Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-24, 17:28
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Lära sig Grekiska!

Hej alla där ute!

Idag hade jag min första lektion i Grekiska! Riktigt spännande och svårt... JObbigt för hjärnan med tanke på deras alfabet som skiljer sig en hel del från vårt. Dock måste jag säga att Grekiska verkar vara ett ganska logiskt språk. dvs, att man kan räkna ut stavning osv om man tänker till...

Hur som helst, tänkte höra om det är nån mer här på forumet som har lärt sig Grekiska och kanske kommit längre än vad jag har gjort. Har ni några tips? Vad ska man tänka på? Praktiska knep för att lära sig snabbare? Alla tips är välkomna! Återstår bara för mig att säga...

Καλη σας μέρα!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-24, 17:31
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Välkommen till oregelbundna verb Sebbe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-24, 18:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Jag har läst ett antal terminer i olika omgångar och praktiserat språket vid greklandsresor, men jag kan bara prata lite i presens, och läser bättre än jag pratar. Dock förstår jag rätt mycket och jag har en dröm om grekisk kurs på plats i Grekland på Kreta eller i Nafplio. Det vore väl toppen att även behärska både imperfekt och aorist
Jag lär mig mycket av att se grekiska filmer med textning och jag lyssnar dagligen på grekisk musik.....
Det är nog med mig som med många andra av oss här att jag kan förstå i stora drag vad man pratar OM men absolut inga detaljer.
Den stora behållningen för mig är att kunna läsa kartor, skyltar och att kunna vara artig och prata LITE med de äldre i Grekland som INTE kan engelska. Det uppskattas alltid att man försöker prata lite på grekiska och är väl ett sätt kanske att visa att man verkligen gillar Grekland.

Kämpa på, det är roligt med grekiska...

Lissi - som ska sätta igång på riktigt igen 2013...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-24, 20:26
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Va kul att fler ger sej på det svåra språket med hjälp av kvällskurs. Nu på torsdag går jag min första lektion(eller egentligen gick jag samma kurs för ca 30 år sedan). Får se om det fastnar nåt den här gången. Med åren har jag ju varit på plats ett ganska stort antal gånger och fått lite övning. Hur som helst ska det bli riktigt kul att gå kursen.
Lycka till.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-25, 10:24
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Vad roligt hörrni! Vi får kämpa på så kanske vi kan ta oss fram på lite knagglig grekiska. Som sagt, de blir säkert glada att man försöker säga några fraser på deras språk, även om man inte är sådär jättebra .
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-25, 11:40
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Att lära sig grekiska har länge varit en dröm (som ännu inte blivit av). Men kanske en dag man tar sig i kragen. Det jag genast kom att tänka på när jag läste era inlägg var från en annan tråd, tror från i höstas, som behandlade just grekiskan och hur tokigt, läs fel, det kan bli ibland. En tråd som jag inte hittar men som skänkte mig många glada skratt!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-26, 21:03
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

@Eva64
Vad spännande, får leta lite så kanske jag hittar. Kan ju ofta bli fel med språk. Tänk på svenskan t.ex... Finns mkt som kan bli tokigt i vårt språk
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-28, 13:28
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Här har du ett par väldigt bra länkar:

www.theodorou.freeserve.co.uk/greekcyp/contents.htm

Är en bra sajt för att lära sig bokstäverna. Klicka även på "Activity center" uppe i högra hörnet så har de några leksamma sätt att öva in ord och fraser.

www.xanthi.ilsp.gr/filog/ch1/alphabet/alphabet.asp

Visar också varje bokstav, hur den skrivs, vad den heter och hur den låter i ord.

Själv har jag läst både på kvällskurser och universitetet, och ska just börja en 30-poängskurs på distans. Precis som Lissi lyssnar jag på grekisk radio på datorn. www.e-radio.gr är stället för det. Här har du direktlänkar till mängder av grekiska radiostationer, indelade i olika kategorier. (Jag minns än hur nöjd jag kände mig när jag för första gången förstod vad reklamen handlade om! ) Och så tittar jag på grekisk tv så gott som varje dag. Har ERT World som tillagd kanal till mitt Teliapaket.

Ha så kul!

Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-28, 15:07
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Vad roligt! Det är bara att konstatera att man ligger på en 7 årings nivå... Men jätteroligt!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-01, 14:22
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Här har du ett par väldigt bra länkar:

www.theodorou.freeserve.co.uk/greekcyp/contents.htm

Är en bra sajt för att lära sig bokstäverna. Klicka även på "Activity center" uppe i högra hörnet så har de några leksamma sätt att öva in ord och fraser.

www.xanthi.ilsp.gr/filog/ch1/alphabet/alphabet.asp

Visar också varje bokstav, hur den skrivs, vad den heter och hur den låter i ord.

Själv har jag läst både på kvällskurser och universitetet, och ska just börja en 30-poängskurs på distans. Precis som Lissi lyssnar jag på grekisk radio på datorn. www.e-radio.gr är stället för det. Här har du direktlänkar till mängder av grekiska radiostationer, indelade i olika kategorier. (Jag minns än hur nöjd jag kände mig när jag för första gången förstod vad reklamen handlade om! ) Och så tittar jag på grekisk tv så gott som varje dag. Har ERT World som tillagd kanal till mitt Teliapaket.

Ha så kul!

Karin
Hej!
Var går den 30-poängskursen du skriver om? Själv har jag läst både kvällskurser och universitetskurser för länge sedan och blivit väldigt drillad i grammtik men aldrig kunnat tillräckligt med vardagsord, det är ju dem man behöver. Och så jag skulle behöva fräscha upp kunskaper
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-01, 14:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av IBM Visa inlägg
Var går den 30-poängskursen du skriver om?
Stockholms universitet har den. Och eftersom jag sökte sent och kom in förra veckan som 32 reserv har jag MASSOR att läsa ikapp!

Karin
som tycker det är kul med en ny lärobok efter att ha läst Ellinika Tora både framlänges och baklänges!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-01, 17:42
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Hej!
Jag känner till Ellinka Tora fast inte hela. Den var inte så rolig. Vad är det för kursbok man har nu. Modernare? Den kursen måste jag kolla upp och kanske söka till hösten.
Lycka till önskar jag dig verkligen för vi här landet som gillar Grekland och språket måste kämpa. Inte en bok på grekiska, knappt ett lexikon kan vi köpa i bokhandeln här och ändå har vi så många ord i svenskan som kommer från, kanske inte ifrån nygrekiska men ifrån klassisk grekiska.
Hälsningar IBM
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-01, 18:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Distanskursen går visst bara på vårterminen. Och visst finns det lexikon! Norstedts kom ju ut med en nygrekisk-svensk/svensk-nygrekisk ordbok bara för några år sedan. Läroboken heter Ta nea ellinika gia xenous och används tydligen ofta i Grekland för att undervisa utlänningar.

Vill du läsa på grekiska kan du gå till http://kypros.org/LearnGreek/ och plugga på! Det är en onlinekurs, helt gratis, i 105 lektioner. Bara att skumma igenom lektionerna och ta i ordentligt där man tycker att man befinner sig.

http://www.esperanto.se/kiosken/sv/eu/gr hittar du länkar till grekiska tidningar och tidskrifter att läsa online.

http://www.childrensbooksonline.org/...anslations.htm är en sajt med barnböcker översatta till olika språk. Rulla ner en bit så ser du vilka böcker om är översatta till grekiska. Sedan öppnar man en bok - som är skriven på engelska - och för varje sida klickar man längst ner på "Ellinika" så får man sidan på grekiska. Kul att jämföra!

Karin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-01, 18:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
som tycker det är kul med en ny lärobok efter att ha läst Ellinika Tora både framlänges och baklänges!
Ellinika Tora har jag läst framlänges några gånger och gillade den faktiskt eftersom den gav så bra "vardagsrepliker" och situationer man kommer i på semestern....
...Blir den bättre baklänges eller ska jag ta den framlänges en vända till???

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-01, 18:34
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Tack för tipsen, jag skall kolla upp dem.
Jag skulle faktiskt tycka att det vore bra med en avdelning i forumet som ett bibliotek ungefär där det var samlat alla länkar till allt möjligt som det tipsas om för det finns så mycket bara men vet var man ska leta.

Här är en länk till en sida jag prenumererar på http://www.omilo.com/cms/index.php?lang=el

Var jag fått tag i den vet jag inte.

Det rör sig om kurser i grekiska i Grekland. De skickar nyhetsbrev som man kan läsa både på grekiska och engelska om kurser och vad som rör sig i Grekland. Genom att gå emellan engelsk och grekisk text kan man förstå den grekiska. Huvudsaken är ju att man läser text för att öva, vad den sen handlar om har inte så stor betydelse.
Hälsningar IBM
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-01, 18:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...Blir den bättre baklänges eller ska jag ta den framlänges en vända till???
Den blir i alla fall mer omväxlande baklänges.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-01, 22:29
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Vill du läsa på grekiska kan du gå till http://kypros.org/LearnGreek/ och plugga på! Det är en onlinekurs, helt gratis, i 105 lektioner. Bara att skumma igenom lektionerna och ta i ordentligt där man tycker att man befinner sig.



Är det någon som vet varför man bara kan lära sig grekiska via engelska. Förr fanns det på svenska också

/il
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-01, 22:36
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Då var första kvällskurstillfället gjort och det var precis så roligt som jag hade hoppats + lite bättre. Liten trevlig grupp och en riktigt trevlig kursledare.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-02, 07:44
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
Vad roligt! Det är bara att konstatera att man ligger på en 7 årings nivå... Men jätteroligt!
Hej
Ja då är du inte dålig minsann. Man räknar iaf med att svenska sjuåringar kan 8000-10000 ord. En svensk morgontidning innehåller ca 40000 ord. Jag är glad om jag kan 200 grekiska ord. hahaha
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-08-01, 20:10
Gardenias avatar
Gardenia Gardenia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 2
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Här har du ett par väldigt bra länkar:

www.theodorou.freeserve.co.uk/greekcyp/contents.htm

Är en bra sajt för att lära sig bokstäverna. Klicka även på "Activity center" uppe i högra hörnet så har de några leksamma sätt att öva in ord och fraser.

www.xanthi.ilsp.gr/filog/ch1/alphabet/alphabet.asp

Visar också varje bokstav, hur den skrivs, vad den heter och hur den låter i ord.

Själv har jag läst både på kvällskurser och universitetet, och ska just börja en 30-poängskurs på distans. Precis som Lissi lyssnar jag på grekisk radio på datorn. www.e-radio.gr är stället för det. Här har du direktlänkar till mängder av grekiska radiostationer, indelade i olika kategorier. (Jag minns än hur nöjd jag kände mig när jag för första gången förstod vad reklamen handlade om! ) Och så tittar jag på grekisk tv så gott som varje dag. Har ERT World som tillagd kanal till mitt Teliapaket.

Ha så kul!

Karin
Tack för de goda tipsen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT