Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-01-11, 00:55
Olivvia Olivvia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Men hur hyr man bil enklast då på Kefalonia? Direkt på plats? Och vad brukar kostnaden ligga på ungefär per dygn? Vi har ju körkort och så, men min pojkvän verkar vara lite nojig över att köra i Grekland.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-01-11, 01:21
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Jag föredrar alltid att hyra på plats, eftersom man då inte behöver bestämma i förväg när man vill ut och åka priserna på just Kefalonia vet jag ej men jag hyrde bil på Naxos förra sommaren och det kostade 250 kr för en dag, det fanns bättre priser om man hyrde flera dagar.


Om ni båda har körkort och din pojkvän är nojig för att köra så kan ju du köra
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-01-12, 14:59
Olivvia Olivvia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag föredrar alltid att hyra på plats, eftersom man då inte behöver bestämma i förväg när man vill ut och åka priserna på just Kefalonia vet jag ej men jag hyrde bil på Naxos förra sommaren och det kostade 250 kr för en dag, det fanns bättre priser om man hyrde flera dagar.


Om ni båda har körkort och din pojkvän är nojig för att köra så kan ju du köra
Jo men då sitter han väll brevid o gapar istället!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-01-12, 20:37
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Hahaha! Ja det har du nog rätt i
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-01-13, 07:01
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Jo men då sitter han väll brevid o gapar istället!
Han gapar naturligtvis, var det inte så, äver kvinnans skicklighet vid ratten.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-01-14, 23:51
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Men hur hyr man bil enklast då på Kefalonia? Direkt på plats? Och vad brukar kostnaden ligga på ungefär per dygn? Vi har ju körkort och så, men min pojkvän verkar vara lite nojig över att köra i Grekland.
Vi har bokat bil via Apollo på vår resa till Kefalonia. Har köpt en flygstol och minsta sortens hyrbil. Det kostar 1 500:- för en vecka i juni + eventuell FDW (Full Damage Waiver) som kostar ca €10 per dag.
Försäkringarna är det svåra när man hyr bil......
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-01-16, 09:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Jag hyr alltid moppe/bil på plats - men vad som kan spela in här är att ni ska åka i augusti. Det kan finnas ont om bilar då.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-01-16, 10:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

För att se Kefalonina behövs verkligen bil. Vi hade en liten MC 125 cc när vi var där och vi hann inte se allt. Kefalonia är en stor ö och det är många backar och höjdskillnader så bil är absolut nödvändigt. Sen vi var där 1994 har säkert trafiken ökat väsentligt också. Lixourihalvön var vi aldrig på. Det var för långt bort från Poros på östra sidan där vi bodde. Men överallt annars Även Argostoli och Fiskardo t o m uppe på Mount Aenos! Hade Poros funnits kvar i charterutbudet hade vi åkt tillbaks för länge sen. Missa inte de underjordiska grottorna, Sami och Antisami bay(hette det väl?) Assos och förstås utsikten över Mirtos. otroligt många fina byar finns! Kefalonia är en av de absolut vackraste öar jag sett i Grekland och jag har sett MÅNGA vid det här laget.

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-01-20, 22:10
ch4 ch4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 28
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Jag och sambon var på Kefalonia i slutet av Juli förra året och det var väldigt lugnt och skönt. Träffade högst två svenska familjer på hela veckan, rätt skönt Mest engelsmän och Holländare (familjer/par). Vi bodde på Silo Apartments i Lassi, lite avsides bland olivträd och annat ekologiskt de odlade. Nära till den fina stranden Makris Gialos.På kvällen kan man gå runt i Lassi eller gå/ta taxi in till Argostoli. Vet inte hur det är med buss, men tycker vägarna/trafiken var bättre än på Kreta när det gäller att åka runt med hyrbil. Vi hyrde via Apollo, en tusenlapp för tre dagar.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-01-23, 17:18
Olivvia Olivvia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Åh.. Det blir ett svårt val. Står nu och väljer mellan Kefalonia, Karpathos och Skiathos.
Nackdelarna jag ser med dem olika öarna är:
Kefalonia känns som en lite stor ö och svårt att ta sig runt eftersom bussförbindelserna inte är så bra.
Karpathos känns som att det kanske blåser för mycket, vilket kanske i försig bara är skönt? Men vill ju inte ha för stora vågor, så man inte kan bada i havet. Har heller inte fått någon uppfattning om hur bra stränderna är på denna ö?
Skiathos har jag vart på tidigare men älskar det stället, dock har jag aldrig varit där under högsäsong. Så det kanske blir väldigt mycket turister under Augusti? Fullt på bussar, stränder osv?

Vilket ö tror ni är bäst under Augusti månad?
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-01-23, 17:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivvia Visa inlägg
Vilket ö tror ni är bäst under Augusti månad?
Jag hade valt Karpathos. Om det är fina stränder du söker hittar du massor med sådana på Kartahos. Lite bilder hittar du här.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-01-23, 18:37
Oline Oline är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Vilken ö bör man undvika under högsäsong?

Karpathos har helt underbara stränder! Man kan ta sig med buss eller taxi till de vackra stränderna Kyra Panagia, Apela och Achata. Kyra Panagia är en av de bästa stränderna i Grekland om man gillar sten och jag lovar, jag har besökt många... Amopi ligger också nära Pigadia och dit är det enkelt att ta sig med buss. Lite mer folk där och där är det sandstrand. Sen finns det flera mindre, lugnare stränder också. Du behöver inte alls oroa dig för blåsten, det känns mer som att ligga i en varm hårfön ibland och jag har aldrigt upplevt några vildare vågor där än på någon annan ö. Karpathos är en fantastisk ö med en underbar natur, höga berg och branta stup...
Kefalonia är också en mycket vacker ö men orten Lassi där hotellen ligger är inte mycket att hänga i julgranen, det är i princip bara en gata, inte ens en by. Däremot finns Greklands mest romantiska by Assos där och vackra Fiskardo. Fantastiska stranden Antisamos som tyvärr ligger långt från Lassi så man behöver bil för att ta sig dit.
Skiathos var den första ön jag besökte år 2000 då min greklandskärlek började. Det var rätt länge min favoritö eftersom det är mysigt i staden och det finns så många fina sandstränder. Nu har jag däremot hittat flera nya favoriter (både Karpathos och Kefalonia finns bland dem) och när jag återvände till Skiathos i Juli 2014 efter 6 års frånvaro så slogs jag av hur otroligt mycket folk det var på ön. Nu behövde jag bara tillbringa några timmar på Skiathos i väntan på båten till Skopelos som också är en fantastisk ö. Mysig by, inte så mycket folk, härliga stränder som det går att ta sig till med buss. Där finns även helt osannolikt vackra Hovolo beach som man måste vada igenom vattnet längs med branta bergsväggar för att ta sig till men när man väl kommer fram så är det värt varenda steg. Även den lilla stranden nedanför Mamma Mia kyrkan är urmysig plus att det finns ett flertal vackra stränder till på ön. Jag var lite orolig för att det skulle vara jobbigt när det inte fanns någon strand i staden men det var hur smidigt som helst. Oavsett vilken ö ni tar så bör ni hyra bil några dagar. Det är ingen större trafik på någon av öarna men på Karpathos kan det vara lite brant och läskigt. Mitt tips är dock Karpathos! (eller Skopelos)...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT