Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-11-09, 16:05
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Plomari och ?

Om jag vill åka två veckor till Lesbos och bo en vecka i Plomari - var skall jag bo den andra veckan? Och varför? Bad är viktigt, men man kan kanske hyra bil... men bra stränder nära vore nog plus.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-11-09, 16:14
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Plomari och ?

Bodde förra sommaren en v i Plomari och en vecka Molyvos... Vi tyckte det var en bra kombo. Dessvärre är ju stranden i Molyvos inte sådär jätte.... men vi hyrde bil några dagar och de dagar vi tillbringade på stranden var för oss helt ok! Molyvos är ju en fantastisk liten pärla! Bodde nere i hamnen - kanon!
/Emma
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-11-09, 23:06
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Plomari och ?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Om jag vill åka två veckor till Lesbos och bo en vecka i Plomari - var skall jag bo den andra veckan? Och varför? Bad är viktigt, men man kan kanske hyra bil... men bra stränder nära vore nog plus.


Vi tycker att ni ska välja Molivos, mycket vacker stad!!
Närmaste byar till Molivos är Petra, Anaxos, Eftalou, turisterna därifrån besöker mer Molivos än tvärtom.


Lokal busslinje trafikerar ca en gång i timmen, och kostar ca 15kr enkel, sista turen går ca kl. 23.


Molivos strand i närheten av stan har stora stenar(diameter 5-30cm), men det går att bada.
Men längst bort mot väst(mot Petra o Anaxos) är stranden fin och mycket badvänlig. Allra längst bort är det nakenbad. Det finns ingen trängsel någonstans på stranden.
Annat i Petra, vi fick panik och åkte tillbaks till Molivos.
Eftalou är värt besöket, många bra stränder(klappersten). Där kan ni besöka litet badhus, vattnet kommer från varma källor och du svalkar i havet, härligt. (kostade nog 4€).
Det finns nakenbad längre österut.
Bussarna håller tidtabeller väldigt bra(ovanligt för att vara i Grekland), och det tar inte lång tid att åka mellan byarna, smidigt. Ni behöver inte hyra bil, vi gjorde det, men till ingen nytta.
Googla på hotell Delfinia(vi bodde där), eller någon hotell i närheten, även dom som ligger lite högre upp o längre bort från stranden.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-11-10, 04:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Plomari och ?

Morgonpigg som jag är svarar jag dig nej jag ska med första flyget till Stockholm.😄 Molyvos är en vacker liten stad. Med bra tavernor och några trevliga barer. Några km till Petra och kvinnokoperativet som är en av Greklands bästa tavernor. Jag bodde högt upp nästan vid borgen när jag var där i juni men det är fint även nere i hamnen. Som ovanstående nämner finns det en fin strand lite utanför Molyvos. Eva

Senast redigerad av Eva L den 2014-11-10 klockan 04:44.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-11-10, 11:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Plomari och ?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Om jag vill åka två veckor till Lesbos och bo en vecka i Plomari - var skall jag bo den andra veckan?
Ska ni åka charter eller på egen hand?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-11-10, 19:17
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Plomari och ?

@Eva, hur är det att bo i Petra? @Janne, vi vet inte, vi velar så... vi kan inte bestämma oss, det vi vet är att vi vill åka till ett nytt ställe, vi ahr varit till Parga och Tilos de två sista åren, Tilos blev en favorit, men vi vill inte slita ut den Och nu har vi blivit så kinkiga så det får inte vara en ö med massa turister, det skall vara lugnt. Och bad. Och vyer...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-11-10, 19:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Plomari och ?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
@Eva, hur är det att bo i Petra? @Janne, vi vet inte, vi velar så... vi kan inte bestämma oss, det vi vet är att vi vill åka till ett nytt ställe, vi ahr varit till Parga och Tilos de två sista åren, Tilos blev en favorit, men vi vill inte slita ut den Och nu har vi blivit så kinkiga så det får inte vara en ö med massa turister, det skall vara lugnt. Och bad. Och vyer...
Lesbos är en otroligt stor ö och det finns massor att se och göra, och det finns många oturistiska ställen. Vi har bott på fyra olika ställen: Mytilini, Molyvos, Skala Eressou och Agios Isidoros (som ligger jättenära Plomari). Vi gillade Molyvos och Skala Eressou mest.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-11-10, 20:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Plomari och ?

"Många oturistiska ställen" låter trevligt. Vi får se vad det blir av detta, det jäser och har sig i tankarna. Sen beror det på om ungdomarna plötsligt känner att de vill åka med oss gamlingar, då kanske man väljer en annan ö. Men Lesbos har varit på tapeten i många år...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-11-10, 21:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Plomari och ?

Jag har bott i Agios Isidoros en gång och i Molyvos två ggr. Sonen med sambo bodde i Petra i somras och de trivdes väldigt bra med sitt boende. Ska kolla vad stället heter. Som Janne skriver finns det massor att göra på Lesvos både om ni vill åka runt eller bara vara i närområdet. Jag har åkt både lokalbuss och på organiserade turer samt båt till Skala Sikminias. De här året var jag bara i Molyvos och Petra. Vädret var uruselt när jag var där så det blev långa café och tavernasittningar. Väldigt trevliga människor i Molyvos och jag som gillar den nordgrekiska mentaliteten trivs mycket bra där.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT