Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-08-07, 20:28
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Getingar och ormar

Dessa monster finns lite varstans i grekland och jag är livrädd för dem dom är ju stora som helikoptrar Vi har träffat på några små svarta "getingar" som gärna ligger i vattenbrynet och krälar. Vår dotter klev på en sådan när vi promenerade efter stranden och DET gjorde jätteont, men vi hann få ut gadden så det gick över senare på eftermiddagen, jag fick vara "krycka" till min vännina som åxå klev på en sådan för några år sedan, ont och svullet blir det. Vet du vad dessa små odågor kallas då??

//Joppan
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-01-15, 05:54
Guldgryning Guldgryning är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 11
Standard Sv: Getingar och ormar

Jag har en fråga..Finns det något samband mellan att ju varmare/mer tropiskt klimat som är det existerande, desto giftigare blir djuren?Jag kom att tänka på dettta efs jag, vid ett getingstick här i Sverige, endast får en lokal reaktion, det gör lite småont och blir lite rött typ.Som ett myggbett.Men i Grekland, och detta har inträffat vid flera tillfällen, blir jag så sjuk av ett getingstick att jag får besöka sjukhus för att få en jättespruta med antihistamin,cortison och antibiotica.Jag fick getingsticket på tummen när vi var på Skopolos..inom några timmar hade hela armen svullnat upp till oigenkänlighet.Den var tjock som en skogaholmslimpa.

Detta har även hänt av elaka moskitobett.Jag är överkänslig mot moskitos, men här hemma blir det en röd, kliande bula lokalt...i Grekland kan ett helt ben svullna upp så jag inte kuinnat gå (bara hasa mig mellan hotellrummet och baren *S*Vad är det för semester)Det har oxå gjort grymt ont.

Har någon funderat över varför betten blir så våldsamt mer elakartade i Grekland?
Är det bakteriefloran som är annorlunda mot Sverige?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-01-15, 08:17
Jayo Jayo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Skiathos
Inlägg: 73
Standard Sv: Getingar och ormar

Kan det vara så att ouzo sätter ner immunförsvartet?.....
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-01-15, 10:12
Guldgryning Guldgryning är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 11
Standard Sv: Getingar och ormar

Ja, säg det den som vet?Eller kan det vara så att getingarna konkurrerar med mig om ouzon.De kanske är riktiga ouzofiler, de där snarstuckna krypen.*ryser*(Men omöjligt mer än mig! )

Apropå sprit...Min väninna fick en allergisk reaktion, en infekterad jätteböld på armen av en moskit på Kalymnos.Som tur var hade vi shoppat både de karaktäristiska (för Kalymnos) tvättsvamparna och en Famous Gros till kattvakten därhemma.På väg hem tog hon fram tvättsvampen och baddade bölden med whisky.Synd att behöva använda god whisky att fylla bakterierna med.Men även mikroorganismerna kan väl behöva sig en redig bläcka ibland.Jag blev snurrig bara av doften !
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-01-25, 20:51
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Getingar och ormar

[quote=yeasou;54005]Bilden på mördargetingen som satte sig på min toffla, kommmer här

MVH
GetingYeasou

Neimen - den ligner da svært på de 'kjempevepsene' med snabel som besøker Telendos samtidig med meg. Er det virkelig samme sorten?? Fargesterke, stooore. Kan viftes vekk fra solsengen, men de kommer på nye besøk etter en stund. Beste rådet jeg har klart å finne på er å kaste skinke opp i berget - da holder disse uhyrene seg i aktivitet med å forspise seg. Brød og oliven og frukt bryr de seg jammen ikke om! - Men finnes disse morderne virkelig på Telendos? -eller tar jeg feil? Avskyr slike kryp og er uhyre allergisk til tider, men tilbake drar jeg likevel
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-01-25, 21:02
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Getingar och ormar

[quote=Guldgryning;70805] Ja, säg det den som vet?Eller kan det vara så att getingarna konkurrerar med mig om ouzon.De kanske är riktiga ouzofiler, de där snarstuckna krypen.*ryser*(Men omöjligt mer än mig! )

Retsina liker de, i hvert fall de geitingarna som befinner seg på Telendos. De hærtok min venns flaske med det spesielle innholdet. Merkelig smak de har, disse uhyrene
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-01-26, 12:21
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Getingar och ormar

Getingen på bilderna ser jag ofta i banan-stockarna. Vi har därför kallat den "Banangetingen", vi har aldrig haft besvär av den på det sätt som getingar i sverige.
Jag kan mycket väl tänka mig att besvären vi får av myggorna och andra insekter har med bakteriefloran och imunförsvaret att göra. Innan jag flyttade hit och endast besökte länder runt medelhavet så fick jag otroliga reaktioner vid bett/stick men nu efter 7 år reagerar jag nästan inte alls. Däremot så har jag fått kraftigare reaktion på stick av svenska myggor nu.

Agda
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT