Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-26, 22:51
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Favoritboende på Folegandros

Nu är det inte många dagar kvar till vår andra ö luff, 11 dagar . Det blir Sifnos och Folegandros i år. Kan någon tipsa om bra boende på Folegandros. Har hittat mycket info om boende på Sifnos men inte så mycket om Folegandros, så skriv gärna förslag.
Rossa.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-27, 11:35
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Favoritboende på Folegandros

Vardia Bay Studios, Anemomilos (fullbokat när vi kom dit), Polikandia
/Alexandra
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-27, 13:20
hellvig hellvig är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Favoritboende på Folegandros

Vi åkte buss till Chora från hamnen, och chauffören frågade när vi kom fram om vi hade någonstans att bo. Hundra meter upp från torget där bussen vände hade han själv rum att hyra ut, "Meltemi". Nytt, snyggt och billigt (20 euro i början av juni för ett par år sedan).
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-27, 13:32
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Favoritboende på Folegandros

folegandros: Polikandia, säger alla att det är bra och billigt! Det ligger vid busshållplatsen uppe i byn, på vänster sida. Annars har jag bott på högra sidan vid buss h pl. med utsikt över vattnet, lite dyrare men bra.
på sifnos är det bättre att bo i vathi eller kamares. vi bodde i appolonia, då var man tvungen att passa busstider för att åka och bada. men högsäsongen har kanske bättre busstider.....?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-27, 16:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Favoritboende på Folegandros

Jag bodde på Polikandia för några år sedan när Vingresor hade hotellet i sitt "small world program" dvs charter på egen hand. Vill minnas att ägaren jobbat för Club 33 och kunde lite svenska. Rum av ordinär storlek och standard. Hotellet hade en charmig trädgård och gäster från flera världsdelar.
Låg ca 2-3 minuters promenad från det mysiga torget och Kastro. Från vårt rum hade vi utsikt över fotbollsplanen.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-27, 16:17
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Favoritboende på Folegandros

[INDENT]Fortsätter m
[/INDENT]an genom Chora på Folegandros så ligger det rätt mycket hotel och pensionat som ser trevliga ut. Trots att de ligger lite utanför själva Chora så är det ändå bara ett stenkast ifrån de centrala delarna om man säger så...

/Alexandra
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-28, 09:50
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Sv: Favoritboende på Folegandros

Hej!
Var på Folegandros 2001. Då hade vi läst om en svensk-talande grek som hade lägenheter att hyra ut på Folegandros, och gissa vem som möter oss på kajen och frågar om vi vill hyra rum av honom, jo just den svensk-talande greken. Vi bodde i Chora, och det var jättefina lägenheter och bra service. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette.
Folegandros är en utav de finaste öarna jag varit på i grekland, väldigt lugnt och skönt.
Man kan ta en badbuss som går från chora varje dag som kör en bit utanför Chora, där blir man avsläppt och sedan följer en ca 1-1,5km brant backe ner till stranden, och vilken strand sen, paradiset skulle jag kalla det för. Två mysiga tavernor och underbart vatten. Men sedan följer en ganska kämpig vandring uppåt när man skall hem. Men det är det värt!
Hoppas du får en trevlig semester.

Senast redigerad av inkfish den 2006-06-28 klockan 15:04. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-28, 10:40
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Favoritboende på Folegandros

Det är säket Polikandia du menar med svensktalande killen. Stranden du menar är suverän! Då jag var där tog man bussen mot Ano Meria, kliver av i Angali. Neråt ca 20 min till en strand, sen ytterligare 20 min åt höger, längs åsnestigar och stock och sten, tills man kommer till Agio Nicolais beach. Kanon strand, värd alla steg dit. Min dotter som då var 10 år, klarade det galant! Så varför ska vi andra inte orka ta sig dit. Korten vi tagit därifrån ser ut som paradiset! Vägen uppåt mot busshållplatsen är inte lika kul, men har man tur kan man få lift av en grek upp! Busstidtabellen är nog den mest "förståligaste" tidtabell jag sett i grekisk modern historia. Jag tog tom kort på den!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-04, 23:24
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Favoritboende på Folegandros

Tack alla för era bra tips om boende och andra goda råd! kalimera är verklign en bra hemsida, där man kan få så mycket hjälp.
Nu är det bara 4 dagar kvar till avresa!!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-04, 23:50
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Favoritboende på Folegandros

Hoppas ni får en trevlig resa, skulle gärna åka tillbaka till Folegandros igen, ön är verkligen toppen och alla invånarna är supertrevliga!

/Alexandra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT