Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-12-31, 17:58
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Lesvos i snöstorm

Ett Gott Nytt År, tillönskar vi alla Lesvos-vänner !


I vanlig ordning har vi rest till Lesvos för att under januari månad undfly den svenska vintern och njuta av sol och värme. Men den globala klimatförändringen visar sig även här, nu i form av århundradets snöstorm!


Vi är alltså strandsatta på Hotell Heliotrope i Mytilini, i avvaktan på att vägen till Sigri skall bli farbar. Men här bjuds på nyårsgfirande med Bouzokimusik och god mat, så vi klagar inte.


Hoppas få se många av er i Sigri till sommaren. Som en aptitretare rekommenderas vår bok "Ett nytt liv vid vägens ände", vilken kommenterats flitigt under "Film & Litteratur" på den här hemsidan.


Eftersom förläggaren gått i konkurs och bara efterlämnat ett restlager av boken till oss, så finns den numera bara att beställa genom ett mail till: mikael.backman@iiiee.lu.se


"Its worth reaching the end", är Sigris slogan. Vi hoppas det blir i morgon


Mikael & Joanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-12-31, 18:31
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Lesvos i snöstorm

Hej!
Gott slut och Gott Nytt år!
Som det ka bli!
Hoppas att det bättra sig och att ni får en fin januari, här i södra Sverige lite sol regn och 7 grader kan bli en fin kväll ned mycket raketer över Danmark.
Rolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-01, 08:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Lesvos i snöstorm

Ojdå, men snön ligger säkert inte kvar en lång tid. Gjorde en snabbvisit till Sigri i maj. En trevlig liten by! Skulle gärna bo några nätter där nån gång.

Gott Nytt År till er och Sigri!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-01, 16:45
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Lesvos i snöstorm

Gott Nytt År på er också.
Vi ses i Sigri framåt sommaren.
Carin och Claes
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-16, 20:44
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Lesvos i snöstorm

Bästa Vänner,


För att kontrastera mitt förra inlägg kan jag nu meddela att vi de senaste dagarna haft rent sommarväder i Sigri. 17-18 grader varmt, ingen vind och strålande sol. Äldsta barnbarnet som är och hälsar på, tillsammans med sina föräldrar, förslog att vi skulle bada, när vi var på skattjakt efter förstenade träd på stranden. Vi hittade en hel del flisor av träd, men avstod att bada. Dottern har dock lovat att hoppa i plurret om värmen håller i sig. Min erfarenhet från tidigare år är att det aldrig blir särskilt kallt i vattnet. 15 grader är nog det lägsta jag uppmätt. Så, vi kan än en gång konstatera att januarivädret i Sigri är ungefär som aprilväder i Sverige.


Mikael
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-16, 22:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lesvos i snöstorm

Härligt Mikael! Jag förstår egentligen fortfarande inte varför vi aldrig kommit till Lesvos....och Sigri, men Tinos kom emellan!
I senaste numret av Allt om resor finns en stor fin artikel om Lesvos. Men två Tinosresor, en Kretaresa och en Thessalonikiresa har spräckt även 2015.....Men vi kommer kanske nästa år. Ljusstaken av den polske glaskonstnären njuter vi av och minns Abbekås!! Gott nytt 2015 önskar Lisa och Claes!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-17, 07:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lesvos i snöstorm

Vad härligt det låter med strandpromenader. När jag var i Molyvos i början av sommaren hade ängsblommorna torkat bort lite men den regniga veckan gjorde att grönskan var fantastisk när jag åkte hem. Den som gillar en grön grekisk ö hamnar inte fel här. Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-18, 21:48
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Lesvos i snöstorm

Så spännande det låter med vädrets nycker på denna ö! Drömmer om vår resa i september...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT