonen eller förmiddagen och är därför framme ganska tidigt på dagen.
Det har blivit en stående tradition efter att ha checkat in och dumpat bagaget på rummet, att sedan bege sig ut för att leta upp en mysig taverna och beställa in nåt gott att dricka som t.ex. en Ouzo med is och en kall Fix! Just den stunden när man bara sitter där halvt i värmen och halvt i skuggan och läppjar på drycken och njuter full av förväntan på semestern som ligger framför en!
Just den stunden är helig och jag blundar och så tänker jag: Den här stunden ska jag plocka fram ur minnet till vintern när det som kallast och blåsigast!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-11-25, 22:13
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

En magisk kväll på Patmos är ett underbart minne som jag tänker på då och då. För ca 20 år sedan var vi för andra gången på Patmos, skulle gå hem på kvällen o då gick strömmen. Mörkret blir kompakt och i natten hör vi några damer o herrar som sjunger "La Paloma" fast på grekiska. Vi satte oss på en mur och det var så vackert, den stjärnbeströdda himlen och den underbara sången!

Men den bästa stunden varje år sen 20 år har varit när vi kommer fram till AntiParos och är framme hos Maria o Antonios och får den första koppen grekiskt kaffe. Då är jag i mitt andra hem.

Och den andra bästa stunden är att sitta på balkongen på Anesi på Schinoussa och se ut över havet när vi kommer hem på kvällen efter en dag vid någon av stränderna.

O jag längtar o kom på att nu måste jag kolla semestern 2014 så vi kan boka flyg.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-11-25, 23:07
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Bästa stund - ja det blir till att begrunda. Det finns naturligtvis många,men en av de bästa är när man har landat på Santorini-och blir mött och körd av Paris till Honeymoon hotel i Perivolos.
Vi kommer till vår studio,packar upp lite lätt,fräschar upp oss och byter till nåt svalt och skönt.
DÅ inträder det STORA ögonblicket: Promenaden till själva Honeymoon och dess restaurang.Det är en ytterst kort promenad,men så fylld av lust och förväntan.Där välkomnas man än en gång av Julia och ev.son och andra kända ansikten.Där bjuds man en kall öl och småprat.
Men, det är just den där lilla sträckan från studion till själva Honeymoon som jag alltid blir så lycklig över!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-11-26, 09:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Men, det är just den där lilla sträckan från studion till själva Honeymoon som jag alltid blir så lycklig över!
Den där stunden kan jag skriva under på.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-11-26, 20:56
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Min bästa stund i Grekland börjar redan när jag tryckt på knappen!

Sedan är det bara en lång väntan tills planet landar på Kos och jag får kliva ut på trappan och... så den fantastiska värmen, doften, luften, flygplansmullret som slår emot mig och all denna förväntan på semestern. Att få kliva ombord på båten till Kalymnos och äntligen få se det stora korset uppe vid klostret och veta att snart, snart är jag "hemma" igen...

Det är min bästa stund i Grekland...

/Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-11-28, 02:09
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Det ögonblicket när jag träffade min man på Kreta var den bästa och mest varaktiga stunden jag upplevt i Grekland.
Sen har jag så otroligt många moments som skulle ta många timmar att skriva ner
De som läst mitt resebrev om Chania kan förstå att jag alltid upplever mina resor fyllda med fantastiska stunder.
Myssa...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-11-28, 09:01
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

När vi båtluffade med barnen första gången och åkte från Samos till Syros. Vi kom fram mitt i natten. Sonen sov i vagnen. Dottern däremot - 3,5 år - stod med ryggan på och väntade andäktigt på att angöra Syros hamn. Hennes förväntningar och spänning smittade av sig.

Känslan när vi närmade oss land, medan färjan öppnades och vi såg Syros närma sig. Natten var mörk, luften varm, ljusen från Ermopoulis mötte oss och kom allt närmare. Framförallt känslan av äventyr. En ny ö! Vad skulle vi upptäcka nästa morgon?

Jag är så glad att mina barn också älskar Grekland, att de har lusten att upptäcka nytt, men också kan vila i känslan av att var vi än hamnar så känner vi oss "hemma". Bästa stunden i Grekland är när vi angör en ny - eller "gammal" - ö, tillsammans.

Bea
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-11-30, 16:37
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Den bästa stunden är när man blivit uppraggad i hamnen av roomsare, blir körd till sitt nya boende och man tänker under bilresan "Vad är det här? Vart åker vi? Ska vi bo här? Vilket ruckel, nä fy vad hemskt!" men sen kommer man fram till ett gulligt hus i blått och vitt, blir visad till ett jättefint rum, välstädat, och det luktar gott, på bordet står en stor skål med aprikoser eller fikon, man öppnar balkongdörrarna och den underbaraste utsikt man kan tänka sig breder ut sig, solen glittrar i havet, vågorna skvalpar under en och man tänker "här vill jag stanna för evigt"!

Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-11-30, 16:46
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Min bästa stund i Grekland börjar redan när jag tryckt på knappen!

Sedan är det bara en lång väntan tills planet landar på Kos och jag får kliva ut på trappan och... så den fantastiska värmen, doften, luften, flygplansmullret som slår emot mig och all denna förväntan på semestern. Att få kliva ombord på båten till Kalymnos och äntligen få se det stora korset uppe vid klostret och veta att snart, snart är jag "hemma" igen...

Det är min bästa stund i Grekland...

/Eva


Gillar
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT