Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-18, 12:30
arizona arizona är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Ulrica Johansson
Inlägg: 30
Standard Första gången till Parga

Kommer åka till Parga 27 maj nästa år.Letade efter något spännande ställe besöka i Grekland.har tidigare varit på Kreta men ville se något nytt.
Hittade då Parga som verkade fantastiskt vackert och mysigt och så mycket runt om upptäcka och uppleva.
Vill gärna ha tips om praktiska saker.."Bra att veta" stränderna och trevliga tavernor .kommunikationer ..ja allt sådant..jag reser ensam så vill gärna få kontakt med andra som skall dit samma tid.Kommer bo på hotel Bacoli..tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-11-04, 11:58
Anders Kson Anders Kson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Första gången till Parga

Hej Arizona!
Grattis till valet av Parga. Jag och min fam. har varit i Parga 9 ggr sedan 1998. Där är fantastiskt vackert. Vi har samtl. ggr bott på Valtossidan där det är mycket lugnt och fridfullt. Dessutom är Valtos Beach att föredra framför Krioneri Beach inne i stan (störande trafik etc).Från hotell Bacoli är det ett stycke att gå, via borgen, men badbåtar går från piren vid strand-
promenaden (2 euro enkel resa).
Ett par bra matställen på strandpromenaden är: Symposium (bäst) och To Souli. Längre bort på strandpromenaden, mot borgen ligger Nafsika som också har bra mat. Bortom Nafsika finns en Kinarestaurang. Uppe vid borgen finns några tavernor. Vi brukar ibland besöka Three Plane Trees som har bra mat och fantastisk utsikt över Valtos.Ett besök på kaffeet inne i borgen för en fika eller drink kan också rekommenderas.
Vi brukar hyra bil av Synthesis Travel som ligger ca 50 m nedanför taxistn (mot strandpromenaden). Några ggr har vi åkt kustvägen från Parga (mycket vacker) till Igoumenitsa ca 4 mil norr om Parga. Igoumenitsa är en trevlig hamnstad om man gillar shopping.Med bil brukar vi även åka till Gliki och vandra i floden Styx iskalla vatten. Ett måste! Att besöka Ali Pashas borg är också ett måste. Där har man en storslagen utsikt över Parga med omgivningar.
Om oturen är framme så att man måste uppsöka läkare så måste jag rekommendera Dr Padiotis. Mottagningen ligger 50-60 m nedanför taxistn, en trappa upp och öppet till kl 22. En mycket trevlig och fantastisk läkare.
Vet allt om reseförsäkringar. Apotek finns rakt över gatan vid Taxi. Ytterligare ett apotek finns inne i gränderna men jag rekommenderar det förstnämnda.
Det finns naturligtvis mycket mer att berätta om Parga och dess omgivningar men jag hoppas att detta kan vara till en liten hjälp och info.

Hälsningar
Anders Kson
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-11-04, 12:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Första gången till Parga

Parga är supertrevligt vid rätt tid på året, alltså off-season.
Maj blir jättebra tid.
För att läsa allt som skrivits om Parga, som resebrev etc.Gå in här bredvid i blåa fältet och klicka på FASTLANDET och sen Parga, så hittar Du bra tips. Köp även e-guiden!

Lissi - som varit samanlagt 5 veckor i Parga fördelat på 3 resor.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-11-04, 18:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 350
Standard Sv: Första gången till Parga

Du har egentligen fått mer än nog av tips om Parga ovan. Men jag vill ändå tillägga och förstärka följande råd!!! :

Köp e-guiden!
Vandra genom olikvskogen till Lichnos Beach! Det är värt besväret!

Ha en go resa!
Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT