Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-10-08, 21:39
Smileygirl Smileygirl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 9
Standard Sv: Aten i december!

Hej !
Såg din fundering om hotell i Athen, hade samma funderingar själv för två månader sen.
Vi bodde på hotell i Athen i Omona i Sept. Helt ok, rel nära Plaka/Akropolis, men kanske lite skabbig/skum stadsdel. Hotellet var dock helt ok!

Vad jag dock ville tipsa om är faktiskt... håll i er, att boka hotell via resfeber.se, de har schyssta priser och det går fort att få besked... Dessutom kan det ibland vara skönt att få boka på Svenska...

kolla bara upp att du bokar ett hotell med "Lediga rum", och inte med "förfrågan"... det kan ta lång tid innan då får svar på det sistnämnda...

Trevlig resa!

Ytterligare ett tips är att köpa med sig kaffebönor från Grekland/Athen hem, de kan malas och avnjutas läänge!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-10-23, 19:15
annakarin_persson83@ annakarin_persson83@ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 25
Standard Sv: Aten i december!

hej! gå in på vikingair, där finns januari utlaggd.. 995 svenska kr, arlanda-ATH. och samma pris tillbaks.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-10-30, 11:17
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Aten i december!

Hur brukar vädret vara i A.i december-januari? Vilka kläder är lämpliga att ha med sig?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-10-30, 12:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Aten i december!

Er du heldig får du opp mot 20 grader og sol. Er du uheldig får du snø. Antakelig får du noe midt imellom...
Det er umulig å si noe sikkert, du må følge med på værvarslet og pakke dagen før du reiser. BBC har værvarsel for fem dager, som pleier være noenlunde korrekt: http://www.bbc.co.uk/weather/5day.shtml?world=0070
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-10-30, 12:49
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Aten i december!

Det där med Vikingair vete katten... Bokade hos dem och trodde det skulle kosta 3.900:- för två pers.Det blev över 7.000:-!!!! Avbokade. Nu reser vi med SAS och Lufthansa via Frankfurt för lite över 5.000:- istället och stannar två dagar extra!Ja,ja, jag VET att det inte är billigast och dessutom byte och väntan och så,men ibland är det så himla jiddrigt med alla dessa turer hit och dit!Iallafall ska det bli så ROLIGT att komma till Aten!!!!
Är det någon som har mellanlandat i Frankfurt och som har haft tid över?
Man kanske kunde klämma en bärs och en Schweineschnitzel und Sauerkraut i stan?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-10-30, 13:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Aten i december!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Är det någon som har mellanlandat i Frankfurt och som har haft tid över?
Man kanske kunde klämma en bärs och en Schweineschnitzel und Sauerkraut i stan?
Javisst kan du det! Tog går inn til byen fra flyplassen, de går ofte og tar ikke lange stunden. Frankfurt var en positiv overraskelse, med et fint, gamelt sentrum (vel det er visst gjenoppbygget, men...) og skikkelig Manhattan-følelse nede ved elven Main, hvor moderne høyhus rager. Vi fikk tid til både shopping, spising og sightsseing da vi var der.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-10-30, 13:13
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Aten i december!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Är det någon som har mellanlandat i Frankfurt och som har haft tid över?
Jodå, jag har mellanlandat i Frankfurt med ett par timmars väntan tills nästa flyg. Lämnade dock inte flygplatsen utan strosade kring bland butikerna, tog en fika och allmän avkoppling.

Eftersom jag oftast flyger till Thessaloniki är det mer regel än undantag att man åker på en mellanlandning någonstans i Europa och ofta går anslutningsflygen sedan till Aten via Thessaloniki.

Ett tips är att redan vid första incheckningen informera om att man ska med ett anslutningsflyg så att bagaget märks på rätt sätt och då slipper du både att hämta ut bagaget/checka in det igen

//Zanét
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-01-15, 15:27
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Aten i december!

Hej alla!

Först och främst vill jag tacka för hjälp med tips om olika saker inför vår Atenresa!
Jag orkar/hinner inte skriva något resebrev(läser dock gärna era),men allt var iallafall underbart!
Frankfurt mycket charmigt och vi åt faktiskt Sauerkraut mit ich weisse nicht was.
Adonis hotel helt Ok.Precis vad jag hade väntat mig.Vi fick rum 401 med utsikt över Akropolis,vajert!
Aten i sin Julskrud var alldeles underbart! Hela Syntagma bara glimmade och glammade.
Våra Grekiska vänner tog oss till Nauplion OCH vi fick se Korintkanalen! N.är en bedårande stad och jag kan VERKLIGEN rekommedndera ett besök där!
Hela Peloponessos var fullt av apelsinträd och allt var så vackert.
I Nauplion badade folk!
I Monastiraki köpte Emilio en liten bouzouki som han spelade på i hotellrummet...
Vi åt himmelsk mat, handlade skivor och på nyårsafton var vi bjudna på stor bouzoukia med hemsk mat och underbar musik.Huvudattraktionen var Vangelis nånting(från Naxos)med min favorit-ö-musik.Vi dansade också!!!!
Vi hälsade på en massa mammor och mostrar bl.a i Pireaus och fick naturligtvis väldigt mycket söta saker och kaffe,kaffe,kaffe och Amorgoslikör.
Tack än en gång för era tips.Jag är SÅ nöjd och ännu en smula hög av alla intryck!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-01-15, 18:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Aten i december!

Så trevligt det låter Då har vi ju sovit i samma säng I rum 401 på Adonis
Kul och läsa om dina upplevelser

Riitta
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-01-15, 18:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aten i december!

Undrar om det inte var Vangelis Konitopoulou som du lyssnade på? Han sjunger just ö-musik.
Kul att du hade en så lyckad nyårsresa. Syntagma med sina julbodar är ju charmerande, och den stora granen.
Nafplion tyckte också vi var en lagom dagsutflykt när vi var nere senast, charmerande liten stad!
Och apelsinträden! Ja, så läckert det ser ut med de STORA apelsinerna på väg ner mot Nafplion.
Kul att du också sovit i 401 på Adonis, tur att du fick det rummet. De har ju bara ett enda dubbelrum med DEN utsikten. Plus ett trebäddsrum.
Du har nog lämnat 401 den dagen Riitta kom. Någon hade tur att det passade så bra!

Roligt att läsa om dina erfarenheter!

Senast redigerad av Marianne den 2007-01-15 klockan 18:51.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-01-16, 09:30
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Aten i december!

Just det! Det är Vangelis Konitopoulou! Vad bra han var! Dessutom verkar han vara en vänlig själ och generös i sitt uppträdande.
Den hemska maten gällde endast Nyårsafton och skulle nog föreställa lite "tjusig".Först fick man rökt lax-helt OK,sedan kom det in fläskkarré med kokt potatis och BRUNSÅS och överkokta grönsaker!De Grekiska vännerna såg helt oförstående ut.Fast iofs visste vi att det skulle vara "specialmeny",så det gjorde inget.Det var mest lite lustigt.Alla andra som kom efter 12,beställde naturligtvis in whisky.De hade firat hemma först.
En gång tidigare har jag varit på bouzoukia.Det var 1978 el79.Vi flickor blev flirtade med av två kypare i Plaka,som tog med oss till en stor klubb i nån förort.DÅ beställdes det whisky och frukt och kastades porslin!!!!Nu är det ju blommor som gäller.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT