Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-04, 22:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Apollo läser Kalimera?

... vilket är den snälla rubriken. Den elaka vore:

Apollo snor från Kalimera?

Så här skriver Apollo i sin resmålsbeskrivning av nyheten Amorgos:

Majoriteten av dem som en gång hittat hit drömmer om att få återvända om och om igen.

Och så här skriver Kalimera:

Har man en gång besökt Amorgos längtar man ständigt tillbaka.

Jag skulle vilja påstå att i inget fall är det sant - eller rättare sagt, det är inte mer sant än vad andra känner för sina favoritöar. Och då tycker jag att det är märkligt att Apollo formulerar sig så likt Kalimera. (Kalimera är dessutom så starkt förknippat med en person - Janne - att man både kan och ska förvänta sig starkt subjektiva omdömen, på ett annat sätt än hos en researrangör).

Apollo skriver också om "grottorna vid Mouros". De finns med även i Kalimeras öbeskrivning - men i övrigt har jag aldrig sett dem särskilt omskrivna.

Det här är inte otillåtet på nåt sätt, men det är lite trist om Apollo inte samlar in EGNA intryck av ställena de beskriver så entusiastiskt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-04, 22:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Lite till:

Apollo om Chora:
Här ligger många mysiga tavernor och caféer som inbjuder till en svalkande frappé eller en god måltid. Här finns också ett mycket trevligt torg med sitt egen kafenión.

Kalimera om Chora:
I gränderna ligger små tavernor där man lätt fastnar med en bok och en kall öl. Torget är den absolut finaste delen av byn. Här finns ett kafenión som man utan svårighet kan slöa bort en eftermiddag eller två på.

Apollo om Agia Anna:
Att simma ut här och kika upp mot det vita klostret uppe på berget är en otroligt vacker vy.

Kalimera om Agia Anna:

Att ta en simtur utanför klippbadet och vända blicken upp mot det vita klostret kan göra vem som helst religiös.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-04, 23:39
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Kalimera, var det första jag tänkte på när jag såg att Amorgos var nästa års nyhet på Apollo. Roligt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-05, 09:11
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Ja jag är helt övertygad om att utan kalimera.se så skulle aldrig Amorgos hamna i Apollos reseprogram.

Undrar när t.ex Fourni (som så många har skrivit gott om) kommer med !!??
-Kanske som nyhet redan 2009 ?

/Homeros
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-05, 11:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Undrar när t.ex Fourni (som så många har skrivit gott om) kommer med !!??/Homeros

A L D R I ...håper jeg...., var på Fourni sist for 3 uker siden Kari
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-05, 19:33
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Jomen självklart läser alla resebyråer Kalimera varje dag, vad är det för konstigt med det...? Några av mina bekanta jobbar på Expressen, de läser naturligtvis aftonbladet.se och vice versa hela tiden. Taget i beaktande att Kalimera är DEN bästa Greklandssajten, så är det väl inte så konstigt att alla journalister som vill framstå som "experter" på Grekland plankar och knycker härifrån, eller hur...???
Jag tycker att det ger ett utmärkt betyg åt Janne och C att de gör ett mycket bra jobb med sin blogg och "vår" sajt.
Att jag sedan personligen tycker det är ett underbetyg åt dessa så kallade "journalister" (som dessutom måste lämnat grundskolan och alla andra utbildningsinstitut med betyg i svenska med IG) gör ju inte saken annorlunda.
Bra reklam för Grekland, bra reklam för Kalimera. Det om detta.
R

Senast redigerad av Rasmus den 2007-10-05 klockan 19:34. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-05, 21:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Fast journalister har väl inget med Apollo att göra?

Jag tycker nog inte att vare sig researrangörer eller journalister ska knycka och plagiera. Research är inte att stjäla.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-05, 21:22
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast journalister har väl inget med Apollo att göra?
Jo, och med alla andra resebolag.

R
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-05, 21:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Jag vet inte riktigt vad du menar, men vad jag menar är att Apollo står för texterna på sin sajt/i sin katalog oavsett vem de betalat för att skriva dem.

Och research är nåt annat än plagiat - det är mest det jag funderat över. Inte över vem som skriver texterna.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-05, 21:45
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag vet inte riktigt vad du menar, men vad jag menar är att Apollo står för texterna på sin sajt/i sin katalog oavsett vem de betalat för att skriva dem. Och research är nåt annat än plagiat - det är mest det jag funderat över. Inte över vem som skriver texterna.
Möjligt så, jag vill/kan/bör inte svara på det. Dock vet jag med säkerhet att det inte är personalen på plats som skriver texterna, ej heller försäljarna bakom disk på de olika resebyråerna. Med till visshet gränsande sannolikhet skrivs texterna i katalogerna av... en inhyrd "journalist".
Research är, såvitt jag kunnat utröna, mer eller mindre ett utdöende sätt att djupgranska nu för tiden. Det tycks bara de återstående riktiga journalisterna, dvs reportrarna på exempelvis Dagens Eko, ägna sig åt...
Att hyra en så kallad "journalist" och/eller "reseexpert" för att mer eller mindra plagiera Jannes texter här på Kalimera vittnar ju närmast om att research och källforskning tycks vara förlegat i vissa kretsar av mer eller mindre analfabetiska "reportrar". Gå bara in på avigsidan.com och se vad dagens "journalister" kan åstadkomma. De vet inte skillnad på "själ" och "skäl", eller "bredden" och "brädden"... Vart tog alla hederliga, gamla sättare vägen...? De var åtminstone läskunniga och kunde förhindra sådan dynga...
I all välmening,

R

Senast redigerad av Rasmus den 2007-10-05 klockan 21:47. Anledning: Självkritisk stavning...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-10-06, 19:57
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus Visa inlägg
Möjligt så, jag vill/kan/bör inte svara på det. Dock vet jag med säkerhet att det inte är personalen på plats som skriver texterna, ej heller försäljarna bakom disk på de olika resebyråerna. Med till visshet gränsande sannolikhet skrivs texterna i katalogerna av... en inhyrd "journalist".
...
I all välmening,

R
En typ journalist-mafia, eller hur?? Uansett, i sommer turnerte jeg en relativ stor øy sammen med en ung 'journalist'; ansatt av en velkjent reiselivs-guide. Innleid. Veldig ung. Student. Sommerjobb. Hun var ordentlig pliktoppfyllende, oppsøkte og undersøkte selv hvert eneste sted og attraksjon hun ville (måtte?) skrive om. Ikke et sekund hvilte hun, eller plagierte. Selv ikke på svært så velkjente steder. Jeg var imponert. Tenkte at kanskje hun var for pliktoppfyllende, men svært så redelig. Om denne 'journalisten' hadde lese-skrive-vansker, ikke godt å si.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-10-06, 20:34
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Jeg blir nokså oppgitt av den evige skitkastingen mot journalister. De fleste er hardtarbeidende, grundige mennesker, som må skrive mot en ofte svært nær deadline. Før i verden hadde avisene korrekturavdelinger, slik er det ikke mer. Det er klart at det finnes gode journalister og dårlige jounalister og journalister midt i mellom, men den generelle nedrakkingen av journalister er urettferdig og en stor forenkling av sannheten.
Ja, jeg er selv journalistutdannet, men jobber ikke som det nå. Kjenner likevel mange journalister (inkludert min mann), og jeg vet hvor hardt og grundig de jobber, og hvor knappe tidsfrister de ofte har. Når en (komplisert) sak skal forklares og forkortes ned til en side, en halvside eller en liten notis, og skrives slik at alle leserne forstår den, må det av og til bli forenklinger, ting man utelater og, selvsagt, ting man burde forklart bedre eller spurt mer/flere om. Desken er også ofte ute med saksen, og kutter ikke alltid like klokt.
Beklager, dette var et sidestep i forhold til tråden, jeg blir bare så lei av dem som skjærer en hel yrkesgruppe over samme kam.

Og nei, jeg vet ikke hvem som skriver for reisearrangørene. Det jeg vet er at (frilans)journalister av og til tar slike oppdrag, som regel mot en lav lønn, og uten mulighet for å dra til stedene man skal beskrive. Hvor grundig deres research er vet jeg ikke noe om, og selvsagt skal man ikke drive (nesten) ren avskrift. Men hvis reisearrangørene skulle betalt skikkelig - og dermed fått en plettfri jobb utført for seg - ville charterturene blitt dyrere. Vil vi betale for det?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-10-06, 22:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Framförallt tycker jag inte att journalistskället har något med Apollos resmålsbeskrivningar att göra

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og nei, jeg vet ikke hvem som skriver for reisearrangørene.
Inte jag heller. Och jag bryr mig inte riktigt om det heller. Om det är Pelle eller Stina och om någon av dem är journalistutbildad eller jobbar som copywriter - det tycker jag inte spelar nån roll. Det är Apollos texter vi läser. (Eller Jannes, omgjorda till Apollotext)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-10-06, 22:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
(Eller Jannes, omgjorda till Apollotext)


Vi bør jo være stolte av å tilhøre et slikt forum

Uansett: Hvis Apollo (eller hvilket som helst charterselskap) skal lage skikkelig gode omtaler av sine reisemål, må de ansette en person som drar alle stedene og er der lenge nok til å fange stedets sjel og egenart. Det blir dyrt, noe de som kjøper reisene må betale. For alt jeg vet gjør charterselskapene dette. Hvis ikke - anse dette som en jobbsøknad
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-10-06, 22:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Jag undrar om de inte försöker hotta upp sin information lite. Från Amorgos fanns många bilder och jag undrar om jag inte såg att de ökat mängden bilder från andra öar också. Och det är ju jättebra.

För mig är det meningslöst att se närbilder på Glatt Barn i Pool - jag vill veta hur RESMÅLET ser ut. Och det verkade vara förbättrat där.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-10-11, 12:25
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Hvis Apollo (eller hvilket som helst charterselskap) skal lage skikkelig gode omtaler av sine reisemål, må de ansette en person som drar alle stedene og er der lenge nok til å fange stedets sjel og egenart. Det blir dyrt, noe de som kjøper reisene må betale.
Hmmm, om jag var hög chef inom något stort resebolag skulle jag göra det enkelt för mig. Jag skulle naturligtvis anlita Janne direkt för att skriva texterna om resmålen i Grekland. Bättre kan det väl knappast bli...?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-10-11, 17:16
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
För mig är det meningslöst att se närbilder på Glatt Barn i Pool
Precis. Sånt blir man jätte trött på. Airtours katalog är värdelös, och går man in på nätet har de kanske en, max tre bilder till att erbjuda.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-10-12, 15:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Credit för Apollo!!!

Vi drog iväg ett email till Apollo i anledning av erhållna voucher vi ej
kunde använda. Svaret kom nyss i telefonsamtal där Apollo lät meddela
att vi skulle få voucherbeloppet på två ggr 100 Sek insatta på vårt konto.

Heder åt Apollo i detta fall. Texten i vårt email kunna läsas i fullo här nedan.

Arne och Hustru Birgitta




Hej,

Den 19 September var vår avresedag. Vi hade bokat oss tvenne Apollo flygstolar från Arlanda till Corfu med
ordinarie avgång vid femtiden på kvällen.

Vi ankom till Arlanda vid elvatiden på förmiddagen med flyg från Umeå och erhöllo strax efter ankomsten ett mobil-
samtal från Apollo vari vi informerades om att vår flight skulle bli minst sex timmar försenad. Detta
är helt ok för oss. Sett mot bakgrund av Apollos extremt låga priser på vissa flygstolar finner vi det
helt acceptabelt att det kan bli störningar i tidtabellerna. Det ligga så att säga i sakens natur.

Alltnog, vi meddelades därtill att det gick utmärkt att ändå checka in vårt bagage redan vid pass
halvtre. Utmärkt!! Vi gjorde sålunda samt erhöllo varsin "Voucher" med nominellt värde 100 Sek.
Men så generöst. Vi hade genast planerat för att förgylla väntetiden genom att taga flygbussen in till
Stockholms city för att därstädes besöka vår favoritrestaurang. En liten kinesdito belägen på Kungsgatan
just mittemot "Vetekatten" Vi avåto där deras mer än suveräna buffét till priset av 135 Sek.

Nåväl, vid tiotiden på kvällen reste vi ånyo åter till Arlanda där vi möttes av beskedet att vårt plan till
Corfu blivit ytterligare lite försenat och att ny starttid skulle bli runt midnatt. Helt Ok för oss, mätta
och belåtna.

Iväg kommo vi strax efter midnatt och landade på Corfus spektakulära landningsbana dryga tre timmar
senare.

Ja, sedan ägnade vi enligt vår plan våra tre veckor i arkipelagen till att besöka i nämnd ordning Corfu-
Santorini- Naxos - Syros och återvände vi till Athen den 7 Oktober. Den elfte Oktober for vi så åter till
Arlanda med Brussels Airlines via Bryssel.

Nu till saken. Vid ankomsten till Arlanda voro vi emellertid lite hungriga och gingo därav åstad till den
lilla cafeterian i inrikes ankomsthallens bottenvåning, den med utealtanen för oss rökare. Våra ögon lindades
runt varsin läcker räksmörgås i prisklassen runt 90 Sek.... Nu skulle våra voucers komma väl till pass.

Icke så!!! Tjejen vid kassan tittade misstänksamt på våra voucher och lät meddela att hon aldrig sett
några dylika. Efter nogsam genomläsning av den text som fanns på våra voucher sade hon att även om
de möjligen skulle vara giltiga som betalningsmedel, då skulle vi ha använt dem det datum som fanns stämplat, nämligen
den 19 September....

Tablå!!!

Nåja, vi voro stadda i kassa och kunde ändå betala mackorna och kaffet, men visst kändes det snopet!!!

Hur ser Apollo på det hela??? Är våra voucher med serienummer 22701 resp 22702 värdelösa trots att
det i texten icke finnes något bäst-före-datum??

Hälsningar- De bästa

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-10-12, 21:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 728
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Om de nu snott text från Kalimera, vad gör det? Jag läste förresten en fantastiskt text om Amorgos redan på tidigt nittiotal (Tomas Löfström, tror jag han hette), där fraserna "man vill alltid tillbaka" & " ett fanstastiskt kloster som klistrar sig fast på berget" förekom.

Jag vet inte när Janne författade sin text, men att man alltid vill åter till Amorgos. Det är väl inget konstigt?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-10-13, 19:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Om de nu snott text från Kalimera, vad gör det?
Tja, förutom att Kalimeras texter är märkta så här:
© Text & Bild: Janne Eklund/Kalimera

så är plagiat inte bara ett fattigdomsbevis, det minskar också trovärdigheten, i mina ögon.


Arne: bra historia! Ofattbart att ett flygplatskafé inte känner igen en researrangörs vouchers
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT