Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-03-31, 09:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Lustresa

Det blev dags för maken att göra hälsokontroll på Rhodos hos den förträfflige urologen Petas. Sedan 2010 har det blivit många besök, mestadels med svar man inte behöver bekymra sig över.

Jag ville turista lite, så jag följde med denna gång. Som husdjursägare vet måste man ordna för älsklingarna när man reser iväg, och det var lite laddat, för vi hade tvingats avliva Asproulis dagen innan, han var totalt bortom möjlighet att bli bra, njurarna hade fått nog. Vi har en väldigt bra veterinär här, ja tre faktiskt, och ingreppet var inte traumatiskt...men men men...

Så en lustresa kändes lockande.

I hamnen var det massor av folk i den sena timman. Blue Star Patmos skulle ha kommit före klockan ett, nu var den halv två, och lastade först av oräkneliga lastbilar innan vi fick gå på,

En triljon uppspelta barn och lite mindre entusiastiska föräldrar skulle med till Rhodos, inför Tae Kwon Do-tävlingar . De myllrade runt i båtens salonger, alltför ivriga för att lugna ner sig ...framåt femtiden hade många slocknat på medhavda filtar och sovsäckar, medan tränare och föräldrar fortsatte pratandet ...

Vi fick den långa rutten: Kalymnos-Kos-Nisyros-Tilos-Symi och Rhodos, framme rejält försenade. Rhodos var grönare än någonsin med varma vårvindar.

Taxi till sjukhuset. Bra besked efter undersökningen.

Sen ner till stan för att äta, och sen till en kompis söder om stan, som har ett välbesökt kafé. Där parkerade vi våra sega kroppar tills det var dags att åka till hamnen igen.

Vilka turister...

Jag hade under resan tid att kontemplera den stora skillnaden i grekisk attityd jämfört med nordisk, avseende enskilt utrymme, störningstålighet, sällskaplighet och generellt pratsamhet....

I min värld är det bäst med lugn och ro, inte så mycket prat, i allafall ska en i taget prata, helst.

Icke så här, som ni säkert har märkt.Och vad är det som avhandlas med sån energi?

Lätt och ledigt skiftar samtalen mellan närliggande ämnen och runt igen i några varv: Fiske-dykning-båtar-motorer-bilar-verkstäder-trafik-oväder-olyckor-idioter-politik-ekonomi-skandaler-fotboll-basket-kompisar-släkttrassel-...ja, sen kan man börja om igen.

Inåtriktade jag deltar aldrig i diskussionerna utom för att sufflera min man när han glömmer vad han tänkt att säga för att det blev ett tankehopp i pratet.

Men resan går fortare med det här surrandet, och ingen tycks ogilla det.
Det är också påfallande hur olika generationer samspråkar på ett sätt som jag inte minns från Sverige.

På resan hem var det inga småttingar, men hundratals värnpliktiga som just avslutat sin inledande treveckorsperiod och nu for hem för att fira påsk, Strax väntar den högtidliga ceremonin som gör dem till färdiga män , som ska lära sig hur vi ska mota turken när han kommer.

Det finns ett allvar bakom skämten. Lumparminnen från de äldre männen blandas med beväringarna nya intryck. Och Turkiets kust ses i dagsljus hela vägen från Rhodos...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-03-31, 10:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Lustresa

Tack för ytterligare ett läsvärt inlägg från din vardag.

Ja, visst är det skillnad, mellan svensk och grekisk samtalssamvaro. Jag brukar fascinerat betrakta grekiska sällskap på mina resor och förundras över hur mycket de pratar OCH gestikulerar.
Ibland kan man notera nån äldre gumma i sällskapet som pladdrar på, men hon verkar inte pratat med nån specifik. Eller oxå gör hon det, på sitt speciella sätt.

Själv är jag ganska svensk, med en stor portion norrbottning i mig. Här pratas det inte i onödan, utan man samtalar bara när man har nåt att säga.
På morgonpendeln t ex, så ser jag helst att folk sitter ned och håller käften och inte stör omgivningen med en massa intetsägande kallprat. Speciellt som jag oftast ännu inte hunnit få första koppen kaffe...

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-03-31, 10:59
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Lustresa

Så bra berättat, att man tror sig vara med på resan.
Kaló pásxa / Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-03-31, 11:07
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Sv: Lustresa

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Så bra berättat, att man tror sig vara med på resan.
Kaló pásxa / Jannis
Precis så kände jag också, det är nästan som om man vore där
Tack för dina intressanta betraktelser söderifrån!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-03-31, 14:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Lustresa

Vi gillar att betrakta, iakttaga och "lyssna" på folk. Eftersom vi inte förstår grekiska försöker vi även gissa vad dom samtalar om.
Detta gör vi även på grekiska färjor. Men vi försöker undvika vidundren till höghastighetsfärjor. På dom sitter man fjättrad vid sin stol. Tacka vet jag dom vanliga hederliga färjorna.!

Tack Monica, för dina betraktelser. Hjälper lite när grekabstinensen är hög.

Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-02, 00:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Lustresa

Åkte med Paros igår - från Pireus till Tilos. Är väldigt förtjust i den färjan ( i lagom dos) från Rhodos till Tilos. Men att tillbringa 15 timmar, (från 17.00 till 09.00) i en fåtölj nära reception/ lekrum eller i en flygplansfåtölj, var som att välja mellan ... kanske inte pest eller kolera, men lite åt det hållet. Det vällde in folk förbi oss där vi satt i våra fåtöljer: militärer, skolungdomar (tror hela klasser), familjer med och utan barnvagnar, någon bärande en vagga (bebis), någon en burfågel, någon en bur med en kanin i, och i andra satt småhundar. Bredvid oss hade en yngling lagt beslag på en soffa genom att lägga ut sin sovsäck, vilket gav anledning till högljudda diskussioner av sittplats-letande greker.

En halvtimme före avgång bestämde vi oss för att flytta till angränsande rum där det fanns flygplansfåtöljer. Här var det tyst och lugnt och jag lyckade hitta en fönsterplats. Fåtöljerna såg inbjudande ut, vilket var en sanning med modifikation ... Redan efter någon timme ömmade baken och Klockan 01.30 hade jag inte lyckats hitta en fungerande sovställning. Men till sist somnade jag halvliggande, med fötterna upp mot fönsterkarmen och jackan över huvudet för att dämpa den ettriga takbelysningen. När jag så till sist lyckades somna, ljöd en kraftig trudelutt ur högtalaren och en pigg kvinna lät meddela att vi snart skulle lägga till vid någon av öarna. När det så äntligen blev tyst, började kvinnan i raden framför oss snarka, och då menar jag SNARKA! ZZZ

Senast redigerad av sjöborren den 2018-04-02 klockan 00:17.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-02, 07:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Lustresa

Hahaha, Sjöborren. Låter inte som en lustresa direkt!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-02, 13:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Lustresa

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Taxi till sjukhuset. Bra besked efter undersökningen.
Härligt Monica!

Och tack för ännu en vardagsbetraktelse!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
När jag så till sist lyckades somna, ljöd en kraftig trudelutt ur högtalaren och en pigg kvinna lät meddela att vi snart skulle lägga till vid någon av öarna. När det så äntligen blev tyst, började kvinnan i raden framför oss snarka, och då menar jag SNARKA! ZZZ
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-04-02, 21:47
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Lustresa

Netwolf! Vad gör man inte för att komma till sin älsklings-ö 😎 Men nästa gång blir det sovhytt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT