Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-06-22, 15:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Husmanskost

...i Sverige går tanken genast till pannkaka, bruna bönor, falukorv, ja alla har sin bild av den mycket älskade basmaten. Hade man som barn en sån där riktig matmamma är det väldigt många riktigt goda minnen...våfflorna...pyttipannan med söndagsstek-rester...

Undras om mina nu vuxna barn kommer att minnas spagetti med särskild längtan? Eller hemgjord pommes...nyponsoppa med gräddklick?

Här i Grekland har vi många såna rätter, husmanskost i dess ädlaste form, som sällan står på restaurangernas listor. Fakes, fasolada, bamies, fasolakia med potatis, revithia, menemeni, briam, revithiokeftedes, trachanas, hönssoppa, spenatris...

Grekisk husmanskost var , åtminstone tidigare, äkta vegetarisk. Kött var något man fick till fester och storhelger. Den skulle också helst gå att laga till över en enkel gaslåga , enstaka gånger hos bagaren , för ugn var inte vanligt i hemmen. Den grekiska matmamman skulle känna sig totalt handikappad utan olja, citron,tomater, lök, vitlök.

Min mamma lagade mat med smör och grädde, potatis, kött, såser med redningar, det var ju vad vi hade till hands, det mesta hemproducerat...

När jag läser dessa lyriska beskrivningar om grekisk mat på restauranger blir jag lite , inte avundsjuk, nej, lite nostalgisk kanske. Vi har sakteliga gått tillbaka från souvlaki och andra kötträtter till fasolakia och de andra gammaldags rätterna. Jag har en otrolig grannfru som kommer över med ett fat revitiokeftedes eller lite hemgjord halva (med mannagryn), ett fat fakes eller en portion fava, hon kan liksom inte låta bli!

Kali orexi!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-06-22, 17:42
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Husmanskost

Åh Monica vilka härliga tankar kring husmanskost, både svensk och grekisk! Det vattnas i munnen när jag läser... Inser att jag har mycket kvar att bekanta mig med när det gäller grekisk mat. Spännande!!! Önskar dig en trevlig midsommar!

MVH zakka
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-06-23, 10:48
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Husmanskost

Intressant inlägg Monica. Av de rätter som du räknade upp har jag bara ätit briam och fasolaka (tycker mycket om båda). Blev nyfiken och var tvungen att kolla upp de andra rätterna och hittade alla utom menemeni. Vad är det för något?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-06-23, 11:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Husmanskost

NU blev jag hungrig!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-06-23, 11:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Husmanskost

Menemeni är väl ett lokalt namn, vet inte varifrån, men det menas en omelett eller äggröra där man först mjuksteker tomater, lite paprika och vad man vill, och sen rör ner äggen.

(Min huvudsakliga näring om jag inte behöver laga för mer än mig själv...)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-06-23, 13:49
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Husmanskost

Blev sugen o lagade Menemeni till lunch, det blev supergott. Ska lägga till lite vitlök nästa gång.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-06-23, 14:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Husmanskost

Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-06-25, 18:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Husmanskost

Jag älskar husmanskost, både svensk och grekisk. Vi äter ofta svensk husmanskost hemma, gärna mat som tar lång tid att laga, precis samma som med den grekiska maten alltså, där vi föredrar långkoksmat. Jag äter alltid mycket mer mat om det är husmanskost.

Idag åt vi kokt färskpotatis med dillsås och frikadeller, och till det hade vi saltgurka. Mums!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-06-26, 21:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Husmanskost

Den grekiska husmanskosten är starkt förknippad med tomatsås. Så gott som alla grönsaksförsäljare har en låda med mogna, ibland övermogna tomater till nedsatt pris. Det är såna som blir bäst till sås, ihop med olja, lök, vitlök, paprikor, basilika,persilja, (en bit kanel), rejält med peppar och salt, nån kartong med koncentrerad pure´. Varje matlagare har sina egna kombinationer, givetvis. Såsen blir bäst i stora grytor som lämnas att koka ihop minst två timmar...

Sålunda utrustad gjorde jag idag i ordning en rejäl kastrull med sås, som sen fördelades i små yoghurtbägare och nu vilar i min frysbox. Det blev 21 burkar, lite slabbigt göra men resultatet blev fint.

Man kan sen använda denna bas till spagettisås, med eller utan köttfärs, eller till fisk i ugn med tomat , eller potatis-och-bönröra, eller vad man vill.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-06-26, 21:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Husmanskost

Kan garantera att din tomatsås är väldigt god :-)


Ritta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-06-26, 23:01
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Husmanskost

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Här i Grekland har vi många såna rätter, husmanskost i dess ädlaste form, som sällan står på restaurangernas listor. Fakes, fasolada, bamies, fasolakia med potatis, revithia, menemeni, briam, revithiokeftedes, trachanas, hönssoppa, spenatris...
!
Jeg/vi er veldig glad i gresk husmannskost
Og av rettene du nevner her er det kun menemeni og trachanas jeg ikke vet hva er/ evt ikke har spist.
Synes ikke det er veldig sjelden å finne dem på tavernaer.

I lille Agios Nikitas på Lefkada der vi var for en måned siden, fikk vi tips om et par tavernaer med spesielt god hjemmelaget mat
Der spiste vi deilig Fakes, Fasolada, Briam, Spinatris og mye annet godt som Imam, Papoutsakia og sjeldent god Moussaka😋😋😋
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-06-26, 23:30
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 347
Standard Sv: Husmanskost

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Menemeni är väl ett lokalt namn, vet inte varifrån, men det menas en omelett eller äggröra där man först mjuksteker tomater, lite paprika och vad man vill, och sen rör ner äggen.

(Min huvudsakliga näring om jag inte behöver laga för mer än mig själv...)
Underbart !!!Känner igen det där :-) När man inte behöver laga till någon annan än till sig själv blir det gärna same-same. Varför ändra ett vinnande recept.

Det brukar bli grekisk sallad för mig, flera i veckan, men av någon anledning känner jag att här hemma i Sverige blir det - trots en del lokala råvaror nu - bara en blek imitation. Hur kan man hotta upp sin bondsallad så att den smakar som i Grekland? Har du tips Monica?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-06-27, 10:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Husmanskost

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag har en otrolig grannfru som kommer över med ett fat revitiokeftedes eller lite hemgjord halva (med mannagryn), ett fat fakes eller en portion fava, hon kan liksom inte låta bli!
En sån grannfru borde man ha! Kikärtsbollar måste man ju försöka göra hemma. Och tomatsås använder jag själv också väldigt mycket. Husmanskost är gott.

/ Anne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-06-27, 12:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Husmanskost

Zakka, tack, midsommaren här betyder hoppa över eldar, helst vid stranden så att man kan doppa sig hela tiden. Inte bara barn hoppar! ( Jag hoppar över hoppandet).

Kari, trachanas är ett slags gryn man kokar soppa på, det är, tror jag, krossat vete som får syras i yoghurt. Kokas med lite buljong (som tanterna säger här, en knorr) och är fantastiskt gott när man kommer hem stelfrusen en grekisk vinterdag...det är extra gott om ens mormor har kokat soppan. Citron kommer till. Hur många recept som helst på internet.

Oj, Getpinglan! Ingen aning, för det beror förstås på ingrediensernas mognad, har de fått sol eller lampljus...vi använder balsamiko och vill ha olika mycket, så maken slår på en skvätt till när jag har lagt för mig.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-06-27, 13:00
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Husmanskost

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Oj, Getpinglan! Ingen aning, för det beror förstås på ingrediensernas mognad, har de fått sol eller lampljus...vi använder balsamiko och vill ha olika mycket, så maken slår på en skvätt till när jag har lagt för mig.
Nu säljs det svenska tomater, ljusa rosa och ingen smak. Alla har samma storlek. Tacka vet jag solmogna, som smakar som de ska
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-06-27, 13:20
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 347
Standard Sv: Husmanskost

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Nu säljs det svenska tomater, ljusa rosa och ingen smak. Alla har samma storlek. Tacka vet jag solmogna, som smakar som de ska
Ja, eller hur...

Monica: Balsamicovinäger, ja det kan jag testa. Det var länge sedan. Måste ha varit när jag köpte på Medelhavsmässan en balsamico från Leros tror jag, med granatäpplen. Söt och god.

Ställer upp lite basilikakrukor också och låtsas jag är någon annanstans där smakerna är intensivare...

Men idag tickar temperaturen upp igen här i Stockholm, nu är det 22 grader i skuggan, så jag ska inte klaga. Kanske tomaterna får lite boost nu. :-)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-06-28, 11:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Husmanskost

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Menemeni är väl ett lokalt namn, vet inte varifrån, men det menas en omelett eller äggröra där man först mjuksteker tomater, lite paprika och vad man vill, och sen rör ner äggen.

(Min huvudsakliga näring om jag inte behöver laga för mer än mig själv...)
Detta lagade jag idag till lunch. Blev överraskande gott! Har tidigare läst om denna maträtt i boken "When the Cypress Whispers" av Yvette Manessis Corporon. Där har de inte paprika i, men jag hade en paprika hemma så slänge i den också. Gjorde fyra st hål i tomat/paprikaröran och sen satt jag ett ägg i varje hål (det var så de gjorde i boken). Blev perfekt lunch för oss idag som har en semesterdag. Imorgon lär det regna som tusan så då kan vi jobba igen.

Tack Monica för att jag blev påmind om denna maträtt som jag glömt bort att jag skulle testa nångång.

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-06-28, 13:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Husmanskost

Náse kala!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT