Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-07-04, 10:50
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: När går båten??

Hej, Oj, det verkar bli en lång väntan. Flyger själv ner nu på lördag från Göteborg. Hur fördriver man 7 timmar i Skiathos stad i den värmen? Finns det möjligen någon strand som man hinner ta sig till eller finns det någon poolbar? Någon som vet? Och hur blir det på vägen hem. Såg att färjan går 7.15. Planet går först 15.15. Är detta möjligt? Många frågor - som jag inte alls funderat över innan jag läste här på forumet. Hade gissat på 3-4 timmars väntan och det var ok. Vore skönt att få veta innan, så man är förberedd
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-07-04, 16:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: När går båten??

Citat:
Ursprungligen postat av Bettsy Visa inlägg
Hur fördriver man 7 timmar i Skiathos stad i den värmen? Finns det möjligen någon strand som man hinner ta sig till eller finns det någon poolbar?
Skiathos är en mycket vacker stad så du kan strosa runt där ett tag. Närmsta strand är Megali Amos, dit tar du dig enklast med buss eller taxi. Det tar inte många minuter dit. Där finns många tavernor.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-07-04, 16:39
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: När går båten??

Tack snälla för snabbt svar. Jag är säker på att det kommer att bli jätte-bra. Var bara så oförberedd på så lång väntan. Ingen verkar ju ha klagat på detta innan, så det är säkert inget större problem. Ska bli underbart!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-07-04, 18:34
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Re: När går båten??

Skiathos stad är helt underbar (tycker jag )du kan lätt fördriva 7 timmar där, inga problem alls .

När vi var där så bodde vi i Skiathos stad och promenerade varje dag till stranden Megali Amos. Tyckte det gick väldigt fort, kändes som ca.10 minuter men min dotter sa att det tog ca 15- 20 minuter .

Så om du vill promenera till stranden istället för buss eller taxi så ska jag försöka ge dej lite vägbeskrivning, hoppas den kan hjälpa dej .

Vår väg gick genom gågatan Papadiamantos( beskrivet när du har hamnen bakom dej) vid slutet av den tog vi till vänster, gick uppåt en liten bit , tills vi såg en biluthyrare på vår högra sida, gå förbi den, fortsätt uppför lite till, när du har "stora vägen" på din högra sida så är du rätt gå mot den en liten stund tills du ser en liten skog på din vänstra sida där ska det finnas en trappa ner....nedanför den trappan så har du stranden på din vänstra sida och vägen på din högra. Men du måste gå en liten bit på stigen innan du ser havet. Lycka till hoppas min vägbeskrivning kan hjälpa dej ha en underbar semester, själv åker jag till Skopelos och Skiathos i Augusti
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-07-05, 18:00
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: När går båten??

Tusen tack Theresa. Låter som vi lika gärna kan gå till stranden. Vi har ju fått en så bra vägbeskrivning av dig. Tack för era kommentarer. Jippi! Nu ska vi snart iväg!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-07-07, 11:04
Pelle59 Pelle59 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 7
Standard Sv: När går båten??

Kan taxibåt vara ett alternativ? Och tror ni det kan vara dyrt isåfall? Är det några mer som åker den 27/7 så man kunde dela?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-07-07, 15:43
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: När går båten??

Hej, är nu nere på Skopelos. Flyger man 9 fr Sthlm el 10 fr Gbg så får man alltid vänta till 21:45 båten tyvärr. Väldigt trist av Apollo att inte informera om detta och tråkigt att missa en hel dag när man endast åker en vecka. Vore faktiskt bättre med en övernattning i Skiathos stad. Dessutom att de ljuger när man ringer och frågar dem, dåligt Apollo!

Rekommenderar att absolut inte ta transfer utan försök hinna åka med trebåten till Glossa och sen buss. Kräver då nog endast handbagage.

Vi kom fram först vid midnatt då båten inte kunde gå till Skopelos stad pga kraftig blåst. Vi blev istället avsläppta i Agnontas. Blåsten ja, det går knappt att sitta på balkongen. Ska visst blåsa ända till på torsdag.

Någon som vet om det går att ligga på stranden Panormos? Hörde att Limnonari var nog ända stranden som hade lite lä.

Annars mycket vacker stad och härligt frodig ö! Vi har mycket att upptäcka denna vecka!


Karin
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-07-07, 17:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: När går båten??

Citat:
Ursprungligen postat av Kajode Visa inlägg
Någon som vet om det går att ligga på stranden Panormos? Hörde att Limnonari var nog ända stranden som hade lite lä.
Det blåser nordliga vindar vad jag kan se, så det kan vara en god idé att åka till Limnonari, där är oftast mycket lugnare, även Panormos kan funka bra.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-07-09, 22:29
fiffi fiffi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 19
Standard Sv: När går båten??

Citat:
Ursprungligen postat av Kajode Visa inlägg
Hej, är nu nere på Skopelos. Flyger man 9 fr Sthlm el 10 fr Gbg så får man alltid vänta till 21:45 båten tyvärr. Väldigt trist av Apollo att inte informera om detta och tråkigt att missa en hel dag när man endast åker en vecka. Vore faktiskt bättre med en övernattning i Skiathos stad. Dessutom att de ljuger när man ringer och frågar dem, dåligt Apollo!

Rekommenderar att absolut inte ta transfer utan försök hinna åka med trebåten till Glossa och sen buss. Kräver då nog endast handbagage.

Vi kom fram först vid midnatt då båten inte kunde gå till Skopelos stad pga kraftig blåst. Vi blev istället avsläppta i Agnontas. Blåsten ja, det går knappt att sitta på balkongen. Ska visst blåsa ända till på torsdag.

Någon som vet om det går att ligga på stranden Panormos? Hörde att Limnonari var nog ända stranden som hade lite lä.

Annars mycket vacker stad och härligt frodig ö! Vi har mycket att upptäcka denna vecka!


Karin

Tack för nyttig info Karin!
Då blir det 15:00 färjan till Glossa och sen taxi till Skopelos stad!
Lite svagt av Apollo o ljuga och att man ska vänta så länge på en färja!!
Ha en mysig och trevlig vecka där nere o hoppas att det slutar blåsa så! Är det ofta så att det blåser mycket tro??!!
Mvh Fiffi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-07-10, 16:28
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: När går båten??

Hej Fiffi!

Har precis besökt Glossa och spenderat ett par timmar på underbara tavernan Agnanti. Såg att bussarna från hamnbyn Loutraki dit båten kommer går kl 15:30 & 17:30. Kanske ni hinner med den första om båten är i tid? En biljett kostar € 4,80 och resan tar ca en timme.

Blåser gör det fortfarande men verkar som det ska lugna ned sig i morgon.

Ha det så härligt på Skopelos!

/Karin
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-07-13, 18:35
fiffi fiffi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 19
Standard Sv: När går båten??

Citat:
Ursprungligen postat av Kajode Visa inlägg
Hej Fiffi!

Har precis besökt Glossa och spenderat ett par timmar på underbara tavernan Agnanti. Såg att bussarna från hamnbyn Loutraki dit båten kommer går kl 15:30 & 17:30. Kanske ni hinner med den första om båten är i tid? En biljett kostar € 4,80 och resan tar ca en timme.

Blåser gör det fortfarande men verkar som det ska lugna ned sig i morgon.

Ha det så härligt på Skopelos!

/Karin

Hej Karin!

Tack så mycket för upplysningen! Har sökt efter busstidtabell men inte hittat så din info om tid och pris är guld värd o jag tackar så mycket!!
Om 2 veckor är jag på Skopelos o tack jag ska njuta o ha det härligt!
Ha det bra
mvh Fiffi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-07-21, 13:31
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: När går båten??

Ska åka till Skopelos för första gången. Vilken typ av båt är det som går på eftermiddagen resp på kvällen? Vill bara åka stor färja då jag lätt blir åksjuk... Har aldrig åkt båt I Grekland tidigare så har ingen rutin på detta med båttider, typ av båtar mm.

Kommer till Skiathos antingen vid 14.15 (och då får vi tydligen vänta till kvällen) eller 11.00 och då bör vi väl hinna med en tidigare båt?
Frågan är bara vilken typ av båtar det är?
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-07-21, 15:59
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: När går båten??

Båten som går 21:45 är en Flying Cat och är en liten båt. Då det ofta blåser så kan det gunga en del. Jag tyckte dock det var helt okej men blir inte så lätt åksjuk. Vilken typ av båt det är på e.m. vet jag inte tyvärr.

Ha det så härligt på Skopelos!

/Karin
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-07-21, 17:13
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: När går båten??

Hej!
När vi åkte på midsommardagen kl 15.00 var det en stor färja. Jag vet inte om den går varje dag, det var ju en lördag vi åkte. När vi åkte tillbaka 2 v senare på morgonen var det en liten. Då gungade det, vi satt oss långt bak som vi alltid gör när vi åker de mindre båtarna. Några blev sjösjuka, vi kände inget.
Det är en kort resa men på,sträckan mellan Glossa och Skopelos stad har det en tendens att sjöa på rätt bra. Men inte ska det avskräcka, ni kommer att få det underbart på Skopelos, en fantastisk ö.
Mvh ElisabethK
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-07-22, 10:48
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: När går båten??

Tack! Nä tänker inte låta båten stoppa oss nu när det äntligen verkar bli av att vi ska åka till Skopelos!
Har tittat lite på båtturerna nu och det verkar som om den enda större färjan går vid 13-tiden. En båt som heter Pegasus. Lutar just nu åt att vi kommer ta flighten som är på Skiathos vid 11 så då bör det ju funka. Vi har som sagt ingen rutin på båtåkande i Grekland, var köper man smidigast biljetterna? kan man köpa via nätet o printa ut?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT