Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-13, 11:29
lelo lelo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 49
Standard Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Hej!

Jag planerar att åka till Naxos i Maj och tänkte bara kolla om det finns någon som varit där vid den tidpunkten tidigare. Jag har själv besökt denna underbara ö ett par gånger men då i juni-juli och augusti Tänkte mest på busstrafik osv om det går bussar från agia anna/prokopios in till stan så tidigt på säsongen eller om det börjar först i juni? Resan jag kollar på är 25/5 till 1/6.

Har spanat in ett par hotell jag väljer mellan. Det är Sunny Beach som ligger lite utanför staden och sen Katerina vid agios prokopios.. Någon som bott på någon av dem här hotellen och kan rekommendera dem? Är mest sugen på katerina men det är inte så kul att gå en halvmil in till stan om det inte går några bussar..

Tacksam för svar Trevlig helg på er!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-13, 11:52
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Åh så härligt att åka till Naxos i maj! Det var vi också för ett par år sedan. Vad jag kommer ihåg så går det absolut bussar mellan Naxos stad och Agia Anna/Prokopios i maj. De kanske inte går lika ofta eller lika sent på kvällarna som under högsäsongen men att de är igång och trafikerar sträckan är jag nästan säker på! Googla lite på "timetable" på Naxos så kanske du hittar "säker" information.

Vad det gäller valet av boende kan jag tyvärr inte hjälpa dig eftersom jag inte känner till någon av dem med det finns det säkert någon annan här på forumet som gör! Ha en riktigt trevlig resa!

MVH zakka
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-13, 13:49
lelo lelo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 49
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Åh så härligt att åka till Naxos i maj! Det var vi också för ett par år sedan. Vad jag kommer ihåg så går det absolut bussar mellan Naxos stad och Agia Anna/Prokopios i maj. De kanske inte går lika ofta eller lika sent på kvällarna som under högsäsongen men att de är igång och trafikerar sträckan är jag nästan säker på! Googla lite på "timetable" på Naxos så kanske du hittar "säker" information.

Vad det gäller valet av boende kan jag tyvärr inte hjälpa dig eftersom jag inte känner till någon av dem med det finns det säkert någon annan här på forumet som gör! Ha en riktigt trevlig resa!

MVH zakka
Tack för svar Var det blåsigt när ni var där i Maj? Då vi åkte i augusti blåste det ganska rejält.. inget kul på båten från santorini! Det ska jag absolut googla på. Tack för dina tips
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-13, 15:10
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Njae... Några dagar blåste det kanske men det gör det ju alltid på Naxos!?! Men det brukar ju vara övergående som tur är! Att vara tvungen att åka båt när det blåser mycket är ingen hit! Hoppas ni får det lugnare denna gången!!! En sak bara: Det var kallt i vattnet! Men då är jag värsta badkrukan förstås...

MVH zakka
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-13, 18:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Vi har ju många gånger bott på Hotel Prokopios, nästgårds till Katerina. Vad vi sett av Katerina är det ett litet välskött Hotel med egen Pool. Allt verkar prydligt på detta Hotel. Ingen genomfartstrafik i området och bara två minuters promenad ner till den fina stranden.

I Maj kan det beroende på vindriktning vara en smula kyligt i vattnet, men då tar man den lilla promenaden till Agia Anna. (15 minuter) Strax bortom den fina och prisvärdaTavernan Gorgona finner man en liten fin lagun just nedanför den lilla kyrkan på berget. I denna lagun är det alltid varmt och badvänligt i vattnet.

Bussarna nu. Från börja av Maj finns det bra bussförbindelser in till Naxos Town. Minst en gång i timmen. Pris cirka 1,8 € pp enkel resa. Biljetten inhandlas i förväg på närmaste market. Taxiresan betingar pris av cirka 8-10 €.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-14, 08:26
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Har bott på Katerina en gång och vi kan rekommendera hotellet. Precis som Arne skriver är det nära strand, supermarket o buss. Vill minnas att sista bussen från stan o ut till Prokopios gick kl 22,när vi var är vid samma tid för ett par år sedan. Alla tavernor hade inte öppnat, en del öppnar först i början av juni. Det fanns dock några att välja mellan o vi fick ligga i solstolar på stranden alldeles gratis.
Kallt i vattnet, så Arnes tips skall jag minnas till nästa majresa.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-14, 10:53
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Bodde på Sunny Beach förra sommaren- Ett litet, lugnt och enklare lägenhetshotel , hade fin havsglimt från balkongnen och eftersom vi föredrar att bo i Naxos stad var det ett utmärkt alternativ. Nära strand, supermarket, strandpromenad in till byn, ja vi hade inget att klaga på!
/Emma
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-14, 18:59
lelo lelo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 49
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Tusen tack allihopa för alla svar Blir mer och mer övertygad om att det blir Naxos nu i Maj. Underbart! Någon som har hyrt bil och åkt runt lite på ön? Vi brukar göra det när vi är iväg nämnligen men har aldrig gjort det på Naxos.. Är det någon som har provat? Tänkte även kolla om det finns någon störra färja som går till Naxos från Santorini på ankomstdagen så man slipper den långa båtfärden på Alexander..

Trevlig kväll
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-04-14, 19:12
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Japp, vi har hyrt moppe, fyrhjuling och bil på Naxos. Allt funkar, men fyrhjuling var nog enklast. Man kommer fram lätt på smala, sandiga vägar... älskar Naxos och att åka runt till de fantastiska byarna och de ensliga stränderna är bara så härligt! Att se vyerna uppe i bergen... havet... mmm... längtar dit. /Emma
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-04-14, 20:00
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Citat:
Ursprungligen postat av lelo Visa inlägg
Tusen tack allihopa för alla svar Blir mer och mer övertygad om att det blir Naxos nu i Maj. Underbart! Någon som har hyrt bil och åkt runt lite på ön? Vi brukar göra det när vi är iväg nämnligen men har aldrig gjort det på Naxos.. Är det någon som har provat? Tänkte även kolla om det finns någon störra färja som går till Naxos från Santorini på ankomstdagen så man slipper den långa båtfärden på Alexander..

Trevlig kväll
Hej!
Det går en Blue star färja från santorini kl 15.30 på lördagen den 25/5 är framme på Naxos kl 17.30, tar bara 2 tim, skall själv åka med den, smidigt och bra.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-04-14, 21:37
Nic Nic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 46
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Hej,

Ett kanon hotell som jag kan rekommendera är Agios Prokopis , med helt underbara ägare som verkligen hjälper en med allt. (hämtar en i hamnen och kör en dit igen när det är dags att åka hem) Vi var där i somras och som vi trivdes så blir en ny resa i år till Naxos (vilket vi normalt aldrig gör att köra repriser men det får bli en repris till Agios prokopios iår . Med anledning av att ni åker så pass tidigt så skulle ni kanske passa på att välja Naxos ända 5 stjärniga hotel som har samma ägare som Agios Prokopios , om jag inte minns fel så heter tror jag det heter Naxos Hotel. Bör nog kunna förhandla till er ett bra pris där.Poolen ligger på taket, och där en helt underbar utsikt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-04-15, 09:59
lelo lelo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 49
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Tack för svar! Ska absolut kika på hotell Naxos Låter bra också att det går en större färja till naxos på lördagen där.. Trist att man ska komma fram så sent! Iofs har ju båtturen också sin charm

Får väl passa på att fråga när jag har så många kunniga i samma forum.. Någon som har koll på om det går dagsturer till Paros så tidigt på säsongen? Åkte från Paros till Naxos över dagen då jag var där i Juni någon gång men dem kanske inte har börjat gå än. Tog bara 40 minuter har jag för mig.. väldigt värt det
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-04-15, 12:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Inga problem med förbindelser mellan Naxos och Paros i Maj. Dock blir det reguljärfärjor. Blue Star avgår var förmiddag från Naxos till Athen via Paros. Hemresan kan ni ta en Katamaran eller storfärja. Kolla in på GTP så hittar ni lämpliga tider för en dagstripp till Paros.

En del utflyktsbåtar gör dagstuirer i området med Naxos som bas, exv Alexander och Naxos Star. Ibland tar de vägen via Paros till någon mindre ö i småcykladerna.

Arne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-04-15, 15:12
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
... En sak bara: Det var kallt i vattnet! Men då är jag värsta badkrukan förstås...

MVH zakka
Jag har precis varit några dagar på Naxos, nu första veckan i april, och till min stora förvåning var det inte alls så kallt i vattnet som jag hade förväntat mig. Temperaturen låg på ca 18 grader, alltså varmare än i skuggan på land! Kanske har det varit en varm vinter eller också var det gynnsamma vindar med pålandsvind som knuffar ytvattnet mot stranden . Vi badade vid Plaka, så det var på samma sida ön som Agios Prokopios.
Ha det skönt i maj!
Våga
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-04-15, 20:23
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Naxos i Maj / Hotell Katerina eller Sunny beach

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag har precis varit några dagar på Naxos, nu första veckan i april, och till min stora förvåning var det inte alls så kallt i vattnet som jag hade förväntat mig. Temperaturen låg på ca 18 grader, alltså varmare än i skuggan på land! Kanske har det varit en varm vinter eller också var det gynnsamma vindar med pålandsvind som knuffar ytvattnet mot stranden . Vi badade vid Plaka, så det var på samma sida ön som Agios Prokopios.
Ha det skönt i maj!
Våga
Men så härligt det låter!!! Då blir det nog riktigt varmt och gott tills vi kommer ner lite senare i sommar...

MVH zakka
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT