Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-25, 07:09
Cinderella Cinderella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 35
Standard Skiathos i maj

Så var sommarresan bokad! Skiathos 28/5, hotell Poseidon blev det. Vårt första besök på denna ö så nu vill jag veta allt! Någon som kan berätta hur hotellet är? Hur brukar vädret vara slutet maj/början juni? Vilka stränder bör man inte missa? Var äter man god o prisvärd middag? Andra saker vi bör göra? Tyvärr blir det bara en vecka detta år, men vi vill göra det bästa av den så bombadera mig med tips o info, tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-25, 21:56
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Skiathos i maj

Ljuvliga Skiathos Har inte bott på Poseidon och är inte riktigt säker på var hotellet ligger... Inne i Skiathos stad finns massvis av tavernor vissa superbra, vissa lite sämre... Asprolithos är min personliga favorit. Dinonysos är en annan. Inne i Skiathos stad finns massor av tavernor inne i gränderna och man kan hitta små mysiga tavernor. Thessaloniki i meg ammos är också en trevlig taverna med mycket god mat...
Ett måste är att ta badbåten ut till Tsougria (min söderhavsö), Ag Paraskevi (hp 16), Abelakia beach, Banana beach och koukounaries är några stränder som man man bara måste besöka... Titta gärna i mina album i min profil... En del av stränderna finns nog där...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-26, 12:44
Cinderella Cinderella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Skiathos i maj

Tack! Har kollat dina album o nu längtar jag ännu mer... Hur ofta går bussarna? Går dom enl tidtabell eller är det lite som det passar? Poseidon ligger i Skiathos stad, fast nära Meg Ammos-stranden om jag fattat rätt, du kan kolla in hotellet på apollos hemsida. Fasar lite för backen från stranden till hotellet, men det ordnar sig nog. Vi är ju "unga" (?) o friska! Vet du hur vädret brukar vara i slutet maj/början juni? Hoppas såklart på sol o lite värme! Vet du någon bra supermarket?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-26, 14:33
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Skiathos i maj

Ett tips är att kolla bland Kalimeras resebrev från Sikathos. Ska själv ner i maj och håller på och samlar tips för fullt!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-26, 14:43
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Skiathos i maj

Ett annat tips är reseguiden... Den är bra och innehåller mycket matnyttigt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-26, 20:17
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Skiathos i maj

Hej!
Jag kan visa en busstidtabell som jag fotade i somras:



Bussarna går ju väldigt frekvent.
Jag vet ej så mycket om vädret i maj/juni då jag alltid rest i juli, men självklart (!) är det ju behagligt ...
Ang stränder så är några av mina favoriter Ön Tsougrias (som nås med båt från lilla hamnen och kostar 10Euro att resa med), Kanapitsahalvöns Tzaneria (hpl 12), Maratha (hpl 22), Kolios (hpl 12), samt i nordost Mandraki & Elias - vid Cape Elias.
Självklart är oxå de kommersiella stränderna Koukonaries & Banana värda ett besök. Men det kan ju vara ganska trångt på dessa platser. (Iaf i juli).
Ang restauranger så finns det många att rekommendera. Men jag gillar mest de som ligger inne i gränderna.... (Fisk)restaurangen Alexandros kan jag verkligen rekommendera. Bra priser och mycket bra mat.
Lyhnari & Asprolithos som ligger bakom skolan i början av gågatan är oxå värda ett besök. Inte superbilligt, men väldigt bra mat. Undvik hamnpromenaden!

Trevlig resa!
//C@nny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-27, 12:48
andbjo andbjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 34
Standard Sv: Skiathos i maj

Var tvungen att kolla upp hotellet, fick för mig att jag hade bott där, men det var nog på ett i närheten. Underbar utsikt hur som helst!

Enda nackdelen med att bo en bit från Skiathos stad tycker jag var att ta sig in till stan på kvällen. Läskigt att gå på vägen och ganska svårt att få en taxi när man bor lite "off". Vi hyrde bil ett par dagar, och det var ju väldigt bekvämt, både för att ta sig till de olika stränderna och för att ta sig till stan på kvällen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-27, 20:44
Cinderella Cinderella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Skiathos i maj

Tack för alla tips! Har läst resebreven från ön o ja, jag tror detta blir toppen! Fasar lite för flygningen bara, landningsbanan är ju inte så lång o jag gillar verkligen INTE att flyga...
Andbjo - Jag trodde det låg rätt nära Skiathos stad? Står i hotellbeskrivningen att det ligger i stan, men om man kollar på kartan så ser det mer ut som om det ligger "mellan" Megali Ammos o stan. Det kan väl inte vara taxiavstånd? Aja, det löser sig nog.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-27, 21:30
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Skiathos i maj

Citat:
Ursprungligen postat av Cinderella Visa inlägg
Fasar lite för flygningen bara, landningsbanan är ju inte så lång o jag gillar verkligen INTE att flyga...
Inget att oroa sig för, det går hur bra som helst...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-27, 23:56
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Skiathos i maj

Hej igen!

Poseidon ligger alldeles nära stan. Jag har inte bott där, men är en ganska brant backe upp till hotellet. Det lär inte ta många minuter att gå därifrån in till centrum.
Vi brukar bo betydligt längre bort. (Då kan man dessutom gå den "nedre" vägen, som ligger närmare havet, för att slippa den stora vägen).
Skiathos landningsbana är den kortaste banan av alla i Grekland har jag för mig, men det är absolut ingen fara ..

//C@nny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-28, 12:25
anna73 anna73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rimbo
Inlägg: 123
Standard Sv: Skiathos i maj

Landningen var precis som en vanlig landning, inget att oroa sig för! Men vid regn går det tyvärr inte att landa eller starta, men inte ska det regna! Skiathos är verkligen en favorit i Grekland

trevlig resa!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-03-01, 13:00
pulta pulta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Nygård
Inlägg: 70
Standard Sv: Skiathos i maj

Hejsan och grattis till ett val av en underbar ö.Jag och min dotter bodde på Poseidon och det var ett fint hotell,visst en brant backe upp men det gick allt bra och det var inte alls långt ner till staden.Man gick bara ner för backen, tog max 10 minuter att gå.Hotellet hade en underbar utsikt,trevlig personal.rent o fint och en fin pool.

Glöm inte att ta en tur till Lalaria som jag alltid tipsar om,en otroligt fin strand med bara vita stenar och turkost vatten,finns många båtar som går dit.

Landningsbanan ÄR kort och det känns mer att landa där än på någon annan landnings bana,dom får bromsa rejält.Detta är dock inte något som avskräcker mej ändå då även jag är rädd för landningar för jag återvände en gång och lär göra det igen framöver.
Skiathos är en fin ö men ta dej gärna runt med vespa,det gjorde vi och hittade stränder där vi var alldeles för oss själva.
Så det kommer säkert att bli en bra resa med ett fint hotell och alla tips från alla Kalimerare gör att du inte missar det det man inte får missa ;O))
Trevlig resa
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-03-01, 18:44
Cinderella Cinderella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Skiathos i maj

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Ett annat tips är reseguiden... Den är bra och innehåller mycket matnyttigt!
Beställt!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-03-01, 18:50
Cinderella Cinderella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Skiathos i maj

Pulta - skönt att hotellet är OK, har inte lyckats få tag i en endaste bild på hur rummen ser ut men hoppas det är någorlunda fräscht. Vet du om det finns micro i lägenheterna?
Usch, nu får jag fjärilar i magen när landningen kommer på tal... Får försöka bearbeta det lite känner jag....
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-03-01, 23:47
pulta pulta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Nygård
Inlägg: 70
Standard Sv: Skiathos i maj

Hej igen!!! När vi var där 2008 så fanns det ingen micro,men det kan det ju finnas nu.Jag har oxå letat efter bilder på rummen på webben,men hittar inga speciella heller och vi tog inga direkt som jag kan visa, det var inte så roligt o fota,vi tog desto mer på utsikten från hotellet.

Jag ska defintivt bo på Poseidon igen när jag återvänder för jag tyckte det var ett bra hotell och nära till staden.
Backen bekymmrar mej inte och inte landningen heller,så släpp det där och bara längta nu.
Ha det gott
Carina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-03-04, 14:16
pelo2 pelo2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 18
Standard Sv: Skiathos i maj

Två favoritrestauranger på Skiathos är Marias Pizza och Bonaparte, båda ligger i Skiathos stad. Den första serverar riktigt smarriga pizzor och pastarätter gjorda på bra råvaror. Den andra är faktiskt svenskägd och serverer mat som inte är typiskt grekisk. Skönt om man vill ha lite omväxling från den traditionella grekiska maten. :-)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-03-04, 18:01
Cinderella Cinderella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Skiathos i maj

Tack för tipsen! Har hört talas om båda. Är dom svåra att hitta?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-03-05, 11:09
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Skiathos i maj

Hej!

Jag kan hålla med om att dessa båda restauranger är bra, speciellt Bonaparte. De har ju (i alla fall tidigare) ex.vis haft kött & potatisgratäng som specialitet. Mycket god sådan! Det finns ju annat oxå....
Marias Pizza är också väl värd ett besök om man nu vill äta pizza. Dock tycker jag att stället är liiite överreklamerat. Goda pizzor, men inte värda att köa för?
Svårt att beskriva vägen på enkelt sätt. Bonaparte har egen hemsida där du kan få vägbeskrivning.
För att beskriva platsen ungefär: - Stället ligger på en sidogata till gågatan Odos Papadiamantis, på höger sida om du går mot vattnet. Lite längre in i "gränderna" ligger Marias Pizza.

Om jag får avge en personlig åsikt så skulle jag nog med bara en vecka, -satsa på restauranger profilerade med genuin grekisk mat. Det finns många sådana att välja på.
Kolla runt i forumet så hittar du bra tips.
Utöver de jag tidigare nämnt så är Akrogiali väl vär ett besök. Den ligger utefter "Club Strip", vid vattnet. Gå till vänster vid gågatans slut och passera förbi alla båtarna (och dåliga restauranger), tills vägen svänger höger ner mot de stora discona mm. Då kommer ni fram till Akrogiali.

//C@nny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT