Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-07, 18:41
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Tips om Iraklia och Schinoussa

Hej luffarvänner!
I år ska vi åka till Iraklia och Schinoussa. Vi uppskattar lugn och ro, bra tavernor och lite folk. Har förstått att de kriterierna passar bra på dessa öar. Lipsi är nog vår favorit tills nu. Vi varit på småkykladerna tidigare och då besökte vi Koufonissi och Donoussa.
Skulle vilja ha lite tips om bra boende, bra stränder, tavernor, praktiska tips mm.
Hör av er om ni har bilder att visa!
Vi åker i slutet av juni och några dagar in i juli. Är det problem med boende i början av juli?
Går det direktbåtar till och från Piraeus från dessa öar? Eller måste man åka via Naxos?

Undrar
Lennartssons
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-08, 07:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Citat:
Skulle vilja ha lite tips om bra boende, bra stränder, tavernor, praktiska tips mm.
Bästa strand på Schinoussa tycker jag är Psili Amos, ni går dit från Chora på 30-45 minuter. Ingen taverna. Iraklias bästa strand är Livadi 15 minuters promenad från hamnen. Övriga stränder på Iraklia ligger avsides till.
Perigiali är en bra taverna på Iraklia. Annas Rooms är ett bra boende på Iraklia och Hotel Sunset på Schinoussa är inte heller så dumt. Missa inte Iraklias stora sevärdhet kyrkan Agios Ioánnis som ligger inne i en grotta strax nedanför Iraklias högsta berg Papas. Köp en karta för att hitta dit, det är en vacker vandring.

Citat:
Vi åker i slutet av juni och några dagar in i juli. Är det problem med boende i början av juli?
Inte på Schinoussa i alla fall och knappast heller på Iraklia. Jag har varit på Schinoussa i augusti och då fanns det gott om rum.


Citat:
Går det direktbåtar till och från Piraeus från dessa öar? Eller måste man åka via Naxos?
Det går båtar från Pireus men inte speciellt ofta, från Naxos är finns det dagliga avgångar i juli.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-03, 20:51
lavendel lavendel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Hej
Gillar ni lugn och ro ska ni bo hos Zografos om jag inte mins fel.Detta är på Iraklia. Fantastisk utsikt från trädgården. Rummen liggen mellan livardi stranden och bergsbyn. Verkligen lugn och ro. Vi var där i slutet av juni för två år sedan och det var bara vi som bodde där. Enda nackdelen är att det är en bit till restauranger.

Urban
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-05, 18:49
Anna-maj Anna-maj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 16
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

hej vi gillar iraklia ,där bor vi alltid hos maistrali äter även där han har billiga rum och fräsch mat ,schinoussa har en jättebra resturang margarita men boende är dyrt tycker vi ,vi har varit på iraklia alla våra luffningar 5ggr vi gillar lipsi med en anna superfin chora är folegandros...det går direktbåtar till iraklia blue star tex 17.30 måndag19 juni mvh anna-maj
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-25, 22:32
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Boende på Schinoussa

Tack för svaren!
Kan någon tipsa om bra boende på Schinoussa? Ev kommer vi dit 00.10 så vi behöver förboka. Är det någon som har förslag på boende inte för långt från restauranger (gärna med bra havsläge) och till hyfsat pris?

Passar även på att fråga om någon känner till hur man tar sig från Aten (flygplatsen) till Skiathos på ett enkelt sätt, utan flyg?

Hälsningar
Lennartssons
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-25, 22:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Boende på Schinoussa

Citat:
Ursprungligen postat av Lennartssons
Passar även på att fråga om någon känner till hur man tar sig från Aten (flygplatsen) till Skiathos på ett enkelt sätt, utan flyg?
Det svaret finns här i en tråd från igår: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4524
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-25, 22:44
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Hejsan! Lyllos som ska till Schinoussa.. jag längtar så tillbaka, men kommer nog inte dit i år heller. Att förboka till Schinoussa går säkert, men det är inget jag gjort eller tänker göra. Det står alltid NÅGON i hamnen när man än kommer trots att ön är liten och byn ligger en bit ifrån.
Jag vill ju alltid rekomendera Pothitis. De har en taverna längs huvudgatan och några rum i anslutning till den. Där kan man bo billigt och verkligen känna sig hemma. Inte någon lyx, men det duger gott och väl. De brukar desutom stå nere i hamnen i tid och otid.

Hälsningar
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-25, 22:57
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Tack för det!

Då skippar vi förbokningen. Tänkte att 00.10 på natten skulle innebära problem på en liten ö. Har kommit till andra då det varit tomt i hamnen.
Ser framemot lugnet och pocketböckerna!

Hälsningar
Lennartssons
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-25, 23:11
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Citat:
Ursprungligen postat av Lennartssons
Tänkte att 00.10 på natten skulle innebära problem på en liten ö.
Hej igen.. De sommarnätter jag varit på Schinoussa så har det alltid varit nattbåtarnas ankomst som varit höjdpunkten för byborna. Alla ungdomar åker ner och med följer några rumsuthyrare. Vill ni vara på den säkra sidan, så boka.. Jag vill varken säga bu eller bä till någon annan (=jag tar baar ansvar för mig själv ).

Ha det underbart bra!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-26, 12:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Schinoussa

Citat:
Ursprungligen postat av Lennartssons
Kan någon tipsa om bra boende på Schinoussa? Ev kommer vi dit 00.10 så vi behöver förboka. Är det någon som har förslag på boende inte för långt från restauranger (gärna med bra havsläge) och till hyfsat pris?
Chora där man bor har INTE havsläge. Den ligger mitt på ön - vilket dock inte hindrar att man har havsUTSIKT. När jag var där bodde jag på Anesis med helt ljuvlig utsikt.

Själv hade jag svårt att hitta bra mat där. Pothitis var i mitt tycke överreklamerat - bra mat ena dagen, snudd på dålig mat nästa dag. Möjligen är där bättre i början av säsongen, jag var där i slutet.

Först efteråt fick jag tips om att tavernorna nere vid hamnen skulle ha varit bättre val än tavernorna i Chora. Men då har man i gengäld mördarbacken hem i mörkret

(Mina erfarenheter är ca 5 år gamla)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-26, 12:09
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Ytterligare ett inlägg i debatten; Godast mat på Schinoussa finnes på Margerita. Från torget går man ca 100 meter på huvudgatan mot hamnen, skylt längs gatan (på vä sida). Restaurangen har underbar utsikt, mycket trevlig personal men ännu bättre MAT! Där kan man inte bli besviken. (Eller, om någon har blivit det så skulle det vara intressant att höra på vilket vis..) Maten är verkligen suverän!

Hälsnigar

Senast redigerad av JanssonJunior den 2006-05-26 klockan 12:12.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-05-26, 15:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Boende på Schinoussa

Citat:
Är det någon som har förslag på boende inte för långt från restauranger (gärna med bra havsläge) och till hyfsat pris?
Hotel Sunset i början av byn är bra, fin utsikt från balkongerna.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-05-29, 12:48
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Hej igen!

Har försökt hitta några sidor med boende på Schinoussa, men inte lyckats.
Iraklia har ju en bra sida. Är det någon som kan tipsa mig på var man kan hitta mer info/bilder om hotellen/pensionaten som nämnts ovan.

(Hoppas grekisk TV visar de svenska VM-matcherna! En bra fobollsmatch i kombination med havsskvalp från Kykladerna är härligt!)

Hälsar
Lennartssons
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-07, 22:26
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Hej!

Har nu kommit tillbaka efter årets tur. Iraklia och Schinoussa motsvarade förväntningarna. Schinoussa var nog mer tillmötesgående och aktivt än vad jag trott. Väldigt trevliga människor som hejade vart man än gick. Det gick alldeles utmärkt att få skjuts från boendet till baden om man så ville. Avstånden är dock inte allt för långa. Hyfsade bad, några med härligt skuggande träd. De få tavernorna hade bra standard och där var liv och rörelse i det lilla mysiga formatet. Och maten på Margarita var som ni skrev, bra! Mycket goda sallader och lite extra piff på uppläggen. Det finns bättre inköpsutbud på Schinoussa vad gäller dryck, bröd och andra godsaker.
Stränderna på Iraklia var mera svårtillgänliga. Vi var ute och vandrade vilket var drygt i värmen. Badade mestadels på Livadistranden.
Bodde på Annas pension och det var allldeles utmärkt och helt rekommenderbart. Anna skötte även hamnbyns affär. En av hamntavernorna sköttes av en lokal kille som gjort nya fina vandringskartor. Han hade även skaffat några datorer för surfning men allt var inte klart när vi var där.
Vi skulle sedan ta oss till Sifnos, hade vi tänkt. Men båtarna passade inte med våra tider så vi åkte till Milos igen. Lika bra som det brukar. Bodde på Andrikos rooms som vi gillar. Lyckades bli kvar lite längre än vi tänkt eftersom alla båtar blev inställda. Fick boka om flyg och Atenhotell vilket innebar lite extra strul och kostnader. Men nu är vi hemma nöjda och glada.
/Lennartssons
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-10, 11:53
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Hejsan,
ska själv till dessa öar om några veckor. Det svåra är att jag nog måste välja mellan Iraklia och Schinoussa.
Så om man vill spendera 3-5 dagar på någon av öarna, vilken ska jag välja?
Det måste gå att bada givetvis, men jag ser gärna lite av natur och grekiskt byliv också! Nu lutar det åt Iraklia, men jag är lite fundersam på det att man måste gå en bit till stränderna.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-10, 12:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Det måste man på Schinoussa också (den enda av de två jag varit på). Byn ligger mitt på ön, alltså måste du gå när du ska bada.

Byn består av i princip EN enda gata, nåt massivt byliv är den alltså för liten för.

Men Schinoussa är en vacker och pittoresk ö och man ska se till att bo med utsikt för den kan vara otroligt vacker där.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-07-10, 13:14
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Citat:
Ursprungligen postat av Yak
Det svåra är att jag nog måste välja mellan Iraklia och Schinoussa. Så om man vill spendera 3-5 dagar på någon av öarna, vilken ska jag välja?
Schinoussa.

bosse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-07-10, 21:27
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Jag hade valt Schinoussa. Som jag skrev tidigare så behöver du inte gå till stränderna. Vi bodde på Pension Meltemi och blev erbjudna skjuts. Men avstånden till stränderna avskräcker inte. De är mer lättillgängliga än på Iraklia. Likaledes tyckte vi bättre om byn i Schinoussa.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-07-10, 22:41
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tips om Iraklia och Schinoussa

Citat:
Byn (på Schinoussa) består av i princip EN enda gata, nåt massivt byliv är den alltså för liten för.
... och Iraklia är ännu mindre!
Jag hade också valt Schinoussa. Det var ännu jobbigare (tråkigare) att gå till stränderna på Iraklia.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT