Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-19, 18:42
odynes avatar
odyne odyne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Tänkte väl :-)
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-19, 22:08
audiblemelodies avatar
audiblemelodie audiblemelodie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Ni som kan grekiska - hur länge har ni tränat och hur? Jag vill så gärna lära mig men just nu kan jag ingenting. Jag håller på att lära mig alfabetet för utan det kan jag ju inte göra något.. men jag bara undrar hur ni gått till väga och så?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-10-19, 00:29
alaura75 alaura75 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Sverige
Inlägg: 9
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Jag har också ett stort intresse av att lära mig grekiska, har alltid velat lära mig för att jag tycker det är ett vackert språk men har inte kunnat hitta rätta sättet att lära mig bara. Har alltid lyssnat på grekisk musik/ grekisk radio eftersom jag är turkiska så är det rätt nära min egen kultur och har några grekiska vänner också. Jag har hört språket uttalet och lyssnat noga på texter av grekiska sånger som jag har lagrat i minnet och frågat vännerna vad dem betyder. Mina grekiska vänner har sagt att jag har ett fantastisk uttal även om jag inte förstår och inte kan språket. Det är på det sättet jag har lärt mig ganska många ord och några fraser. Som person så har jag väldigt lätt för språk, kan imitera det jag hör och kan lära mig snabbt när jag väl lär mig.
Men jag är ute efter att lära mig från grunden och för att kunna tala och skriva. Grekiska alfabetet verkar vara lite svår eftersom det är inte latin så det är mest det som gör mig osäker. Har beställt cd för nybörjare från adlibris men vet inte ifall det kommer vara till nytta. Har ni några andra förslag och tips om hur jag kan gå till väga ? Skulle blivit väldigt glad för jag är verkligen ivrig att lära mig språket.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-10-19, 06:53
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hej,

Det finns ett flertal olika sätt att lära sig grekiska, men det i särklass enklaste/billigaste är att skriva in sig på universitetet.

Om det av olika skäl inte fungerar så finns det kurser på ABF/Folkuniversitet/Medborgarskolan och andra studieförbund.

Sen så är faktiskt den vägen du provar på inte heller dum, har man lätt för språk, så räcker ofta en språkkurs på CD med tillhörande bok långt för att lära sig grunderna, och lite till. Jag försöker lära mig läsa språket först, sedan uttalet. Inte det bästa sättet, men det funkar OK för mig. Som barn så hade jag förmånen att lära medans jag lyssnade...

Jag sitter med samma fråga som du gör idag, och jag kommer att skaffa en språk-CD med lite extra böcker. Helt enkelt för att mitt arbete gör att det är svårt för mig att komma ifrån så pass tidigt som 7 eller 8 på kvällen.

Lycka till!

/Grimm, som jobbar mer än hans hälsokonto egentligen tillåter....

Senast redigerad av grimm den 2009-10-19 klockan 06:54. Anledning: hoppsan, hade lite bråttom
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-10-19, 10:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

De bokstäver som är olika är inte alls så många. Enklast är de stora, versalerna.
Jämfört med hur många andra symboler vi har i minnet är det en enkel sak. Sen minns jag hur kul det var när man kunde tolka butiksskyltar och annonser...
Att lära sig ett språk är liksom att gå i en trappa
-substantiven brukar väl komma först
-sen kommer verben men inte alla böjningarna
-sen fattar man vad det handlar om
-sen börjar man våga att uttrycka sig , om än felaktigt

Man går och undrar på ett ord man hör överallt. Sen- när man fattar vad det betyder hör man det inte alls så ofta.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-10-19, 18:09
alaura75 alaura75 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Sverige
Inlägg: 9
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Tack för hjälpen Monica och grimm... Jag får nog kolla upp med Folkuniversitetet i Malmö och får se om tiderna passar för jag jobbar fram till kvällen var dag så det måste också passa mig.
Ja precis har man lätt för språk så kan det oftast räcka en språkkurs på CD med tillhörande bok.
När jag gick i grundskolan så fick jag lära mig serbiska språket via vänner. Först lyssnade jag mycket när dem pratade sinsemellan och lyssnade även på serbiska låtar. Sedan så frågade jag vad vissa ord betydde som upprepades ofta och antecknade alla dem orden jag hade lärt mig. Sakta men säkert började jag förstå språket och uttala i praktik och idag kan jag både tala och skriva på serbiska. Utan någon kurs,böcker eller CD.
Så det lönar sig och hjälper rätt mycket ifall man har vänner i sin omgivning som har det språket som modersmål eller kan språket för man lyssnar och hör hela tiden.
Nu får jag se och hoppas att språk-CD:n och böckerna kommer vara till hjälp.
Jag har också använt mig av ett liknande sätt som du har gjort MalinEF då jag började lära mig serbiskan och det hjälpte mig rätt mycket.
Tittade på serbiska filmer med text och började förstå innebörden av dialogen med hjälp av dem orden jag förstod. Och det sättet använder jag när jag lyssnar på grekiska låtar och grekisk radio.
Jag kan också hålla med kardoula hon har rätt i det
Lycka till för oss alla som vill/ska lära sig grekiska
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-10-19, 21:24
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Jag önskar dig lycka till med dina fortsatta språkstudier, och glöm inte musiken! Den kan göra underverk för vissa ord.

/Grimm, som inte kan komma på en avslutningsfras just nu...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-10-23, 22:38
alaura75 alaura75 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Sverige
Inlägg: 9
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

poli efcharisto grimm nej ingen risk att jag glömmer musiken jag är faktist uppvuxen med grekisk musik(i med att jag är turkisk) så jag har och lyssnar alltid på grekisk musik och det är ju så jag har lärt mig många ord vilket jag redan har förklarat i inlägget

Kalinichta
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-11-02, 19:16
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

En ny site som verkar rätt så bra. kolla in och sign up:
Här finns flera nivåer. Jag startade från början bara för att testa lite. Helt ok även om kursen inte är på svenska utan engelska. Lycka till!

http://www.greeklanguagetutor.com/signup/

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-10-21, 01:20
Alexander Chronop. Alexander Chronop. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hej!
Jag heter Alexandos och jag har befunnit mig i Sverige i 1,5 år. Jag föddes och växte upp i Aten. Jag har läst sociologi på Panteionuniversitetet i Aten och har erfarenhet som privatlärare i grekiska. Jag studerar svenska som andraspråk på Åsö nu. Jag bor centralt i Stockholm.
Om ni är intresserade av att lära sig, öva eller förfina era språkkunskaper på nygrekiska , kontakta gärna mig!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT