Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-04, 18:44
Sunflower Sunflower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 36
Standard Vanliga fraser?

Hej!

Snart bär det ju i väg till Grekland med min familj och skulle väldigt gärna kunna vanliga fraser som god dag, god morgon, god natt, tack, nycklar, kaffe, maten är god, glass mm.

Är det någon som skulle vilja dela med sig sina användbara fraser som man kan tänkas använda sig av?


Mvh Marie
  #2  
Gammal 2006-05-04, 19:08
pinulks avatar
pinulk pinulk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borgå, Finland
Inlägg: 75
Standard Sv: Vanliga fraser?

Kolla http://www.kalimera.nu/landet/sprak.html
  #3  
Gammal 2006-05-04, 22:03
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Vanliga fraser?

tänk på att inte säga "gia sou" [jáso] (egenhändig såndär tjosan...)till människor du inte känner, i Grekland är det fortfarande viktigt med Ni-fomen! säg istället "Gia sas"! [jásas]
  #4  
Gammal 2006-05-05, 09:08
Sunflower Sunflower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 36
Standard Sv: Vanliga fraser?

Hej!

Tack så mycket! Detta har jag missat!

Mvh Marie
  #5  
Gammal 2006-05-05, 09:09
Sunflower Sunflower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 36
Standard Sv: Vanliga fraser?

Citat:
Ursprungligen postat av klaritza
tänk på att inte säga "gia sou" [jáso] (egenhändig såndär tjosan...)till människor du inte känner, i Grekland är det fortfarande viktigt med Ni-fomen! säg istället "Gia sas"! [jásas]

Hejsan!

Det ska jag tänka på, tack så mycket!

Mvh Marie
  #6  
Gammal 2006-05-05, 09:17
darleen darleen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: Vanliga fraser?

Godmorgon - kalimera
Goddag/Godafton - Kalispera
Godnatt - Kalinichta
Tack - Efcharistå
Nyckel - Klädi
Kaffe - kaffe
maten är god - to fagitå ine kala (eller?)
glass - pagotå

Köp en grekisk parlör så haru allt där!!?
  #7  
Gammal 2006-05-09, 17:23
Sunflower Sunflower är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 36
Standard Sv: Vanliga fraser?

Citat:
Ursprungligen postat av darleen
Godmorgon - kalimera
Goddag/Godafton - Kalispera
Godnatt - Kalinichta
Tack - Efcharistå
Nyckel - Klädi
Kaffe - kaffe
maten är god - to fagitå ine kala (eller?)
glass - pagotå

Köp en grekisk parlör så haru allt där!!?

Hej!

Det har jag gjort nu! Tack i alla fall för dina vanliga fraser!
Så nu ska jag försöka lära mig ett och annat ord!


Mvh Marie
  #8  
Gammal 2006-05-09, 19:24
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Vanliga fraser?

Kunde inte låta bli att skriva en liten obetydlig sak i det stora hela. Kaffe skrivs och uttalas "Kaffés". På grekiska skrivs det så här "καφές"

MVH
Magister Yeasou 10 dagar kvar!
  #9  
Gammal 2006-05-09, 23:16
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Vanliga fraser?

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
Kunde inte låta bli att skriva en liten obetydlig sak i det stora hela. Kaffe skrivs och uttalas "Kaffés". På grekiska skrivs det så här "καφές"
Och då kan jag bara inte låta bli att kommentera att kaffe visserligen heter καφές i nominativ, men att det faktiskt heter καφέ i genitiv, ackusativ och dativ. I ett lexikon står ju ordet alltid i nominativ, men när man pratar använder man säkert ackusativformen minst lika mycket just vad det gäller det här ordet.

Ruby
  #10  
Gammal 2006-05-10, 22:08
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Vanliga fraser?

Magister Yeasou får väl be om ursäkt då, för sina bristande gramatiska kunskaper! Hoppas jag inte har lett in några språknyfikna på fel spår
MVH
Yeasou med bara 9 dagar kvar!
  #11  
Gammal 2006-05-10, 22:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vanliga fraser?

Ojojoj......Vilken groda !
  #12  
Gammal 2006-05-10, 23:09
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vanliga fraser?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Och då kan jag bara inte låta bli att kommentera att kaffe visserligen heter καφές i nominativ, men att det faktiskt heter καφέ i genitiv, ackusativ och dativ. I ett lexikon står ju ordet alltid i nominativ, men när man pratar använder man säkert ackusativformen minst lika mycket just vad det gäller det här ordet.

Ruby
Då är ju bara frågan vad allt detta "nominativ", "genitiv", "ackusativ" och "dativ" betyder på svenska
Jag har funderat på att börja läsa grekiska men det känns som att man kanske borde börja med att lära sej lite svensk grammatik först. Fast egentligen borde det ju gå att hoppa över grammatiken, jag har lyckats lära mej både finska och engelska ganska bra utan att ha en aning om nånting som har med grammatik att göra. Problemet är ju bara att alla läromedel förutsätter att man åtminstone kan lite grundläggande grammatik och jag vet knappt vad substantiv och adjektiv är heller
Jaja, huvudsaken är väl ändå att man klarar sej så attman inte behöver sova utomhus och gå hungrig, beställa mat och fixa boende har jag då hittills klarat av på grekiska, bokstäverna klarar jag också att tolka så de gånger vi måste välja mellan tysk och grekisk meny så väljer vi den grekiska. Förra sommaren då vi var nära Platamonas käkade vi på ett ställe där de pratade tyska och grekiska, menyerna var på tyska och grekiska så det blev till att ta fram den lilla grekiska jag kan. Mätta och belåtna blev vi åtminstone och maten var precis det vi hade försökt beställa också

Mvh Janérik
  #13  
Gammal 2006-05-11, 22:16
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Vanliga fraser?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Då är ju bara frågan vad allt detta "nominativ", "genitiv", "ackusativ" och "dativ" betyder på svenska
Även om man inte vet vad dessa termer står för tror jag att man kan förstå min poäng med inlägget, nämligen att man använder både καφές och καφέ när man pratar om kaffe på grekiska - fast i olika sammanhang. Man kan alltså inte påstå att det skulle vara fel att kaffe heter καφέ på grekiska, eftersom det heter det i många fall, t.ex. när man beställer en kaffe, som i Θα ήθελα ένα καφέ.

Ruby
  #14  
Gammal 2006-07-13, 14:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vanliga fraser?

Bristande grammatiska kunskaper kompenseras säkert av er ungdomliga glöd för nästan alla gamlingar brukar ha en viss aning om begreppen.

Eva
  #15  
Gammal 2006-07-13, 22:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vanliga fraser?

Jag menar att alla som är födda före låt säga 1960 har lärt sig gramatik i skolan så den som ingen kan är antagligen ung eller var osedvanligt ointresserad av skolundervisningen då det begav sig.

Eva
  #16  
Gammal 2006-07-13, 22:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vanliga fraser?

Du menar väl ändå inte på allvar att du tror att grammatikundervisningen togs bort 1967?
Och att alla som är äldre än 46 har koll på grammatiken??
  #17  
Gammal 2006-07-13, 22:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vanliga fraser?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Du menar väl ändå inte på allvar att du tror att grammatikundervisningen togs bort 1967?
Och att alla som är äldre än 46 har koll på grammatiken??
Nej det menar jag inte men ett visst samband finns. Fråga en kvinna eller man som tog sin studentexamen på 60-talet på de skolor som då ännu inte infört den nya grundskolan om grammatik så lovar jag att grammatiken finns kvar. Hur det var med de elever som bara tog realen vet jag inte. Sen kan du ju testa samma fråga på dagens 18 åringar så får du se. När studerande som kommit in på lärarutbildningen behöver stödundervisning i svenska lär de grammatiska kunskaperna inte vara så bra.

Eva
  #18  
Gammal 2006-07-13, 23:06
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Vanliga fraser?

Ämnet i den här tråden handlar om bra fraser på grekiska som flera är intresserade av. Vid fortsatt diskussion om t ex svensk grammatik hänvisas detta till Kafé Kalimera.

//Zanét
moderator
  #19  
Gammal 2006-07-13, 23:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vanliga fraser?

Jag har tre tonåringar som går i skola så jag vet hur mycket grammatik de läser och en sak är helt klar; det är inte mindre än när jag gick i skolan. Och jag är född före 1960.

Jag har träffat många äldre som inte kan redogöra för satsdelar och ordklasser och många yngre som har järnkoll på avancerad grammatik.

Jag är övertygad om att hur mycket man kan beror på intresse och fallenhet, oavsett vilken ålder man har. Att det finns lärarstuderande som behöver förstärka sina kunskaper beror förmodligen på att problemet uppmärksammas nu för tiden och även på att det är större bredd på studenternas bakgrund.
  #20  
Gammal 2006-07-13, 23:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vanliga fraser?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Ämnet i den här tråden handlar om bra fraser på grekiska som flera är intresserade av. Vid fortsatt diskussion om t ex svensk grammatik hänvisas detta till Kafé Kalimera.

//Zanét
moderator
Ursäkta, jag hade inte sett detta inlägg innan jag skrev mitt förra.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT