Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-06-11, 11:26
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Aten!

Hej!
Vad härligt att Ni inte känner Er otrygga vid och kring Omonia, dessvärre är vi inte av samma åsikt när det gäller säkerheten..jag själv avråder folk att vistat kring Omonia framför allt kväll/natt tid och jag skulle inte sätta min fot där är lite att utmana ödet. Det är bara att slå på nyheterna och se vad som pågår där. Gäller inte bara området kring Omonia finns fler områden som i alla andra storstäder. Så att säga att ni inte är så känsliga och inte oroar Er får ju står för er men att blunda för sanningen är inte heller bra.

När det gäller att konventera behövs att Ni kommer i kontakt med en präst får lite guidning och läsa på en del sen dop och lite som en konfirmation.

Jag önskar er all lycka till med Er flytt. och när det gäller begagnade möbler etc finns motsvarigheten blocket oxå i Grekland.

Mvh Camilla
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-06-11, 13:06
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Aten!

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Hej!
Vad härligt att Ni inte känner Er otrygga vid och kring Omonia, dessvärre är vi inte av samma åsikt när det gäller säkerheten..jag själv avråder folk att vistat kring Omonia framför allt kväll/natt tid och jag skulle inte sätta min fot där är lite att utmana ödet. Det är bara att slå på nyheterna och se vad som pågår där. Gäller inte bara området kring Omonia finns fler områden som i alla andra storstäder. Så att säga att ni inte är så känsliga och inte oroar Er får ju står för er men att blunda för sanningen är inte heller bra.

När det gäller att konventera behövs att Ni kommer i kontakt med en präst får lite guidning och läsa på en del sen dop och lite som en konfirmation.

Jag önskar er all lycka till med Er flytt. och när det gäller begagnade möbler etc finns motsvarigheten blocket oxå i Grekland.

Mvh Camilla
Ja angående konventera så tror jag att vi hörde det du säger på föreningen. Man ska väl läsa lite i bibeln mm om sakerna vad jag förstår.
Möblerna du nämner om en tidning så har vi hittat den tror ja (Ageliopolis).
Beträffande det övriga så är det samma som här i Sverige, man nämner något sen kommer anfallen från alla håll bara man nämner något.
Ha det gott alla.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-07-12, 02:09
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Aten!

Ja då var det bara 5 veckor kvar i Sverige tills vi reser ner till Grekland för permanent boende. Ska bli skönt att komma ner i värmen solen och dom långa stränderna.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-07-13, 11:42
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Aten!

Tänker ni blogga därifrån? Det skulle vara roligt att få lite rapporteringar från ert liv i Athen!!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-07-15, 22:24
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Aten!

Ja visst ska vi det! Så mycket vi hinner fasst det kommer att bli en ganska lugn inledning då vi måste styra upp allt med lägenheten möbler och alla andra inventarier. Det är ju ganska mycket med allt omkring som du förstår.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-07-24, 20:08
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Aten!

Ja nu är det bara 35 dagar kvar till den långa färden ha ha men det ska inte sluta som filmen med samma namn.
Vi har äntligen fått en lägenhet på 70 kvm. 3 rum & kök ny renoverad för ett pris på 250 euro/månad. En liten bit från centrum men bara sådär ett par tre kilometer men den är så fin att vi inte kan missa den och för det priset är svårt att hitta något liknande. Hela lägenheten är ljus och går i vitt vilket kommer att passa till våra stora gröna växter vi ska köpa till den. Den har kostat 400 euro för krisen men den är sänkt till 250 och kommer så att förbli så länge vi vill bo kvar där. Ägaren är en äldre kvinna men det är hennes son vi har förhandlat med och dom är underbara allihopa. Det som saknas är aircondition men dom ska sätta in det åt oss utan kostnad för oss. Vi frågade varför och dom svarade att dom tyckte bra om oss vilket gör en glad. 150 meter till tunnelbanan eller det där tåget som går mellan Kifisia och Omonia och vi har laiki gatan bredvid oss varje vecka så det blir perfekt. Våran lägenhet har som jag skrev 3 rum så vi kommer att göra om ett till gäst rum för eventuella resande från Sverige som inte vill ligga på hotell.
Ha det bäst alla här på Kalimera.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-07-24, 20:13
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Aten!

Kortet ni ser är från en del av våran lägenhet där. Mvh Misja & Magdalena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT