Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-07, 00:55
odynes avatar
odyne odyne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 11
Standard Hur lär jag mig grekiska?

Hej!
Jag såg nu att det fanns en distanskurs på Umeå universitet i nygrekiska, men den var i höstas om jag förstått rätt. Börjar det en ny nybörjarkurs till våren 2007? Om, är det då försent att anmäla sig dit nu?
Jag vill så gärna lära mig att tala och förstå grekiska. Jag har köpt en språkkurs på cd. Men den är inget bra tycker jag. Jag lär mig bara att härma efter, men vet egentligen inte vad jag säger.
Jag har lånat böcker på grekiska på biblioteket för att försöka lära mig att läsa, men det är ännu alltför svårt.
Jag har också beställt grekiska kanaler till TV:n för att kunna lyssna på språket, och kanske lära mig något där.
Finns det någon som har något bra tips på kurser, helst på distans, eller någon annan idé hur jag ska bära mig åt?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-07, 12:55
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hej!

Det är ju beroende på hur man är som person, vilket som är det bästa sättet. Det som i särklass funkat bäst på mig vad gäller att lära mig är att tillbringa mkt tid med personer som talar grekiska..lyssna på deras samtal, snappa upp lite.. fråga, få förklaring. Jag började själv på biblioteket.. pluggade på alfabetet, lärde mig diftongerna.. sen klurade jag ut vad det stod på skyltar, tidningar m.m.Jag förstod ju bara ibland vad det betydde men jag fortsatte så.. Sen slängde jag mig ut- härmade..lärde mig någon fras..som jag tragglade gång på gång.. fick rätt melodi.. Tillbringade en hel sommar hos en familj där man tillsammans kunde 5-10 engelska ord. Oj vad mkt jag fick in på ett par månader. Känslan när man börjar förstå vad de talar om.. inte ordagrant men innehållet i stort. När man senare kunde lägga in ett ord .. när man kunde svara på någon fråga...härligt!
Kom så pass långt att jag kunde börja lösa korsord och krypton.. det var underbart!!!! Hänga med i texterna i musiken.. Tv lärde mig en hel del.. Tittade på engelska program med grekisk text.. det var mkt lärorikt.

Lycka till med din grekiska!

ps. hur tråkigt den än låter så är grammatiken- iallfall uppbyggnaden i stort av den- riktigt viktig, kan man den har man så mkt på köpet sen. Ds

Hälsningar från Ewaki- som på intet sätt menar att detta är det riktiga eller bästa sättet rent vetenskapligt men det funkade för mig.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-07, 18:41
odynes avatar
odyne odyne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Men hur lär jag mig grammatiken? På min cd-kurs säger de bland annat ”Cheretismata ston/stin, (tycker jag det låter som iaf). Jag antar att man säger ston resp stin beroende på om det är en kvinna eller man man vill hälsa till. Men hur vet jag vem som är stin och vem som är ston?
Vi ses på min cd heter Tha ta xanapoume. Men när jag frågade en grekisk vän vad Vi se heter sa han ngt helt annat. Usch, jag blir så trött.
Antar att TV och radio är till hjälp att förstå och lära mig att känna igen ord. Men grammatiken?
En annan sak. Var hittar man musik och filmer att köpa som är grekiska? Tänkte att det kan vara bra att ha grekisk musik på min Mp3som jag lyssnar på ofta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-08, 16:53
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

När det gäller musik kan jag rekommendera att ladda ner från t.ex. limewire ett ganska oskyldigt brott som nu dominerar min mp3 (bara grekisk musik förstås)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-08, 19:07
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hej igen! Skaffa dig en grekisk grammatikbok.. där finns alla ändelserna. Har du bara löst "koden" med ändelserna ( beroende på vem som gör något och tempus- när det sker/ skall ske) så har du kommit en bra bit. Jag gjorde mig en egen liten "tabell" där jag skrev upp allt.. den blev dock inte så mkt använd utan plötsligt så satt det där bara. Vi är ju alla olika och lär oss på olika sätt men bara det att känna igen ett verb p.g.a att man vet att med den eller den ändelsen så måste det vara just ett verb- gjorde att jag tyckte att det var enklare att "fylla" på med nya ord.

-o,-is, -oume, -ete, .. ja det är bara att börja klura. Jag är säker på att det kommer att gå bra.. först uppförsbacke( tungt, svårt)... sen lite plant ( man tycker inte att man kommer någonstans- inget nytt) ... slutligen nedförsbacke.. det bara rullar på!

Ewaki
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-09, 16:22
odynes avatar
odyne odyne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Tack Ewaki och Martinfk för era svar. Jag har lagt av att lära mig efter den cd-kurs jag har. Den är bara konstig. Man lär sig bara en massa fraser utan att egentligen veta vad man säger. Nu koncentrerar jag mig på att lära mig enstaka ord och lätta, använbara fraser, såsom Vad heter du? Hur mår du? Jag lär mig inte bara frågorna utan även vad jag ska svara. Det känns lättare utan den dumma cd:n. Den brukar jag bara ha på för att lära mig melodin i språket. Jag har en vän från Grekland som jag brukar säga något som jag lärt mig till. Först kände jag mig mycket osäker när jag sa mina grekiska ord, men nu går det bättre och ju mer jag vågar säga desto lättare går det. Roligt är att han tycker att jag har ett förvånansvärt fint uttal. Kanske för att jag klurat ut att när det är en ´över vokalen så ska den bokstaven betonas. Hur som helst så känns det mycket roligt just nu och jag känner att jag går framåt och har lättare att ta in nya ord. I början var varenda ord ”rena grekiskan”.

Senast redigerad av odyne den 2007-01-09 klockan 16:26.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-09, 17:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hej Odyne!

För att öva in alfabetet och en del grundläggande ord, gå till:

http://www.theodorou.freeserve.co.uk...p/contents.htm

det är en mycket trevlig sajt att öva sig på. Glöm inte att även klicka på den stora ikonen till höger, "Activity Centre". Här hittar du flera övningar som hjälper dig att lära in vanliga ord.

Sen kan du ta en titt på den här sajten, det är en nybörjarkurs i grekiska med både ljud och grammatik . Alltid en början:

www.xanthi.ilsp.gr/filog/

Sen har jag fått god hjälp av denna sajten också:

www.kypros.org/LearnGreek/login/index.php

Hitta på ett användarnamn och ett lösenord, och sätt igång bara! Jag brukade ta upp texten i ett fönster och försöka hinna med att läsa samtidigt som jag lyssnade på ljudfilen.

Lyssnar dagligen på grekisk radio via datorn. Bra musik, och lite prat. I början hängde jag naturligtvis inte med alls, men så småningom började jag förstå mer och mer. Mängder av radiokanaler hittar du på:

www.e-radio.gr

Jag föredrar EllinikosFM, men smaken är olika. Pröva dig fram! Och när du har kommit så långt att du har fått några favoritmelodier, kan du leta efter texten och försöka sjunga med, och så småningom även översätta. På:

http://www.stixoi.info/stixoi.php?in...dex&sort=alpha

hittar du överst på sidan det grekiska alfabetet. Klicka på den första bokstaven i sångtiteln, så kan du sedan bläddra dig fram till den text du söker.

Ha så kul!

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-09, 18:19
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Medborgarskolan har kvällskurser, åtminstone här i Stockholm och sannolikt även på andra ställen i landet. Skall testa en sån nu i vår.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-09, 20:45
odynes avatar
odyne odyne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hej alla!
Tack för alla fina tips. Nu känns det som om jag kommer att klara att komma ganska långt med mina studier. Att lära sig genom att lyssna på radio och musik låter roligt, och saker som är roligt går ju oftast lättare.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-08, 16:05
MalinEFs avatar
MalinEF MalinEF är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Det här svaret kommer kanske i senaste laget. Du verkar ha blivit nöjd med tipsen du fick, och det förstår jag mycket väl. Själv är jag jättepeppad att lära mig grekiska och gör det lustigt nog främst med hjälp av precis den CD-kurs som du själv tyckte var dålig. Jag förstår mycket väl att den metoden inte fungerar på alla, men jag hade pluggat ca 1 timme om dagen (äntligen har jag hittat något riktigt vettigt att göra på pendeltåget!) sedan Julafton när jag besökte Grekland för första gången nu i slutet på januari, och jag hade stor nytta av att ha lärt mig så pass många fraser som jag hade gjort. Det i kombination med att jag hade lyssnat på grekisk musik (vokal sådan) dagligen i 8 månader gjorde att jag förstod förvånansvärt mycket, och kunde även prata litet.

Precis som du säger är det viktigaste att hitta ett sätt att lära sig språket på som är roligt. Annars är det nog lätt att ledsna. Lycka till!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-08, 17:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Et annet tips for å lære seg mer gresk hvis du alt kan litt:
Skolens lesebøker/oppgavehefter/grammatikkbøker koster bare ca 1,50 euro her i Hellas. Kjøp noen neste gang du er her, de har dem i de fleste bokhandlene.
Med noen sånne bøker for unger på de laveste klassetrinnene, (begynn med første klasse - som heter Alfa her) samt en god gresk/norsk (svensk, engelsk) ordbok lærer man masse. Gøy er det også, synes jeg!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-13, 22:27
Ana Ana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 2
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hej,

Jag känner igen mig idag. Jag har faktiskt gått ett par ggr på en kurs men läraren var kass, inte pedagogisk alls. Jag har böcker hemma och dylikt men utan framgång.. Funderar på att söka efter privat lärare..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-02-20, 10:31
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hei. Jeg har nettopp kjøpt to CD-er fra Amazon: One-day Greek (Teach Yourself Languages) by Elisabeth Smith og Rapid Greek: 200+ Essential words and Phrases.... by Marion Lodge. Begge Cd-er går på gresk og engelsk, og de er veldig bra å lytte til, f.eks. mens du kjører bil eller gjør noe annet. Skulle ønske jeg hadde visst om disse for lenge siden. Veldig mye nyttig info å plukke opp her. Du lærer selvsagt ikke annet her enn vanlige fraser som du kanskje kunne klart å plukke opp på annen måte, men her lærer du også korrekt uttale. Hører du igjennom flere ganger, må vel noen av ordene sitte? Om du kan bare litt, eller er helt nybegynner, gir de stor inspirasjon til å lære mer. Jeg har forsøkt andre språkkurs på CD uten å få noe hjelp fra dem, men disse virker veldig lovende.
Vil du lære ordentlig gresk, er det nok ingen vei utenom å pugge Tror eneste måten er å melde seg på et kveldskurs. Jeg startet i høst og har så smått begynt å kunne lese og skrive litt greske bokstaver. Det var som å knekke "Da-Vinchi-koden", men plutselig forsto jeg og kan jeg bruke ordbøker med kun greske og latinske bokstaver, noe jeg ikke var i stand til før jeg startet på kurset. Tidligere måtte jeg ha de greske ordene oversatt bokstav for bokstav til våre latinske bokstaver før jeg kunne finne ut hva jeg skulle lete etter i ordbøkene. Jeg har l-a-n-g-t igjen før jeg behersker gresk, men synes det er veldig morsomt å lære seg et nytt språk, så foreløpig har lesing og pugging gått som en lek.
Lykke til til deg også. Hvis du vil lære, så klarer du det
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-16, 09:34
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Nå har jeg fått testet mine innkjøpte cd-er, og kursene kan virkelig anbefales. Jeg hører på dem til og fra jobb og synes jeg har lært meg veldig mye. Dette var en morsom, enkel og relativt billig måte å komme i gang på. Prøv selv. Etter å ha blitt litt tryggere på det på det greske språket er det også kanskje lettere å melde seg på et kveldskurs.

Skal man lære gresk ordentlig, er det nok ingen vei utenom å lære seg både bokstaver og gramatikk, og det er da språkskolene er greie å ha.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-16, 12:24
odynes avatar
odyne odyne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hej NaxosNille.
Var hittade du den cd-kursen? På en bokhandel, eller fann du den på internet?
För mig går det hyfsat, men det är svårt att få någon struktur när man inte får någon handledning. Jag vill ju lära mig ALLT! NU! Då är det lätt att det blir ingenting. Grammatiken har jag svårt att få grepp om på egen hand, skulle önska att någon förklarade för mig.
Jag formatterade om min dator för någon vecka sedan och kommer nu inte in på vissa sidor som jag använde mig av förut. Vet inte vad som hänt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-16, 13:31
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hei igjen Odyne.
Først til språk-cdene: Disse kan du kjøpe på nett fra bokhandelen Amazon. Bruk den engelske, så går forsendelsen veldig raskt (se mitt første innlegg for korrekt tittel på begge cder). De kan ganske sikkert skaffes fra andre steder også, det er bare å søke på nettet, men jeg har holdt meg til en bokhandel som jeg vet er seriøs.
Når det gjelder din pc som er omformatert, ligger nok problemet i at den har fått oppgradert sikkerheten og dermed brannmuren. Du burde snakke med en som vet litt mer enn meg om dette , men det er til en viss grad mulig å selv regulere hvor streng sikkerheten skal være. Dette kan f.eks. gjelde blokkering for pop-ups, cookies osv. Spør en datakyndig om litt hjelp.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-06-25, 12:55
kardoula kardoula är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 5
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Jag tycker att Om man vill lära sig grekiska så får man låta det ta sin tid.
Som sagt först lära sig att böja i olika tempus och Jag Han Hon Den Det Vi NI Dom etc.
en/ett eller flera
Det är inte så svårt när man har börjar kommaigång

sen är ju grekiskan ett väldigt gammalt språk!!
kan ju förstå att Du blev lite snurrig när du får höra olika översättningar på en grekisk mening eller ett ord.
Men så är det.. ett ord kan betyda flera olika saker beroende på sammanhanget heheh
Jag har lärt mig tala grekiska genom ett evigt lyssnande på musik och så har jag varit en papegoja som har härmat min sambo och hans familj (som är greker)
jag gick 2-3terminer på grekiska för nybörjare och uppåt bara för att få in lite av gramatikförståelsen..

sen är det bara att lyssna härma skriva upp dom ord som fastnar i ditt huvud och leta upp i gr-sv lexokon.
ska amn börja slå upp alla ord så blir det bara en snabb inlärning tillfälligt o sen glömmer man det..
försök inte att tänka så mkt att du ska översätta allt ordagrant.
tex. aftokinito är bil eller Amaksi om man vill heheh
men afto = den kinito=rullar eller nåt sånt..
som du ser så är själv ordet inte BIL som vi säger men det betyder bil

"siga siga" ta det lugtn, inte stressa.. Det kommer efter mkt skratt skrik och tårar..
sen så har du det där!!!

Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-15, 00:21
MalinEFs avatar
MalinEF MalinEF är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Jag har upptäckt ett roligt sätt att öva sin grekiska när man väl har kommit en liten bit på väg. Själv befinner jag mig i stadiet att jag har ett hyfsat ordförråd och en skaplig kläm på de (mest grundläggande) grammatiska konstruktionerna, men jag tycker ändå att det är knepigt att bilda egna meningar. Framförallt har jag ju ingen aning om det blev rätt eller om det skulle låta naturligt att säga så...

Som övning, och för att se många exempel på korrekta meningar, har jag börjat titta på DVD-filmer som är textade på grekiska. Jag tittar på en scen utan ljud och försöker förstå dialogen genom att läsa den grekiska textningen (jag tar hjälp av en ordbok). Sedan tittar jag på samma scen med ljud. Fraser (och ord) som känns användbara skriver jag upp och lär mig. Ett jätteroligt sätt att bygga upp ordförrådet och lära sig hur man bildar meningar, tycker i alla fall jag!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-17, 12:55
kardoula kardoula är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 5
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Ja precis!
ska man slå upp alla ord så blir det en stor röra av allt.
Man tar dom ord som används i vardagligt språk o försöker lära sig..
att försöka få in ord och meninigar som används sällan är bara överklass.
sjukhus säng och advokatsekreterare är väl några ord som jag inte använder varje dag... haha

Senast redigerad av inkfish den 2007-07-17 klockan 22:28. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-17, 14:40
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Citat:
Ursprungligen postat av kardoula Visa inlägg
att försöka få in ord och meninigar som används sällan är bara överklass.
...eller överkurs, kanske .
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT