Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2023-11-13, 18:41
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Vilken tur att Forumet fungerar igen. Förstår att Janne har fått jobba för att få allt att fungera. TACK. Blir helt konfys när man inte kan komma in och läsa som man brukar varje morgon.

21.9
Sov gott i natt. Upp som vanligt och tog moppen in mot Pothia.
I Chora stannade vi och klättrade upp till det gamla Kastrot. En svettig vandring med höga trappsteg, men vilken utsikt!
Ett jättestort område med gamla rester efter murar, hus, kyrkor, vattencisterner. En del uppbyggt som det sett ut, men det mesta i ruiner. Bebott till 1700-talet, då den nya staden Chora började byggas. Man blir alltid lika imponerad av vilket arbete som lagts ner på att bygga dessa gamla fästningar. 9 kyrkor fanns inom området, alla var öppna och det fanns rester av takmålningar kvar i de flesta.
En kraftansträngning att ta sig ner också, men det gick bra.
Vi fortsatte in mot Pothia och tog av mot Vlychadia, en liten fiskeby med en lugn, skön strand. Lite stenigt, men inga problem med våra badskor. Mest grekiska familjer som kom till stranden. Vi badade, solade, åt vår matsäck och blev där i tre timmar. Köpte varsin glass på den lilla trevliga tavernan. Så bar det hemåt, tankade moppen och tog vår eftermiddagsfika på balkongen.
Framåt kvällen lämnade vi tillbaka moppen. En tur till Super Marketen för att inhandla lite middagsmat. Kvällen var lite blåsig och småruggig, så det var faktiskt skönast inomhus.
Så förflöt den dagen och vi kände att vi mer och mer kom att älska Kalymnos. Och mycket fanns kvar att upptäcka.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2023-11-13, 18:57
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tack, Kerstin!
Tänkte på ditt ord "kraftansträngning". Dessa Chora som oftast byggdes så högt upp som möjligt och helst i skydd av en klippa eller högre höjd, vilken ansträngning att få upp först byggnadsmaterial och sedan alla ägodelar med den tidens metoder. Vilken beslutsamhet detta visar och, förstårs, nödvändigheten att lättare kunna försvara sig mot pirater och andra misshagliga individer. Imponerande!
Catlady, som beundrar dessa människor........
Svara med citat
  #43  
Gammal 2023-11-13, 18:57
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Lite nya bilder från vår moppeutflykt ligger nu inne
Kerstin
Svara med citat
  #44  
Gammal 2023-11-14, 12:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Telendos är lika fin som jag minns ön.

Kom också ihåg att när vi åkte över med den lilla båten samsades vi med en gris i en säck! Det lät verkligt konstigt från säcken och upptäckte det först när dom släppte lös den på en äng.

Birgitta.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2023-11-14, 18:10
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

22.9
Min 60-årsdag. Så vi tog det lite lugnt. När vi skulle fixa frukost blev det strömavbrott igen. Vi åt vår youghurt och macka, men inget kaffe. Firade med en Henkel Trocken.
Kaffesuget var enormt och just som vi gett upp kom strömmen tillbaka. Vilken lycka - Kaffe!!.
Vi tog oss ut för att kolla var bergsklättrarna höll hus. Såg dom dom små prickar mot bergsväggarna. När vi kom bort till Kastelli kunde man följa en stig och komma nära där klättrarna vistades. Det var inte så högt där så det verkade vara någon slags övningsklättning. Men kul att se det på nära håll.
Promenad i ca 2 timmar, så var det dags för lunch och några timmar på stranden i Massouri. Lite blåsigt i början, men lugnade ner sig efterhand.
På kvällen reserverade vi en bil till morgondagen och gick till Barba Yiannis för att äta födelsedagsmiddag. Det blev ouzo zaganaki, seafoodplate för två och ett krus vitt. Jättegott och trevlig personal.
Min födelsedag hade vi firat hemma innan vi åkte med barn och goda vänner, så det blev en mycket lugn och behaglig dag.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2023-11-15, 05:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Härligt att få fira sin födelsedag i Grekland. Man kan liksom tillåta sig själv det där lilla extra. Som mousserande vin på morgonen. Känns ju lite festligt. Men att det är svårt att klara sig utan kaffe kan jag förstå. Så tur att ni fick kaffe också.

/ Anne
Svara med citat
  #47  
Gammal 2023-11-15, 18:37
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

23.9
Efter vanliga morgonbestyr, utan strömavbrott och med KAFFE, hämtade vi vår hyrbil, en liten Fiat Panda. Vi åkte genom Pothia och mot Vathydalen. Utsikten ner över dalen från nerfarten var fantastisk. Lite påminde den om vyn man får över Kato Zakros på Kreta.
Hela dalen var grön, man odlade citrusfrukter, oliver, grönsaker. Man hade stora välskötta trädgårdar, men alla låg innanför höga vita murar, så väl där nere såg man inte så mycket av härligheten.
När vi kommit ner i dalen åkte först ut till Rini, en liten by precis i början av fjorden, som kommer in från havet mellan höga berg. Vi gick en runda i hamnen, det fanns en liten, liten strand (10 m) med det var badstegar från kajkanten. 4 tavernor trängdes längst in i hamnen och 2 längre ut efter kajen. Små butikekr som sålde tvättsvampaar och turistgrejer och några små Mini Markets.
Vi åkte upp genom dalen, passerade Platanos, där det låg en liten taverna och ouzeria vid det lilla torget med en gammal platan, som väl gett namnet åt byn. Vägen var väldigt dålig, var tydligen under renovering, för det låg stora grushögar överallt.
När vi kom upp till Stimenia skulle vägen ta slut enligt alla kartor, men där, mitt ute i ingenting, började en bred asfalterad väg som slingrade sig upp efter bergssidan med en otrolig utsikt över Vathydalen. Efter några km passerade vi krönet och där tog vägen slut. Man höll på att bygga väg över till Arginonda, men hade inte kommit längre. EU-projekt under uppbyggnad. Det underlättar ju naturligtvis nu när man kan åka tvärs över ön i stället för runt Pothia för att komma till Vathydalen.
Vi gick en liten sväng och tittade lite på naturen. Höga bergstoppar, djupa dalar och man såg havet över mot vår sida.
Vi åkte tillbaka till Rina och åt lunch på en taverna i hamnen. Kocken höll på att rensa bläckfisk och hängde på tork. Från bergen kom friskt vatten i en liten å genom byn. I olika dammar fanns fisk i olika storlekar och sorter, några såg ut som stora ålar.
Vi lämnade Rina, en mycket mysig liten by och åkte tillbaka mot Pothia, upp genom Chora och gjorde avstickare ner till tre små stränder efter kusten före Myrties. Hade badkläder med, men vi hade faktiskt mulet hela dagen, t o m några regnstänk uppe i Vathydalen, så vi tankade och åkte hemåt. Och gissa vad? Solen skenfrån en klarblå himmel och det var helt vindstilla.
Åt middag på Zorba precis nere vid stranden i Massouri. Stekta auberginer, pastitio och varsin go öl. God mat men väldigt få gäster.
Ännu en fin dag på en ö som vi kom att tycka mer och mer om.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2023-11-15, 20:03
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tack, Kerstin! Du skriver så man kan "se" vyerna!
Det där med vägar, breda och fina som inte finns på kartan och slutar abrupt i ett vägarbete, har vi snubblat på både här och där i Grekland. Oftast med en skylt att det är ett EU-projekt. Vem kan stå emot att åka så långt det går....?! En skillnad mot Sverige, här skulle vägen vara avstängd tills den var helt klar
Catlady, som gillar att utforska okända vägar.........

Senast redigerad av Catlady den 2023-11-15 klockan 20:09.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2023-11-16, 18:30
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

24.9
Det drog ihop sig till åskväder på natten. Några ordentliga knallar mellan bergen innan det gick vidare. Blåsigt hela natten och vid 9-tiden kom nästa åskväder med regnskur förbi. Framåt 10 hade det klarnat upp så vi traskade iväg med våra ryggor den enkelriktade vägen som gick ovanför Massouri och Myrties. Lite andra vyer. Det tog oss en timme att komma fram till Melitzachas beach. Fortfarande lite blåsigt och småmulet men såg ändå rätt hoppfullt ut, så vi stannade och tog ett dopp. Tyvärr mulnade det på igen så vi åt lunch på tavernan vid stranden och gick sedan hemåt. Tog vanliga vägen genom Myrties och handlade timjanhonung att ta med hem. Och så kom regnet igen, så det blev en lugn eftermiddag.
Vid sjutiden hade det klarnat upp och vi gick till Kokkinides för att äta middag och betala rummet. Där blev det alltid fullt så det gällde att komma i tid för att få ett bord. Åt shrimps Zaganaki och Bifteki och ett krus rött.
"Mormor" lovade beställa taxi åt oss till morgondagen för resan in till Pothia och vår färja till Rhodos.
Så gick sista kvällen på Kalymnos. En mycket trevlig och mysig ö, så det kändes tråkigt att lämna den. Hemresan närmade sig och det blir alltid lite som att man bara vill att tiden ska gå.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2023-11-16, 18:51
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

25.9
Taxin som var beställd kom som det var sagt 6.30. 6.50 var vi inne i Pothias hamn och där låg vår Flying Dolphin 22 vid kaj. Resan till Rhodos är inte mycket att säga om. 2,5 timmar, stundvis lite skumpigt och gungigt, men bekväma stolar och snabbt gick det.
Hade förbokat rum på hotel Niki´s, så när vi klivit av båten ringde jag och han kom. och hämtade oss med en liten vit minibuss. Hotellet låg mitt i gamla sta´n. Vi fick ett rum på nedre botten med egen uteplats i anslutning till frukostserveringen. Dyraste rummet på hela resan, 45 Euro, men centralt, bara 3 nätter och det var jättemysigt.
Vi kom dit vid 11 och rummet var inte klart, så vi tog en sväng ut på sta´n och åt lunch.
Vid 1 var vi tillbaka, då var bagaget inburet och rummet klart.
Efter att ha packat upp det viktigaste gick vi ut igen. Hittade en guldsmedsaffär och köpte örhängen och en berlock till halskedja med "blå ögat". Brukar försöka hitta något smycke när vi är i Grekland. Blir ett fint minne när man är hemma och längtar tillbaka.
Gick ner mot hamnen och köpte örter till grekisk sallad och lamm i en butik. Började leta efter bankomat och Super Markets. Hamnade väl i något bostadsområde, hittade bara kaféer och klädbutiker. Först när vi kom tillbaka till gamla sta´n låg bankomater och Super Markets på rad.
Hem till rummet för en fika och vila trötta ben. Hotellet hade en Roof Garden med en fantastisk utsikt över staden och ner mot hamnen.
Lite rastlösa, så det blev en tur till ut på sta´n. Lite shopping och hittade en butik med bra priser på det goda man vill ha med sig hem. Ouzo, och så gubbens Metaxa och lite annat.
Kvällens middag åt vi på en liten taverna på en bakgata, långt från "fina gatorna".
Greksallad, moussakas och en öl. Lugnt och tyst, gott och alldeles lagom.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2023-11-16, 22:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tack, Kerstin!
Å, kära gamla Flying Dolphins! Jag gillade verkligen dessa, i mångas tycke hemska, bärplansbåtar! Så många turer vi åkt med dem. Tex Pireus-Poros, Skiathos-Skopelos ....... Den enda jag kan hitta numer är den som går, i privat regi tror jag, mellan Skiathos-Skopelos-Alonissos-Volos och heter Erato (när jag såg den sist). Tänk vad dessa finingar snabbade på transporterna mellan öarna, när det inte blåste för mycket förstårs
Catlady, som vanligen blir sjösjuk men inte på Flying Dolphins....
Svara med citat
  #52  
Gammal 2023-11-17, 05:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Catlady, som vanligen blir sjösjuk men inte på Flying Dolphins....
Hjälp! Det är tvärtom för mig. Jag avskyr dessa. Gamla ryska flodbåtar lär de ju vara så det säger ju allt om sjösäkerheten. Men det är konstigt hur olika man reagerar, att inte bli sjösjuk på en Flying Dolphin är bra gjort.

Men om de inte just används längre blir jag glad.

Tack Kerstin, snart lär er resa vara slut.

/ Anne
Svara med citat
  #53  
Gammal 2023-11-18, 18:34
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Aj, aj, aj. Har inte haft tandvärk sedan jag var 4 - 5 år, men i torsdags blev det akut. Som tur är har vi en bra tandläkarmottagning som kunde ta emot mig när jag ringde i går morse. Sen var det att välja - rotfyllning för nästan 7000 kr eller dra ut eländet för 3000.
Det blev att dra ut, men den gjorde motstånd - mindre brottningsmatch innan den gav upp. Ont gjorde det inte då, men jag har varit lite "vissen" och ätit Alvedon sedan dess.
Men det kunde vara värre.

Nu avslutar vi vår öluff
26.9
Frukost på hotellet, helt OK med juice, bröd, ägg, kaffe. Klockan tio började vi vår vandring runt Gamla sta´n. Vi traskade runt i tre timmar efter hela stadsmuren med avbrott för fika.Vackert väder, lite mulet på morgonen, men det klarnade upp. Blev bjudna på ouzo i en skinnaffär. Ville sälja en skinnjacka för 370 Euro till mig. Jättesnygg, men budgeten tillät inte det den här gången. Blev lite mera shopping i alla fall. Måste ju ha något med hem till snälla grannar, som passar huset när vi är borta.
Var hem till rummet med det vi handlat och gick ut igen för att äta lunch. Hamnade på en taverna med servering på övervåningen med härlig utsikt över omgivningen.
Kom en regnskur vid femtiden, men passerade på en kvart och då var det siesta, så vad gjorde det?
När vi gick ut för att äta vid åttatiden var det varmt och alldeles lugnt. Hittade en taverna i en smal gränd och delade på fetaost i ugn och mixed grill plate. Blev bjudna på Metaxa när vi betalade. En fin avslutning på vår sista kväll på Rhodos.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2023-11-18, 18:59
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

27.9
En lugn morgon. Lämnade ett vykort från svensk skärgård till vår värd och han förundrades över grönskan i den svenska naturen. Fick en trevlig pratstund med honom innan vår taxi kom och trasslade oss ut ur Gamla sta´n genom trånga gränder bland turister och sist ut genom en smal port i muren. Så trångt att han fick fälla in backspeglarna på bilen för att komma igenom.
Hemresan gick bra, bagaget kom som det skulle och bussen till parkeringen anlände snabbt och så var den resan över.
En liten sammanfattning. Alla öar vi besökte hade sin tjusning. Det var väl bara Kos som vi inte riktigt kunde känna var vår favoritö. Ön som gjorde mest intryck var ändå Kalymnos. Ibland förstår man inte riktigt varför man trivs så bra på vissa öar. Det är något med atmosfären, omväxlingen i naturen, hur man blir bemött av befolkningen och man känner bara sorg när man åker därifrån. Kalymnos var en sådan ö. Det finns en annan favorit - Agathonisi - en ö där det egentligen inte finns något speciellt, men som vi kom att älska och det var med tårar i ögonen vi reste därifrån. Längtar tillbaka.

Tack för att ni följt oss - det har ju inte hänt så där väldigt mycket - men det behövs ju inte. Det allra viktigaste är ju ändå att få komma till Grekland. Att bara ta dagarna som dom kommer, inte ha allt för mycket planerat - bara vara.
Kerstin, som genom mina gamla dagböcker från våra resor återupplever allt det fina vi gjort och hoppas att det ska bli flera resor framöver.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2023-11-18, 19:33
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tack, Kerstin, för att vi fick följa med!!
Att läsa igenom gamla reseanteckningar ger ibland extra minnen "på köpet" som man kanske inte tänkt på eller halvt glömt bort.......
Kom att tänka på en taverna i Rhodos gamla stad med servering på en uteterrass en trappa upp (fin utsikt över staden). Där åt jag den bästa Arni kleftiko jag någonsin fått i Grekland! Minns tyvärr inte namnet....

Oj, förstår precis vad du gick igenom med tanden! Det var samma för mig i augusti men när tandläkaren skulle rotfylla fanns en djup spricka så det blev utdragning för mig med, USCH, inte kul! Dessutom satte det P för vår resa, går ju inte att resa till Skopelos med ett stort sår i munnen som bara var tre dagar gammalt Blotta tanken på de infektioner som kunde blivit effekten (pga min immunförsvars-dämpande reuma-medicin) Och då hade inte reseförsäkringen gällt, ja, ni förstår........
Catlady, som har tandläkarskräck!!!!

Senast redigerad av Catlady den 2023-11-18 klockan 19:44.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2023-11-19, 06:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tack Kerstin! Det var trevligt att få följa med på er resa.

/ Anne
Svara med citat
  #57  
Gammal 2023-11-21, 09:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tack snälla Kerstin för att du återuppväckte många av mina fina minnen från Grekland!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT