Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-01, 19:44
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Andrew och Lassi

Funderar på en resa i sommar och Kefalonia är ett av alternativen. Är det någon som vet något om hotell Andrew? Har aldrig varit på Kefalonia så jag har ingen uppfattning om storleken på Lassi och hur området ser ut, ifall någon sida av orten är att föredra. Skulle gärna höra lite mer om Lassi också.

Hälsningar Martina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-04, 09:39
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Sv: Andrew och Lassi

Någon?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-04, 11:08
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Andrew och Lassi

Kefalonia är en underbar ö och ni kommer inte att ångra ert val! Lassi är litet och består i stort av en lång gata som kantas av restauranger och en del affärer. Det tar väl ca 20 min att ta sig vägen fram, beroende på promenadtakt givetvis! Argostoli kan man med lätthet promenera till där utbudet är betydligt större. Ett tips är att lusläsa tidigare trådar om Kefalonia så får du massor av bra information. Köp även kalimeraguiden, den har du stor nytta av. Trevlig resa!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-04, 15:01
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Andrew och Lassi

Hej
Vi var på Kefalonia och Lefkas för två år sedan. Vi flög till Preveza och hyrde en bil som vi åkte runt med i två veckor. Med oss hade vi tre tonåringar på 15, 17 och 17 år. På Kefalonia bodde vi i Lassi. Ett ställe som jag aldrig hoppas återvända till. Det var en lång gata med turistutbud, Den ena restaurangen var sämre än den andra. Argostoli var däremot en väldigt trevlig bekantskap. Vi gick/åkte dit i princip varje kväll.
Kefalonia var en väldigt vacker ö, en av de vackraste jag sett men vi gillade Lefkas bättre.

Åse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-04, 21:48
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Andrew och Lassi

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Hej
Vi var på Kefalonia och Lefkas för två år sedan. Vi flög till Preveza och hyrde en bil som vi åkte runt med i två veckor. Med oss hade vi tre tonåringar på 15, 17 och 17 år. På Kefalonia bodde vi i Lassi. Ett ställe som jag aldrig hoppas återvända till. Det var en lång gata med turistutbud, Den ena restaurangen var sämre än den andra. Argostoli var däremot en väldigt trevlig bekantskap. Vi gick/åkte dit i princip varje kväll.
Kefalonia var en väldigt vacker ö, en av de vackraste jag sett men vi gillade Lefkas bättre.

Åse
Vilken tur att vi tycker så olika anars skulle det bli för mycket folk på Kefalonia.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-05, 06:24
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Andrew och Lassi

Hej
Nu menar jag inte att vi inte gillade Kefalonia, för det gjorde vi. Tyvärr valde vi, främst för tonåringarnas skull, att bo på den minsta charmiga delen av ön, Lassi. Vi körde runt och upptäckte väldigt fina platser som vi skulle välja att bo på om vi återvänder.
Som jag skrev, tyckte vi väldigt mycket om Argostoli. Det var en av de vackraste grekiska öar jag sett.

Åse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-06, 09:02
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Andrew och Lassi

Hej Martina!

Jag håller med Panakakis ....

Andrew känner jag inte till. Men det ligger en bit från huvudvägen, mot bergssidan.
Jag brukar alltid bo i Lassi när jag är på Kefalonia. - Men som jag alltid säger, orten är mer en bas för utflykter runt ön än en fin plats att bo på. Dock så är det väl knappt nån plats på ön som kan konkurrera med så många fina sandstränder inne i byn, som Lassi. Det är perfekt att till fots, enkelt kunna ta sig till stränderna (även med barnvagn). Jag brukar bo i den norra delen av byn. Då kan man enkelt, på 20min, ta sig (med el utan barnvagn) in till Argostoli. Vi brukar mest hålla till i Argostoli på kvällarna.

När det gäller Lassi så tycker jag inte att det är mer "turistiskt" än andra platser. Det finns ex.vis inte många sk. souvernibutiker. Restaurangerna håller skiftande kvalitet, men jag har varit med om sämre. Förvisso är det bara en gata som går genom byn, men jag har bott på andra öar i liknande orter.
Nu i somras så var det väl 50-50 när det gäller smakupplevelsen mellan Argostoli och Lassi. Detta varierar från år till år. Argostoli har givetvis ett större utbud.

Det är naturligtvis en fråga om vad man vill ha, när det gäller val av plats. Bästa orten är väl Argostoli. Men då har man en bit att vandra, till stränderna, -om man inte har bil hela perioden.

//Conny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT