Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-10-21, 01:22
Alexander Chronop. Alexander Chronop. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Hej alla!
Jag heter Alexandos och jag har befunnit mig i Sverige i 1,5 år. Jag föddes och växte upp i Aten. Jag har läst sociologi på Panteionuniversitetet i Aten och har erfarenhet som privatlärare i grekiska. Jag studerar svenska som andraspråk på Åsö nu. Jag bor centralt i Stockholm.
Om ni är intresserade av att lära sig, öva eller förfina era språkkunskaper på nygrekiska , kontakta gärna mig
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-11-29, 17:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Satt och slöklickade på datorn och googlade på "symboler" . Har någon reflekterat över hur fantastiskt många symboler vi använder, bortsett från varumärken? Kom sen inte och säg till mig att en liten, liten grupp grekiska bokstäver som inte är precis som de latinska skulle vara ett hinder för att läsa ord på grekiska!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-11-29, 23:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Satt och slöklickade på datorn och googlade på "symboler" . Har någon reflekterat över hur fantastiskt många symboler vi använder, bortsett från varumärken? Kom sen inte och säg till mig att en liten, liten grupp grekiska bokstäver som inte är precis som de latinska skulle vara ett hinder för att läsa ord på grekiska!
Du har helt rett
Og en del av symbolene innen matematikken etc er jo faktisk greske bokstaver. Som π (pi) for eksempel
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-11-30, 00:14
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

ALLA grekiska bokstäver förekommer faktiskt som symboler inom matematiken. Vilket för mej har underlättat en hel del, när vägskyltar o.dyl. med enbart grekisk text ska tolkas.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-08-22, 13:25
BaiChis avatar
BaiChi BaiChi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sollentuna
Inlägg: 42
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Hej
jag har läst kväll/halvtid på Stockholms universitet och tyckte det var jättebra. Nu gillar jag ju grammatik och har lätt för det och även lätt för stavning. Däremot brukar jag tycka det är svårare att bygga upp ordförrådet när man kommit en bit. Då gäller det nog att prata och läsa.

Vad gäller stavningen är den inte så svår. Det är några ljud som ställer till eftersom man kan skriva dem på flera sätt. ex å-ljudet med omikron och med omega. Man kan kanske ha hjälp att veta att förr var omega långt och omikron kort.
Sedan kan man skriva e/ä-ljudet både med epsilon och med alfa+iota.
Och det knepigaste, i-ljudet som kan skrivas på fem sätt: iota, ita, ypsilon, omikron+iota, epsilon+ita

Den här knepiga stavningen är ju historisk. Så jag brukar liksom tänka på de gamla uttalen när jag lär ett ord. Eller på motsvarighet i svenska/engelska ex
τηλέφωνο uttalas tiléfånå = telefon (telefåån) och då tänker jag att eftersom första i-ljudet motsvaras av e-ljud/bokstav på svenska så ska man skriva med ita som var ett långt e förr. och eftersom å:et i svenska ordet är långt så ska det vara omega. haha. Lite såna grejer tänker jag på. Och när jag lär mig ett ord brukar jag läsa det med olika uttal: ett riktigt uttal och ett "gammaldags" samma exempel: tiléfånå=riktiga uttalet och så teelefåånå det "gammaldagsa" uttalet eller stavningsuttalet.
Många ord och orddelar finns det ju som är inlånade till svenskan från grekiskan men med det "gammaldagsa" uttalet. ipsilon = y, epsilon+iota: nu i, förr ei osv

Sedan lär man sig till slut också att vissa ändelser har en viss stavning så man får en slags känsla. Men som tröst kanske man kan ha att säkert inte alla greker stavar rätt heller på de här knepigheterna.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-08-22, 13:41
BaiChis avatar
BaiChi BaiChi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sollentuna
Inlägg: 42
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

jag kan oxå rekommendera denna bok där man kan slå upp ett verb och sedan få hela böjningsparadigmet. Mycket användbart när man blir osäker på hur det böjs.
http://www.ianos.gr/eshop/biblia/ekp...kis/0088323pp/
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-08-22, 15:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

[quote=BaiChi; Men som tröst kanske man kan ha att säkert inte alla greker stavar rätt heller på de här knepigheterna.[/quote]

Så sant som helst! Och jag, med snart femtio års greklandsanknytning, stavar fortfarande som den 7-åring som nämndes i annat inlägg. Inget att vara ledsen över till vardags, men jag skulle vilja framstå som NÅGOT mera kunnig när jag skriver på Fb eller till nån myndighet.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-08-22, 21:37
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Lära sig Grekiska!

Jag använder också Iordanidou's verbbok. Himla bra!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT