Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-06-18, 12:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: När man byter flyg...

Jag har just flugit Gbg-Frankfurt-Aten T/R, med Lufthansa hela vägen.

Fråga på landvetter om du behöver hantera bagaget igen längs vägen. Jag behövde det inte, men jag flög alltså med Lufthansa hela vägen.

När du kommer av i Frankfurt - kolla första bästa monitor vilken gate du ska till, det som står på boardingkortet från Gbg behöver inte stämma. Följ sedan skyltningen NOGGRANT så kommer du rätt. Du ska ner/upp i trappa eller hiss på nåt ställe, missa inte det.

På ett ställe tvingas du gå tvärs igenom långa köer till passkontrollen - men du ska alltså bara igenom, inte följa med kön.

Det tog mig strax under tio minuter att i rask takt gå mellan gaterna och det var inte svårt, det gällde bara att följa skyltarna.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-06-18, 15:35
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: När man byter flyg...

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Vi åkte denna rutt i slutet av april, och det fungerade bra.
Tyvärr har Aegean och Lufthansa då inte synkat sina system, vilket innebar att vi på Landvetter endast fick boardingpass till Frankfurt.
Vi fick ställa oss i en ny kö i Frankfurt för att få ett nytt boardingpass på Lufthansas center, därifrån blev vi hänvisade direkt till Aegean vid gaten.
Samma sak på returresan då vi fick köa i cirka 1 timme för att få boeardingpasset. Hoppas att de har löst detta nu.

Trevligt att se att du har en avatar från Borås.

Tobbe
Ok, detta med köandet verkar ju lite osmidigt. Men huvudsaken är ju att vi hinner med våra anslutningar och det utgår jag från att vi gör, annars skulle ju inte biljetten vara bokningsbar på det sätt som den är. Jag förutsätter att ni inte behövde hämta och checka in ert bagage igen i Frankfurt då? Konstigt att man inte kan få två boardingcards på Landvetter då, om de kan skicka bagaget därifrån utan problem...

Off topic: Visst har man investerat i väldigt intressant utomhuskonst i Borås de senaste åren? Detta sägs helt utan ironi. Kaninen är min favorit!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-06-18, 15:40
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: När man byter flyg...

inkfish: Tack för svar! Nu är ni många som säger att Frankfurt funkar bra som transitflygplats, då litar jag på det!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-06-18, 15:58
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: När man byter flyg...

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Nu är ni många som säger att Frankfurt funkar bra som transitflygplats, då litar jag på det!
Är det någon storflygplats i Europa som det är "ordning på" så är det Frankfurt! En gång var vi sena till ett byte där. Då stog det en flygplatstjänsteman vid gaten när vi gick av det första planet. Hon ropade vårt namn och sedan fick vi springa efter henne till nästa gate . Där stog en buss och väntade på att köra bara oss ut till det väntande planet .

En annan gång tappade vår dotter bort sin jacka i stressen mellan ett flygplansbyte. Väl framme på destinationen ringde vi till "Lost and Found" på Frankfurts flygplats och anmälde förlusten. Två veckor senare ligger ett litet orange paket på posten med jackan i.................

Är det någon flygplats man ska ha mååååånga timmar för byte så är det CDG i Paris - där är det snurrigt .

Trevlig resa!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-06-18, 18:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: När man byter flyg...

Ja det blir ju spännande det här, vi har ca 30 minuter mellan våra flyg, vi flyger också med Lufthansa från Landvetter, men via München ut och via Frankfurt hem, helt ärligt så kommer jag inte ihåg om jag varit på Münchens flygplats tidigare. Hoppas tiden räcker i alla fall...
// Helén med 10 dagar kvar...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-06-18, 19:12
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: När man byter flyg...

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Jag förutsätter att ni inte behövde hämta och checka in ert bagage igen i Frankfurt då? Konstigt att man inte kan få två boardingcards på Landvetter då, om de kan skicka bagaget därifrån utan problem...!
Helt korrekt baggaget kan du checka direkt till ATH, men nytt boardingpass får man fixa i FRA, iallafall i slutet av april. Kanske man har ordnat det nu.


Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Off topic: Visst har man investerat i väldigt intressant utomhuskonst i Borås de senaste åren? Detta sägs helt utan ironi. Kaninen är min favorit!
Mycket trevlig konst i vår stad. Min favorit är Bodin och "den late studenten".

Tobbe
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-06-18, 21:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: När man byter flyg...

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Peter, Fast har du bokat resan hela vägen tex med Austrian så behöver du ju inte hämta ut incheckat bagage i Wien, boarding kort ska du få i Kastup hela vägen.
Det vet jag! Jag har rest lite tidigare... Det var bara att jag ville påpeka att det finns många olika sätt att hantera säk-kontrollerna.

På nervägen har jag ca 1.5 timme på mig på i Wien så jag hinner handla lite. Men tyvärr finns det ingen riktig Restaurang inom "Taxfree-området", så jag kan inte få en riktig Wienerschnitzel tyvärr.... Fast det finns ett par Imbiss så jag kan få "ein Frankfurter mit Brot und Sempf" i alla fall... Och den första till höger har dessutom en "rökbur"! Lycka.... Till vänster om man kommer från Piren... Till höger om man kommer utifrån.... Det gäller att hålla reda på sig...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-06-18, 22:02
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: När man byter flyg...

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Tydligen finns det "gräddfil" för några på forumet.
Alla som lagt över 1.000 inlägg på Kalimeras Forum får per automatik bättre och lättare hantering på samtiliga flygplatser inom hela EU! Är det så konstigt?

Du får väl lägga på ett kol!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-06-18, 22:41
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: När man byter flyg...

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Peter// Jo säkerhetskontrollerna vid gaterna gör att man även i Transit måste passera en kontroll. Så är det ju faktiskt i Aten men vi som hänger här reser väl oftast bara, just endast från Aten och ej i transit, och då blir det bara en kontroll ändå.
Havabä? I Athen, i alla fall senast jag flög därifrån, fanns det bara en säk-kontroll för samtliga Gater. Eller missförstår jag dig?

Och eftersom jag mellanlandar i Wien på hemvägen så lär jag åka på en kontroll till där... Spela roll. Jag lär inte ha några farliga saker med mig... Om inte massa Whiskey räknas som farligt...

Jag har skivit det tidigare, men jag tror det är dags igen:

1. Gift dig aldrig med en kvinna du inte varit på en resa med. För först då kommer hennes rätta natur fram. Av en okänd från England under 1800-talet.

2. Den som har rest har alltid något att berätta...

Eller hur...?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-06-19, 12:18
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 498
Standard Sv: När man byter flyg...

Hallojsan!
Hur funkar det i Wien om man har bokat hela resan med Austrian från Stocholm till Aten med mellanlandning i Wien? Måste man checka in igen? Är det långt mellan gaterna? Beböver man gott om tid? Brukar Austrian vara försenat? Ska vidare sen med Olympic från Aten.

Pyttan
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-06-19, 16:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: När man byter flyg...

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Hur funkar det i Wien om man har bokat hela resan med Austrian från Stocholm till Aten med mellanlandning i Wien? Måste man checka in igen?
När du checkar in i Sthlm kolla att de Taggar väskorna till Athen och att du helst får boardingcard dit med. Så behöver du i alla fall inte tänka på bagaget i Wien. MEN! Det kan hända att du måste fixa nytt boardingcard i Wien! Jag vet inte riktigt hur det fungerar med Transit just i Wien. Ankomst och avgångshallarna ligger bredvid varandra så det är möjligt att du måste gå "ut" för att sedan komma in i avgångshallen igen.

Citat:
Är det långt mellan gaterna? Beböver man gott om tid? Brukar Austrian vara försenat?
Wiens flygplats är inte SÅ stor. Men jag vet inte vilken Gate Athenflyget går ifrån. Har du en timme på dig så hinner du nog smita inom "Godisbutiken" också... Austrian är ju vanligt reguljärflyg och det är tämligen sällan de har några större förseningar.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-06-19, 18:56
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 498
Standard Sv: När man byter flyg...

Tack Peter!
Men en sak till:
Om man checkar in själv online, då kan man ju inte be om boardingkort ända till Aten. Så då kanske man ska göra det i disken på Arlande istället.
Eller tänker jag fel nu?

Pyttan
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-06-20, 16:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: När man byter flyg...

Jag har faktiskt aldrig checkat in online så jag vet inte hur det fungerar då. Men det kanske någon annan här kan svara på?
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-06-20, 19:34
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: När man byter flyg...

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Tack Peter!
Men en sak till:
Om man checkar in själv online, då kan man ju inte be om boardingkort ända till Aten. Så då kanske man ska göra det i disken på Arlande istället.
Eller tänker jag fel nu?

Pyttan
Du får får printa ut dem i maskinen på Arlanda, om du inte kan skriva ut båda själv hemma... ibland har det gått...I Wien är det som sagt säkerhetskontroll in till varje gate, men incheckat bagage åker hela vägen. Inte särksillt långt att gå emellan flighterna...De gånger jag har åkt har vi åkt på tid!

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT