Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-26, 07:51
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Anställningstrygghet...?

Efter att bl.a. ha läst Kikhs blogg så får jag intrycket att anställningstrygheten är det lite si och så med. I princip verkar det som om man kan få sparken omgående och måste "bråka" för att få ut sin slutlön...

Detta gäller kanske mera "turistbetonade" jobb - ni som har "normala" jobb (om ni förstår mig rätt nu) har kanske uppsägningstider likt i sverige?

Hur är det med facklig anslutning jmfrt. med sverige?

//Åke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-26, 07:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Anställningstrygghet...?

Utan att alls veta hur det är i hennes fall så är en stor del av jobben inom tutistsektorn svarta jobb och då saknas alla rättigheter. Den som arbetar är helt utelämnad till den de arbetar för och den personens moral.

Hur hög andel som är fackföreningsanslutna vet jag inte men den uppgiften går säkert att få fram på nätet. Har en känsla av att grekiska fackföreningar är mer militanta än de svenska efter att ha sett några demonstrationer på plats i samband med privatiserandet av det grekiska bankväsendet.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-26, 12:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Anställningstrygghet...?

Også grekere kan ha slike problemer som ford perfect skriver om. Det er en av grunnene til at jobb i det offentlige er så ettertraktet, der er man tryggere. Også større nasjonale/internasjonale bedrifter anses som (forholdsvis) trygt.
Men svært mange greske bedrifter er små og gjerne familieeide. Jeg har greske venner som jobber i butikk, café, barer og på hotell (som ikke er på langt nær så sesongavhengige som på f.eks. Kreta, Nafplio har "sesong" nesten hele året), og man kan bli oppsagt på dagen. Årsakene er ofte at eieren heller vil tilby lillebroren/søsteren/tanten/niesen sin jobben. Eller at den ansatte og eieren ikke går så godt overens personlig. Eller at man forandrer åpningstidene. Osv.
Jeg kjenner flere som ikke har fått utbetalt siste lønn før de må slutte, og de må ofte slutte på dagen. Videre er det ikke uvanlig at, mens man er ansatt, lønnen blir utbetalt senere enn den skal. Mange jobber ufrivillig svart, noe som betyr at de slipper å betale skatt, men heller ikke får IKA-poeng (trygd/helseytelser). Dermed blir det dyrt om de blir syke - de får ikke sykepenger og må betale legen/sykehuset selv, helt eller delvis.

Fagforeninger vet jeg ikke noe om, det er iallfall ingen av mine venner som er tilsluttet en. Når jeg forteller om hvor godt arbeidstakere blir tatt vare på i det norske systemet, tror de jeg bare tøyser.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT