Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-07-17, 15:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Nytt om bankomaterna i Grekland

Det har ju tidigare tämligen lätt att välja lokal valuta vid uttag i bankomat. Bara man kunde skilja på Accept conversion och Decline conversion. Nu finns det bankomater där valet är gömt eller inte finns alls och i några finns det ingen ångraknapp. Dessutom har uttagsavgiften stigit till 2,5-4 € för varje bankomatuttag. Dyrast är förstås Euronet.



Undvik Euronet!

Läs mer om bankomaterna i Grekland här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-07-17, 22:02
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Nytt om bankomaterna i Grekland

Stort tack,Janne!
Nödvändig information som man kanske "glömmer" lite mellan åren om man inte reser så ofta.
Själva brukar vi hålla oss till National Bank och Pireus Bank. Vet du vilka ATM's som inte har valet för att undvika valutaomvandling? Så vi vet vilka vi ska undvika....
Catlady, som har några veckor kvar innan det ÄNTLIGEN är dags att äntra planet ......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-07-17, 22:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nytt om bankomaterna i Grekland

Måste fråga ...... det är nu tyvärr några år sedan jag var i Grekland senast. Men det jag läser i forumet vad gäller kontantuttag i Grekland låter som att man kan gå omkring och botanisera och välja vilken automat/bank man vill använda sig av. Min stilla fundering är då ..... är det så numera? Många olika automater och banker att välja mellan? Från de resmål vi har varit på så har man varit glad om det finns någon automat alls. Och ännu gladare om den dessutom är i funktion. Men det var kanske då det. Eller?

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-07-18, 00:04
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Nytt om bankomaterna i Grekland

Masse, tror man kan säga: ju fler turister desto fler ATM's
Alla banker och företag vill ha en del av "turist-kakan" så de ser till att finnas på plats. I Rethymnon tex finns det nästan i varje gathörn, i Pigadia på Karpathos i hamnen och på huvudgatan (hmm och på gågatan förstårs...).
Catlady, som hoppas du mår bättre för varje dag
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-07-18, 08:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Nytt om bankomaterna i Grekland

Du har så rätt Masse. På mindre öar/samhällen finns det inget större utbud av ATM.
I Katapola på Amorgos finns det bara en. Är den ur funktion får man åka upp till Chora.
I Kamares, hamnbyn på Sifnos har jag bara hittat en, men man kan åka upp till Apollonia för där finns ATM och bank.
Resan jag brukar ta på Kretas sydvästsida finns en i Chora Sfakion och Agia Roumeli men Paleochora har minst två. Ja, så kan jag hålla på med många små öar. Så man får ta vad som finns och även planera sina uttag.
Men märk väl, jag är aldrig i Grekland i högsäsong, då kanske det finns mer resurser!

Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT