Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-24, 10:49
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jeiá sás!
När jag läser Lissis text är det som om jag skrivit den själv, ord för ord.
Exakt så skulle jag skriva!
Jag kan berätta en liten rolig episod. Var för några år sedan på ön Agistri. En dag cyklade vi till en liten by där inga turister fick bo. Det var bara några hus, en kyrka och ett litet"ställe" som bla. sålde vatten och vin.

När jag köpt min flaska vatten frågade jag den gamle mannen på grekiska om kyrkan var öppen?
Mannen försvann bakom ett skynke, någon minut senare kom han fram och överräckte mig ett stor knippe kyrknycklar.
Den vänligheten och förtroendet han gav mig, glömmer jag aldrig!

mvh lilla sjöborren.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-04-24, 18:06
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Hej!
Jag har läst grekiska på ABF i Stockholm i trivsamt tempo i 5 terminer.
Vi hade en fantastisk lärare, Theo, vars farfar kom till Sverige från Kalymnos.
Jag klarar en enkel konversation och bryr mig inte om det är helt rätt. Man får ju komma ihåg att den jag pratar med kan ju oftast ingen svenska! Jag upplever att folk är både imponerade och glada över att jag bemödat mig att lära mig, åtminstone lite, av deras språk!

Hälsar

Lena
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-05-04, 18:34
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Jag pratar och förstår grekiska om de talar lite långsammare. Uffe
Ja, vi greker, pratar grekiska lite snabbt, men jag har samma problem med svenska. Jag fattar inte ett barr när de pratar snabbt

dimitris
Aten
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-05-04, 21:37
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Gissa om det är kul att köra "sju sjösjuka sjömän..."-ramsan för greker, de tror att vårt språk är helt galet. Men mina grekiska vänner kontrar alltid med nån liknande ramsa på grekiska och så står man där...
Kanske är så att man upplever att "det andra" språket pratas fort just för att man inte behärskar det till fullo. Fast det såklart, även mina svenska kompisar tycker att min svenska är lite väl snabb ibland. Är väl olika hur man pratar...
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-05-04, 22:41
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Men mina grekiska vänner kontrar alltid med nån liknande ramsa på grekiska och så står man där...
t.ex. :

1) Άσπρη πέτρα ξέξασπρη κι από τον ήλιο ξεξασπρότερη

2) Ο παπάς ο παχύς έφαγε παχιά φακή. Γιατί παπά παχύ έφαγες παχιά φακή;

Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-05-04, 22:44
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris Visa inlägg
t.ex. :

1) Άσπρη πέτρα ξέξασπρη κι από τον ήλιο ξεξασπρότερη

2) Ο παπάς ο παχύς έφαγε παχιά φακή. Γιατί παπά παχύ έφαγες παχιά φακή;

etsi akpiBos! sjusjösjukasjömänsköttesavsjuskönasjuksköterskor
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-05-05, 12:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Som Peter skrev, frekvensmetoden, man hor ett ord overallt, och nar man fattar vad det betyder hor man det inte alls langre, en integrering har skett.
Lyssna, lyssna, lyssna. Las butiksskyltar, serietidningar, matsedlar. Endera dan har bokstaverna blivit bekanta. Tank sa manga symboler du redan kanner till via reklamen, nagra futtiga bokstaver till tynger inte pa hjarncellerna.
I vanligt vardagsprat betyder tonfallet mer an grammatiken. Engelsman och tyskar ar i regel urusla pa detta, vi svenskar brukar lata lite battre enligt grekiska bekanta.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-05-05, 17:08
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Hej Dimitris eller någon annan som kan.....

Är detta riktigt översatt:
"Kalla händer, varmt hjärta"??

Κρύα χέρια αλλά ζέστη καρδιά
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-05-05, 22:49
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Hej Dimitris eller någon annan som kan.....

Är detta riktigt översatt:
"Kalla händer, varmt hjärta"??

Κρύα χέρια αλλά ζέστη καρδιά
inte ζέστη, men ζεστή.

ζέστη= värme (subst.)

ζεστή= varm (adj.)

doc
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-05-06, 08:07
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Tack för hjälpen! Det är inte lätt, men vem har sagt att det ska vara lätt.....
Åker till Kreta nästa lördag. HÄRLIGT!!!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-07-24, 15:32
BaiChis avatar
BaiChi BaiChi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sollentuna
Inlägg: 42
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag talar och förstår litegrann. Jag är dock sådan att jag gillar grammatik bättre än att lära mig ord när det egentligen är viktigare med orden. men men. Jag tycker iaf inte att någon ska vara rädd för alfabetet. Det är ju bara ett alfabet! Precis som vårt. En bokstav ett ljud ungefär. Som vårt. Och många bokstäver ser likadana ut. Det är inga kinesiska tecken liksom. Och det är bara några fler än i vårt alfabet har jag för mig. Eller var det färre? Sedan kan ni lära er det ryska snabbt oxå för det är jättelikt grekiskans

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ryska_alfabetet
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-07-24, 17:31
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag förstår grekiska väldigt bra och efter några drinkar pratar jag på rätt bra också. Men jag är livrädd för att göra grammatiska fel, gissar att det är en arbetsskada då jag jobbar med språk.
Jag blev lite avtrubbad redan första gången jag bad min pojkvän visa hur man böjde ett grekiskt verb. Ett verb tog upp ca två A4-sidor... Han brukar också roa sig med att göra sig lustig över mig om jag säger fel, så jag undviker att prata grekiska med honom.

Men en dag så... Stavningsregler och alfabet har jag lärt mig, uttalet sitter där och eftersom jag vistas nere i Grekland under längre perioder slutar det ofta med att jag drömmer på grekiska...

I mitt fall är det nog modet som saknas! Att våga göra fel är A och O när man lär sig ett nytt språk.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-07-25, 10:52
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Och jag har nu gett mig den på att jag ska lära mig lite grekiska också. Inte för att ge mig in i några djupa diskussioner. Bara för att kunna förstå vad som står på skyltar och varor i butiken. Kanske kunna beställa mat på grekiska och andra lite enkla saker. Och för att glädja greken med några grekiskiska ord utanför de vanliga turistfraserna. Och naturligtvis för att jag själv tycker det är skoj att kunna lite mera...
Så nu har jag iaf börjat med alfabetet så att jag kan tyda tecknen så jag slipper säga "jag förstår inte ett jota"..
Om det blir nån kurs i höst återstår att se. Det beror på om jag kan klämma in det nånstans i mitt veckoschema..
Har sett att det finns en del på webben man kan börja med att titta på. Och så finns det ju många hjälpsamma vänner här på Kalimera om man kör fast med något.

//Monica
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-07-25, 12:47
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jeg kjenner igjen noe av det Peter fortalte i et tidligere innlegg. Jeg snakker også bare meget enkelTavernagresk, etter papegøyemetoden. De ordene jeg kan, høres visst bra ut, noe som skaper de samme problemene for meg også, ved at jeg får en lang tirade i retur. Da er det i alle fall greit med de nyttigste ordene jeg har lært: den katalaveno.

Men dette har også gitt meg det suverne språklige høydepunkt i Hellas. Jeg bestilte en gresk salat, tzatziki og en Mythos, og fikk den vanlige lange ordstrømmen i retur fra damen som tok mot bestillingen. Da jeg fikk stoppet henne, ble hun litt forvirret før hun omsider sa : Please excuse, I thinked you was greek man. Det levde jeg lenge på! Og jeg tror ikke hun hadde spesielt dårlig hørsel heller.

Jeg må også bekjenne at jeg noen ganger bestiller kolokithokeftedes eller kolokitholoulouda, ikke bare fordi det er godt, men også fordi jeg synes det er så vidunderlige ord å si!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-07-27, 00:56
BaiChis avatar
BaiChi BaiChi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sollentuna
Inlägg: 42
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Det tråkiga är bara att, åtminstone i Athen, svarar på engelska när man beställer. Det hände några gånger. En gång i en tobaksaffär och så en gång när hon i kassan (snabbköpet) sa vad det kostade och så ville jag att hon skulle säga långsammare men då sa hon på engelska. Så nästa gång jag är i Grekland ska jag lära mig att säga "säg det långsamt". Men enl en kursare vill många greker visa att de kan engelska oxå.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-08-12, 08:24
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Måste säga att jag känner mig lite nöjd nu efter KarpathosresanBestämde mig för att anstränga mig och försöka prata mer Grekiska vad det brukar bli, och det gjorde jag Svarade någon för fort så blev det "siga,siga" och jag förstod svaret för det mesta Lärde mig några nya ord också och över huvudtaget kändes det att det blev ett litet kliv framåt

Riitta
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-08-30, 16:19
Hannah Hannah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 25
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag pratar lite grekiska jag kan inte så väldigt mycket bara ett par meningar & ord...

Jag tycker att det är ganska lätt att lära sig grekiska bara några timmar sedan lärde jag mig några grekiska meningar och ord. Men för om jag inte kommer ihåg några har jag min lilla kalender jag kan kolla i
Hoppas på att lära mig mer... Men jag pratar flytande engelska.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-09-09, 23:33
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Hej hej!

Jag har nu bestämt mig för att äntligen börja plugga grekiska! Har velat det länge! Kurserna börjar nu i slutet på september, så jag velar mellan ABF och Medborgarskolan.

Hälsningar från Helena S - som hoppas lära sig ett och annat!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-09-10, 06:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Du kommer att bli förvånad! Utan att man reflekterar över det kan man en massa grekiska ord, kanske med annat uttal, men ändå. Svenska språket ar helt enkelt proppfullt med grekiska ( och andra invandrade..) ord. När de sätts i sitt sammanhang i en mening fattar man att man fattar, om du fattar vad jag menar. Det blir en sån där AHA-upplevelse ideligen. Sen hjälper det att ord i texter har en accent över den betonade vokalen (när det är små bokstäver).
När man lär sig ett nytt språk är det som att gå i en trappa. Första steget är väl att lyssna och identifiera ord. Substantiv är tydligast. Sen hör man sammanhang, inser att man förstår vad det pratas om, det är ett stort kliv uppåt. Nån stans där törs man prata lite själv, hur det än låter. Sen en dag inser man att man vet lite om verbens böjning och olikheter med grammatiken mot hur vi säger på svenska.
Tips1: som turist kan man läsa på alla skyltar och fattar att bageri heter si och sybehörsaffär heter så....inte för att man har nån större användning för just de orden men de ligger och mognar i hjärnan nånstans.
Tips 2: sångtexter brukar vara ganska enkla och finns ju oftast med när man köper en CD.
Tips 3: TONFALLET!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-09-10, 22:28
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Hej Monica P!

Jag läser och tar till mig!!!

Det ska bli jätteroligt och spännande!

I somras på Kalymnos lärde jag mig att känna igen många (el nja några iallafall) ord, det är verkligen en speciell känsla när man "vet" vad det betyder, t ex affärsskyltar el maträtter.

På resan var jag även nöjd med att kunna säga några enkla ord och fraser på grekiska som jag lärt mig genom åren. Jag kände att det behövdes ibland + att jag faktiskt blev förstådd . Det var så härligt att Kalymnos/Pothia inte var så "turistigt"!

Helena S -
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT