Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-30, 23:53
emmaopeter emmaopeter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 32
Standard Skiathos 25/7! :D

Hej hej!
Efter förra årets tur till Naxos insåg vi att Grekland är vår grej, alltså får det bli en tur i år igen. Denna gången tänkte vi testa någon annan ö, och nu har vi precis bokat våran första resa till Skiathos!

Det blir Hotell Poseidon i en vecka med avresa från Landvetter den 25 juli. Mitt i högsäsong, men det fick bli på semestern när det inte gick att ta ledigt från jobbet hur som helst. Blir nog bra ändå!
Någon som vet om Poseidon är bra? Har förstått att det är en ohyggligt brant backe dit upp men förhoppningsvis väger utsikten från balkongen upp det!

Vi reser med Apollo, och vi satt och funderade på deras utflykter när vi beställde men valde att vänta med det tills senare. Har kollat runt i forumet och det verkar som om båtturer som bland annat går till Lalaria ska vara en riktig höjdare. Nu till frågan: Är det någon som vet vilka arrangörer som kör dit upp? Vad kostar turerna? Finns det något annat ställe man absolut inte får missa?

Ett halvår kvar, men herre vad vi längtar redan!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-31, 09:25
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Skiathos 25/7! :D

Hej!
Utsikten från Poseidon är Magnifik! Men vet ej om backen är värt det .
En tur till Lalaria är ett måste! Jag rekommenderar att ni går ner till gamla hamnen och tar en båttur dit på egen hand. Det är bara att gå dit kvällen innan och kolla tiderna eller vara där på morgonen. Men välj att åka med den största båten! Många av dom små båtarna klarar inte av att ta sig till Lalaria pga blåsten utan får vända och dom väljer att åka till någon annan strand. Ta turen som går till Lalaria och Kastro. Kastro är den äldsta staden på Skiathos. Man byggde den högt upp för att försvara sig mot Turkarna. Är man snabb så hinner man upp dit under stoppet! Kan varmt rekommenderas.

Jag har varit på Skiathos i cirka 12 år, det är mitt paradis. Vill du ha mer tips så hör gärna av dig till mig.
/Jeanette
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-31, 09:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Skiathos 25/7! :D

Håller med Jeabys, Lalaria är ett måste! Senast gången vi åkte till Lalaria, åkte vi på en heldagstur ... fortsatte sen till Alonisos och Skopelos - mama mia ön. En tur jag också kan rekomendera.

Lycka till med planeringen!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-31, 10:14
emmaopeter emmaopeter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 32
Standard Sv: Skiathos 25/7! :D

Ja, vi valde mellan Lenio som inte hade AC på rummet och Poseidon med jättebacken, men eftersom ingen av oss kan somna lätt i värmen så blev det Poseidon med ac Har ett halvår på oss att skaffa benmuskler så man pallar backen utan problem

Okej, då får det bli en stor båt som går till både Lalaria och Kastro
Hur är prisnivån på Skiathos? Vad kostar en öl eller en vanlig middag ute i svenska kronor? Ligger det någon supermarket eller liknande i närheten av Poseidon tro?

Kommer säkert på fler frågor under våren!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-31, 13:51
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Skiathos 25/7! :D

Det finns en stor och bra supermarket innan backen upp till hotellet. Det finns också 2 större lite längre bort. Bra träning blir det .
Prisläget på Skiathos är lite högre än på andra öar. Öl priset är jag osäker på, då jag nästan bara dricker vin . Middag för 2 pers med 5-7 mezerätter, 1 l husets vin går väl på 300-400 kronor. Allt beror ju på vart man går. Undvik turistfällorna i gamla hamnen och upp mot kyrkan. Gå in i gränderna istället. Man kan ju även ta varsin gyros + läsk för 25 kronor per skalle.
Min generella uppfattning är att gå ut och äta inte är drygt, men drinkar + ej lokal öl är rätt så dyrt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-05, 19:08
emmaopeter emmaopeter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 32
Standard Sv: Skiathos 25/7! :D

Okej, det låter bra.Tänkte kanske vi skulle hyra en scooter eller nåt i den stilen i några dar, känns som om det kan vara skönt att ha om man vill hitta lite andra stränder än just de som bussen stannar vid, eller är vi helt fel ute? Men hur är det, Lalaria kan man inte komma till annat än med båt eller? Det går inte att ta sig till Kastro heller via moped då tro?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-06, 20:41
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Skiathos 25/7! :D

Hej!

Det går alldeles utmärkt att åka till Kastro med moped el dyl. Till Lalaria så tar man sig dock bara med båt. Ni kan ju även åka till stränderna på västra och norra sidan med moped. Elias & Mandrake, Asselinos m.fl.

//C@nny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT