Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-01, 22:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Hvor ble det av medmenneskeligheten?

I et intervju med norske Dagbladet sier (den svenske skuespilleren) Helena Bergström at -Vi svensker er alltid opptatt av hvilken vei vinden blåser, og er flinke til å snu kappen etter vinden. Det har jeg liten sans for.

Jeg leser med store øyne reaksjonene her på Kalimera angående den økonomiske situasjonen i Hellas. På et forum hvor de fleste av oss viste stor begeistring for Hellas, har vinden snudd. Mange så landet gjennom rosa briller, andre var mer nøkterne, men kjærligheten til Hellas var der.

Og hva ser jeg nå? Jeg ser en nesten 100 prosents avstandstagen. Jeg ser at folk ikke vil dra til Hellas lengre. Jeg ser at folk er redd for sin egen ferie. Greit nok, forsåvidt, man er seg selv nærmest. Men jeg ser så godt som ingen som er redd for hvordan dette vil påvirke grekerne. Den vanlige Kostas og Maria som ikke har gjort annet enn å jobbe lange arbeidsdager, betale sin skatt og ellers gjøre så godt de kunne. Jeg ser ingen medfølelse med de 40 prosent arbeidsledige unge grekerne, eller pensjonistene som så vidt har klart seg på sin lille pensjon, som det nå skal kuttes i eller som de i verste fall mister helt. Jeg ser ingen medfølelse med skolebarna som ikke har fått bøker, ikke får tatt eksamener og ikke har lærere.
Jeg ser, kort sagt, at svensker (og nordmenn for den saks skyld) snur kappen etter vinden. Og så snur vi ryggen til grekerne.

Hellas kan skylde seg selv, sier dere. Ja delvis er det selvsagt rett, men ikke enhver Kostas og Maria, Giorgos og Eleni kan skylde seg selv, og dette har jeg skrevet om på Kalimera før så jeg gidder ikke gjenta meg selv.

Diskusjonene om enkeltsaker og økonomi kan foregå i de trådene som allerede er opprettet, vi trenger ikke flere av dem. Men hvor ble det av medfølelsen? Hvor ble det av menneskeligheten? Hvor ble det av tankene om hva som skal skje med de menneskene som tok så varmt imot oss og ga oss slike flotte opplevelser og minner? Noen av dem ble til og med våre venner, skrev vi på forumet. Er det ingen som er opptatt av dem?
  #2  
Gammal 2011-11-01, 22:20
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Admirala:

Det var på tide noen sa det, Takk!!
  #3  
Gammal 2011-11-01, 22:37
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Admirala:

Det var på tide noen sa det, Takk!!
Instämmer helt med Admirala!
Vi har en viss förmåga att alltid komma med: "Vad var det vi sa. Så skulle inte vi göra".
Vi tror oftast att vi är världsbäst i allt men tyvärr är det inte så.
Lider med det vanliga grekiska folket. Näst på tur står kanske italienarna och sedan spanjorerna. Vem vet. Vi kanske själva drabbas. Minns hur det var när vi hade 500% ränta. Detta kan återupprepas och då står vi där själva.
Kasta inte sten när du själv sitter i glashus. det finns många andra ordspråk som även kan passas in. Känn empati för de som inte kan påverka!
Chras
  #4  
Gammal 2011-11-01, 22:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Tusen takk for oppmuntringen JohnS og Chras
Godt at noen av oss ikke bryr oss om hvilken vei vinden blåser.


Jeg vil også, under tvil om jeg skal være så frekk, minne enkelte av forumets medlemmer om FNs definisjon på rasisme:
«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»
  #5  
Gammal 2011-11-01, 23:01
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Jaha, då var vi där igen... Man får alltså inte kritisera Grekland, grekiska politiker eller greker över huvud taget för då anklagas man för att sakna medmänsklighet och empati.

Jag tycker väldigt synd om de människor som blir lidande på grund av alla neddragningar som nu krävs i den grekiska ekonomin. Men det är de grekiska väljarna som har valt de regimer som har misskött landets ekonomi, ingen utomstående. Och det är de grekiska regimerna (och i förlängningen de grekiska väljarna) som med lånade pengar har levt över landets tillgångar. Och som Wolfen så fyndigt utryckte det; man kan inte betala skulder med röstsedlar.

Och det är väl för fanken inte rasism att kritisera någon för att man tycker att han tar fel beslut! Jösses...
Att bli kallad nazist för att man är tysk, det är däremot rasism.


/kimmen
  #6  
Gammal 2011-11-01, 23:11
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Kimmen, jeg tror ikke du har skjønt poenget med tråden, men om du har, understreker det bare poenget mitt.

Senast redigerad av Admirala den 2011-11-01 klockan 23:40. Anledning: Rettelse
  #7  
Gammal 2011-11-02, 06:45
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Er det ingen som er opptatt av dem?
Jeg er meget kritisk til hva Hellas og landets innbyggere har gjort og bedrevet gjennom mange år og mener helt klart at de i meget stor grad kun har seg selv å skylde for den situasjonen de har kommet i.

Samtidig har j valgt å allikevel bygge hus på Kreta nå i år vel vitende om situasjonen så jeg vet ikke helt hvilken kategori du vil putte meg i?

Jeg er nå på Kreta for fjerde gang i år og har tilbrakt totalt ca tre måneder her. Drar hjem en tur nå, men ned igjen om en måneds tid og finnes ikke bekymret for å bestille billettet nå for turer til neste år.

Jeg har i løpet av perioden møtt utrolig mange "vanlige" grekere og har hatt det helt topp her, men de er skremmende lite realitetsorienterte om "rikets tilstand" og hva som må gjøres og hvorfor så jeg har valgt å holde en nokså lav profil i diskusjoner med dem.
  #8  
Gammal 2011-11-02, 07:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Jag tycker inte att tråden blir riktigt rättvis här men bryr mig inte så mycket om det. Jag har ALDRIG tolkat det så i någon av trådarna om ämnet att någon tycker att det "rätt åt" Kostas och Maria mfl. Vi lider väl allihop med det grekiska folket just nu, men när traditionen har varit att hyra ut rum svart, servera mat svart på tavernorna. köra taxi svart mm saker som vi komer i kontakt med på semestern år efter år så är det väl inte "en vad var det vi sa"- reaktion att man talar om att det borde ju alla greker i generationer förstått att en stat inte kan fungera utan skattemedel. Sen kan jag MYCKET VÄL förstå att lusten att betala skatt varit minimal då så ofantligt mycket gått till korruption och att toppolitiker smörjt sig själva. (F ö inget som är unikt för Grekland, det räcker att se våra egna poloiters försök att sno åt sig skattemedel oriktigt!)
Jag är däremot lite förvånad att så många som bor längre perioder i Grekland eller bor där för gott inte alls ser den enskilde grekens ansvar i detta...."Det är någon annans fel!" är en attityd som man väl kan få reagera på...Men hade jag varit grek så hade jag väl gjort likadant, det hade vi garanterat alla för traditionen har varit så!

Att NU lägga hela ansvaret på de enskilda grekerna genom en ev. fölkomröstning förstår jag däremot inte alls!!!

Jag är verkligen inte annat än jättebekymrad för greklands ekonomi och kopplar den inte till om jag ska åka dit eller inte mer....Vi har köpt 2 resor dit närmaste halvåret och vi är inte alls bekymrade att vår semester inte ska bli bra....Det blir den alltid i Grekland. Dessutom är vi väl alla medskyldiga till att situationen är som den är då vi gärna bott billigt utan kvitto, gärna ätit gott och billigt på kvittofria tavernor med extra bjudmat " på huset"...

Detta tillför väl inget nytt alls i tråden men att bli kallad att vända sig efter vinden för att man tycker att grekerna själva har en del i allt detta är heller rätt.

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2011-11-02 klockan 07:21.
  #9  
Gammal 2011-11-02, 07:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Hvem er grekerne?

Grekeren som tok opp et litt for stor lån da han kjøpte hus? (mange i Sverige/Norge har gjort det samme)
Grekeren som ikke skjønte storpolitikk og makroøkonomiens irrganger, men stemte på Papandreo fordi han lovte å gjøre slutt på korrupsjonen?
Grekeren som betalte 500 euro i skjul til legen da legen krevde det, fordi hennes mann da fikk stå først i køen for en livsreddende operasjon?
Grekeren som hadde valget med å være arbeidsledig (uten arbeidsledighetstrygd) eller å få en jobb hvor han måtte jobbe svart selv om han helst ville jobbe hvitt for da fikk han rettigheter innen helsevesenet og oppsparing til pensjon?
Alle bestemødrene som hele livet har tatt seg av hus, hjem, barn og barnebarn, og nå får en bitteliten pensjon?

Eller er det grekeren som hadde svømmebasseng men ikke skattet av det. Grekeren som krevde at de ansatte skulle jobbe svart ellers fikk de sparken. Grekeren som bygde ulovlig hus på jordbruksareal. Grekeren som ikke ga kvittering? De finnes selvsagt de også. Og selvsagt er det forkastelig.

Poenget er: Ikke dra alle over en kam. Det finnes sorte får, det finnes hvite får, akkurat som i alle andre land.

Poenget med tråden er, jeg ser ingen medmenneskelighet, medfølelse, støtte, til verken de sorte eller hvite eller alle de grå fårene. Og som nevnt i en annen tråd her, nybakt nobelprisvinner og professor i økonomi, amerikanske Thomas Sargent, sier at Frankrike og Tyskland selv må bære skylden for det økonomiske uføret Hellas er i.
Men mange av dere vet altså mye, mye bedre enn ham.

PS, les gjerne også denne artikkelen i The New Yorker for å forstå hvorfor det er så liten vilje til å betale skatt i Hellas. Ting er ikke så enkelt som at grekerne er kjeltringer i skattesammenheng.

Senast redigerad av Admirala den 2011-11-02 klockan 07:52. Anledning: PS
  #10  
Gammal 2011-11-02, 08:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Jo, vi är visst medmänskliga. Vi tycker nog alla synd om Kostas och Maria och vi inser nog alla att vi är priviligerade i våra nordiska länder. Men, till sist är måttet rågat. Ideliga strejker och ovilja att ta tag i situationen. Det räcker inte med att jobba, tyvärr. Effektiviteten på det grekiska arbetet måste bli högre. Kan de m h a stödpaket få igång grunden till en modern industri, så är mycket vunnet.

EU sträcker ut en hand och erbjuder stödpaket. Måhända mycket i eget intresse, men ändå. Nej, då ska Grekland folkomrösta om de vill ha hjälp eller inte. Precis som om man satt skeppsbruten på en flotte och siktade ett fartyg. Nej, vi röstar om vi vill ha hjälp eller inte...Hallå??

Jag kan ha förståelse för hopplösheten hos ungdomen, där arbetslösheten ligger på 40%. Vilket framtidsutsikter har de? Men det blir inte bättre av att söndra och rasera. Jag var själv i en ekonomisk katastrofsituation för 20 år sen och var nära att få lämna hus och hem, men till sist insåg man att det var bara att bita ihop och svälja förtreten och fatta att man inte kommer undan inkassobolagens ockerräntor.

Det finns dessutom alltid några som har det värre än Kostas och Maria.
Vilket stödpaket erbjuds t ex de svältande på Afrikas horn?

/Netwolf
  #11  
Gammal 2011-11-02, 09:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Igjen og igjen og igjen det samme:
Grekerne må skylde seg selv. Blant annet skriver du, Netwolf, om ungdommen at "men det blir inte bättre av att söndra och rasera"
Hvem er de som ødelegger og raserer? De ca 20 anarkistene på Syntagmaplassen? Flere vet jeg ikke om. Men på grunn av disse 20 kan vi altså (også) skylde på den greske ungdommen?

Men er det ikke slik at noen grekere må skylde seg selv,
som regjeringspartiene (PASOK og ND)?
Korrupte banker, ikke bare i Hellas, men i andre land også.
Og kreditorerene som har lånt penger til Hellas, er det plutselig ikke lengre en kreditors ansvar å analysere økonomien til debitor før han gir lån?
Griske spekulanter som trodde de skulle tjene noen raske euro, har de plutselig ikke noe ansvar?
Tyskland og Frankrike som var de første til å bryte EU-regelen om max-lån i forhold til BNP (Det er dette den tidligere nevnte nobelprisvinneren kritiserer), er de helt uskyldige de da?

Og EU strekker ikke ut en hånd, EU vil redde seg selv og euroen. Tror du virkelig EU gjør dette for å være snille med grekerne?

Skal vi fordele skyld, bør vi iallfall være rettferdige.
  #12  
Gammal 2011-11-02, 10:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Grekerne må skylde seg selv.
Ja, till viss del får de faktiskt göra det, även om det låter hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Blant annet skriver du, Netwolf, om ungdommen at "men det blir inte bättre av att söndra och rasera"
Hvem er de som ødelegger og raserer? De ca 20 anarkistene på Syntagmaplassen? Flere vet jeg ikke om. Men på grunn av disse 20 kan vi altså (også) skylde på den greske ungdommen?
Det var inte min mening att skylla på den grekiska ungdomen. De flesta är säkerligen införstådd med situationen och kämpar med att hålla näsan över vattnet. Jag kanske uttrycke mig dumt, men det är en hel del demonstrationer och upplopp i Grekland. Är det bara 20 st som du säger. Ja, då är de SYNNERLIGEN aktiva och effektiva, om de mer eller mindre kan lamslå halva landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og kreditorerene som har lånt penger til Hellas, er det plutselig ikke lengre en kreditors ansvar å analysere økonomien til debitor før han gir lån?
Griske spekulanter som trodde de skulle tjene noen raske euro, har de plutselig ikke noe ansvar?
Tyskland og Frankrike som var de første til å bryte EU-regelen om max-lån i forhold til BNP (Det er dette den tidligere nevnte nobelprisvinneren kritiserer), er de helt uskyldige de da?
Tja, vad kan jag säga? Givetvis har du rätt, men vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, så det är bara att gilla läget.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og EU strekker ikke ut en hånd, EU vil redde seg selv og euroen. Tror du virkelig EU gjør dette for å være snille med grekerne?
Nej, det fattar jag med. Som jag skrev "Måhända mycket i eget intresse", vilket i slutändan handlar om att rädda EMU.

Du har naturligtvis helt rätt att vi inte ska glömma medmänsklighet och empati. Det tror jag alla skriver under på. DOCK, marknaden ligger inte i Kivik längre.

/Netwolf
  #13  
Gammal 2011-11-02, 10:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Jag tror att de allra flesta känner medkänsla med grekerna, men för den sakens skull vill inte jag tillbringa min ledighet fastsittande i något strejkkaos, därför väntar jag med bokning.
Som medmänniska med vänner i Grekland så har jag erbjudit dottern i en av familjerna att komma och bo hos oss om hon vill lägga en del av sin utbildning i Sverige (hon läser på universitetet)
Hon blev jätteglad för erbjudandet, hon avvaktar ett tag till innan hon bestämmer sig.
Vilken kategori hamnar jag i?
  #14  
Gammal 2011-11-02, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg vil også, under tvil om jeg skal være så frekk, minne enkelte av forumets medlemmer om FNs definisjon på rasisme:
«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»
Menar du att forumets medlemmar är rasister?
  #15  
Gammal 2011-11-02, 12:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Menar du att forumets medlemmar är rasister?
Nei. Og det har jeg heller ikke skrevet.
  #16  
Gammal 2011-11-02, 14:43
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Nei. Og det har jeg heller ikke skrevet.
Inte uppfattade jag heller något sådant.
Men, jag skönjer ett förakt för den svage. Jag ser slagen mot de som redan ligger.
Jag funderar över begreppet "vänner".

Jag kommer Niko.
  #17  
Gammal 2011-11-02, 15:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Men, jag skönjer ett förakt för den svage. Jag ser slagen mot de som redan ligger.
Jag funderar över begreppet "vänner".
Helt enig.

Det finnes også, etter min mening, litt for mange generaliseringer her, noe jeg synes man skal være forsiktig med når man omtaler et helt folkeslag i negative vendinger.
  #18  
Gammal 2011-11-02, 22:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Jag tror att vi är riktigt många som verkligen oroar oss för vilka konsekvenser Papandreous farliga spel kommer att få.
Hur ska grekerna klara sig om de röstar nej till räddningsplanen – kan de själva föreställa sig att det blir bättre utan den hjälp de nu har erbjudits?

Jag förstår mycket väl, att de som bor i Grekland försvarar grekernas reaktion hundra procent – det skulle jag också göra – men att kritisera andra besökande/turister och mer än antyda att de sviker vänner för att de inte kastar sig över bokningsknappen och beställer nästa års resa nu, men väljer att vänta och se hur situationen utvecklar sig innan de evt. kastar ut pengar på biljetter som de inte vill använda, det är för trångsynt/snäversynt.

Ingen vet hur världen ser ut nästa sommar och vilka konsekvenser denna kritiska situation kommer att få. Skulle det bli en ökad kriminalitet i landet kommer det naturligtvis att påverka en del när de väljer resmål, något som tidigare varit med till at vi just valt Grekland år efter år. Vi får verkligen hoppas att det inte blir så, men det måste vara tillåtet att välja fritt utan att bli kritiserad för ett evt. alternativt val.
Grekland är inte den enda plats i världen att fira sin semester, även om de flesta av oss helst vill resa dit igen och igen – men inte för varje pris!
  #19  
Gammal 2011-11-02, 22:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Jag förstår mycket väl, att de som bor i Grekland försvarar grekernas reaktion hundra procent – det skulle jag också göra – men att kritisera andra besökande/turister och mer än antyda att de sviker vänner för att de inte kastar sig över bokningsknappen och beställer nästa års resa nu, men väljer att vänta och se hur situationen utvecklar sig innan de evt. kastar ut pengar på biljetter som de inte vill använda, det är för trångsynt/snäversynt.
Bra sagt! Jag håller med dig, Marianne!
Jag är normalt sett inte den oroliga typen, men nu har jag ingen bra känsla i magen. Hade det bara varit jag, så kanske jag bokat, men nu har jag familj med barn och är då en smula återhållsam.

/Netwolf
  #20  
Gammal 2011-11-03, 07:53
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Tycker precis som Marianne och Netwolf! Har rest till Grekland sedan 1976 oftast 3-4 ggr om året och kommer med största sannolikhet att fortsätta med detta. Känner alls inte att jag sviker mina vänner och bekanta där men det är inget som jag känner behov av att skriva om och slå mej för bröstet över här på forumet. Vi är nog ganska många som höjer på ögonbrynen över Admiralas egna "generaliseringar" och "lektion" om rasism.
//maji
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT