Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-09-10, 23:11
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Hej Helena!

Om du inte har anmält dig ännu vill jag verkligen tipsa om Stockholms universitets webbkurs i nygrekiska. Vet inte (men tror) att man fortfarande kan komma in, trots att anmälningstiden gått ut. Kursen riktar sig till nybörjare. Fördelen är att det kostar hälften mot kurserna hos medborgarskolan, ABF m fl. Att man kan välja att göra tentan i Aten är inte heller helt fel !

Liselotte
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-09-10, 23:36
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Hej Liselotte!

Det måste jag kolla in... Men fördelen med att läsa språk är ofta det att prata med andra. Men tack för tipset! Aten har jag aldrig varit i än, så det verkar ju skoj!

Jag har lite dålig erfarenhet av ABF, det är därför jag har tvekat... Har helt glömt bort att kolla universitetskurser!

Hur är det själv, har du läst den kursen eller kan du grekiska?

Helena S

Har nu kollat in hemsidan (SU) och skickat iväg ett mail... Förhoppningsfull!

Senast redigerad av Helena S den 2008-09-10 klockan 23:51. Anledning: Försökt undersöka saken
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-09-10, 23:55
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Inte mycket grekiska för min del, tyvärr. "De vanliga" orden mestadels. Skulle vilja börja läsa grekiska nu i höst.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-09-11, 00:00
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

häää!

Just nu sitter jag och läser för fullt, på kursen jag rekomenderade, mina förkunskaper är ungefär...ordet kalimera!

Men det ska nog gå bra...eller inte...jo, det är klart det ska!!

Fast jag ska ju inte sticka under stolen med att jag tycker att det är lite svårt! Fast man får ta det för vad det är, jag är INTE språkbegåvad, så det jag lär får jag vara tacksam över och det lilla kommer jag ha med mig till Grekland nästa gång.

Men så kan man ju alltid trösta sig med...vem vill inte ha omtenta om den är i Aten

Anmäl dig nu! / Liselotte
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-09-11, 00:28
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Men.. har du börjat på den kursen nu, Liselotte???

Jag skickade som sagt var mail ikväll, för jag hittade ingenstans man kunde anmäla sig till kursen nu. Det verkade som om den startade den 5/9.

Jamen först tenta och sen omtenta också, och om båda är i Aten... Kan det bli bättre?

Helena S
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-09-11, 00:52
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Japp, rätt uppfattat! Jag har precis börjat plugga grekiska. Jag misstänker att du var inne och kollade institutionens hemsida, såg du uttals övningarna som ligger längst ner på deras sida? Om inte, se länk nedan. Övningarna kommer inte ligga där så lång tid (bara så alla på kursen kommer igång).

http://www.ling.su.se/nygr/

(Hoppas nu att detta inte är en otillåten länk!!)

Liselotte
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-09-11, 13:31
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Hej!

Jag förstår en hel del av vad som sägs även om jag inte alltid har koll på vad exakt varje ord betyder. Jag kan beställa på tavernan, fråga efter vägen och oftast förstå hur jag skall ta mig dit efter jag fått svar...!!

Allt oftare , har jag märkt , väljer jag engelskan, och "tjuvlyssnar" på vad som sägs omkring mig när ingen tror att jag förstår. Är det snällt?? Eller??

I somras, på Naxos i ett super-market, hörde jag ett samtal mellan två grekiska unga kvinnor. Den ena ropade högt på den andra och talade om att hon måste skynda sig och titta på den snygge turisten som stod och skulle betala i kassan. Hon kom med detsamma och jag fick då , där i kön, höra hur de kommenterade den "stackars" helt ovetande mannens utseende. Han var i 40 årsåldern och var svensk..Han hade nog gillat det de sa.. för i mina öron lät allt mycket uppskattande.. fniss..

/ Ewa
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-09-11, 13:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
I somras, på Naxos i ett super-market, hörde jag ett samtal mellan två grekiska unga kvinnor. Den ena ropade högt på den andra och talade om att hon måste skynda sig och titta på den snygge turisten som stod och skulle betala i kassan. Hon kom med detsamma och jag fick då , där i kön, höra hur de kommenterade den "stackars" helt ovetande mannens utseende. Han var i 40 årsåldern och var svensk..Han hade nog gillat det de sa.. för i mina öron lät allt mycket uppskattande.. fniss..
Hoppas du översatte till den snygge turisten.
// Helén
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-09-11, 14:11
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Tack Liselotte för den bästa länken hittills.

Uffe
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-09-12, 22:20
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Tyvärr ligger uttalsövningarna inte kvar så länge, men det är jättebra träning...tycker jag!

Liselotte
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-12-03, 13:20
oakis avatar
oaki oaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 9
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Det finns grekisk tv via internet+live streaming .http://www.greeklive.tv/
Om det är renna grekiska för dig och du kan inte förstå vad måste du göra,jag kan hjälpa dig.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2009-02-23, 18:09
oakis avatar
oaki oaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 9
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag pratar - skriva grekiska jätte bra även jag är inte grekisk.
Att lära sig en språk utan att höra eller läsa oftan, det kan vara jätte svårt.En bra tips :
Försöka lisna musik,se grekiska filmer eller träffa greker som bor i din stan.I karlstad finns äver 20 greker,många är läkare som har kommit i Sverige att jobba.
När du hör en ny ord,skriva den på Greeklish och konvertera orden med Greeklish to Greek convertor för att se hur stavar orden.

Ex: eimai kala / είμαι καλά
Den här webbsida du kan använda för att översätta texter från Grekiska till Svenska eller Engelska.
Translator:

Lycka till!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT