Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-16, 13:26
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard En dag i Pireaus-vad göra?


Anländer Aten redan vid 10.30 söndagen 28/6
Färjan till Naxos går 17.30 och det känns som om vi har väldigt gott om tid i Pireaus. Ville gärna hitta nåt mysigt ställe med god mat och dryck till vettiga priser, där vi kan "häcka" hela dagen, då vi ogärna släpar runt på bagaget och dessutom kanske är lite slitna efteratt ha rest sedan 2-tiden på natten....Vi är två vuxna, så vi rör oss ganska lätt.
Jag har sett råd i andra trådar, men nu hittar jag inte dem
Vill gärna se dagen i Pireaus som ett möjligt äventyr och inte ett onödigt ont i väntan på färja, jag menar, det är ju första semesterdagen, väl värd att fira.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-16, 13:46
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Tiden brukar gå ganska snabbt då man är på väg. Vi brukar göra så att vi köper båtbiljett på försäljningskontoret som är närmast den stora tavernan nere vid hamnen, då får man förvara bagaget där. Sedan promenerar vi bara en bit upp i stan och kanske äter lite lätt på en Gyrosbar som finns något kvarter upp. En promenad till saluhallen och den livsmedelsbutik som finns bortanför den brukar innebära lite bunkring inför båtresan.
Ett annat alternativ som vi gjorde senast var att vi åkte tåg in till Aten till den hållplats där man ska byta tåg för att åka vidare till Pireus. Där gick vi runt lite och käkade lunch innan vi åkte vidare mot hamnen. Även då bunkrade vi lite vid saluhallen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-16, 14:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Om jag vore ni skulle jag åkt till Monastiraki, låst in packningen där och sedan använt tiden till att strosa runt i Plaka och dess omgivningar. Det är bra mycket trevligare än vara i Pireus. Sedan tar ni bara tunnelbanan från Monastiraki till Pireus när det börjar närma sig avgång för färjan.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-16, 15:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Jag skulle försökt ställa ifrån mig packningen enligt Janériks förslag och sen promenerat efter vattnet bort från färjorna och till de jättefina småbåtshamnar som finns i Pireus...Första biten är lite trist att gå men blir det SÅ FINT! Man kan gå i timmar efter vattnet och stanna på lämpliga ställen för paus. Jag skulle inte ge mig in till Aten...Se, tre svar och tre olika förslag

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-16, 15:35
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Se, tre svar och tre olika förslag

Lissi

Å jag skulle vilja ge ett fjärde...

Vi tillbringade en natt i Piraeus för ett par år sedan och det var bara trist. Kan inte tänka mig att det blir mycket roligare om man eliminerar det till några timmar och kommer därifrån aningen tidigare.

Nä, försök istället som vi att ta er till Rafina och ta en båt därifrån!
Just nu ligger bara en båt ute på GTP, två lördagar i Augusti... Men jag skall försöka komma ihåg att kolla i tidtabellerna för i fjor när jag kommer hem i kväll. Om du inte får svar från någon annan påläst innan dess
Om inte annat kan man garanterat ta båten från Rafina till Andos/Tinos/Mykonos och stanna där någon natt. Dit ligger det mängder av turer ute redan! Bl a en kl 16:45.
Den börjar gå den 28/6!!
Det är det värt för att slippa Piraeus tycker jag

Sven
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-16, 15:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Nä, försök istället som vi att ta er till Rafina och ta en båt därifrån!
Om inte annat kan man garanterat ta båten från Rafina till Andos/Tinos/Mykonos och stanna där någon natt.
Sven
Ja kliv av på Tinos, så kommer ni att glömma Naxos och stanna hela tiden på Tinos!

Vi kommer att ta kvällsbåt till Tinos från Rafina i sommar...För två år sen fortsatte vi till Naxos och där var mysigt men hade vi känt till Tinos då så hade vi hoppat av där!

Jag kan inte fatta att alla säger att Pireus är så förfärligt....det finns jättemycket fint att se där om man bara lämnar färjeområdet!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-16, 15:56
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja kliv av på Tinos, så kommer ni att glömma Naxos och stanna hela tiden på Tinos!
Hmm, vi kommer bara att göra en timme i hamnen eller så, mellan Andros och Syros. Får se om det lockar till mer nästa år...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag kan inte fatta att alla säger att Pireus är så förfärligt....det finns jättemycket fint att se där om man bara lämnar färjeområdet!

Lissi
Säkert!
Vi var bara trötta, hungriga och svettiga när vi var där!
När vi berättar för våra vänner hur smutsigt vi tyckte det var och senare visar vår balkong mot det gröna torget med lekplatsen mellan färjehamnen och den lilla småbåtslagunen undrar de bara vad vi pratar om
Och jag åt bland den godaste gyrosen i småbåtshamnen!

Z
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-16, 16:09
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Å så många bra svar! Underbart vilken mångfald av ideer och åsikter som finns i det här forumet.
Det där med Tinos verkar också spännande, men det blir nog en annan resa.
Jag har kollat på färjor från Rafina också men inte lyckats klara ut om det överhuvudtaget går någon, men jag har ju förstått att båttidtabellerna är lite si och så såhär långt i förväg.
Det kanske är så att vi skall ge Pireaus en fair chans och kolla lite bortom kajen och biljettkontoren, det där med att strosa i småbåtshamn kan ju vara trivsamt..
Eller Aten och Plaka....mysigt...eller...
Tack så mycket för alla goda råd, skall suga på de här goa karamellerna ett tag till. Jag är mycket tacksam för fler ideer och råd.
Lotta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-16, 16:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

När vi åkte för 2 år sen till Naxos i slutet av juni gick flera färjor på kvällen från Rafina i alla fall, både vanlig färja och highspeed..Vänta till i början av maj och kolla!!
Ni kommer garanterat till Naxos även om det är söndag!
Det går säkert fler avgångar från Pireus än från Rafina dessutom...

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-16, 16:21
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
När vi åkte för 2 år sen till Naxos i slutet av juni gick flera färjor på kvällen från Rafina i alla fall, både vanlig färja och highspeed..Vänta till i början av maj och kolla!!
Ni kommer garanterat till Naxos även om det är söndag!
Det går säkert fler avgångar från Pireus än från Rafina dessutom...

Lissi
Hoppas på det, jag tycker också det borde finnas fler avgångar till Naxos än 2 på en söndag i slutet av juni.
Det måste ju vara fler som vill dit..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-03-16, 21:09
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Men jag skall försöka komma ihåg att kolla i tidtabellerna för i fjor när jag kommer hem i kväll. Om du inte får svar från någon annan påläst innan dess

Sven
Kollar nu, och i fjor fanns det enligt GTP's tidtabeller två båtar från Rafina till Naxos i juni och juli. Bägge var katamaraner med Hellenic Seaways som bägge började gå 13 juni.

07:25 framme 11:25 alla dagar
16:45 framme 20:35 alla dagar utom onsdag

Sven
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-16, 21:55
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Strålande!
Bara att hoppas att så är fallet även i år. Jag får väl vänta och se, tills tabellerna blir klara, men hoppet stiger
Det vore ju skönt att komma fram 20:35, det är ju fortfarande kväll då jämfört med 23:30.
TACK
Lotta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-03-17, 11:32
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Tänk på att man kan köpa båtbiljetter på flygplatsen, nere vid ankomsthallen öppet dygnet runt.

Camilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-03-17, 11:42
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Det finns även utmärkta förvaringsboxar för bagage på tunnelbanestationen i Pireus, så man behöver inte släpa på ryggsäckar och väskor om man vill åka en sväng in till Aten.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-03-17, 12:45
aerobicias avatar
aerobicia aerobicia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 5
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Kollar nu, och i fjor fanns det enligt GTP's tidtabeller två båtar från Rafina till Naxos i juni och juli. Bägge var katamaraner med Hellenic Seaways som bägge började gå 13 juni.

07:25 framme 11:25 alla dagar
16:45 framme 20:35 alla dagar utom onsdag

Sven
Jag vill bara uppmana er om att verkligen kolla att det går båt från Rafina till Naxos den dan ni tänkt åka om ni väljer att åka till Rafina...
Gör inte som vi, vi tåg taxi till Rafina glada ihågen för vi räknade med att vara framme på Naxos vid halv nio tiden på kvällen. Väl framme i Rafina så säger en sur dam i kassan att det inte finns nån båt den här dagen till Naxos! Gissa om vi blev förtvivlade!
Nu ska jag oxå påpeka att det här var i början av juni, det är väl annorlunda ju närmre högsäsogen vi kommer. Men kolla för säkerhetsskull!
Men det löste sig ändå Det gör ju alltid det!
/C
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-03-17, 17:44
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Tack för den informationen.Mycket värdefull.
Gäller att kolla, dubbelkolla och trippelkolla med andra ord.
Det låter ju bra att de säljer biljetter på flygplatsen och då bör man väl anta att den som sitter där förhoppningsvis vet när, varifrån och om det går en båt. ....eller?
För i sådana fall kan vi ju ha två alternativ då vi kommer ner och ta beslutet efter vi talat med kassören där. Pireus eller Rafina..
Det är ju kanon!
Känns som hängslen och livrem, även för att vara i Grekland..
Tack än en gång!
Lotta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-03-17, 19:01
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Paphianna Visa inlägg
Det låter ju bra att de säljer biljetter på flygplatsen och då bör man väl anta att den som sitter där förhoppningsvis vet när, varifrån och om det går en båt. ....eller?
"Eller" är nog rätt svar på den frågan... Jag köper aldrig färjebiljett på flygplatsen...

Tänk på att det även går färjor från Lavrio till Naxos vissa dagar! Då är ni normalt sett framme vid 19.30 om de går som tidigare. Och det är ungefär lika lätt att ta sig till Lavrio som till Rafina. Tar kanske 15 min längre. Men det är urtråkigt att vänta i Lavrio. Det fanns tidigare en (!) Taverna att vänta på...

Då är Rafina roligare. Där finns lite att göra och titta på. Man kan t o m bada om man vill. Och högsäsong finns det flera förbindelser med Naxos varje dag.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-03-17, 19:56
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Ni skrev att ni landar 10.30.... räkna med lite försening ca en kvart eller så...........sen ska väskorna komma ut på rullbandet... vi fick vänta 30-45 minuter på våra...sen ska bussen eller metron avgå... vips så är kl 12... sen in till piraeus..men jannes tips, det ska jag nog prova nästa gång, om vi inte provar rafina denna gång förstås!!!
ha så jätteskönt i alla fall!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-03-17, 20:42
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tänk på att det även går färjor från Lavrio till Naxos vissa dagar! Då är ni normalt sett framme vid 19.30 om de går som tidigare.
Nja, enligt tidtabellerna för ifjor gick en båt i juni och juli kl 07.00 och den var framme 16.10...
En riktig "långkörare" med andra ord
Gick via Kea-Kythnos-Syros-Paros-Naxos.
Men bara på fredagar...

Kanske det går fler båtar som inte är listade i tidtabellerna?!

Sven
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-03-18, 08:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Så här när många snart ska iväg. Tänk på att ficktjuveriet är väldigt utbrett i både Aten och Pireus. Låter trist att tänka på men det är nödvändigt att vidta samma säkerhetsåtgärder som vid resor till andra områden i världen som vi länge betraktat som farliga. Själv inhandlade jag inför en resa till Amazonas en tunn hudfärgad, skön säkerhetsväska som kan bäras även under ett tunt linne utan att den syns. Här ryms sedlar och kort. Tror den ingick i serien Pac Safe.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT