Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-02, 09:26
marbjo marbjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 48
Standard Argostoli-Lassi

Det verkar vara ganska nära till Argostoli från Lassi. Kan man promenera. Är det i såna fall efter en stor väg eller finns det andra alternativ. Det är första gången till Kefalonia för oss, men jag vet från andra ställen där det har varit promenadavstånd mellan orter, och livsfarligt att promenera. Vi har barn med oss. Tacksam för svar. Det här är förresten ett superbra forum. DS.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-11-02, 17:36
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Argostoli-Lassi

Mellom sentrum av Argostoli og Lassi er det mellom 2 og 3 km. Man må gå over en høyde, slik at det er bratt oppover først, og like bratt nedover etterpå, begge veier. Det meste av veien er i utkanten av byområde, og såvidt jeg husker, er det fortau (trottoar) langs en del av veien. Vi gikk ikke denne veien, men de gangene vi kjørte der, var det lite trafikk, så jeg tror ikke det skulle være noe stort problem. Det finnes også en alternativ turvei langs sjøen, men den er kanskje 3 ganger så lang.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-11-02, 22:46
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Argostoli-Lassi

Beror en del på var du bor.. Bor du efter huvudvägen i Lassi sä går du den till Argostoli,uppför och nedför dit,samma tillbaka.

Bor du högt uppe på bergssidan så behöver du inte gå ned till huvudgatan,utan då går du uppför till toppen och sedan en större väg till Argostoli,nedför dit och uppför hem.
Oavsett vilken väg så är det ganska långt att gå tur och retur ( brant,känns i benen )
Det finns dock lokalbussar som går,tror jag, varannan timme.
Promenera dit och ta bussen tillbaks,missa bara inte Argostoli,där finns det grekiska som inte finns i Lassi.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-11-04, 17:25
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Argostoli-Lassi

Hej!

Båda svaren beskriver vägen bra.
Det är trottoar hela vägen upp till krönet/korsningen. (Där måste man se upp lite extra). Sen bär det av nerför med en smalare trottoar. När man sen viker av nedåt höger så är man ju inne på smågatorna. Det tar väl inte mer än en kvart från norra delen av Lassi.
Jag har gått vägen med barnvagn och med barn gåendes bredvid på alla mina resor till Kefalonia. Det är mao inget problem. Vi brukar dock ta taxi hem på kvällen/natten. Det kostar ju bara runt 6 Euro. Bussarna ska man nog inte förlika sig till där.

//Conny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-11-08, 15:40
jenslar jenslar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 15
Standard Sv: Argostoli-Lassi

Kanske inte svar på din fråga, men när vi bodde i Lassi hade vi hyrbil hela veckan. Då är det supersmidigt att åka till Argostoli. Jag kan verkligen rekommendera att ha hyrbil hela veckan, det kostar inte jättemycket och man får en fantastisk frihet att upptäcka ön (Myrtos, Assos, Fiskardo och mycket mer). Dessutom slipper man ju transferkostnaden om man hämtar och lämnar hyrbilen på flygplatsen. Jag tror att vi betalade 1500 för hyrbil hela veckan (vi förbokade med Apollo).
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT