Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-22, 22:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Premiärresa till Skopelos

Så är det då dags för ett nytt Greklandsäventyr. Denna gång vårt första besök på Skopelos. Vi försöker varva Återvändarresor till våra favoritöar med en och annan ny bekantskap. Då givetvis med ständig risk för att Återvändarlistan växer.

"Ränslarna", som Arne säger, är packade. Denna gång med minimalt bekymmer eftersom vi reser flygstol med Apollo / SAS Charter, som tillåter 20 kg incheckat + 5 kr handbagage. Skönt tycker vi som ibland har det lite tajt med 15+5 på tvåveckorsresor. Vi är inte som några här i gänget som kör med enbart handbagage. Typ tandborste och pass.

Inatt sätter vi oss i bil till Malmö för överfart till Kastrup som vi gillar skarpt att resa från. Tyvärr blir första morgontåget från Kristianstad lite för tajt i tid. Därav bilresa. Annars tycker vi ju att det är toppensmidigt att kliva på tåget här, och kliva ur rakt under SAS-terminalen på Kastrup och ta rullbandet upp till incheckningen.

Vi lyckas ofta att få till tidiga avresor, vilket vi gillar. Framme i Grekland i hyfsad tid och få lite kvar av dagen/kvällen.

Denna gång blir det landning på Skiathos strax efter lunch och taxi till hamnen. Där väntar några timmars ralax på någon taverna i väntan på eftermiddagens avfärd med SeaCat som tar oss till Skopelos.

På Skopelos har vår värdinna Sophie på vårt boende Del Sol lovat att möta upp i hamnen och ta oss till vår studio. Efter goda omdömen här på Kalimera och fina bilder på hemsidan har vi höga förväntningar på Del Sol och också på Skopelos som verkar vara en mycket vacker ö.

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-22, 23:10
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Ha en underbar resa!
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-23, 10:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vi är inte som några här i gänget som kör med enbart handbagage. Typ tandborste och pass.
Masse
Ha ha, måste vara väldigt stora ex ni har av dessa!.
Ha en underbar resa till Skopelos! Ni får nästan garanterat en åtedvändarö....men ta er runt med bil eller vespa annars missar ni för mycket. Om ni inte bara vill ligga och pressa på stränderna förstås...men det vore synd!

Lissi- från LeCaffe på Tinos. Vindstilla o nu över 25 grader i skuggan.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-23, 11:31
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Hoppas ni får en härlig semester på Skopelos Masse! Vi ska till grannön Skiathos för första gången i september.

Katitzi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-23, 11:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vi är inte som några här i gänget som kör med enbart handbagage. Typ tandborste och pass.
Är det Sven Melander som åker med?

Ha en trevlig resa iaf!

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-23, 14:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
På Skopelos har vår värdinna Sophie på vårt boende Del Sol lovat att möta upp i hamnen och ta oss till vår studio. Efter goda omdömen här på Kalimera och fina bilder på hemsidan har vi höga förväntningar på Del Sol och också på Skopelos som verkar vara en mycket vacker ö.
Jag tror att ni kommer gilla stället. Inte minst Sophie som är en av de finaste människor vi har träffat i Grekland. Hälsa henne från oss.

Hoppas att ni hinner skriva några rader under resan.

Trevlig resa!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-23, 19:58
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Ha en trevlig semester på Skopelos, vi kommer i augusti. Nu laddar vi för Molivos på Lesvos, åker på torsdag.

Carina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-24, 08:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Ha det skönt på Skopelos!

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-25, 11:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Hur har ni det?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-26, 06:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

LÖRDAG 23 MAJ - MÅNDAG 25 MAJ

Här kommer äntligen en första delrapport från vår Skopelosresa. Trassel med vår iPad har förhindrat tidigare rapportering. Bekymren kvarstår delvis. Ska försöka få hjälp i separat tråd.

Resan ner gick smidigt och vi landade planenligt 13.00 i lördags på Skiathos. Första upplevelsen var att finna att Birgits resväska fått det ena av sina två hjul kvaddat och avslaget under färden. Vänlig ung dam på flygplatsens Office bistod med besiktning och upprättande av anmälan.

För 8 euro, som tycks vara nya taxan, blev vi sedan i halsbrytande fart körda i taxi till hamnen. Första åtgärd där var att inhandla biljett för enkel resa till Skopelos med SeaCat kl 16.15 för 16,50 e per person.

Vad gäller reskassa inköpte jag dag före avresan en minimal summa startkapital hemma hos Forex till den anskrämliga kursen 9,74. Väl här på lördagen gjordes sedan större uttag av kassa i automat till den betydliigt behagligare kursen 9,41 som jag kunnat avläsa på bankkontot. Det totala kapitalflödet för oss på en tvåveckorsresa inklusive ALLT utom flygstolen som ju betalts hemma brukar hamna på 1500 - 1800 euro. Lite oliika beroende på boende, färjebiljetter, fordonshyra mm. För 1700 euro blir ovannämnda kursskillnad 560 kronor. Inte svårt att välja då var man ska växla.

17.15 ankom vi till Skopelos där Sophie mötte i hamnen och tog oss till vårt härbärje på Del Sol. Janne, jag framförde hälsningar från dig och Camilla och hon hälsade tillbaka.

Vädret här på Skopelos har hittills varit bra. Huvudsakligen soligt. Vid 9-tiden på morgonen 22 - 24 grader för att sedan stiga en del på eftermiiddagen.

När vi på lördagkvällen efter ankomst hit gick till närbelägen supermarket för första inköp av frukostmat erfor vi till vår förvåning att man håller söndagsstängt i butiken. Det innebar att vi fick vända in och öka upp inköpen för att klara oss till måndag. Vet inte om någon av de större matbutikerna längre ut längs utfarten (bl a Carrefour) möjligen har söndagsöppet.

Söndagen ägnade vi åt att strosa runt lite och bekanta oss med Skopelos stad. Och på seneftermiddagen bänkade vi oss på rummet framför iPad för att avnjuta årets jättehändelse. IFK Kristianstad spelade SM-final i hanboll mot Alingsås i Scandinavium i Göteborg och gick segrande ut den jämna och mycket spännande kampen. Yippeeee! Hemma är hela Kristianstad färjat brandgult som är lagets färg. Lyssna gärna på "Brandgula hjärtan" på YouTube!

Men åter till det blåvita här nere. Igår, måndag, tog vi buss till Agnontas. Där var dock blåsigt, ganska trist och folktomt. På tavernorna fanns förutom vi endast ett par till. Aven de gjorde som vi och tog nästa buss tillbaka 1,5 timma senare. Dock hann vi under tiden där att avnjuta en Skopelos-ostpaj. En ny och jättegod erfarenhet.

Vid kvällens promenad in mot stan för miiddag gjordes ett stopp hos Discovery för förhandling om priser för moppehyra. Att jämföra med priser vi dagen innan fått hos Avis som ligger intill. Priserna varierar beroende på längden på hyrestiden. Vi kommer idag, tisdag förmiiddag, att anta Discoverys pris om 100 euro för 10 dagar, inkl försäkring med 200 euro självrisk.

Till middag avnjöts igårkväll på en av tavernorna längst bort i gamla hamnen en kalv-stifado som smakade helt förträffligt.

Nu skall fixas frukost. Sedan gränslas moppen för vidare jakt på öns omtalade stränden. Här i chora finns i praktiken ingen strand värd namnet.

Mera rapporter kommer om gud och iPad vill!

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-26, 06:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Tack för rapporten! Ha det fortsatt gott! Kör försiktigt och jag känner redan pinjedoften !
Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-26, 10:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Mera rapporter kommer om gud och iPad vill!
Jag håller tummarna.

Ska bli så roligt att höra vad ni tycker om ön. Känslan efter din första rapport är att det är lite folk på Skopelos. Stämmer det?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-05-27, 09:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

ONSDAG 27 MAJ 09.30

Sitter balkong efter god frukost och kan konstatera att iPad och jag tycks ha uppnått en något stabilare och positiv relation. T o m såpass att jag tillåtits lägga in några bilder. Se album SKOPELOS 150524-150526.

Jo Janne, din slutsats är helt riktig. Vårt intryck är att det hittills är förvånande lite turister här. Tack vare riklig bofast befolkning är det dock liv och rörelse och trivsamt vardagsliv här i chora. Vid Agnontas och Limnonari pågick fortfarande i långsamt tempo lite förberedelsearbete inför stundande säsong.

Och om kvällarna när vi intar middag mellan 20.00 - 22.00 är det inte jättemycket folk. På de mera populära tavernorna tycks det dock vara hyfsad beläggning. En del seglarturister kan tydligt urskiljas. Dock trivs vi bra med att lokalbefolkningen är i majoritet. När vi så strosar hemåt vid c:a 22 är det inte många som skulle hålla oss sällskap på en kopp kaffe längs vägen.

Vädret har hittills varit solrikt och i vår smak. Nu på förmiddagen känns dock något svalare vind än tidigare dagar. 22 grader i skugga och lä.

Igår blev vår första tur på den på morgonen uthämtade 150cc-moppen som kändes bra på vår färd förbi Agnontas fram till nästa strand, Limnonari. Liksom igår på Agnontas var det ganska blåsigt. Dock kände vi att solen på vår sida och nästan ensamma slog vi oss ner på varsin solsäng. Vinden mojnade och solen gassade och vi avnjöt en skön dag med årets första dopp i Medelhavet.

Vartefter fyllde det på med folk. Personal gick och småpulade lite med solsängar och parasoller och lite fastighetsunderhåll. Endast den ena av strandens två tavernor var öppen.

Idag ska vi fara vidare på odyssé runt öns stränder. Siktet är inställt på Panormos. Tanken är att bekanta oss med en strand om dagen samt sticka emellan med lite rundturer på ön. Vi trivs alldeles förträffligt när vi grenslat moppen och kan ta oss fram i den takt vi själva vill. Den underlättar också färd till affären för matinköp och hemfraktande av vatten. Vi handlade igår i en stor och välsorterad Carrefour-supermarket vid utfarten från chora som har öppet alla dagar.

Strax dags för avfärd till Panormos. Vi hoppas att spågubbarna har fel i sin prognos om mulet och regn idag och imorgon här på Skopelos.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-05-27, 09:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Strax dags för avfärd till Panormos. Vi hoppas att spågubbarna har fel i sin prognos om mulet och regn idag och imorgon här på Skopelos.
Jag håller tummarna för att ni får bättre väder än längre söderut där det är riktigt oväder med storm och hagel.

Visst är det fantastiskt att de känner till IFK Kristianstad till och med på Skopelos.

Tack för rapport Masse. Hälsa Panormos!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-05-27, 19:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Tack Masse för rapporterna hittills. Synd att inte Agnontas visade sin bästa sida. Jag tyckte mycket om stället, men sen är ju kanske tavernor på stranden viktigare fär mig än själva stranden Kanske hinner ni göra ett nytt besök där?

Skall bli spännande att höra vilken strand som kommer att bli er favorit. Själv har jag inte besökt alla.

Hoppas ni har bra väder där, nu tycks det ju ha regnat och åskat mycket i övärlden.

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-05-27, 23:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

[QUOTE=Kalimera;363268]Jag håller tummarna för att ni får bättre väder än längre söderut där det är riktigt oväder med storm och hagel. /QUOTE]

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack Masse för rapporterna hittills. Synd att inte Agnontas visade sin bästa sida. Jag tyckte mycket om stället, men sen är ju kanske tavernor på stranden viktigare fär mig än själva stranden Kanske hinner ni göra ett nytt besök där?

Skall bli spännande att höra vilken strand som kommer att bli er favorit. Själv har jag inte besökt alla.

Hoppas ni har bra väder där, nu tycks det ju ha regnat och åskat mycket i övärlden.

/ Anne
ONSDAG 27 MAJ 24.00

Tack för hållna tummar! Det tycks fungera. Spågubbarna fick fel. Vi har haft fint väder idag. Men den riktigt verksamma faktorn torde vara att Lissi är på Tinos. Och när hon är där och ska bada, ja då ska det ju vara regn o rusk om hon ska trivas. Det hade inte meterologerna koll på! Tack Lissi!

Ska försöka återkomma med en högst personlig strandutvärdering i slutet av, eller efter resan.

Vi äntrade moppen efter frukost och gled i behaglig takt genom landskapet fram till Panormos. Väl framme fann vi snabbt att norra delen av stranden med behaglig småsten var helt i vår smak. Det ger kristallklart vatten och noll sand i kläder och packning. Toppen.

Vi parkerade moppen och äntrade passligt framställda solsängar vid mysig strandtaverna som jag tror hette Linaraki. Den trevlige killen som drev den kom genast ut och meddelade att de tillhandahölls gratis.

C:a 5 meter från solsäng till tavernabordet passade oss helt förträffligt när det framåt dagen blev dags för lunch. Och här fick vi fullträff på friterad succini som vi är så förtjusta i, men som kan variera i kvalité.

Efter lunch pressades det vidare i ganska kraftiga varma vindar, men strålande sol och 32 grader i skuggan. D v s "Masseväder". Vid dagens dopp konstaterades att även vattentemperaturen var behaglig, 22 grader.

Efter en härlig dag på strand i vår smak puttrade vi sedan hemåt. Vi valde att ta vänster några kilometer norr om Agnontas och åka slingan över bergen tillbaka. Det innebar att den på kartan asfaltmarkerade vägen blev smalare och smalare och övergick så småningom i betongväg. Men genom mysigt och vackert landskap. Värmen gjorde att vi nu också kunde njuta av mera dofter.

"Inflygningen" norrifrån över berget gav ett magnifikt panorama över bukten och Skopelos stad. Efter välbehövlig vila och stärkande vätska avslutade vi en härlig dag med middag på Annas Restaurang. När jag på vägen dit frågade en inföding om vägen till Annas Taverna fick jag förutom vägvisning också förklarat att det inte var en Taverna utan en Restaurang. Väl där framgick skillnaden tydligt, såväl på de vita dukarna som på notan.

Men fantastiskt gott lamm i dill- och citronsås med kronärtskockor och succini var väl värt pengarna. På vägen hem stannade vi för en grekkaffe/espresso på hamnpromenaden som även ikväll vid pass 23.00 var ganska glesbefolkad.

Eftersom jag och iPad just nu tycks vara på "speaking terms" ska jag passa på att göra ett försök att lägga in några bilder från dagens utflykt. Om jag lyckas återfinnes de i mitt bibliotek under "SKOPELOS 150527" Godnatt!

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-05-28, 11:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Tack för trevliga rapporter Masse, från en ö jag ej besökt.. men hoppas komma till en dag!

Intressant att höra mer om Skopelos... ser fram emot det!..

Förresten här i Apollonia har matbutikerna också stängt på söndagar... vet dock inte hur det är i de andra byarna.

Sunny, direkt från Sifnos..
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-05-28, 11:29
gunsan52 gunsan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 60
Standard Sv: Premiärresa till Skopelosr

Idag stormar det och regnar här på Skopelos.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-05-28, 14:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men genom mysigt och vackert landskap.
Visst är det vackert!

Citat:
Ursprungligen postat av gunsan52 Visa inlägg
Idag stormar det och regnar här på Skopelos.
Så det har nått dit upp nu. Hoppas att det försvinner snabbt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-05-28, 21:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

TORSDAG DEN 28 MAJ 22.00

Jovisst har vi fått hit ruskvädret söderifrån. Det kom natten till idag. Vaknade av att vinden förde ett förfärligt oväsen. Hörde snart också märkligt skrammel på balkongen. Vid kontroll visade det sig att torkställningen som ska hänga över balkongräcket, och i vilket jag hade mitt badlakan, var på god väg att klättra av räcket när vinden tog tag i badlakanet.

Senare under natten tillkom även horisontellt regn och när vi vaknade på morgonen bröt och skummade vågorna ganska kraftigt från hamninloppet och in mot strandpromenaden. Kan undra om det kom iväg någon SeaCat i morse.

Förmiddagen ägnades åt att plocka ihop våra grejor för en flytt från det minimala boendet på 11 kvm som vi fått istället för det vi hade förväntat oss. Vi fick offra havsutsikten för att få en studio stor nog för att ha ett bord och ett par stolar inomhus, och för att slippa trängas med sängar och resväskor när vi skulle röra oss.

Ute har det under dagen fortsatt med ruskväder i form av vind och regn. Termometern har visat 20 - 22 grader, men det har känts kallare pga vind och fukt. Vid lunchtid upphörde regnet och vinden blev något mera hanterbar men stark. Vi gränslade moppen för färd tiil Carrefour för bunkring.

Sedan kort promenad i den stränga vinden till närmsta tavernan längs strandpromenaden för lunch. Där höll man utkik och när folk kom gläntade man på de annars tillslutna plastväggarna för att släppa in hugade gäster. Efter näringstillförsel åter till boendet för att kura med läsning, sällskapsspel och lite surf.

Som ni förstår har det idag inte varit läge för vare sig moppetur, solpressande eller ens stadspromenad. Man har hotat i prognoserna med ytterligare en dag med ruskväder och därefter "Masseväder" under kommande vecka. Vi håller tummarna och hoppas.

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT