Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-14, 15:00
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Stränderna ?

Stränderna som Limonari, Milia, Kastani, Hovolos var ligger dem på¨Skopelos ?
Vi ska bo på Denise som har 4 km till Stafilos och 500 m till Skopelos hamn.
Är det sandstrand på dem övriga ? Kan man bussa dit ?
Birgitta 63
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-14, 15:09
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Stränderna ?

Der er ingen rene sandstrande på Skopelos. Det er små rullesten - bedst synes jeg, så får man ikke sand over det hele

Strandene du nævner ligger på sydkysten - på busruten, du skal dog gå en lille bid. Det er meget nemt at tage sig dertil.

Mette
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-14, 17:56
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Stränderna ?

Ok så stränderna ligger nära.Va är nära för dig då ?
Lång grunt eller djupt med en gång. Ni som gillar simma i detta turkosa vatten.
Hur gick det för er?
Birgitta 63
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-14, 18:43
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Stränderna ?

Det jeg mener er, efter du har kørt med bussen, så skal du gå en lille bid. Øen er kun 98 m2, så du er nær til alting.

På de fleste strande er det djupt med en gång. Det klareste og mest turkosa vatten i Grækenland, tror jeg

Mette
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-14, 19:26
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Stränderna ?

Stränderna på Skopelos är underbara! Vattnet blir djupt snabbt och det är småsten eller hur man nu ska uttrycka det KLART och härligt turkost vatten. Från Skopelos by till Glossa tror jag det är endast 3 mil så ön är liten och bussen går hela vägen. Från du klivit av bussen är det en kort bit att gå till de olika stränderna som Mette skriver. Ett alternativ är att hyra bil några dagar och utforska ön och stränderna på egen hand. Inget konstigt eller svårt att köra där. Kolla upp noggrant med försäkring bara om ni ska hyra.

Denise har vi bott på bägge gångerna vi varit på Skopelos. Ett TOPPENBOENDE! Ägarinnan vars namn jag tappat är mycket vänlig och hjälper till med allt hon kan, vägbeskrivningar, taxi, bilhyra, restauranger etc. Be att få rum 301, det är det bästa med en underbar balkong i vinkel i två väderstreck!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-14, 20:06
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Stränderna som Limonari, Milia, Kastani, Hovolos var ligger dem på¨Skopelos ?
Vi ska bo på Denise som har 4 km till Stafilos och 500 m till Skopelos hamn.
Är det sandstrand på dem övriga ? Kan man bussa dit ?
Birgitta 63
Hej !

Lite info kan du få om du går in på : skopelitissa.com !
En på Skopelos boende Norskas hemsida. Hon lägger in film & bilder
via You Tube.
Helt underbara bilder & videos från Skopelos : You Tube - länk : http://www.youtube.com/profile?user=Stissa2&view=videos

/ Tom
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-01-14, 20:41
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Stränderna ?

Jag har också bott på Denise. Själva hotellet är knappast något toppenboene, vi bodde nog för långt ner, och poolen som ligger i norr (aldrig sol) var kall o ingen badade. Det bästa med hotellet är UTSIKTEN och läget. Omgivningarna runt hotellet, med gamla stan, är näst intill unika.

Stränderna på Skopelos är i princip enbart stenstränder. Men jag är mest intresserad av själva vattnet och det är KANON, bland det bästa i Grekland, och jag har varit på många öar. Jag kan bara komma på Lefkas som är ännu bättre.

Bästa stränderna på Skopelos är Kastani, Hovolo och stranden bakom Stafiolos som jag just inte kommer på vad den heter. Även Glisteri och Panormos är definitivt värt ett besök. Egentligen menar jag inte stränderna, utan vattnet, det blågröna, som spelar i en särskild division.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-01-14, 22:16
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Det jeg mener er, efter du har kørt med bussen, så skal du gå en lille bid. Øen er kun 98 m2, så du er nær til alting.

På de fleste strande er det djupt med en gång. Det klareste og mest turkosa vatten i Grækenland, tror jeg

Mette
Hej ! Tack så bra att veta. Låter bra när det är nära till allt.
Har tittat på en massa om Skopelos. Fina stränder !
Förstår att du har varit där 22 gånger på Skopelos. Där kan jag tänka mig att åka i fortsättningen. En ö som har det jag söker.
Birgitta 63
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-01-14, 22:28
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Malena Visa inlägg
Stränderna på Skopelos är underbara! Vattnet blir djupt snabbt och det är småsten eller hur man nu ska uttrycka det KLART och härligt turkost vatten. Från Skopelos by till Glossa tror jag det är endast 3 mil så ön är liten och bussen går hela vägen. Från du klivit av bussen är det en kort bit att gå till de olika stränderna som Mette skriver. Ett alternativ är att hyra bil några dagar och utforska ön och stränderna på egen hand. Inget konstigt eller svårt att köra där. Kolla upp noggrant med försäkring bara om ni ska hyra.

Denise har vi bott på bägge gångerna vi varit på Skopelos. Ett TOPPENBOENDE! Ägarinnan vars namn jag tappat är mycket vänlig och hjälper till med allt hon kan, vägbeskrivningar, taxi, bilhyra, restauranger etc. Be att få rum 301, det är det bästa med en underbar balkong i vinkel i två väderstreck!
Hej ! Tack. Låter bra med 301 men hur gör jag för att få turen att få just den ? Vi ska bo i ett dubbelrum på första enhet stod i allafall så på bokningen med havsutsikt + frukost. Nära till allt , bra fast vi är glada för promenader.
Kan man hyra cykel ?
Birgitta 63
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-01-14, 22:34
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Hej !

Lite info kan du få om du går in på : skopelitissa.com !
En på Skopelos boende Norskas hemsida. Hon lägger in film & bilder
via You Tube.
Helt underbara bilder & videos från Skopelos : You Tube - länk : http://www.youtube.com/profile?user=Stissa2&view=videos

/ Tom
Hej ! Håller med till 100 %. Åh när vågbruset hördes och såg stranden blev jag så längtansfull. TACKAR !
Birgitta 63
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-01-14, 22:39
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Stränderna ?

Hej Assar !
Hovolos kan jag ej hitta på kartan. Var ligger den ?
Birgitta 63
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-01-15, 08:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Hovolos kan jag ej hitta på kartan. Var ligger den ?
Hovolos ligger mellan Kastani beach och byn Elios på västkusten. Stranden ser ut så här, du skymtar byn Elios i fjärran.


Senast redigerad av Kalimera den 2009-01-15 klockan 11:59.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-01-15, 16:40
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
Jag har också bott på Denise. Själva hotellet är knappast något toppenboene, vi bodde nog för långt ner, och poolen som ligger i norr (aldrig sol) var kall o ingen badade. Det bästa med hotellet är UTSIKTEN och läget. Omgivningarna runt hotellet, med gamla stan, är näst intill unika.
Sant, hotellet och rummen i sig kvalificerar inte sig för ett toppbetyg. Rummen är små och enkla, jag tycker i och för sig att man inte behöver mer men det är ju olika. Nej mitt omdöme om Denise som ett toppenboende handlar förstås främst om utsikten. Obeskrivbar! Helt obeskrivbar. Man måste stå på balkongerna högt upp och njuta för att inse det magiska!
Omgivningarna och läget som du påpekar. Och också ägarinnans trevliga bemötande.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-01-15, 16:42
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Hej ! Tack. Låter bra med 301 men hur gör jag för att få turen att få just den ? Vi ska bo i ett dubbelrum på första enhet stod i allafall så på bokningen med havsutsikt + frukost. Nära till allt , bra fast vi är glada för promenader.
Kan man hyra cykel ?
Birgitta 63
Säg att ni blivit rekommenderade rum högt upp och gärna 301 vid incheckning. Kan ägarinnan tillmötesgå det så gör hon det. Och finns inte just 301 så be i alla fall om att få bo uppåt i hotellet från entreplan.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-01-15, 20:20
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Malena Visa inlägg
Säg att ni blivit rekommenderade rum högt upp och gärna 301 vid incheckning. Kan ägarinnan tillmötesgå det så gör hon det. Och finns inte just 301 så be i alla fall om att få bo uppåt i hotellet från entreplan.
Hej ! Du skriver att vi ska be om 301 vid incheckningen. Hur menar du ?
Ska vi ringa upp Apollo och be dom ge oss 301 med en gång. Kan man göra det hemma eller du menar nog när vi kommer till hotellet. Vi har ju bokat så tidigt tycker man men dom har väl redan satt in oss där nere var vi ska sova. Annars får vi chansa och göra som du skrev.
Har alltid undrat hur dom sätter in folk när man kommer dit i entren. Har man bokat tidigt kan man ha turen att få ett bättre rum och sist in lite mindre bra kanske.Vem vet ?
Birgitta 63
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-01-15, 20:31
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hovolos ligger mellan Kastani beach och byn Elios på västkusten. Stranden ser ut så här, du skymtar byn Elios i fjärran.

Hej Janne ! Tack för en jättefin bild från stranden. Vi ska bo i Skopelos stad/ Denise. Vet du möjligt vis hur långt det är dit från vårt? Går det buss till Milia ( hur långt är det dit?),Kastani,Velani beach ? Var går bussarna? kan man cykla dit?
Birgitta 63
Birgittakan 63
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-01-16, 16:09
Peparithos Peparithos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ski
Inlägg: 9
Standard Sv: Stränderna ?

For å kommer til alle strendene på vestsiden av Skopelos tar dere buss fra havnen i Skopelos by. Bussen stopper ved Stafilos/ Velanio (4 km), der må dere gå ca 300 meter i nedoverbakke for å komme til begynnelse av stranden, neste busstopp er Agnondas (5,5km), stranden ligger ved veien, 2 tavernaer og en minimarket, Limnonari (6km), der må dere gå ca 800 meter i nedoverbakke for å kommer til stranden, 2 tavernaer. Panormos (11km) ligger langs veien, liten landsby med mange spisesteder og to minimarkets. Herfra kan dere gå langs vannet til flere små strender. Milia (13 km), 200 meter i nedoverbakke, taverna nede ved stranden, deretter Kastani (14 km), 100 meter nedover til stranden. Elios (20 km), dette er et eget tettsted, Hovolo ligger til venstre for bystranden, tilbake mot Kastani. Dette er den siste stranden man forholdsvis lett kommer til med buss. Det er uproblematisk å sykle til Stafilos, utover dette blir det å sykle rundt på Skopelos mer som en treningstur, det er opp og nedoverbakker alle veier…..
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-01-18, 20:33
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Peparithos Visa inlägg
For å kommer til alle strendene på vestsiden av Skopelos tar dere buss fra havnen i Skopelos by. Bussen stopper ved Stafilos/ Velanio (4 km), der må dere gå ca 300 meter i nedoverbakke for å komme til begynnelse av stranden, neste busstopp er Agnondas (5,5km), stranden ligger ved veien, 2 tavernaer og en minimarket, Limnonari (6km), der må dere gå ca 800 meter i nedoverbakke for å kommer til stranden, 2 tavernaer. Panormos (11km) ligger langs veien, liten landsby med mange spisesteder og to minimarkets. Herfra kan dere gå langs vannet til flere små strender. Milia (13 km), 200 meter i nedoverbakke, taverna nede ved stranden, deretter Kastani (14 km), 100 meter nedover til stranden. Elios (20 km), dette er et eget tettsted, Hovolo ligger til venstre for bystranden, tilbake mot Kastani. Dette er den siste stranden man forholdsvis lett kommer til med buss. Det er uproblematisk å sykle til Stafilos, utover dette blir det å sykle rundt på Skopelos mer som en treningstur, det er opp og nedoverbakker alle veier…..
Tackar för så bra svar på mina frågor.Har fått en bra bild om ön nu på alla stränder.Bra du skrev att där ligger taverna nära stranden. Efter en heldag på stranden smakar det alltid gott med mat.
Birgitta 63
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-02-04, 16:45
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Stränderna ?

Badvakt på strand ?
Tänker då på Stafilos,Milia. Kastani ,Hovolos.
Hur är det med de och finns det solsängar på alla stränderna ?
Birgitta 63
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-02-04, 18:03
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Stränderna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Badvakt på strand ?
Tänker då på Stafilos,Milia. Kastani ,Hovolos.
Hur är det med de och finns det solsängar på alla stränderna ?
Birgitta 63
Badvakt har jag inte sett någon.
Solsängar finns på Stafilos och Milia av dem du nämner.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT