Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-26, 19:15
jennyjoh_81 jennyjoh_81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2
Standard Vart ska man bo på Skiathos?!

Hej!

Jag och min pojkvän ska resa till Skiathos i sommar och undrar vart vi ska bo
Är inne på att resa med Apollo och hade egentligen velat bo vid Koukounaries, men det kostar betydligt mer än Achladies och Megali Ammos.
Frågan är om det är värt de 5-6000:- extra för att bo där...?
Eller rekommenderar ni att man istället bor vid Achladies eller Megali Ammos (vilken av dem isf?) och sedan tar buss över dagen bort till Koukounaries?
Hur lång tid tar det med buss bort? Är det dyrt?

Mkt frågor Hoppas någon vill ta sig tid att ge mig lite svar.

Tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-26, 20:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vart ska man bo på Skiathos?!

Det är jättefint i Koukounaries, framför allt för att det är gångavstånd till så många härliga stränder. Men om det kostar 5 000-6 000 mer att bo där så skulle inte jag tycka det vore värt det.

Ett alternativ är att inte åka charter. Det finns flera fina och inte så dyra hotell i Coucounaries som ni kan boka själva via mejl eller bokningssajter.

Buss, och även taxi, är billigt på Skiathos. Hur lång tid bussresan tar beror på hur mycket folk det är som stiger på och av, men enligt tabellen ska det ta 30minuter från busstaionen till ändhållplatsen, dvs max 20 från Megali Ammos. Den går var 20e minut på sommaren.

Om ni prioriterar att bo vid en fin strand så är Achladies bättre än MA. Om ni vill bo närmare staden så är MA förståss bättre.

Oavsett var ni bor så tycker jag att ni ska besöka olika ständer. Det är lite av tjusningen med Skiathos att det finns så många fantastiska ständer - alla värda att uppleva.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-26, 21:31
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Vart ska man bo på Skiathos?!

Hej Elisabet! Jag kan inte förklara varför ... men jag är inte speciellt imponerad av Koukounaries. Kliver gärna av bussen på tidigare hållplatser = stränder.
Själv har vi bott några gånger "centralt". i Skiathos stad.
Förra året i september bodde vi på Megali Ammos house, ett lägenhetshotell direkt vid stranden och promenadavstånd till stan.
Ett mycket bra val om jag får säga ... och det får jag

Hälsn. Lilla sjöborren.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-26, 22:04
jennyjoh_81 jennyjoh_81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Vart ska man bo på Skiathos?!

Tack för svaret!
Har du något tips på någon bokningssajt eller något bra hotell som vi isf kan kontakta?

Mvh
Jenny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-26, 22:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vart ska man bo på Skiathos?!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Hej Elisabet! Jag kan inte förklara varför ... men jag är inte speciellt imponerad av Koukounaries. Kliver gärna av bussen på tidigare hållplatser = stränder.
Hej själv! Du behöver inte förklara Jag förstår mycket väl dem som inte vill bor där; man har inga gränder att strosa i på kvällarna, och även om det finns flera tavernor så är utbudet självfallet inte som i stan. Dessutom är stranden - om än fin och med den fantastiska skogen alldeles inpå - en av de mer kommersialiserade på Skiathos.

Som jag skrev så tycker jag att det bästa med Koukounarises är att man har gångavstånd till så många ANDRA underbara stränder. På mindre än en halvtimme kan man gå till minst tio stycken. Ger man sig ut i obanad terräng har man också nära till ett större antal egna små vikar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-26, 22:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vart ska man bo på Skiathos?!

Citat:
Ursprungligen postat av jennyjoh_81 Visa inlägg
Har du något tips på någon bokningssajt eller något bra hotell som vi isf kan kontakta?
Här har jag svarat på det en gång förut.

Men det är några år sedan jag var där, så det kan ju ha förändrats. Sedan är ju det viktigaste att ni hittar vettiga flygbiljetter om ni ska boka själva. Så börja med att leta det. Hotell får ni alltid tag på.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-26, 22:56
mala mala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 8
Standard Sv: Vart ska man bo på Skiathos?!

Hej! Vi (2 vuxna på barn 12 resp 14) bodde på Villa Anni i Achladies förra året. Vi var super nöjda. Vi tog bussen till Koukounarises och också till andra stränder. Personligen skulle jag inte välja att bo vid Koukonarieses därför att det inte alls är så mysigt där på kvällarna. Perfekt att ta bussen dit dagtid och bo närmare stan så att man kan åka dit på kvällarna. Vi var super nöjda med Villa Anni, därifrån kunde man ta buss ut till olika stränder samt stan eller ta en liten båt in till stan - jätte mysigt. Men kanske är det mer ett familjehotell. Om jag var som er skulle jag nog bo lite närmare stan. Lycka till! Skiathos är underbart!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-31, 16:23
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vart ska man bo på Skiathos?!

Hej!
Skiathos är helt underbart så om ni väljer Skiathos kommer ni inte att bli besvikna...
Om jag vore er skulle jag välja att bo i meg ammos eller inne i Skiathos stad. Stranden i Meg ammos är helt ok, dock inte som Koukounaries Men neg med Koukounaries är att stranden är "knöka" full men det är i så fall enkelt att komma till andra stränder... Men... jag skulle välja att bo nära staden så att man slipper trängas med sena kvällsbesökare från stranden som skall in till stan när man själ är finklädd för att åka in till stan...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-31, 18:46
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Vart ska man bo på Skiathos?!

Även om Koukonaries är väldigt vackert så är det inte värt 5-6000kr mer bara för att bo där. Mitt tips är att bo vid t.ex Megali Amos, som ligger betydligt närmare Skiathos stad (vilket är bra om man vill se lite folk och strosa bland mysiga butiker/barer/restauranger på kvällarna), för att istället göra dagsutflykter med bussen som passerar precis utanför M. Ammos stranden.

Ett annat tips är att hyra moped eller bil och själva åka från Megali Amos till Kokounaries, eller ännu hellre Banana Beach (som ligger en bit ifrån Kokounaries, men som helt klart är värt resan).

Men i vilket fall som helst så kommer ni ju inte bli besvikna. Skiathos är en av de bästa öarna i hela Grekland! Stort grattis till ett bra val.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT