Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-05, 12:10
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Ni som har åkt charter till Skopelos?

Först flyger man till Skiathos och sen buss ner till hamnen som Apollo fixar.Men båten över då ?Ni som vet och har rest....fixar dom båtresan och sen buss till lgh när man kommer fram?
Undrar om allt sen ingår i resan eller man måste själv stå för detta.
Vi som bor här nere i Skåne har ju Kastrup / Sturup att välja på.
Föredrar Sturup som ligger närmast för oss. Vet ni oxå om dom flyger från
Sturup till Skiathos?
Ni som har varit där kan väl berätta lite.

Birgitta 63
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-05, 14:32
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Du kan tilvælge transport hos Apollo - da er bådturen med i din billet. Der står en bus og en lokal agent, og venter på dig på Skopelos.

Ligeså er det når du skal hjem - du bliver hentet på hotellet, og bussen kører dig til Skiathos lufthavn.

Det kan godt betale sig at tilvælge transport hos - det er billigere, foruden nemmere, hvis du ikke har været på øen før.

Mette
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-05, 14:51
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Hej Birgitta!
Hustrun och jag åkte i september med Apollo på en kombinationsresa till Skopelos/Skiathos. Buss hämtade vid flygplatsen och körde till hamnen. Där blev det iofs en ganska lång väntan på båttransporten till Skopelos, ungefär fyra timmar vill jag minnas. När man kom över så väntade också där en buss som tog oss till hotellen. Även vid återresan från Skopelos så hämtade buss vid hotellet. Vid ankomst till Skiathos så hämtade buss som körde oss till resp. hotell.
På hemresedagen så var det åter igen en buss som hämtade och körde oss till flygplatsen.
Alla dessa transporter ingick i vår resas pris och det beror väl på att det var en kombinationsresa som vi köpt.
Vill till sist gratulera Dig till ett bra val av resmål, vi tyckte att Skopelos var en kanonö att vistas på.
Olle
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-05, 15:10
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

När vi åkte charter med Apollo till Skopelos 2004 ingick all transfer. Buss från flygplatsen till hamnen, båtresa över till Skopelos, buss som väntade i hamnen på Skopelos och körde oss till hotellet. Detsamma på tillbakaresan. Men detta är ju fem år sedan och då kostade väl aldrig transfern något extra, den var inbakad i priset.

Carina

Vill också gratulera dig till val av resmål. Skopelos är en helt underbar ö!

Senast redigerad av CarinaN den 2009-01-05 klockan 15:17.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-05, 15:23
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Hej Olle !
Ok nu har jag läst hur ni gjorde när ni reste. Det låter ju bra. Men vänta i hamnen 4 timmar kan kanske vara rätt drygt. Kan ju alltid gå omkring och kika när man väntar på båten. Men hur gjorde ni då med era väskor ?
Lite tungt och bökigt släpa på dom kan tyckas.
Så ni reste i september, det är tanken här oxå.Har sett en fin lgh men Apollo har ej pris på Artemis.Skulle höra av mig om en månad sa försäljaren på Apollo.Vill ha nära till stranden och 1 km är det till Stafilos från lgh. Ligger inbäddad i en grönskande natur runt knutarna.
Fick upp en sida med 13 fina bilder på Artemis när jag bara sökte på lgh.
Åker man i septembr så kostar det 40 E för två pers./ natt. Men till saken hör att vi är inga vana så det får bli charter igen.
Kom hem från hårsalongen nu och gissa vilka låtar dom spelade?
Jo alla låtarna från Mamma Mia, där satt jag och drömde mig bort till Sköna Skopelos.
Ställen som ni har besökt på Skopelos då? Roligt om du kunde ge lite tips kanske.
Birgitta 63
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-05, 15:24
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Apollo ændrede politik sidste år - nu skal transport tilkøbes.

Mette
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-01-05, 15:26
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
När vi åkte charter med Apollo till Skopelos 2004 ingick all transfer. Buss från flygplatsen till hamnen, båtresa över till Skopelos, buss som väntade i hamnen på Skopelos och körde oss till hotellet. Detsamma på tillbakaresan. Men detta är ju fem år sedan och då kostade väl aldrig transfern något extra, den var inbakad i priset.

Carina

Vill också gratulera dig till val av resmål. Skopelos är en helt underbar ö!
Hej Carina !
Vilket var det bästa med ön?
Birgitta 63
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-01-05, 15:38
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Hej igen Birgitta!

Väntetiden på Skiathos var ju inte så kul, men man kunde ju passa på att se sig omkring en del samt ev ta någon gott att äta eller dricka. Apollo hade någon överenskommelse med ett av matställena vid hamnen där man kunde ställa ifrån sig sina väskor, så det behöver inte vara något problem. Vi hyrde bil i fem dagar på Skopelos och åkte runt och såg oss omkring, det var mycket mysigt, kan vara ett bra alternativ för att få se mycket.
Efter hemkomsten så skickade vi även in ett fotoresebrev till Kalimera, så där finns en del bilder att längta till.
Olle
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-01-05, 15:57
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av BOKA Visa inlägg
Hej igen Birgitta!

Väntetiden på Skiathos var ju inte så kul, men man kunde ju passa på att se sig omkring en del samt ev ta någon gott att äta eller dricka. Apollo hade någon överenskommelse med ett av matställena vid hamnen där man kunde ställa ifrån sig sina väskor, så det behöver inte vara något problem. Vi hyrde bil i fem dagar på Skopelos och åkte runt och såg oss omkring, det var mycket mysigt, kan vara ett bra alternativ för att få se mycket.
Efter hemkomsten så skickade vi även in ett fotoresebrev till Kalimera, så där finns en del bilder att längta till.
Olle
Hej !
Fin fina bilder. Har nu rest med era bilder från Skopelos.Tack för att vi fick se dom. Min dröm måste gå i uppfyllelse till Skopelos.
Birgitta 63
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-01-05, 19:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
vänta i hamnen 4 timmar kan kanske vara rätt drygt.
Fyra timmar på Skiathos kan INTE bli drygt! Det är tvärtom alldeles för lite! Bara runt hamnområdet finns massor att se, uppleva och äta gott!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-01-06, 21:01
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Apollo ændrede politik sidste år - nu skal transport tilkøbes.

Mette
Hej Mette !
Läste att Skopelos var din favorit stad på din profil, det låter bra.
Hur många gånger har du varit där ?
När man läser om charter så är det så långt till stranden, den vi kikat på har 1 km till Stafilos.
Birgitta 63
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-01-07, 09:49
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Hej Birgitta 63

Jeg har kun være på Skopelos 22 gange ... så jeg kender øen og byen godt.

Det er rigtigt, at der er ca. 4 km til nærmeste strand (Stafilos), men hvis man har mulighed for at gå turen, er det rigtigt hyggeligt gennem olivenlunde.

Ellers går bussen til næsten alle strande på øen. Bussen går fra Skopelos by op til Glossa/Loutraki på nordspidsen - en flot tur med masser af udsigt.

Nu er jeg ikke det store badedyr - men jeg har hørt at strandene i Parnamos, Mili og Kastani (her blev MamaMia optaget) er veldig gode. Min egen favorit er Agnontas - en lille bitte strand med rullesten og et par tavernaer.

Efter min mening er det bedst at bo i/nær Skopelos by... men det kommer jo alt i alt an på interesser.

Hilsen
Mette
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-01-07, 18:02
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Vi har bokat till Skopelos med Airtours, vi åker i maj. Det gjorde vi 2008 också. Vi tyckte att deras hotell och priser var mer tilltalande än Apollos.
Vi har nu betalat 590 kr pp för transfer, dyrt men det fungerade jättebra ifjol.
Buss till hamnen, väskorna på ett kafé. Väntan några timmar, som var helt ok, åt och strosade runt lite.
Sedan Flying cat till Skopelos där vi blev mottagna och sedan taxi till hotellet, hemresan omvänt. Fick meddelande under veckan om tider och allt. Fungerade hur bra som helst.

Sedan håller jag med andra här, det är i staden man ska bo, jättemysigt att ta först morgonpromenader och gå ut och äta på kvällen. Staden är väldigt välordnad och vacker.
Skaffa Jannes e-guide, jättebra att ha.
Vi hyr alltid skoter så vi lätt kan ta oss till stränderna och vidare på rundturer.

Trevlig vistelse på Skopelos, som har blivit en ny favorit för oss.

Carina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-01-07, 21:52
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Vi har bokat till Skopelos med Airtours, vi åker i maj. Det gjorde vi 2008 också. Vi tyckte att deras hotell och priser var mer tilltalande än Apollos.
Vi har nu betalat 590 kr pp för transfer, dyrt men det fungerade jättebra ifjol.
Buss till hamnen, väskorna på ett kafé. Väntan några timmar, som var helt ok, åt och strosade runt lite.
Sedan Flying cat till Skopelos där vi blev mottagna och sedan taxi till hotellet, hemresan omvänt. Fick meddelande under veckan om tider och allt. Fungerade hur bra som helst.

Sedan håller jag med andra här, det är i staden man ska bo, jättemysigt att ta först morgonpromenader och gå ut och äta på kvällen. Staden är väldigt välordnad och vacker.
Skaffa Jannes e-guide, jättebra att ha.
Vi hyr alltid skoter så vi lätt kan ta oss till stränderna och vidare på rundturer.

Trevlig vistelse på Skopelos, som har blivit en ny favorit för oss.

Carina
Hej ! Detta valet låter smidigt. Får titta om dom flyger från Malmö eller Kastrup.
Får man vara så nyfiken så att du bjuder på va er resa kostade totalt ?
Birgitta 63
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-01-07, 22:01
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Hej Birgitta 63

Jeg har kun være på Skopelos 22 gange ... så jeg kender øen og byen godt.

Det er rigtigt, at der er ca. 4 km til nærmeste strand (Stafilos), men hvis man har mulighed for at gå turen, er det rigtigt hyggeligt gennem olivenlunde.

Ellers går bussen til næsten alle strande på øen. Bussen går fra Skopelos by op til Glossa/Loutraki på nordspidsen - en flot tur med masser af udsigt.

Nu er jeg ikke det store badedyr - men jeg har hørt at strandene i Parnamos, Mili og Kastani (her blev MamaMia optaget) er veldig gode. Min egen favorit er Agnontas - en lille bitte strand med rullesten og et par tavernaer.

Efter min mening er det bedst at bo i/nær Skopelos by... men det kommer jo alt i alt an på interesser.

Hilsen
Mette
Hej ! Oj 22 gånger på Skopelos ,det var inte dåligt får jag säga.Har du hört talas om Artemis ? Det är 3 km till Skopelos by och bara 1 km till stranden som heter Stafilos. Hur är den stranden? Vi har rest 2 gånger med Apollo men inu så kan dom ej lämna ett pris till oss i September. Vi skulle höra av oss om en månad sa säljaren.
Birgitta 63
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-01-08, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Det är 3 km till Skopelos by och bara 1 km till stranden som heter Stafilos. Hur är den stranden?
Stafilos är en vackert belägen strand som är mycket populär tack vare närheten till Skopelos stad. Den blir fullsatt fort eftersom den är så smal. På gångavstånd från Stafilos ligger Velanio beach, första delen är för påklädda och längre bort huserar de avklädda.



Stafilos beach.

Mina favoritstränder på Skopelos är Limnonari, Milia, Kastani och Hovolos.

Om jag vore ni skulle jag välja att bo i Skopelos stad och sedan ta er till stränderna med buss eller hyrt fordon. Det är så mycket värt att bo i Skopelos stad - som är en av de vackraste städerna jag varit i. I grekiska övärlden alltså.



Skopelos stad -vacker som en dröm.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-01-08, 21:00
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Så vackert och detta jag ser är va jag har letat efter.Riktigt grekiskt med sina vitkalkade hus och ej sån Kiviks marknad / tingeltangel ställe med affärer som ligger packat.
Håller med till 100 % att det är bättre bo i staden och sen ta sig till stranden som du skrev.
Där vi tittade på först ligger nog i mygglandet, det är inget vidare med dom husjuren på natten.
Skopelos är som drömmen och hoppas nu den slår in.
Blir helt salig av längtan när jag ser bilderna , jag är såld nu till denna ö.
Bussigt av dig och tack för du tog dig tid att visa bilderna.

Birgitta 63
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-01-08, 21:31
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Så vackert och detta jag ser är va jag har letat efter.Riktigt grekiskt med sina vitkalkade hus och ej sån Kiviks marknad / tingeltangel ställe med affärer som ligger packat.
Håller med till 100 % att det är bättre bo i staden och sen ta sig till stranden som du skrev.
Birgitta 63
Visst har du valgt rett øy! En favoritt, vakkert, vennlighet, flotte strender, raus natur, god mat og..........Som Mette sier, det er jo en fornøyelse å vandre gjennom olivenlunder til Stafilos! Og det å bo i byen er etter min mening helt topp. På Stafilos er det kanskje heller ikke overbefolket i september. Ellers kommer man seg jo enkelt rundt til andre steder med buss.

Skopelos er en av de få øyene jeg har reist charter til, det var vel organisert og ventetiden ved returen var til å leve med. Vi bodde på Dionyssos, hyggelig hotell ganske sentralt - kanskje litt upersonlig, men med basseng for den som vil ha det, sentralt til alt. Å vandre korte avstander er ellers flott på Skopelos, om man liker det.

Med litt flaks kan du kanskje finne den lille jazzkafeen, sitte ute under et stooort tre og nye musikk og drikke. Og i havnen kan du spise skalldyr, hummer til eksempel. - Jeg vil tilbake, det er sikkert.

Ha en trivelig reise
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-01-08, 22:01
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Tack !
Långt till hösten men den som längtar efter något gott längtar ej för gäves som man säger .
Birgitta 63
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-01-09, 15:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ni som har åkt charter till Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Skopelos är som drömmen och hoppas nu den slår in.
Klart att den slår in.



Agnontas - en del av drömmen! Här kan man lätt spendera en dag eller två, antingen på stranden eller på någon av de extremt trevliga tavernorna. Är det vackert, eller är det vackert?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT