Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-29, 12:26
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard regler för att hyra vespa

Hej! Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mej med.Jag min sambo och min 19 åriga dotter med pojkvän ska åka till Skiathos den 28 juli...min dotter och hennes pojkvän vill hyra vespa under veckan vi ska vara där,men när vi var i samos för 2 år sen så fick man inte hyra om man inte hade körkort att visa upp. Min fråga är gäller samma regler i Skiathos? och om så är fallet vet ni om man får skjutsa på vespan.Min dotter har nämligen inget körkort men hennes pojkvän har.Vore jätte tacksam för hjälp,dom skulle bli så besvikna om dom inte kan hyra,bättre att veta innan man kommer dit.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-29, 14:12
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Man får ikke leie moped/vespa uten sertifikat! På noen øyer holder det ikke en gang med vanlig bilsertifikat, men man må ha egen moped/motosykkelsertifikat... Men det skal (om jeg har skjønt det riktig) gå bra med et Europeisk bil-sertifikat.

Det går en tråd oppe på "Semestra i Grekenland" hvor dette blir omtalt og diskutert. Der finner du antagelig ut hvordan det er akkurat på Skiathos
Det kan dog være litt forskjellige tolkninger av reglene på forskjellige utleiebyråer..

Ia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-29, 14:57
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Enligt en ny (?) lag är det så att man måste ha MC kort för att hyra Vespa / Skoter i Grekland.
På kreta kunde jag 2007 INTE hyra skoter av min uthyrare (som jag känner sedan många år) utom man behövde MC kort.

Polisen kollar, eftersom det händer så mycket med turister som inte kan köra MC..

/Nico
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-29, 15:23
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Veldig bra at det er blitt så strengt. Altfor mange ulykker. Mange av oss nordmenn har lett motorsykkel/Vespa inkludert i vårt bilsertifikat. Om man ikke har det, må man ha eget kjørkort for Vespa osv.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-29, 15:36
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Må man ha MC- sertfikat eller holder det med mopedkjørebevis? Min sønn som snart blir 16 skal straks ta det nå (4200.- + trafikalt grunnkurs 3000.- Svindyrt..) og håper å kunne leie moped/vespa i Hellas til sommeren..
Datteren min på 18 somikke har bil-lappen vurderer å ta mopedskjørebevis (hun har trafikalt grunnkurs) bare for å kunne få leie i Hellas, men om det ikke gjelder er det jo håpløst..
Noen som vet?

her i Norge så kan man altså ta enten moped-, lettmotosykkel- eller tung motosykkel - sertfikat.

Lett motosykkel-lappen koster 10.000.- + T.grunnkurs..

Ia

Senast redigerad av Ia den 2008-01-29 klockan 15:38.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-29, 15:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Det finns ju en lång tråd om hur det gick för olika personer på olika platser och öar förra året. Läs den!

En del fick hyra både moped och lätt mc utan att det frågades efter något körkort, andra fick inte hyra moped trots bilkörkort.

Kort sagt; fråga på plats, bättre svar än så går inte att få.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-29, 16:10
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Jeg er faktisk klar over den lenken som er lang som et vondt år... Elisabet
og fant ikke svar der på iallefall de første 15-20 innleggene derfor spurte jeg bare.... Du høres sinna ut når du skriver utropstegn.. .
Hvis du irriterer deg over noen sine spørsmål så hold det for deg selv...!

Det er nemlig forskjell på moped og Mc- kort og det var en før meg her som sa at han mente at man måtte ha MC- kort for å leie vespa.
( det var det jeg lurte på om noen hadde erfaring med at om det var riktig eller at det holdt med mopedlappen)


Ia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-29, 16:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Nej, nej jag är inte alls irriterad.

Jag menade bara att svaret, eller snarare icke-svaret, finns i den tråden. Som du säger är det skillnad mellan moped och mc, men det är inte alltid den skillnaden görs i Grekland; ibland får man hyra både moped och mc utan att de frågar efter något körkort och ibland får man inte ens hyra moped trots att man har bilkörkort - och vilket man kommer att mötas av där man vill hyra kan man inte veta förrän man är där.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-29, 17:10
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Av svaren att dömma så får jag fråga på plats...jag antar att om det är så hårda regler som att man måste ha MC kort eller körkort så får man väl heller inte skjutsa någon...det kan jag ju inte fråga på plats
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-29, 19:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Trafikreglerna är desamma i EU så det är tillåtet att skjutsa en person på både moped och mc (förutsatt att föraren uppfyller reglerna för att köra förståss).

Det är UTHYRNINGSREGLERNA som kan variera. Till exempel är det inte så ovanligt att uthyrare bara hyr ut till personer som fyllt 21. Sådant kan man iofs komma undan genom att hyra i en äldre persons namn, men då är det nog smart att först kolla upp vilka ekonomiska risker man tar om oyckan skulle vara framme, dvs om försäkringarna gäller.

Ska de vara två på moppen så behöver de ju också två hjälmar så det är nog bäst att säga som det är
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-29, 20:07
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Tack för svaret...då löser det sig nog till det bästa....jag var lite orolig för det här för dom ser fram emot att hyra vespa och ses sig omkring själva utan att ha mej mamma / svärmor med sig överallt
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-29, 22:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Ni har ju valt den bästa av öar både vad gäller mångfald av stränder och av nöjen - det finns något för alla smaker! Dessutom är busstätheten bra så om det skulle vara så att ungdomarna inte får hyra vespa, så har de säkert inga svårigheter att komma på andra sätt att lämna dig och din sambo ifred
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-30, 10:18
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: regler för att hyra vespa

ja det verkar vara en perfekt ö för oss,men vi velade länge hit och dit...men efter att jag läst alla inslag här på kalimera så bestämde vi oss. Fast nu är ju inte fallet så att jag o min sambo vill vara ifred det är snarare min dotter som vill slippa oss...hon är nykär och det är första resan för henne och hennes pojkvän.Vi har alla varit i Grekland plus en hel del andra ställen förrut,men det är första resan utomlands med flyg för hennes pojkvänså det ska bli spännande och se vad han tycker....har hört att landningsbanan är ganska kort!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-01-30, 11:43
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Ja, landingsbanen er kort..., får nesten følelsen at man lander i havet...
Det fine med Skiathos og ungdommer som skal ut på sin første tur på egenhånd er at det er så og si umulig å rote seg bort. Det er en vei og en busslinje.., alle bussholdeplassene har vært sitt nummer (enkelt i stedenfor vanskelige navn) så det er bare å huske hvilket nummer man skal av på.... og skulle man gå av feil er det bare å vente på neste buss.., som aldri er langt unna


Ia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-01-30, 13:14
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Vi var på samos för ett par år sedan och där är också landningsbanan kort...vet du om den på skiathos är kortare eller är den ungefär lika?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-01-30, 14:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Fast nu är ju inte fallet så att jag o min sambo vill vara ifred det är snarare min dotter som vill slippa oss...hon är nykär och det är första resan för henne och hennes pojkvän.
Jag förstod det, skojade bara. Du såg väl glimten i ögat Jag har också en 19-årig dotter (+ söner 21 och 16) så jag är helt införstådd med hur det är.

Enligt http://www.hcaa-eleng.gr/greekair.htm är start-och landningsbanan på Samos 2100 m och på Skiathos 1570 m, så den är kortare. Men det är lugnt! Det räcker mer än väl för de plan som körs dit och piloterna är välutbildade. Riskerna med att landa är lika stora på alla flygplatser.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-01-30, 14:33
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Hej,
landningsbana räcker gott och väl för dom flygplan som skall och få landa där. (om det inte är regnoväder...)
Det som brukar vara är hemresan. Från Skiathos måste dom flesta plan mellanlanda för tankning.

/Nico
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-01-30, 16:59
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: regler för att hyra vespa

jadå jag förstod att du skoja... meningen var att vi skulle åka till en varsin grekisk ö men eftersom jag fyller 40 så känns det underbart att min dotter bestämde sig för att fira den med mej...enligt henne så blev det så för att hennes pojkvän alldrig flygit förr men sen kom det fram att hon ville fira mej dessa barna . Så landningsbanan är alltså kortare än i samos...huga! tur att jag är för dum för att vara flygrädd
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-01-30, 18:31
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Skiathos tyckte jag att det var underbart... ner kommer man alltid...

När det gäller att bli av med din dotter ... Skiathos lämpar sig faktiskt för cykel...

/Nico
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-01-30, 18:57
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: regler för att hyra vespa

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Skiathos tyckte jag att det var underbart... ner kommer man alltid...

När det gäller att bli av med din dotter ... Skiathos lämpar sig faktiskt för cykel...

/Nico
Jag vill ju inte bli av med min dotter...som jag skrev så tycker jag att det är underbar att hon ville följa med
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT