Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-16, 09:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Jeg leker at jeg er svensk

- Jeg leker at jeg er svensk, sa Sakis, og tok en stor slurk av metaxaflasken.

I går var jeg på øving med bandet til Kostas. Vel, ikke at jeg øver, jeg bare hører på, og skriver en og annen sangtekst til dem. Det er et rockeband, og Kostas synger på engelsk, så skrivingen er ikke så vanskelig som det høres ut. Tilbake til Sakis. Jeg spør:

- Drikker de så mye Metaxa i Sverige?
- Nei, men de kommer hit, spiser gresk salat og moussaka, og så har de kaffe og Metaxa etterpå. Før de drikker seg fulle.

Alle i bandet ler. Jeg også. Turister er i det hele tatt et morsomt samtaleemne blant mine greske venner. Det gjelder ikke minst turistenes matvaner.
- De spiser så kjedelig, sier bandets gitarist, han er halvt fransk, halvt gresk, og opptatt av mat. – Jeg mener, de bestiller kun en gresk salat og tzatziki til lunsj, det er jo bare litt av tilbehøret til en lunsj!

De begynner å komme til Nafplio, nå, turistene, lett gjenkjennelige i sine shorts, sakte gange og undrende blikk. En gang gikk jeg selv slik i Nafplio, i Ecco-sandaler og med kamera over skulderen. Nå får jeg kjeft av Dimitra hvis jeg kler meg i helhvitt før mai.
– Du ser ut som en turist, sier hun.
- Og det er ikke bra, spør jeg.
- Du bor jo her, sier hun. – Turister er sånne som kommer inn i butikken min uten å si hei, engang. Så går de og løfter på ting, rynker på nesen og går igjen, uten å si adjø. Det er så utrolig uhøflig. Hallo, liksom, er jeg usynlig?

Et land fullt av mennesker som ikke kan tenke seg bedre bruk av tiden enn å sitte å prate, er det ikke merkelig at turistene prates om. Alt, ikke minst greske saker, mennesker og viderverdigheter debatteres, dissekreres og sukkes over eller smiles av. Turistene får ikke verre verbal behandling enn andre, snarere ses de på med en mild, nysgjerrig overbærenhet.

Og hvorfor drikker Sakis Metaxa, egentlig? Faren hans er veldig syk, alle i bandet aksepterer at Sakis jevnlig trenger noe å styrke seg på. Så etterpå gikk vi og tok en øl. I ren solidaritet.
  #2  
Gammal 2007-04-16, 11:07
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Kul inlägg Admirala

DNär jag går genom byn hälsar jag på alla jag känner även i affärer. Det hör till god sed att göra så. Tycker att ni norrmän är mycket trevligare än danskarna här. De liknar mest tyskar i sitt beteende. Det är väl kanske att vi är "naboland" till Norge som förenar oss och vi förstår språket. Danska gäster här måste och vill jag prata engelska med.

Uffe
  #3  
Gammal 2007-04-16, 11:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Fast Admirala visst brukar norrmännen vara fullare än svenskarna om vi nu ska generalisera? I samband med en utflykt i Brasilien frågade mina trevliga bordsgrannars dotter sin mamma varför röker och dricker norskarna så mycket? Mamman svarade för att de inte har någon hälsoupplysning. Lys dom då mamma sa dottern. Detta är en alldeles sann historia.

Eva
  #4  
Gammal 2007-04-16, 11:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Statistikker viser at svensker drikker mer alkohol enn nordmenn. (Se for eksempel her og her for edruelige kilder.) Men jeg tror kanskje dere svensker har bedre alkoholvaner enn oss. Nordmenn drikker seg oftere stupfulle når de først drikker, svensker fordeler vel forbruket mer over dagene. Vel dette siste er bare hva jeg tror, det finnes sikkert forskning på dette også, men den har jeg ikke tid til å finne nå.
  #5  
Gammal 2007-04-16, 12:11
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Hov, hov Uffe
  #6  
Gammal 2007-04-16, 13:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Statistikker viser at svensker drikker mer alkohol enn nordmenn.
Vi är ju fler så det är väl inte konstigt
  #7  
Gammal 2007-04-16, 13:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Att norrmän är gladare, trevligare och artigare än svenskar är väl för övrigt ingen nyhet. Det har jag vetat hela livet
  #8  
Gammal 2007-04-16, 13:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Den här tråden verkar bli ett tydligt exempel på att "jag är norm och alla som inte gör som jag gör fel."

Och på att det är MYCKET lättare att hitta fel hos "de andra" än hos "oss".
  #9  
Gammal 2007-04-16, 13:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Citat:
Den här tråden verkar bli ett tydligt exempel på att "jag är norm och alla som inte gör som jag gör fel."

Och på att det är MYCKET lättare att hitta fel hos "de andra" än hos "oss".
Och jag menade naturligtvis att i just det fallet är jag norsk. När det gäller sundare drickesvanor är jag svensk
  #10  
Gammal 2007-04-16, 17:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Den här tråden verkar bli ett tydligt exempel på att "jag är norm och alla som inte gör som jag gör fel."

Och på att det är MYCKET lättare att hitta fel hos "de andra" än hos "oss".
Jeg føler meg ikke truffet
Men jeg vil likevel si: På den ene side, det kan lett bli slik når vi snakker om folkeslag.
På den annen side er det selvsagt ikke bra om vi blir rasistiske.
På den tredje side (om vi kan si det), orker jeg ikke være så politisk korrekt hele tiden Og så blir det så kjeeedelig å lese.
Ta en setning som Nordmenn drikker seg oftere stupfulle når de først drikker, svensker fordeler vel forbruket mer over dagene. (sitat meg selv)
Den kan skrives: Det er min personlige oppfatning, og må definitivt ikke ses på som et objektivt faktum, at en ikke tallbestemt gruppe nordmenn nyter i overkant av adekvat mengde alkohol og dermed blir synlig beruset, i forhold til en tilsvarende, ikke tallbestemt gruppe svensker - hvormed det antas, fremdeles av undertegnede, at flere svensker enn nordmenn i større grad fordeler sitt alkoholinntak over flere dager.
  #11  
Gammal 2007-04-16, 18:47
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Admirala vad kan jag säga, jo följande:
Metaxa dricker vi, både svenskar och norrmän, nog lite till mans. Det smakar ju inte illa tillsammans med exempelvis kaffe, ja kanske t o m lite bättre än cognac tillsammans med en metrio.

Jovisst klär vi oss som turister.............eller inte????
Jag brukar stanna på Kreta till fram till i januari månad och efter den siste oktober lämnar den siste turisten ön.
Värmen, solen, baden finns fortfarande där och vi njuter i fulla drag av att ha beacherna för oss själva. Elafonissi i november månad är ett paradis. Gott om bläckfisk i havet och inga turister så långt ögat når.
Vad händer med grekerna? Jo de tar franm sina skinnjackor, långbyxor, tjocka tröjor, mössor etc, och de ser absolut grekiska ut.Detta gör att det blir ändå tydligare att vi ser ut som turister då vi fortfarande går omkring i våra shorts och gympadojor.
Vi berättar för våra grekiska familjer, att nej vi har inte köpt octapusen i saluhallen utan vi har fångat den i havet.
"Brrrrrrrrr ni kan inte simma i havet nu" blir ofta svaret. Åter igen uppträder vi ogrekiskt. Men ärligt talat, vad gör det, vi trivs ju med det vi gör, och grekerna har accepterat oss som vi är..
lars
Kriti sti kardia mou
  #12  
Gammal 2007-04-16, 21:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg føler meg ikke truffet
Det menade jag inte heller att du skulle göra. Och jag tänkte heller inte i termer av rasism.

Jag tyckte bara att jag såg en rätt kul dominoeffekt: en skriver att svenskar dricker mycket, då svarar en svensk med Inte alls, men NORRMÄNNEN däremot varpå en norrman lägger hela dryckesproblemet på danskarna och för att hålla den nordiska sämjan intakt enas vi om att tyskarna, DE minsann osv

Sen är jag, på ett seriösare plan, intresserad av internaliserade normer. Hur vi tenderar att bedöma "andra" som avvikelser i relation till oss, vi är måttstocken, vi är normen...
  #13  
Gammal 2007-04-16, 21:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Sen är jag, på ett seriösare plan, intresserad av internaliserade normer. Hur vi tenderar att bedöma "andra" som avvikelser i relation till oss, vi är måttstocken, vi är normen...
Kategoriseringar, oavsett vad de gäller; nationaliteter, män, kvinnor, barn, yrkesgrupper, åldersgrupper osv ger mig seriösa spykänslor och är ALDRIG underbyggda med annat än egna föreställningar.

Men nog är alla norrmän trevligare än alla svenskar för det
  #14  
Gammal 2007-04-16, 21:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Ja. Och det är danskarna också
  #15  
Gammal 2007-04-16, 21:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och det är danskarna också
Nä, inte dom
  #16  
Gammal 2007-04-16, 21:45
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Men vi Finnar dricker väl ändå mest
Riitta
  #17  
Gammal 2007-04-16, 21:45
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Tror ni att trevlighet och dumhet har med nationalitet att göra? Nej... Det finns goa människor överallt och dumma med! Jag tror att vi så gärna vill kategorisera för att lättare förstå mönster och sammanhang.

Funderar jag som idag blev så irriterad på en kollega som förklarade ett problem med att "Ja, så tänker alltid kvinnor. Men så tänker aldrig män." Kyss mig, tänkte jag. Vad enkelt han gjorde allt för sig... och vad härligt att han visste hur alla kvinnor tänker...

Det är lika fånigt som att säga att alla norrmän är si och alla danskar är så. Norrmän kan aldrig bli arga för att de talar så gulligt och danskar är lyckliga för att de alltid får dricka och röka och finnar snackar med kniven och svenskar är bara lagom och avundsjuka på danskar och och...

Pyttsan!
  #18  
Gammal 2007-04-16, 22:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Men vi Finnar dricker väl ändå mest
Jo och slåss med knivar. Jag har själv träffat en som vet en som har sett det.
  #19  
Gammal 2007-04-16, 22:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jo och slåss med knivar. Jag har själv träffat en som vet en som har sett det.
De hade ju nationaldag den 4 april i år
// Helén- som också mött Lassie.....
  #20  
Gammal 2007-04-17, 13:36
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Jeg leker at jeg er svensk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jo, danskarna är underbara!
Tusinde tak Inkfish
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT