Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-29, 08:47
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Båt Paros-Sifnos?

Hej!
Som bekant så har ju eftermiddagsturen till Sifnos från Pireus, slutat gå på söndagar...
Har inte någon större lust att tillbringa en extra natt i Athen, vi skall ju vara där natten innan hemresan.

Funderar nu på om vi skulle ta båten till Paros och tillbringa en natt där istället, för att sedan därifrån ta båten till Sifnos följande dag?
Enligt GTP så går det en snabbfärja dagligen från Paros till Sifnos...

Frågan som följer är om man kan lita på att denna båt verkligen finns på riktigt? Har för mig att någon skrev här på forumet att det fanns(finns?) dagliga förbindelser mellan Paros och Sifnos?
Någon som vet, eller har någon annan idé?

Det är inte så att vi tycker illa om Athen, men vi har ju semester och vill ju till havet och övärlden!

Mvh. Stina, en månad kvar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-29, 10:06
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Båt Paros-Sifnos?

Klart ni inte ska vara kvar i Aten, räcker gott med hemresan.

Jag har aldrig råkat ut för att en tur som finns på GTP inte funnits i verkligheten. Har inte åkt med AegeanSpeedLines men kommer testa dom i höst efter att ha kollat in deras hemsida och sett att deras priser är helt ok för att vara snabbåtar.

bosse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-29, 16:36
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Båt Paros-Sifnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Klart ni inte ska vara kvar i Aten, räcker gott med hemresan.

Jag har aldrig råkat ut för att en tur som finns på GTP inte funnits i verkligheten. Har inte åkt med AegeanSpeedLines men kommer testa dom i höst efter att ha kollat in deras hemsida och sett att deras priser är helt ok för att vara snabbåtar.

bosse
Hej och tack för svaret Bosse!
Tyvärr har jag faktiskt råkat ut för att en tur som fanns på GTP ej fanns i verkligheten(därav min oro)
Den gången var det en rutt som skulle gå mellan Samos-Naxos-Paros, men den fanns alltså inte, lyckades via Ikaria till slut att ta mig till Syros istället...sedan vidare till Sifnos därifrån.

Finns det någon som åkt turen mellan Paros och Sifnos nyligen?

Varför skall det vara så bökigt att ta sig till en av världens bästa öar?

Mvh. Stina, en månad kvar...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-01, 17:34
olanilsson olanilsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Båt Paros-Sifnos?

Hej !

Katamaranen som ska gå i princip varje morgon mellan Paro och Sifnos heter Speedrunner 1 och är modell större (dvs tar bilar). Under förra veckan var morgonturen Piraues-Paros-Sifnos-Piraeus inställd oftare än den gick pga hårt väder hette det, det lite märkliga var att man körde eftermiddagsturen mellan Piraeus-Sifnos-Milos-Sifnos-Piraeus dom dagarna.

Vi fick reda på att den var inställd 10 minuter innan den skulle gått från Sifnos i Lördags, så det blev till att springa upp och byta biljetter till en vanlig färja istället. Visst blåste det, men inte värre än att Highspeed 3 kunde gå utan problem.

/Ola
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-01, 22:00
Stellwerk1 Stellwerk1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 25
Standard Sv: Båt Paros-Sifnos?

Tror iför sig att just denna katamarantyp är väldigt känslig för väder och framför allt lite hög sjö! Hon är ju syrra till Gotlandslinjens första katamaran Patricia Olivia som ofta fick ställa in turerna.

Därför kanske man inte kan jämföra med tex Highspeed 3! Men kanske man har andra problem och skyller på bla vädret?


Fakta om Speedrunner 1 på Fakta om Fartyg!

http://www.faktaomfartyg.com/hoversp...itain_1990.htm

//Robert
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT