Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-03-26, 12:53
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Tips om utfärder

Ahaa.. man ska alltså inte gå ner för gången mot stranden utan fortsätta och sen ligger den på höger sida. Tror vi nästan aldrig gick där när vi var i Parga. Antingen gick vi ner för gången mot stranden.... hmmm...
Måste nog åka till Parga igen bara för att kolla upp det hela

Det var ju förresten skönt att höra att det inte var den restaurangen som var på PO:s foto som var så hiiiiimla bra.... eller var den det, vad tycker ni andra? Är den värd en andra chans?!

Solen skiner och snön smälter här uppe i Umeå... sommaren är på väg, härligt!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-03-26, 18:52
Novis Novis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kyrkslätt, Finland
Inlägg: 15
Standard Sv: Tips om utfärder

Hej,

Citat (epiros):
"Återkommer med mer eksakta mat-tips längre till dig fram i kalendern, fast tänker just nu på en Ouzeria i gränderna bakom hamn-promenaden med mat a´la moderne cuisine grece´som trots att jag ätit mig belåten får snålvattnet att rinna i munnen min."

Tar gärna del av dina rekommendationer på restauranger/tavernor (vad är egentligen skillnaden?) som serverar genuin grekisk mat. Maten är som sagt nåt vi faktiskt väntar på att få smaka på.

H.Novis
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-03-26, 19:12
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Tips om utfärder

[QUOTE=Novis]Hej,

Citat (epiros):


Tar gärna del av dina rekommendationer på restauranger/tavernor (vad är egentligen skillnaden?) som serverar genuin grekisk mat.

Någon annan än jag kan säkert ge bra definitioner på skillnaderna mellan olika grekiska etablissemang, jag vet bara när och var jag tycker det smakar bra
Återkommer med stor säkerhet i ämnet

epiros
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-03-26, 20:39
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Tips om utfärder

[QUOTE=Janet]Håller med om att PO:s bilder är riktigt fina. Vad betyder Kalitechnikes?! *okunnig*

Kalitechnika betyder konstnärliga(förmåga).

mvh
Agapi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-03-29, 22:37
Lemonia Lemonia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 16
Standard Sv: Tips om utfärder

Citat:
Ursprungligen postat av Novis
Hej Lemonia,


Tack för dessa tips. Paramythia skall vi utan vidare besöka en lördag för att gå på marknaden. Låter vädigt trevligt!
Du skriver "...närliggande byarna som finns, varför inte prova på att äta den grekiska maten gjord på äkta grekiskt vis.". Menar du att maten man får i Parga inte är "äkta" grekisk. Maten är en av de saker vi ser väldigt fram emot, att pröva på en mängd olika, för oss nya, maträtter.
Till Igoumenitsa åker vi säkert också, då vi därifrån tänkte ta båten över till Korfu och stanna i staden en dag eller två (ifall vi hittar ledigt hotellrum mitt i sommarenför en natt).

H. Novis

hej novis!! Maten i parga är väldigt god, speciellt den färska fisken som serveras vid hamnen, men som på många turistorter i grekland så är ändå inte maten som den är ute i byarna. tzatzikin är svagare, portionerna mindre (och dyrare!) vilket är naturligt då restaurangerna alltid vill tjäna som mest på turismen. Men det är inget fel på den mat som jag har ätit där, jag är nog mest lite bortskämd av att äta hos min släkt o på deras restauranger i bytrakterna!! Ett tips om ni besöker ngn by så be dem att själva rekommendera vad som är typiskt grekiskt, ofta kan man beställa lite av varje (tex ett fat med potatis, ett fat med grillade paprikor, ett fat med aberginer osv) på så sätt får alla smaka av det goda. Det är det som jag tycker är tråkigt med turistrestauranger, där ger de OFTAST färdiga portioner som här hemma i sverige, men det finns säkert restauranger även i parga som fortfarande kan servera på "grekiskt vis".
Jag tror inte det är något problem att hitta hotellrum för ngn natt mitt i sommaren, så länge ni nöjer er med ngt halvbra dvs inget femstjärnigt med pool o restaurang så fixar det sig!! Hoppas ni får det riktigt trevligt! Hej hej/Lemonia

Senast redigerad av Lemonia den 2005-03-29 klockan 22:51.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-03-29, 23:48
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Tips om utfärder

Obs! vi käkade lunch på stället på bilden, dvs greksallad, vitlöksbröd och Amstel och det receptet missar väl ingen taverna. Vi var där i början av maj och ensamma på terassen, så servicen kan vi inte heller uttala oss om.
Och jag kan mycket väl tänka mig att det blir en knökfull turistfälla i juni-augusti, med det läget.

Det vi njöt av var utsikten över staden, hamnen och öarna och att det var första da´n i grekland. Vi var på så gott humör att vi förmodligen kunde käkat skunkragu med rödsprit. Så Ni får helt enkelt ursäkta om jag uttryckte mig så flummigt att det framstod som om maten fick nå´t särskilt betyg.

//PO
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-03-30, 10:19
Lemonia Lemonia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 16
Standard Sv: Tips om utfärder

Vill bara tillägga att parga är bland det mest grekiska du kan upptäcka som turistort. Ett mycket bra val att välja ifall man inte vill bli bunden med bil eller buss för att ta sig till strand och stad. Här har du allt inom gångastånd. Jag har personligen aldrig varit på någon plats som jag trivs bättre på än parga trots att jag rest runt i Grekland varje år. så jag hoppas att ni också kommer att trivas! /Lemonia
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-03-30, 20:00
Novis Novis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kyrkslätt, Finland
Inlägg: 15
Standard Sv: Tips om utfärder

Hej,

Det låter jättefint. Verkar ju finnas hur mycket som helst att syssla med, och flera fina tips har det kommit.
Blir säkert en fin upplevelse!

Novis
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-04-02, 11:19
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Tips om utfärder

[QUOTE=epiros]
Citat:
Ursprungligen postat av epiros

Återkommer med mer eksakta mat-tips längre till dig fram i kalendern, fast tänker just nu på en Ouzeria i gränderna bakom hamn-promenaden med mat a´la moderne cuisine grece´som trots att jag ätit mig belåten får snålvattnet att rinna i munnen min.

epiros
Namnet och en mer exakt vägbeskrivning till detta läckra lilla matställe finns i Jannes Pargareportage i dagens Aftonbladets resebilaga.

epiros
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-04-02, 13:41
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Tips om utfärder

Floden som Janne beskriver i sitt rese-reportage om Parga, heter Acheron.

Floden Styx var, enligt den grekiska mytologin, den underjordiska flod där färjkarlen forslade de döda till Guden Hades dödsrike.

I bergssidorna i Gliki-ravinen rinner en del av flodens vatten genom sprickbildningar i berget. Därav föreställningen att det var floden Styx som rann inne i berget ?

Ingången till floden Styx trodde man låg där Gliki-ravinen börjar, ca 1 mil uppströms från Gliki, nedanför en by som heter Trikastro. Stället där ravinen har sin början heter Hades Portar, ingången till dödsriket.

Nekromandio som ligger någon mil nedströms från Gliki var, enligt grekisk mytologi, ett tillhåll för orakler (präster) som kunde hjälpa de levande att kontakta de döda. "Hjälpen" bestod i att man blev ceremoniellt nerdrogad och leddes ned i en underjordisk sal bakom vilkas väggar oraklerna förde väsen.
Byggnaderna och den underjordiska salen är ganska väl bevarade och sevärda. Idag behöver man heller inte riskera att bli nerdrogad under ett besök.

epiros

Senast redigerad av Kalimera den 2005-04-18 klockan 13:22. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-04-03, 14:13
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Tips om utfärder

Fler utflyktstips

Nedanför Perdika, som ligger någon mil norr om Parga, finns ett flertal mindre och större stränder. Vägbeskrivning m.m hittar ni om ni gör en sökning på "googles".
Sök på "perdika"

epiros
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-04-03, 20:16
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Tips om utfärder

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Nedanför Perdika, som ligger någon mil norr om Parga, finns ett flertal mindre och större stränder. Vägbeskrivning m.m hittar ni om ni gör en sökning på "googles".
Sök på "perdika"
Fast det finns ju faktiskt ett Perdika på Egina också...

Ruby
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-04-03, 20:22
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Tips om utfärder

Åk gärna mot Preveza så kommer ni till en strand som heter Loutsa som jag tycker är jättehärlig! Sanden är lagom. Lätt att sopa av när den har torkat.
Stranden är ett par kilometer lång så man hittar lätt en plats för sig själv.

Åk också till Ligias hamn där de har en fisktaverna med bra service och god fisk och fin utsikt!
Åt där för två veckor sedan. Mums!

Loutsa ligger ca 25 minuters bilväg från Parga och byn Ligia(mot Preveza) ligger strax efter Loutsa strand( som även kallas Vrachos).
mvh
Agapi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-04-04, 07:30
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Tips om utfärder

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Fast det finns ju faktiskt ett Perdika på Egina också...

Ruby
Kanske det ja Fast det ligger inte någon mil norr om Parga


(ska du till Parga förresten?)

epiros

Senast redigerad av Kalimera den 2005-04-18 klockan 13:23. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-04-04, 20:26
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Tips om utfärder

Jag håller med, den stranden är kanon!!!!

Var där förra sommaren och bodde då på ett mycket fint hotell i 4 dagar, kommer tyvärr inte på namnet just nu, men någonstans har jag ett visitkort.

Yvonne
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-04-04, 21:37
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Tips om utfärder

Menar du någon strand i Perdika eller menar du Loutsa?

mvh
Agapi

Senast redigerad av Agapi den 2005-04-04 klockan 21:40.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-04-04, 22:16
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Tips om utfärder

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
(ska du till Parga förresten?)
Det vore roligt, men vi har inte bestämt oss än. Jag blev väldigt sugen på den där storkbyn norr om Parga som Janne skrev om i Aftonbladet. Och Acheron lockar också... och alla öarna... Hur ska man hinna med allt?

Ruby
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-04-05, 08:04
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Tips om utfärder

[QUOTE=Ruby]Det vore roligt, men vi har inte bestämt oss än. Jag blev väldigt sugen på den där storkbyn norr om Parga som Janne skrev om i Aftonbladet. Och Acheron lockar också... och alla öarna... Hur ska man hinna med allt?

Det gör man inte. Om man inte ska flänga omkring som en skållad Japan.
Men man kan glädjas åt att det finns att "upptäcka" för några år framåt

epiros
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-04-05, 09:13
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Tips om utfärder

Ahaaa... så du menar alltså att man inte hinner med allt på en vecka? Attans också
Då måste man ju åka tillbaka till Parga. Sorgligt men sant, hihi..
Svara med citat
  #40  
Gammal 2005-04-05, 10:07
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Tips om utfärder

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Ahaaa... så du menar alltså att man inte hinner med allt på en vecka? Attans också
Då måste man ju åka tillbaka till Parga. Sorgligt men sant, hihi..

Jaa, bara tanken på det kan ju göra vem som helst deprimerad

epiros
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT