Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-12, 17:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Märklig trafikmoral

Man kan älska grekland och grekerna hur mycket som helst, men hur ska man kunna acceptera den nonchalanta trafikmoralen , som verkar gå ut på att göra korstecken och gasa på, därmed lämnande ansvaret åt högre makter...

Olycksstatistiken är en otrevlig läsning . Vi här på vår lilla ö har haft flera svåra olyckor som verkligen var onödiga med ordets fulla mening: hade förarna bara inte...om förarna insett...om förarna förutsett...

Vad hjälper det att grubbla i efterskott. Liten varning till er som inte är vana vid trafiken här, var beredda på ALLT!.

Man kan raljera , prata allvar, anklaga, beklaga, det enda som hjälper är skärpt uppmärksamhet och full koll på vad andra gör.

Dagligen ser jag idiotiska manövrar, får överraskningar, förvånas över att det ändå inte blir fler allvarliga skador. Tanter som går mitt i gatan... Tre personer på en moppe , inga hjälmar, badtofflor...Dåliga lysen, felparkerade fordon, körning mot enkelriktat, vansinniga omkörningar, ja, man orkar knappt reagera.

Du som tänker hyra fordon bör komma ihåg regel nummer ett: kör regelmässigt men vänta dig inte att andra gör det!

Gör du det behöver du ingen annan regel.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-12, 17:57
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Det som mest förvånar mig är att de kan ligga bakom på en raksträcka, för att sen köra om i kurvan.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-12, 22:21
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Det som är mest märkligt är att man inte gör nåt åt problemet!!
Att man inte inför trafikrregler med böter!! Men å andra sidan..Vem ser? Att folk inte är rädda om varandra och förstår konsekvenserna!!
Jag sitter ofta bak på vespan och ropar: kolla bildörren ojoj..neej nu svänger han..brooomsa...osv. Maken har säkert kontroll men man vet ju inte..IF!!
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-12, 22:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Inte bara ett grekiskt "problem". På sicillien körde taxichaffisen glatt om i kurvorna, medans jag, den gamle ateisten - bad hundra Ave Maria.

När jag bad honom att inte köra om i kurvorna, förstod han inte vad jag menade. Han tutade ju gubevars vid omkörningarna. Enligt honom så var det en signal till ev kommande bilar bakom nästa krök..

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-13, 03:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Känner mig lite som Tjalle Tvärvigg. En del av det som beskrivs i inläggen i den här tråden här jag upplevt. Men då huvudsakligen på stora resmål såsom Aten, Pireus, Kreta och Rhodos. Men på många andra öar har det varit tvärt om.

På de flesta av våra resor i Grekland har vi valt att åka med eget fordon. Nästan alltid med skooter, några gånger på större öar med bil. Men vårt intryck är att på de öar vi har åkt omkring så har vi förvånats över hur hänsynsfulla de lokala trafikanterna varit. Ofta har de under ganska långa sträckor valt att ligga kvar bakom vår skooter och avvakta ett säkert tillfälle att köra om. Vi har i princip aldrig upplevt det ni beskriver vid våra besök på små och medelstora öar.

Men visst, på Kreta (där vi åkt skooter långa sträckor) och på Rhodos var det ganska hetsigt. Ett undantag då det gäller mindre öar är Leros. Där var avstånden så korta att vi aldrig hyrde fordon utan kunde vandra mellan byarna. Och just där på denna underbara ö var det skönt att slippa moppen. Vi upplevde att den lokala trafiken där, både bilar och moppar, av någon anledning var väldigt tuff. Dels beroende på att det gick rasande fort, men också för att en hel del av gatorna och gränderna var smala.

Men rent generellt känns det som att det dåliga ryktet kring grekisk trafik är hänförligt till storstäderna och de stora turistöarna. Det tycker jag är lite synd om det får besökare i Grekland att avstå från rundturer på egen moppe. Förvisso talar olycksstatistiken sitt eget språk, men kanske beror det på var i Grekland man befinner sig. Med en rejäl skopa egen försiktighet så kan det vara mycket fina upplevelser på de mindre och medelstora öarna.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-13, 07:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Masse, det är just det du understryker i sista meningen, just det är det som jag vill lyfta fram. Försiktighet, att inte slappna av, det är just då någon tokskalle hittar på något...

Jag har kört bil sen 1960 men bara sen 2013 i Grekland. Det är helt klart en tydlig skillnad i körstil här...men om man pratar med grekiska förare håller de med, ingen gillar hur dom andra kör!

Så visst, man behöver inte avstå från att köra, bara komma ihåg att man inte är på hemmaplan.

Trafikpolisen har annat för sig, vem vet vad, än att hålla ordning. Nån koll av papper har jag varit med om.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-13, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Masse, det är just det du understryker i sista meningen, just det är det som jag vill lyfta fram. Försiktighet, att inte slappna av, det är just då någon tokskalle hittar på något...
Vi kör otroligt försiktigt, och försöker ha stenkoll på andra trafikanter, men det räcker knappt. Det är inte sällan som man blir överraskad av riktiga dårar, inte minst på Kreta där de verkligen kör som idioter, och där det förekommer många olyckor.

Jag glömmer aldrig när vi körde stora vägen mellan Heraklion och Rethymnon. Vi hade en bil i häcken, den låg typ en meter bakom oss. När vi kom till enkelkorsning såg vi att man inte fick svänga vänster, men bilen bakom oss struntade i det, och körde om oss i en rasande fart och svängde vänster, utan att se om det kom någon i den andra filen, vilket det gjorde. Där var det mycket nära att fyra bilar krockade (inklusive vi) med fatala konsekvenser.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-13, 11:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Ja, det är inga ovanliga situationer, och om man ser till konsekvenserna är det förfärligt, och mest alltid unga djärva (? )dumma män. Innan ni karlar reagerar kan ni ju titta på statistiken...
Sen får jag rätta några årtal...tog körkort 1960 i ishalka , bra lärdom, körde bara i Sverige (nån ska hålla chauffören pigg och vaken under långa resor!) och vågade som först köra i Grekland när vi flyttat hit 2003. Moppetillstånd fick man på köpet förr i världen, men jag vet mina begränsningar och satt och körde upp och ner och upp och ner till stranden i flera dar innan jag gav mig ut i trafik. Sen har det gått bra, inga krockar, två vurpor på grund av 360-gradiga svängar i nerförsbacke.

Alltid hjälm fast den kliar så ini humhum, och alltid bra skor, oumbärligt när man ska ställa moppen. Innan jag lärde mig det trampade jag en gång igenom sulan, och det var inte kul.

Man får ta seden dit man kommer . Men för att få nöje av turen: ögon fram och bak!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-04-13, 12:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Monica, jag har alltid känt mig trygg när jag har åkt bakpå din moppe :-)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-04-13, 18:56
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Vi har nu hyrt motorcykel och vespa i Grekland över 20 år. Vi har varit med om otaliga insidenter. En taxi som försökte ramma oss, som tur var hade vi då motorcykel och kunde köra ner i en betongränna, hade vi haft vespa hade det gått åt mycket illa. Vi brukar säga tack nu klarade vi oss i år också, när vi lämnat tillbaka vårt fordon. Visst kan det skilja sig på trafikintensiteten på olika öar. Men det gäller att ta det försiktigt och räkna med någon "trafikidiot".

Carina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-04-13, 20:20
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Så olika vi upplever trafiken i Grekland, jag har kört här i snart 30 år, mest bil men på senare tiden mc. Aten är naturligtvis en utmaning om man inte är storstadsvan, vi kör bara bil i Aten eftersom våra mc kunskaper mer lämpar sig för lugnare miljö. Fullkomligt älskar trafikmiljön, snabb, effektiv, bestämd men hela tiden vänlig. När vi kör mc, håller bilarna avstånd, kör om försiktigt, vi upplever ingen liknelse med inläggen. Kan nämna att vå mc är med svenska skyltar, om det nu innebär fördel för oss.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-04-14, 00:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Kan säkert spela roll med era svenska skyltar ! Turisterna ska man vara rädd om...jag ser skillnad på hur jag blir bemött, som tant i trafiken- akta henne! - jämfört med hur min man blir bemött- en gubbe, ingen anledning att vara artig...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-04-14, 10:15
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Vi har ju mångårig erfarenhet av bil- och vespakörning i Grekland. Min erfarenhet är att trafiken är som den grekiska befolkningen. De flesta är mycket vänliga och accepterande mot andra. Sedan finns det ett fåtal "dårar", som är farliga både för sig själva och andra! Det har också tagit många år innan man börjat förstå att säkerhetsutrustning är till för att användas. Hjälmen satt ofta på armbågen i stället för på huvudet. I baksätet behövdes inte säkerhetsbältet. Fyra man på vespan + hund m.m. Men vi har klarat oss bra. Endast en gång har vi blivit påkörda av en "dåre"!
/ Jannis
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-04-16, 19:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Ja, nog finns det många som inte borde vara ute i trafiken alls...men dom finns där, så jag tjatar och upprepar mig: om du ska ut och köra, bli inte förvånad över någonting, och var beredd på lite vad som helst...

Något att tänka på: vi som är bofasta känner ju lokaltrafiken väl, vet var man får passa sig lite extra, var det är extra dålig asfalt, var kan man träffa på extra mycket getter, katter , skolbarn eller tanter på vägen , var man ser enkelriktatskylten som en anvisning, (ett råd som inte behöver följas av moppar, men man kör på vänster sida så att alla ser att man vet att man kör mot trafiken, det är underförstått), var alla i kvarteret parkerar som galnast...

Om du ser någon som kör moped i zig-zag är denne förmodligen inte onykter, utan känner sina gropar i vägen...turisten dunsar ner i varenda grop...solen spränger loss stenar vid branta bergväggar, kör mitt i vägen om det inte är trafik...håll tempot annars blir du omkörd där det är som olämpligast... helt accepterat att köra förbi och emellan stillastående fordon men håll koll...

Jag skulle kunna fortsätta .
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-04-17, 09:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...var man ser enkelriktatskylten som en anvisning, (ett råd som inte behöver följas av moppar, men man kör på vänster sida så att alla ser att man vet att man kör mot trafiken, det är underförstått)
Galna Grekland!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-04-17, 17:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Hoppsan, ser att jag inlett er i frestelse, naturligtvid SKA man följa trafikreglerna och respektera märkena, gör som jag säger, inte som jag gör...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-04-17, 20:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Nu är det många år sedan jag var på Kalymnos men visst är det så att trafiken där åtminstone tidigare ansågs vara lite hårdare än på andra öar. Då vi skulle dit varnade alla oss för att hyra fordon där. Nu har jag ju hyrt bil där ändå och överlevt det också men visst är det ju lite tuffare än att köra bil på många andra öar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-04-17, 23:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Märklig trafikmoral

Har kört moppe på Kalymnos, men det var länge sen, så jag kommer inte ihåg att det var speciellt hård trafik. Har däremot åkt taxi där för ett par år sen och han körde som en biltjyv!

Annars har "motorvägen" på Kreta ganska hårt trafiktempo. Eller motorväg och motorväg. En svensk definition är att det är en vanlig väg med vägren, men kretensarna anser tydligen att det är en tvåfilig motorväg. Dom ligger gärna en decimeter bakom. Ofta med en SUV och vill att man ska gå ut i vägrenen. Det gör jag gärna på raksträckor, men inte i kurvorna (vilket påfallande många infödda påpekar med ljus- och ljudsignaler att man borde göra). Bakom kurvan, kan en bonde ha parkerat sin traktor på vägrenen, bara sådär.

Så det gäller att se upp.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT