Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-25, 09:18
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Stifado

Ska laga en jättegryta "stifado" idag... Köttgryta blir i min mening bara bättre ju längre den står, och det passar bra som matlåda på jobbet. Brukar hiva i rött vin, en kanelstång, färsk timjan, gul lök och syltlök, tomatpure och även lite balsamvinäger (det sistnämnda hör nog inte dit men jag tycker det ger bättre smak).

Har ni några andra tips på hur man gör den bästa stifadon? Vore kul att höra hur stifado "ska" lagas...om det ens finns något bestämt recept på denna rätt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-25, 15:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Stifado

Jeg lager den vel omtrent som deg, vil jeg tro, men med småløk, ikke sylteløk, og småkoker den gjerne i tre timer. Det finnes ikke noen offisiell stifado-oppskrift, man lager den slik man liker den best. Jeg liker mye rødvin oppi, og pleier å tilsette en buljongterning eller to også.
Sjekker du i menyen til venstre, under "Om Grekland" og deretter "Matrecept", finner du et par stifadooppskrifter sendt inn av forumets medlemmer.

Mhm, fikk lyst på stifado nå, men i kveld skal vi ha hjemmelaget pizza.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-04, 06:15
PB PB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 5
Standard Sv: Stifado

Hej.
På denna länken finns ett recept som heter "Stifado alà älg" som jag brukar utgå ifrån.Rekomenderas!
http://www.granasensjaktlag.se/kock.htm

PB
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-04, 10:16
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Stifado

Admirala: Jag tänkte nästan det, att det inte finns något bestämt recept på hur grytan ska lagas. Syltlök har vi fått i Stifado när vi ätit det på en grekisk taverna här i Sverige och det är därifrån vi fått den inspirationen. Men färska smålökar kan nog helt klart vara ännu bättre, så tack för det tipset!

PB: Älgreceptet låter spännande, ska snarast spana in det! Tack tack.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-04, 10:56
M&M M&M är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Nykarleby, Finland
Inlägg: 32
Standard Sv: Stifado

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Ska laga en jättegryta "stifado" idag... Köttgryta blir i min mening bara bättre ju längre den står, och det passar bra som matlåda på jobbet. Brukar hiva i rött vin, en kanelstång, färsk timjan, gul lök och syltlök, tomatpure och även lite balsamvinäger (det sistnämnda hör nog inte dit men jag tycker det ger bättre smak).

Har ni några andra tips på hur man gör den bästa stifadon? Vore kul att höra hur stifado "ska" lagas...om det ens finns något bestämt recept på denna rätt.
Nu har du hunnit koka stifadon redan och antagligen blev det jättegott, men jag kan inte låta bli att tipsa om mitt recept: http://fiskensvea.blogspot.com/2008/03/psk-stifado.html
Receptet är ursprungligen från en svenskspråkig grekisk receptbok men jag har gjort små ändringar för att få den ultimata stifadon...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT