Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-10, 18:19
Petropellas avatar
Petropella Petropella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 46
Standard Aldrig mer Hotel Adonis!

Jag kan inte rekommendera detta hotell.
Gammalt ,ofräscht och sängar som inte ska kallas för sängar.
Extra kuddar utan örngott och fulla med långa hårstrån.
Vi (4 pers.)hade en litet rum på fjärde våningen och visst såg man acropolis men det kan man göra från många hotel.
Bekanta bodde samtidigt som oss på hotel Central(gamla Afrodite) som var helt underbart fräscht.Stora dubbelsängar(Adonis dubbelsäng var högst 1.20 bred)
Prisskillnad på dessa hotel var endast 600 kr.
Då var Cental dubbelt så stort (två dubbelrum rum med varsina toaletter=familjerum)
Adonis var för tre personer.(ett barn i dubbelsängen)
Takterassen på hotel Central var väldigt fin och stor.Närmare Acropolis än Adonis.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-10, 19:45
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Citat:
Ursprungligen postat av Petropella Visa inlägg
Prisskillnad på dessa hotel var endast 600 kr.
Jag har varit mycket nöjd när vi bott på Adonis. Har bott mycket sämre i Athen.
600 kr per person eller per rum i prisskillnad?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-10, 21:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Det låter ju trist. Men jag har också bott Adonis och varit nöjd. Hotellet är lite ålderstiget och slitet visst, men rummen har varit rena och fräscha, och personalen suverän. Och även jag har bott sämre i Athen. Som dessutom kostade mer.

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-10, 22:36
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Jaa, smaken är ju som...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-10, 22:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
jag har också bott Adonis och varit nöjd. Hotellet är lite ålderstiget och slitet visst, men rummen har varit rena och fräscha, och personalen suverän.Peter
Enig med deg, Peter
Vi trives på Adonis og bor der når vi besøker Athen, beliggenheten er også suveren
Vi reiser til Athen i lavsesong, da har Adonis spesielt gunstige priser på sine rom
I fjor sommer trengte vi et familierom til 4 for en natt og valgte å bo på Youth Hostel.
På Adonis måtte vi i tilfelle ha hatt 2 dobbeltrom, og det ble for dyrt syntes jeg. Kari
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-10, 22:57
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Hmm.. Inte för att jag har bott eller kommer att bo på Adonis!

Men var bara tvungen att kolla upp det på Tripadvisor där man som bekant har möjligheten som gäst att rösta, lämna kommentarer och foto på ett hotell!

Jag kan säga så mycket att med dom omdömena som folk lämnat hade jag personligen aldrig valt detta hotell!
Dock fick stället ändå 2,5 i medelbetyg men flera gäster hade gett en 1:a i betyg.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-11, 07:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

För en natt eller två efter en ö-luff är stället helt ok även om standarden är lägre än ute på öarna. Bodde där med sonen för några år sedan och visst var det enkelt och skitigt ute på terassen som det är det i Aten med alla luftföroreningarna men rummet var rent och sängarna helt ok. Många tänker nog som jag att det inte är värt att spendera pengar på dyrare hotell där man egentligen bara ska sova några timmar.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-11, 09:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Jag har också bott på Adonis 2 nätter för några år sen och det var helt ok..TILL DET PRISET.... VIll man bo flott kostar det!!! För mig är det otroligt att man kan bo så billigt så centralt mitt i simmaren som på Adonis! Vi bodde i juli för att gå på konsert på Herodes Atticus och för att strosa i Plaka med omgivningar och det var ett helt suveränt ställe att bo på..Mycket trevlig personal, men visst, enkla rum , och rätt mager frukost..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-11, 10:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg

Men var bara tvungen att kolla upp det på Tripadvisor där man som bekant har möjligheten som gäst att rösta, lämna kommentarer och foto på ett hotell!
Har aldrig sett den sidan tidigare och brukar sällan kolla på hotellsidor överhuvudtaget inför Greklandsresorna. Ser att några ställen där jag bott riktigt bra har 2 stjärnor. Kan dock inte hitta några omdömen om dessa ställen.

Jag bodde på Aegeo, Chora, Folegandros som har 2 stjärnor och grannstället Kallisti har 4 stjärnor. Aegeo har ingen pool och kan det vara det som skiljer klassificeringen? Poolen var väldigt liten och nästan alla kvällar såg det mörkt och dystert ut på Kallisti. Säkert helt annorlunda i högsäsong.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-11, 12:03
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har aldrig sett den sidan tidigare och brukar sällan kolla på hotellsidor överhuvudtaget inför Greklandsresorna. Ser att några ställen där jag bott riktigt bra har 2 stjärnor. Kan dock inte hitta några omdömen om dessa ställen.

Jag bodde på Aegeo, Chora, Folegandros som har 2 stjärnor och grannstället Kallisti har 4 stjärnor. Aegeo har ingen pool och kan det vara det som skiljer klassificeringen? Poolen var väldigt liten och nästan alla kvällar såg det mörkt och dystert ut på Kallisti. Säkert helt annorlunda i högsäsong.
Jag har kollat upp massor med hotell i flera länder, i huvudsak Grekland och Italien.
I mina fall har Tripadvisor aldrig hittat på några egna nyckel eller stjärnmarkeringar utan det har varit korrekta bedömningar om man jämfört med hotellet själv, resekatalogen eller andra hotellsidor.

Däremot så kan ju den enskildes betyg innehålla väldiga variationer om det är detta du blandat ihop med klassifieringen??

Man får helt enkelt sålla med förnuft!!!!!!! Säg att ett hotell har fått 17 fyror och 11 femmor, är det då sen en eller två som gett en etta i betyg är det bara att bortse ifrån tycker jag.

Jag gillar sidan eftersom det är de boendes kommentarer man kan lyssna till och inte hotellet själv eller resebyrån.
Jag inbillar mig att en gäst ger en mer korrekt syn än ägaren
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-11, 12:58
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

NU hamnar jag lite off-topic, men men - jag ska skriva kort .... Jag kollar alltid Tripadvisor när jag ska resa till t ex storstäder. Som nu i augusti när jag ska både till Bangkok, Hongkong och Kuala Lumpur. Då är Tripadvisor suveränt.

Men i Grekland bor jag alltid på små pensionat, för mig är det charmen, och dessa finns självklart inte listade på Tripadvisor.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-11, 13:18
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Mina krav på övernattning i Aten har varit:

Rent i rummet,trevlig personal,lugnt,bra pris och nära till det mesta och altt detta har jag funnit på Adonis,så det blir fortsättning där också

Riitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-11, 14:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Fast klassificeringen jag såg var inte gästernas omdöme utan en lista över olika ställen. Både Ampelos och Aegeo hade 2 stjärnor och Kallisti 4 så jag undrar om någon vet vilka kriterier som gäller för olika stjärnor. Blev bara nyfiken. Aegeo var betydligt finare än boenden som har varit 3 stjärniga när jag åkt charter. Fast märkningen kallas kanske inte stjärnor då. Är turistklass utanför stjärnsystemet? Jag förderar också enklare pensionat bara det finns kyl, hyfsade sängar och är rent och snyggt.

Både Ampelos, Aegeo, Kallisti, Folegandros Apartments, Fata Morgana och de andra ställena som ligger i den här delen av Chora verkar alla vara utmärkta boendealternativ.
Apropå Tripadviser.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-11, 14:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Jag brukar inte läsa Tripadviser..men när vi bokat rum,(via Travelpartner, Luftgrop eller andra bokningssidor) nu senast i Milano, Aten och även i Madrid där vi ska fira nyår, så tittar vi på LÄGET och sen ett maxpris vi tänker oss. Centrala lägen i dessa städer kostar SKJORTAN om man vill ha många stjärnor... Vi resonerar som så att rummet sover vi bara i...hela dagarna är vi på annat håll... Detta gäller storstadssemestrar, (på somrarna i Grekland vill vi bo mysigt ha terass, pentry och gärna fin utsikt..DET får kosta ... men blir ofta billigt ändå.)
Sist när vi var i Aten så betalade vi för 7 nätter inkl frukost under 2.500kr på hotel Filoxenia nära Omoniaplatsen..Ett helt OK hotell, över förväntan faktiskt till det billiga priset, men lyhört och med många högljudda ungdomliga gäster... Frukosten var som den brukar i Grekland men ingick i priset..Byte av handdukar och lakan VARJE dag....men ett slitet rum, dock stort, rent och med TV och en JÄTTETERASS att se Aten i kvällsljus på...UTSIKTEN var jättefin! Visst hotellet hade fått BRA omdömen men för sitt PRIS..det är ju det man får tänka på..Jag hade satt HÖGA omdömen på det hotellet i förhållande till priset! Men hade det varit dyrare så hade omdömet blivit ett annat...
Över nyår bor vi MYKET centralt i Madrid, men på ett litet litet pensionat i dubbelrum med dusch för 37,5 euro/natt..Säkert helt OK men inte förväntar vi oss annat än precis det vi betalat för....Vi ska även där endast sova på rummet, dagarna ägnas åt sightseeing...och då har vi mycket pengar över till annat än att lägga dem på hotellrum...

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-11, 20:21
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Ang. hotell i Aten ett ok hotell ar Evripides pa samma gata som namnet i Psirri. rena rum, bra lage, ok pris, frukosten var val inget att skriva om hem, men takterassen var praktfull, aven oppen pa kvallen. perfekt for kvallens pokeromgang, med akropolis mm. i suverant panorama.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-11, 22:42
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Jag har ju rekommenderat Adonis flera gånger och jag har ofta betonat att det framför allt är LÄGET, som jag tycker är helt perfekt, på en liten stilla gata och ändå så centralt med gångavstånd till "det mesta".

Vi uppskattar dessutom den personliga kontakten som personalen bjuder på.

Att hotellet skulle vara gammalt och ofräscht med sängar som inte kan kallas sängar, vill jag INTE skriva under på. Att hotellet är gammalt, det stämmer nog (vilket hotell är inte det i en storstads bykärna?), men efter att hotellet renoverades för några få år sedan har det blivit både fräschare, ljusare (nymålat) och man har fått nyare möbler med bra sängar, tycker jag. Dubbelsängen i rum 402 (3-bäddsrummet ni bodde på) är inte stor, rummet är litet och man har satt in en extrasäng för att täcka behovet av 3-bäddsrum - här får man en helt otroligt fin utsikt med direkt utsikt mot det upplysta Erechteion-templet på Akropolis från dubbelsängen!!! Men att rummet är ganska litet till tre, och mycket litet till fyra personer, det bör man inställa sig på - det är inte ett 4-bäddsrum!

Ber man om extrakuddar och inte får örngott, då skulle jag bara gå ner till receptionen och be om örngott.

Att jämföra hotell med en prisskillnad på 600 kronor, det tycker inte jag är rättvist. Jag tvivlar absolut inte på att det finns många andra bra hotell i Aten med både större rum och även närmre till Akropolis - och med fin utsikt från takterrasserna över både Akropolis och hela staden, men till priset så tycker jag fortfarande att Adonis är ett bra alternativ. Om 600 kronor inte betydde något för mig, så valde jag kanske också ett annat hotell med t ex större badrum, som jag tycker är något av den största nackdelen på Adonis (plus rummen mot baksidan, som jag tycker är mycket mörka) - men det är trots allt LÄGET som jag går mest efter när jag väljer att bo på Adonis - och utsikten över Anafiotika och mot Akropolis kan ALLA njuta av under frukosten och ev. till en kvällsdrink, oavsett vilken rum man hamnar på.

Senast redigerad av Marianne den 2007-07-11 klockan 22:46.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-12, 10:41
Petropellas avatar
Petropella Petropella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 46
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Citat:
Ursprungligen postat av hasa Visa inlägg
Jag har varit mycket nöjd när vi bott på Adonis. Har bott mycket sämre i Athen.
600 kr per person eller per rum i prisskillnad?
Det var 600 kr. mer för två dubbelrum på Central mot Adonis trebäddsrum.
Helt klart värt det,tycker jag.
Men som sagt smaken är som baken och lyssna på andras tips o råd kan vara farligt har jag märkt efter denna båtluff.
Bra tips om Tripadviser,tack för det
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-12, 11:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Citat:
Ursprungligen postat av Petropella Visa inlägg
Men som sagt smaken är som baken och lyssna på andras tips o råd kan vara farligt har jag märkt efter denna båtluff.
Bra tips om Tripadviser,tack för det
Farligt är det väl knappast men svårt ibland. Alla är vi så olika och har egna förväntningar. En del kanske inte vill lägga så mycket pengar på just boendet utan prioriterar annat under resan eller under resten av året. En rekommendation från någon är aldrig en garanti. Stället kan ha rum med varierande standard, åren går och stället eller omgivningen kan ha förändrats.
Någon kanske har personliga fördelar av att rekommendera ett ställe kanske rent av bor gratis eller är nära bekanta med ägaren. Nu menar jag absolut inte att så är fallet med rekommendationerna av Adonis.
Det bästa är att bilda sig en egen uppfattning och kanske välja boende på plats vilket kan vara svårt just i Aten.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-12, 11:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Visst är det svårt att rekommendera andra om det man själv tyckt varit bra.Jag håller med Eva L.. Det i vårt tycke helt suveräna boende vi hade på Skopelos skulle säkert andra bli besvikna på, men VI kan rekommendera det på våra grunder...När det just gäller Adonis kan jag inte på något som skrivits om detta hotell här på Kalimera se annat än att det påpekats att det är ENKELT och med en ganska mager frukost,men med trevlig personal!! Det som påpekats som fördel är det suveräna läget och den fina utsikten från takterassen.....
Jag har bott på Acropolis House också tvärs över gatan...sämre rum, bättre frukost, lika trevlig personal,, men dyrare.(Ingen rabatt för boende mer än tre nätter) Av de hotell jag bott på i Aten blir det tveklöst Adonis igen!

Till sist: Jag är alltid så glad och tacksam för alla tips om boenden som jag fått här! Viljan att hjälpa till är helt otrolig och sen får man sovra själv...

Lissi - med en hel massa tips om boende på Naxos med på resan!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-12, 19:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Aldrig mer Hotel Adonis!

Jättebra att du berättar om er erfarenhet av hotellet Petropella! Det finns ingenting man inte kan ha olika uppfattning om, men i ett forum som kalimera blir informationen ofta ganska enkelriktad.

I höstas använde jag för första gången en personligt skriven reseguide istället för de vanliga kortfattade reseguiderna som bara tar upp de vanligaste ställena - och jag insåg snabbt att det passar mig mycket bättre att hålla mig till de kortfattade guiderna utan personliga beskrivningar för det var så mycket av det jag läste som inte alls stämde med hur jag uppfattade platserna.

Korta faktabeskrivningar och egen intuition = bäst!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT