Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-08-18, 15:07
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Donoussa

Och tack Marianne för fina bilder! Donoussa verkar vara så fint och jag är säker på att vi kommer att bli vänligt bemötta!

Börjar även snegla lite på Iraklia.Någon som har något färskt därifrån?

Trevlig helg alla!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-08-18, 23:15
Bossec Bossec är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Donoussa

Citat:
Ursprungligen postat av Kari
Er det riktig at det er flest naturister som besøker Donoussa?
Jeg liker best strender med textiler.
Även jag föredrar påklätt. På Kendros var det väl kanske 50/50. Men eftersom vi rest i juni så har det varit ganska lite folk på stranden varvid naturisterna hållit sig på ena kanten och vi lite mer pryda på den andra. I högsäsong kanske det är annorlunda, vet ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Tavernan på hamnen, som också hade en liten, liten affär med ganska få prylar (undrar om det har hänt så mycket på de 7 år som gått?):
Nej Marianne, jag tror inte mycket har hänt där sedan -99 när du var där. Inte sedan -89 eller -79 heller för den delen. Inte precis som att gå in hos handlaren här hemma. Men genuint grekiskt och charmigt...

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
När vi var där sa man "Guten Morgen" (i stället för Kalimera)
Ingen tyskinvasion när vi varit där i juni. Det fåtal turister som varit där har varit av blandade nationaliteter. Tycker absolut att du ska ge ön en ny chans och då kanske i juni eller september.

Bosse
Blivande ambassadör för Donoussa
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-08-24, 20:59
Ann-Charlotte Ann-Charlotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 1
Standard Sv: Donoussa

[INDENT][INDENT] Var på Donoussa i Juni, på vår senaste båtluff. Och kan säga som så att ön blev nog hela familjens favoritö detta året. Människorna var jättetrevliga och omgivningarna mysiga. Grannen reste ensam och komm tillbaka varje år. Naturligtvis tycker vi alla olika, men man kan ju inte göra en bedömning förrän man själv varit där. Alltså; ÅK! [/INDENT]Ann-Charlotte
[/INDENT]
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-08-24, 21:39
Baakem Baakem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 3
Standard Sv: Donoussa

Hej!! Malina
Vad det gäller Iraklia så är det en trevlig liten ö.
Det finns två stränder som är helt OK.
En vid hamnbyn och en som ligger över backen på väg till byn högst upp på ön.
Den är väldigt långrund och barn vänlig. Det är ca en km att gå dit.
Det finns ett matställe en bit bort som även fungerar som camping.
Vi brukar bo hos en trevlig kille som kallar sig för "Nikos",han driver en resturang som heter Mistrali i hamnbyn.
Det finns en båt som man kan åka med till en grotta på andra sidan ön.
Där skall man även kunna bada.Båten åker även till grannön Schinoussa.

Jag kan varmt rekommendera Iraklia

//BAAKEM//

Senast redigerad av Baakem den 2006-08-24 klockan 21:57.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-08-25, 13:55
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Donoussa

Tack för ditt svar Baakem! Vi får väl resa till både Iraklia och Donoussa...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-08-25, 14:17
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Donoussa

Jag tycker mkt om Donoussa, lite konstigt att ingen har skrivt om öns bagare!
En fantastisk bagare!Han öppnar tidigt och har mängder av gott bröd,pajer,pizzor mm mm att erbjuda.Han är verkligen värd ett besök varje dag!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-08-27, 10:04
anafi05 anafi05 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Donoussa

Donoussa...avkopplande, superlugnt, fina stränder, okej mat, vackra vandringsstråk, rent vatten...men - tyvärr - inte så mycket atmosfär. Det finns andra lugna fina öar i Grekland som har betydligt mer av det där magiska som man åker till öarna för. Donoussa är inte magiskt, inte charmigt, ingenting sånt. Bara ett lugnt ställe att koppla av några dagar men som åtminstone vi glömde lika fort igen. Går exempelvis inte att jämföra med Anafi, som har allt det förstnämnda (superlugnt, fina stränder etc) men som har en absolut magisk atmosfär som åtminstone jag inte kan få nog av. Anafi märker en för livet medan Donoussa är mer av en gäspning,.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-08-27, 17:25
Bossec Bossec är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Donoussa

Citat:
Ursprungligen postat av anafi05
...Donoussa är mer av en gäspning
Nåja anafi05. Så mkt sämre har väl inte Donoussa blivit sedan jan. -06 när du rekommenderade ön i valet mellan Iraklia och Koufonissi.
Men du kanske bara vill tona ner ön för att undvika invasion från skandinavien. I så fall förstår jag vart du vill komma
Citat:
Ursprungligen postat av anafi05
Ingen av dem utan Dounossa i stället som både har fina stränder och det totala lugnet.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-08-28, 18:50
anafi05 anafi05 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Donoussa

ingen av dem var som svar på frågan om jag varit på Iraklia eller kofonissi. Nu hade jag inte det utan på Donoussa. Sedan har Donoussa fina stränder och det totala lugnet. Och visst är det vackert och avslappnat med hyfsad mat och trivsel i största allmänhet. Men så här drygt ett år efteråt har jag bara vaga minnen kvar...men anafi, som jag inte varit på på länge, minns jag allt ifrån. Anafi hade helt enkelt mer av det där magiska som jag vill ha av en ö. Naturligtvis är detta min tolkning och andra har kanske andra upplevelser, men det finns inte mer att läsa in än just det jag skrev.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-08-30, 22:13
bm bm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 15
Standard Sv: Donoussa

Vi har nu varit på Donoussa de två senaste ö-luffarna ( Juli 05 & Juli 06 ).
Tittar på Mariannes bilder fr.1999 och konstaterar att det mesta är sig likt. Ön är kort och gott fantastisk för den som vill komma in i en " riktig manyana lunk ". - Stämningen på stranden Kedros är totalt avslappnad många badar nakna precis som vi. Kedros taverna kan man sitta på i timmar och spela kort etc. Hamnstaden har 6-7 tavernor några bra, andra lite sämre. Vår uppfattning är att grekerna på ön är mycket trevliga men att få kan engelska. Två stycken minimarkets finns ( tyvärr något dyra,förmodligen på bristande konkurrens ), bageri finns i hamnen.
Efter kvällsmaten så lunkar man upp till hamnbaren där de spelar bra musik. Vi var på Donoussa i 9 dagar denna luff, vi hade tre tonårs döttrar med oss och efter cirka 5-6 dagar så tyckte de att ön " var lite seg " och längtade till någon större ö.Hälsningar Björn & AM
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-10-04, 21:33
Baakem Baakem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 3
Standard Sv: Donoussa

HEJ!
LITE MER OM IRAKLIA
Jag skrev om matstället/camping ,tyvärr så finns inte de kvar.
Om man vill campa så finns det ett ställ som kallar sig camping på stranden
Livadi , inget jag skulle rekomendera.
Jag var där i mitten av september fick då höra att det skulle byggas
en supermarket och ett boende på 60st. rum vid stranden (Livadi).
Om jag förstod rätt så skulle de vara öppet i högsäsong aug-sep.
Huset där supermaket skall var hade både väggar och fönster.
Men det kan ju ta ett tag innan det är färdigt. I grekisk takt.

//BAAKEM//
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT