Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-02, 19:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Vill du ha pengar?

Från bankomaten på Donoussa eller på Schinoussa så bör du se till att ditt bankomatkort är kopplat till Visa, och inte endast Mastercard, som våra tre kort är....
Den grekiska bank som handhar bankomaterna (vet tyvärr ej vilken) har sagt upp avtalet med Mastercard, eller kan det vara så att Mastercard har sagt upp det? I vilket fall som helst så funkar det inte att ta ut pengar med endast Mastercard, halva ön engagerade sig i vårt problem här om dagen, vi fick till slut ut lite pengar tack vare den hjälpsamma befolkningen.
// Helén från ett MYCKET VARMT och nästintill vindstilla Schinoussa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-02, 21:59
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Vilken blåsning
Jag har aldrig varit med om att bankomater bara tar visa förut, brukar ju liksom vara standard med VISA & MC. Hoppas er varning hjälper någon annan!
Låter skönt med vindstilla, jag längtar lite trots att det är nästan 30 grader i Stockholm nu
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-02, 23:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vill du ha pengar?

OJ...fick sms från CarinaN idag från Paros ...de har ju också varit på Donoussa och Shinoussa, men antingen har de VISA kort eller så hade med tillräckligt med euro för de nämnde inget av detta..Då vet vi ju vilka öar vi INTE ska till i allafall....

Ha det fortsatt jättebra.....och ni ska väl också till Paros fvb till Antiparos


Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-03, 07:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vill du ha pengar?

På de riktigt små grekiska öarna kan det vara bra att ha med kontanter. Oftast finns bara en bankomat och den kan krångla. Ingen anledning att avstå besök bara för den sakens skull Lissi. En ö som exempelvis Sikinos som har 240 bofasta i bästa fall kan inte ha så utbyggd bankservice. Så är det i småbyarna i norrland också. Finns varken affär eller bankomat på små ställen och numera knappt en bensinstaton heller i de större norrlandssamhällena.

Tur det ordnade sig för er Helén. Var i nästan samma sits på Folegandros då bankomaten var trasig i fem dagar men på den sjätte dagen när jag börjat fundera på att åka tillbaka till Ios för att hämta pengar var den igång. Vilken bank är det som sagt upp avtalet med Master Card?

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-03, 09:49
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Vill du ha pengar?

På Tilos tog bankomaten inte heller emot Mastercard eller Maestro i sommar, utan endast VISA. Det fanns en skylt om detta bredvid bankomaten, men eftersom jag hade informationen sedan tidigare, så läste jag inte och vet inget om orsaken. Där är det i alla fall Cooperative bank of Dodecanese.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-03, 13:46
j-lem j-lem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 63
Standard Sv: Vill du ha pengar?

oj då!! hoppas inte detta händer oss på koufonissi...
jag har iofs visa kort så hoppas på det bästa!!
mvh.jani från ett härligt koufonissi (snart antiparos)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-03, 17:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av j-lem Visa inlägg
oj då!! hoppas inte detta händer oss på koufonissi...
jag har iofs visa kort så hoppas på det bästa!!
mvh.jani från ett härligt koufonissi (snart antiparos)
Inga problem med Visa, träffade nu ett par som fått bege sig tidigare från Koufinissi av Mastercard anledningen.
// Helén från ett lite blåsigt Antiparos
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-03, 22:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Pengar i Småkykladerna är aldrig nåt problem!

Första gången jag var på Koufonissi var posttanten enda möjligheten att växla pengar. Men när jag kom dit hade hon stängt. Återvände efter några timmar - stängt.

Då kom en vänlig granne och upplyste mig om att posttanten åkt till Aten! Jaha...? "Men gå till tavernan härintill, de är släkt".

Så jag fick växla svenska kronor till drachmer av kocken på taverna Melissa! Han tittade förbryllat på min sedel och frågade vad det var. Jag sa att det var svenska krona och berättade hur många drachmer jag brukade få när jag växlade - och då fick jag det, direkt ur kassan
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-04, 00:19
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Jag har alltid med mej kort från två olika banker då jag är ute och reser men detta var ett nytt förslag på strul. Jag har aldrig förr hört att bankomater inte skulle acceptera Master Card (eller Visa heller för den delen) så nu får jag börja tänka på det också. Jag ska försöka fråga upp detta nästa gång jag är till banken.
Förresten så borde det väl finnas någon här som jobbar på bank som kan svara på det också.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-07, 22:32
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Det är Agricultural Bank of Greece som har bankomaten på Donoussa där det inte funkar med MasterCard. Förutom pengakrångel finns det andra anledningar att inte välja Donoussa som resmål så som använda sprutor och kanyler på stränder och på bottnen utanför stränder. Vi hittade tre på två olika stränder under ett par dagars besök. Under somrarna samlas en hel del Atenungdomar på ön och droganvändandet är utbrett, även tyngre droger.
En flicka som lekte på stranden blev påhoppad av en av de lösspringande pitbullterrierna som varje år kommer dit tillsammans med en hel del andra hundar och nonchalanta hundägare. Det var rena turen att hon inte blev allvarligt skadad. Hundarna slåss även inbördes om status i gruppen. Rätt störande att ha bredvid sig på stranden.
Våga
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-07, 23:33
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Vi har Visa sa det var inga problem for oss att ta ut pengar i bankomaterna pa Donoussa och Schinoussa.

Carina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-08, 08:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Det är Agricultural Bank of Greece som har bankomaten på Donoussa där det inte funkar med MasterCard. Förutom pengakrångel finns det andra anledningar att inte välja Donoussa som resmål så som använda sprutor och kanyler på stränder och på bottnen utanför stränder. Vi hittade tre på två olika stränder under ett par dagars besök. Under somrarna samlas en hel del Atenungdomar på ön och droganvändandet är utbrett, även tyngre droger.
En flicka som lekte på stranden blev påhoppad av en av de lösspringande pitbullterrierna som varje år kommer dit tillsammans med en hel del andra hundar och nonchalanta hundägare. Det var rena turen att hon inte blev allvarligt skadad. Hundarna slåss även inbördes om status i gruppen. Rätt störande att ha bredvid sig på stranden.
Våga
Tack för de upplysningarna då vet jag defintivt vilken ö jag inte ska besöka och inte är det för bankomatens skull.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-08, 11:03
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Förutom pengakrångel finns det andra anledningar att inte välja Donoussa som resmål så som använda sprutor och kanyler på stränder och på bottnen utanför stränder. Vi hittade tre på två olika stränder under ett par dagars besök. Under somrarna samlas en hel del Atenungdomar på ön och droganvändandet är utbrett, även tyngre droger.
En flicka som lekte på stranden blev påhoppad av en av de lösspringande pitbullterrierna som varje år kommer dit tillsammans med en hel del andra hundar och nonchalanta hundägare. Det var rena turen att hon inte blev allvarligt skadad. Hundarna slåss även inbördes om status i gruppen. Rätt störande att ha bredvid sig på stranden.
Våga
Det låter ju jävligt trist. Jag var på Donoussa förra året och såg absolut inget av detta. Dock var det i mitten på Juni, de kanske kommer under högsäsongen. Tråkigt om en pärla ska dras i skiten av ett fåtal besäkare på det viset.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-09, 12:01
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Det är Agricultural Bank of Greece som har bankomaten på Donoussa där det inte funkar med MasterCard. Förutom pengakrångel finns det andra anledningar att inte välja Donoussa som resmål så som använda sprutor och kanyler på stränder och på bottnen utanför stränder. Vi hittade tre på två olika stränder under ett par dagars besök. Under somrarna samlas en hel del Atenungdomar på ön och droganvändandet är utbrett, även tyngre droger.
En flicka som lekte på stranden blev påhoppad av en av de lösspringande pitbullterrierna som varje år kommer dit tillsammans med en hel del andra hundar och nonchalanta hundägare. Det var rena turen att hon inte blev allvarligt skadad. Hundarna slåss även inbördes om status i gruppen. Rätt störande att ha bredvid sig på stranden.
Våga
Märkte ingenting sånt, bara lugnet och tupparnas gal. Vi kom hem från vår ö-luff igår, efter bland annat fyra nätter på Donoussa. Vi hade det helt fantastiskt där.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-13, 00:39
MammaMia MammaMia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 10
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Hejsan,
Just hemkommen från en underbar resa till Koufonissi, Naxos & Santorini. Tänkte gå in och varna om precis detta, men såg denna tråd. Kan tyvärr alltså bara bekräfta att det INTE går att ta ut pengar från någon bankomat vi besökte om man har mastercard. :-(
Som tur är så är Koufonissi borna flexibla och litar på sina turister, så både rummet (Hondros Cavos) och maten (Finikas) kunde vi betala via banköverföring.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-13, 16:17
Majsan Majsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 17
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Vi hade också problem med att ta ut pengar på kort knutet till MasterCard.

På den enda uttagsautomaten i Egiali, Amorgos, gick det inte alls, i Naxos stad fungerade det på vissa.

Dumt nog noterade jag inte just vilka automater det var, men på den första och andra automaten på hamnpromenaden när man kommer ner från lilla torget räknat, där gick det inte. Lite längre ner lyckades det till vår lättnad.

Det måste vara knutet till banken ??
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-13, 16:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vill du ha pengar?

OJ....hoppas att Tinosautomaterna funkar
Vill grekerna inte ha turister alls???? Först alla strejker och sen ska man om man lyckas ta sig dit inte kunna ta ut pengar som förr.....

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-13, 17:36
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 498
Standard Sv: Vill du ha pengar?

En del bankomater i Adamas på Milos tog inte heller emot Mastercard, men där är det ju inga problem efter som det finns så många olika banker (bankomater). Kommer inte ihåg vad banken hette, gick bara till nästa, trodde att det var fel. Fast lite underligt var det ju, fastnade i bakhuvudet.

Pyttan - nyss hemkommen från en rolig och skön båtluff men alldeles för kort
Fast här i Stockholm är det Greklandstemperatur även på natten
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-13, 18:17
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
OJ....hoppas att Tinosautomaterna funkar
Vill grekerna inte ha turister alls???? Först alla strejker och sen ska man om man lyckas ta sig dit inte kunna ta ut pengar som förr.....

Lissi
Ni får väl fixa Visa, som vi andra!
Eller American Express, som funkade utmärkt på vår nyss avslutade luff på bla Amorgos, Schinoussa och Donoussa.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-13, 20:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Något är det alltså när det gäller Master Card. Och inte bara i Grekland.
När jag skulle betala hotellet i Rom i maj med Master Card, lyckades det absolut inte trots flera försök, men med VISA gick det hur lätt som helst.

Jag var spänd på att använda mitt Master Card här hemma igen, men det var inga problem med det.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT