Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-08, 22:46
Olivvia Olivvia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 13
Standard Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Hej! Då var det bestämt att vi åker till Grekland första veckan i augusti. Som jag har förstått det är det högsäsong då, så jag undrar om det finns några öar man bör undvika om man inte vill att det ska vara helt knökat på öarna? Fast det kanske inte spelar någon roll vart man än åker vid just den tiden? Har aldrig varit i Grekland i Juli/Augusti tidigare utan i Juni och då har det varit lugnt. Är ute efter fina stränder, god mat och en mysig ö som är lätt att ta sig runt på, helst med buss.

Så vilka öar/ställen ska man hålla sig ifrån om man inte vill att det ska vara för livat?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-09, 06:40
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Jag skulle tänka vilka platser/orter att undvika.
Men först av allt vad vill ni ha?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-09, 10:11
Olivvia Olivvia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Vi har funderat på Samos och Karpathos. Men hittade även ett fint hotell på Kos, i Lambi men Kos är ju känt för att vara en party ö. Dock så har jag läst på flera ställen att det lugnat sig dem sista åren men tänker att det ändå kanske är väldigt livat just under högsäsongen? Är som sagt ute efter en ön med fina stränder, lugn o ro, god mat och lätt att ta sig runt med buss in till staden och till stränder runt om på ön.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-09, 10:30
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Ja, hur är det med "partyöarna" nuförtiden? Finns de ens? Är det bara vissa orter på öarna?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-09, 16:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Dock så har jag läst på flera ställen att det lugnat sig dem sista åren men tänker att det ändå kanske är väldigt livat just under högsäsongen?
Kos är en lugnare ö idag än vad det var för bara några år sedan. Men därmed inte sagt att där inte är livat i augusti. I augusti är det mycket folk överallt, så söker du en plats med få turister blir det svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Ja, hur är det med "partyöarna" nuförtiden? Finns de ens? Är det bara vissa orter på öarna?
Ios är kanske den enda ö som fortfarande bär epitetet partyö, men inte ens Ios är som förr. Däremot finns det vissa orter där det fortfarande är mycket party, som Malia på Kreta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-09, 21:27
Olivvia Olivvia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Förstår att det inte finns en ö som är helt fri från turister under högsäsongen, och det är inte det jag är ute efter heller. Utan undrar mer om det finns någon ö som är värre än andra turistmässigt, eller om det är ungefär detsamma i hela den grekiska övärlden? Hur ser det ut exempelvis på Samos och Karpathos vid denna tiden på året? Är det extremt mycket folk?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-09, 21:54
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Prøv evt. Thassos. God mad og fine strande.

Jeg har været på Thassos i august (2007); ikke for mange mennesker og ikke for få.

Limenas er en fin by. Ikke for stor og ikke for lille.

Busser på Thassos ved jeg ikke noget om.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-09, 22:14
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Förstår att det inte finns en ö som är helt fri från turister under högsäsongen, och det är inte det jag är ute efter heller. Utan undrar mer om det finns någon ö som är värre än andra turistmässigt, eller om det är ungefär detsamma i hela den grekiska övärlden? Hur ser det ut exempelvis på Samos och Karpathos vid denna tiden på året? Är det extremt mycket folk?
Karpathos vet jeg ikke, men på Samos er det masser på masser av turister i august, iallfall om dere skal til et charter-reisemål på øya.
Min erfaring, fra 25 greske øyer og flesteparten av dem i høysesong, er at alle de typiske charterøyene har en overflod av turister i de typiske "charterbyene", men at man også kan finne fredelige steder om man velger seg en by som ikke er et typisk charter-reisemål.

Det dreier seg ikke altså så mye om øyen, men hvor på øyen dere vil bo. Og så kommer det jo an på hva som er "for mange" turister for dere. Jeg har en ganske lav terskel...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-09, 22:57
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Hej!
Karpathos är en jättefin ö! Visserligen rätt mycket turister i slutet av juli - augusti, men flest greker, italienare, fransmän och hemvändande grek-amerikaner. Inte så många skandinaver, viket - för mig - gör att det inte känns så "turistiskt".
Jag har alltid bott i Pigadia, men Amopi är också fint och Lefkos ännu finare. Mycket bra bussnät (och båt-) över hela ön. Beror på vad man söker...
Semestrade under 4-5 år på Karpathos, firade bl.a min 50-årsdag med släkten där, mycket lyckat.
Tyvärr har jag inte besökt Karpathos de senaste 3 åren, främst då flyget från Arlanda går så gräsligt tidigt på morgonen - och dessutom på torsdagar, vilket kräver extra semesterdagar. Men klarar man det, så rekommenderar jag ön starkt! Även i början av augusti.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-10, 07:16
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Var på Karpathos de två första veckorna i augusti 2010. Tyckte det var helt okej och reagerade inte på att det var överdrivet mycket turister Och då är jag ändå en person som älskar jag lugna öar( typ Lipsi )
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-10, 09:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Kan inte ange någon särskild ö - men jag skulle själv välja större öar framför mindre. På småöar blir massinvasion mer påtagligt. Så Karpathos som nämns kan nog vara ett vettigt val.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-01-10, 12:56
Olivvia Olivvia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Tack för svaren. Just nu lutar det mot Karpathos eller Kefalonia.
Är det någon som har erfarenhet av Lassi på Kefalonia?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-01-10, 14:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Tack för svaren. Just nu lutar det mot Karpathos eller Kefalonia.
Är det någon som har erfarenhet av Lassi på Kefalonia?
Kefalonia är bästa valet! Lassi ok, ön fantastisk!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-01-10, 15:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Hur ser det ut exempelvis på Samos och Karpathos vid denna tiden på året? Är det extremt mycket folk?
Nej, extremt mycket folk hittar du inte på Karpathos. Även under högsäsongen är Pigadia nästan tomt under dagtid, och det går faktiskt att även i augusti hitta stränder där du kan vara nästan ensam.

Karin
med 158 dagar kvar
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-01-10, 15:23
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Kefalonia är bästa valet! Lassi ok, ön fantastisk!
Kan bara hålla med xenos på jag besökt båda öarna flera gånger och Kefalonia är helt klart det bästa alternativet. Karpathos är också en ö som står i framkant att besöka.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-01-10, 19:47
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Är ute efter fina stränder, god mat och en mysig ö som är lätt att ta sig runt på, helst med buss.
GLÖM Kefalonia om ni vill ta er runt med buss, då har Karpathos bättre bussförbindelser speciellt till många helt underbara stränder . Stranden i Pigadia är däremot inget vidare, där vinner Lassi med stränderna Makri Gialos (favoriten) och Platys Gialos.

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Just nu lutar det mot Karpathos eller Kefalonia.
Är det någon som har erfarenhet av Lassi på Kefalonia?
Skulle jag välja mellan dessa två öar skulle jag utan att tveka välja Karpathos...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-01-10, 20:04
Olivvia Olivvia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Åsikterna skiljer ju sig verkligen mycket från person till person om de grekiska öarna märker, så det bästa vore ju egentligen att testa allihopa och bilda sig sin egna uppfattning om vilken ö som passar en bäst. Men det har jag inte tid med denna sommaren
Får fundera ett tag till och söka lite mer information, men kommer ni på något mer så får ni gärna fortsätta inspirera mig
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-01-10, 20:19
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
GLÖM Kefalonia om ni vill ta er runt med buss, då har Karpathos bättre bussförbindelser speciellt till många helt underbara stränder . Stranden i Pigadia är däremot inget vidare, där vinner Lassi med stränderna Makri Gialos (favoriten) och Platys Gialos.
Skulle jag välja mellan dessa två öar skulle jag utan att tveka välja Karpathos...
Glöm Karpathos och buss om ni verkligen vill se en storslagen natur, vackra byar och många fina stränder. Kefalonia ger mer för pengarna.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-01-10, 21:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Åsikterna skiljer ju sig verkligen mycket från person till person om de grekiska öarna märker, så det bästa vore ju egentligen att testa allihopa och bilda sig sin egna uppfattning om vilken ö som passar en bäst. Men det har jag inte tid med denna sommaren
Får fundera ett tag till och söka lite mer information, men kommer ni på något mer så får ni gärna fortsätta inspirera mig
Det er nok buss-kravet som er det vanskeligste å tilfredsstille, generelt i Hellas er bussrutene lagt opp for lokalbefolkningen, og de har helt andre behov enn turistene, i tillegg til at mange har bil eller iallfall tilgang til bil.
Fin strand + god mat + ikke så mange folk + gode bussforbindelser er et sett med ønsker som er nesten umulig å oppfylle, for sånn er det sjelden i Hellas. Skal du ha gode bussforbindelser må du nesten regne med å være i en litt større by, bussrutene er vanligvis lagt opp slik at den største byen på øya (eller i fylket om vi snakker fastlandet) er bussknutepunkt, og så går bussene i stjerneformasjon ut derfra og tilbake samme veien.

Det du må lete etter da, er altså en øys eller et fylkes hovedstad, med forholdsvis lite turisme og strand i/svært nær bysenteret. Da vil du også få busser, uten at de nødvendigvis går mer enn en til to ganger om dagen til stedene dere ønsker å besøke. God mat finnes over alt i Hellas, det får være trøsten
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-01-10, 22:43
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Som mångårig greklandsresenär (ca 20 öar) utan körkort, är jag mycket nöjd med busstrafiken på Karpathos.
Naturligtvis når man finare stränder och platser med bil/MC, men på Karpathos kommer man långt med buss. Om man vill.
Taxi finns ju också. Till rimliga priser.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT